Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Den satans ræv!
#21
Citat:quote:

Originally posted by yeti

2 fx .22 projektiler kan godt have samme BC med forskellig vægt. Hvis den tunge fx ikke har plast spids og bow-tail, så kunne man tænke sig at den dårligere arodynamik præcis modsvares af den højere vægt. Om der er et eksempel hvor det hele passer ved jeg ikke. Skal man rigtigt nørde den bliver det yderligere kompliceret af at BC ændre sig ifht hastigheden. Så skulle man skyde med samme kaliber (her ikke om diameteren med om fx .223 eller 22-250rem) så kan det blive rigtige spændende da hastighedsforløbet alt andet lige vil være forskelligt for det lette og det tunge projektil.

Mvh.

Yeti



Det var mig der vrøvlede[:o)] Du har naturligvis helt ret[8D] Fandens til jagtfrokost-teori[:I]
Svar
#22
DARKSIDE: tak for det! Tror jeg vil printe det og mase det op i r¤#¤%# på ham. Eller måske bare købe et andet sted.

Er der nogen der ved om en 17hmr er ligeså holdbar som .22 har ry for (basalt set uopslidelig påståes det) - så det er ok at starte med en brugt? Der er jo en satans masse udstyr man skal have for at komme igang (skab, optik, kniv, camotøj etc.) så en krone sparet er en patron mere i lommen :o)

Bosse

17 hmr - kødskade? Hvaffornoe' kød? Hvor... ?
Bosse

17 hmr - kødskade? Hvaffornoe' kød? Hvor... ?
Svar
#23
En 17 HMR vil aldrig blive lige så slidstærk som en .22lr. Dels bruger 17neren kappeklædte kugler og dels er hastigheden og krudtmængden meget højere. Alt sammen parametre der slider.
Hvis du vil sammenligne 17HMR med 22Magnum så er det igen 22Magnum der vinder men med en noget mindre margin.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#24
Og så vinder 22LR patronerne på prisen og udvalget. Man bliver ALDRIG færdig med at lege [Wink]
Nogle tror, at 22LR er det rene legetøj, men de har så ikke set det her: http://www.youtube.com/watch?v=xAkOzr6cD...re=related

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#25
Ææææ .. hydr ... hydr....[Big Grin]

B.C. eller "Ballistic Coefficient" er en kunstigt udregnet (eller empirisk MÅLT og beregnet... ) Dimensionsløs faktor, der bruges til at beregne ydre ballistik.

Man kan få et rimeligt præcist tal på den, ved at beregne BC ud fra nogle form-faktorer og massefylden af det materiale projektilet er fremstillet af.

Man kan også bare afskyde projektilet med en passende hastighed og notere sig V(0) + f.eks. V(100/200) og kuglebanen. Derefter kan man beregne den REELLE BC ...

BC er en faktor der kan bruges i den "drag-function" eller "Vindmodstands-funktion" der matematisk beskriver projektilets bane.

BC som tal er altså i sig selv en funktion af både vægt (massefylde) og aerodynamisk form.

Man kan meget nemt fremstille både et sæt kugler med forskellig vægt, men ens BC, eller et sæt med forskellig BC og ens vægt...

Kuglerne med ens BC, vil have samme vindafdrift for samme V(0) OG samme kuglebane!!!

Kuglerne med ens vægt men forskellig BC, vil det blive meget svært at få til at følge samme kuglebane (eller vindafdrift), uanset hvilken V(0) man vælger for hver enkelt kugle.

Man KAN matche dem ret godt på kortere distancer, det har jeg f.eks gjort med held med BNS solids og TSX i 375 H&H .. blot ved at trimme TSX'erne lidt ned i V(0)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#26
Uhhh, jeg elsker når I taler frækt i ligninger[8)]
22 wmr: dyr og kedelig
22 lr: billig og kedelig (så'n da. der er godt nok nogle interessante konstruktioner)
17 hmr: dyr og sjov
Take your pick! (og nej! her skal der ikke komme en oversættelse fra Bitterfissen).

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#27
Eller sagt på en anden måde..

22 wmr: Kilder din indre morfar
22 lr: Kilder din indre bedsteborger
17 hmr: Kilder din indre dreng

og stor er den mand der bevarer drengen i sit hjerte [Big Grin]

mvh Freke
Svar
#28
vil sgu' nok hellere være drengerøv end morfar (min datter er 6 år)...[Big Grin]

Det bliver en 17HMR med mulighed for vekselløb. Tak, Gentlemen, I har gjort mig til et bedre menneske![Wink]

Bosse

17 hmr - kødskade? Hvaffornoe' kød? Hvor... ?
Bosse

17 hmr - kødskade? Hvaffornoe' kød? Hvor... ?
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Bosse

vil sgu' nok hellere være drengerøv end morfar (min datter er 6 år)...[Big Grin]

Det bliver en 17HMR med mulighed for vekselløb. Tak, Gentlemen, I har gjort mig til et bedre menneske![Wink]

Bosse

17 hmr - kødskade? Hvaffornoe' kød? Hvor... ?



Hvis man bliver et bedre menneske af at komme af med penge, så vil jeg gerne gøre andre til bedre mennesker. I overfører bare en god slat af jeres spareskillinger, så lover jeg at I bliver bedre[^]
Svar
#30
nu drejer det sig vel om ræv og der det vel kun 22 WMR der holder kravet om energi.

mvh høker
Svar
#31
223rem - bedre på alle punkter og ammo kan købes til stort set det samme som 17HMR ;-)

Det er så self super kedeligt at tage det fornuftige valg og det skal da siges at jeg selv har været over både 22mag og 17HMR før jeg kom til den erkendelse at de ikke kan noget min 223, 22lr eller luftgevær ikke kan gøre bedre eller billigere...

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#32
Darkside: det er sgu' iorden - jeg overfører normalt kun til Vidakort så hvis jeg lige får din udløbsdato, kortnummer og BIC, så kommer der lige lidt på kortet...[}Smile][Big Grin]

Bosse

17 hmr - kødskade? Hvaffornoe' kød? Hvor... ?
Bosse

17 hmr - kødskade? Hvaffornoe' kød? Hvor... ?
Svar
#33
Og så er 223 den perfekte bukkeriffel. Hvis det var mig ville jeg uden tvivl gå efter 223. Jeg købte 222 i 1988, og har aldrig fortrudt det, bruger den til alt fra krage til råvildt, i dag ville det nok blive 223.

Sonny
Svar
#34
bobo: er det ikke lidt et overkill at skyde Krager, skader etc. med en .223 - den kan jo tage bukke...?

Jeg hører dig, men tænker at den måske er for vildt at starte med, så kan jeg vel ligeså godt gå 6,5mm som er den jeg gerne vil ende med engang (vi har kronvildt og ingen til at skyde dem...)? OK, den nakker ræven - og det er jo også pointen, men det var det vekselløbet skulle klare på den CZ455 jeg tror det bliver.

Bosse

17 hmr - kødskade? Hvaffornoe' kød? Hvor... ?
Bosse

17 hmr - kødskade? Hvaffornoe' kød? Hvor... ?
Svar
#35
Mit bud til rævejagt er en Marling 925M den er helt ok og der kan fåes patroner der lige ligger over det lovlige til rævejagt, den er meget fin også til alt andet som Mårhund, krager, skader, og hvis der skal være lidt spiseligt, fasaner, duer, harer og i den stil.
Har selv en Marlin 925M er billig og efter lidt justeringer selv i aftrækket samt en god kikkert syntes jeg det er en virkelig fin salonriffel efter prisen.

Mvh. Rimfire Hunter
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by Rimfire Hunter

Mit bud til rævejagt er en Marling 925M den er helt ok og der kan fåes patroner der lige ligger over det lovlige til rævejagt, den er meget fin også til alt andet som Mårhund, krager, skader, og hvis der skal være lidt spiseligt, fasaner, duer, harer og i den stil.
Har selv en Marlin 925M er billig og efter lidt justeringer selv i aftrækket samt en god kikkert syntes jeg det er en virkelig fin salonriffel efter prisen.

Mvh. Rimfire Hunter



Skyder du harer og fasaner med salonriffel?? Er det ikke lidt for nemt?
Svar
#37
Hej Bosse

bobo: er det ikke lidt et overkill at skyde Krager, skader etc. med en .223 - den kan jo tage bukke...?

Jeg hører dig, men tænker at den måske er for vildt at starte med, så kan jeg vel ligeså godt gå 6,5mm som er den jeg gerne vil ende med engang (vi har kronvildt og ingen til at skyde dem...)? OK, den nakker ræven - og det er jo også pointen, men det var det vekselløbet skulle klare på den CZ455 jeg tror det bliver.

Bosse

17 hmr - kødskade? Hvaffornoe' kød? Hvor... ?

Nej, det er ikke mere overkill, at skyde krager med 223, end så meget andet, og så er der ingen disskussion om den er lovlig eller ej til ræven.

Hvorfor ikke 6,5, det er på grund af ammopriser.
Du vil ofte kunne finde billig fuldkappet 223 til samme pris som 17HMR, hvilket jeg har svært ved i 6,5.
Så har 6,5ern lidt rekyl, selv om det ikke er meget, hvorimod 223 stort set ikke har nogen mærkbar rekyl.

Med hensyn til støj, larmer en 17 HMR som bekendt helt vildt, så 223 giver ikke mere støj, af betydning, hvis den overhovedet larmer mere. De kan begge klare en krage ude på 200 meter, men kun 223 er rent faktisk lovlig til at tage ræven (dermed ikke sagt at 17ern ikke kan).

Hvis du beslutter dig til at ville skyde en buk, klare 223 fint dette stykke arbejde (naturligvis med en expanderende kugle).

Jeg har nu brugt 222 i efterhånden mange år, og har skudt alt fra skader og kaniner til fuldvoksne tyre med den, har aldrig haft problemer, men ville i dag vælge 223, på grund af ammopriser, millitærammo er fint til ræv og krager.
Jeg skal lige sige at en kanin skudt med fuldkappet 222, er mindre skadet end en skudt med 22LR, og dette udsagn er baseret på 100 vis af kaniner.

Endeligt, hvis du beslutter dig til at træde ind i den ædle hobby med at hjemmelade, kan du "lege med" 223, hvilket du jo ikke kan med en rimfire.

Med hensyn til om den er for vild: Det er skydevåben du har med at gører, og de skal naturligvis bruges forsvarligt, uanset kaliber.

Når alt dette er sagt, er der naturligvis en vis charme ved en rimfire som 17 HMR.

Sonny
Svar
#38
Mit input er, at det er et skråplan hvis man søger en decideret ræveriffel, og så køber én i et kaliber der ikke er lovligt(i hvert fald findes patronen ikke endnu) til netop at skyde ræv. Jeg ville vælge .223, da den dækker et bred spektra af vildt.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#39
Fordelen ved .17hmr er jo at hurtigt-ekspanderende kugler er billige, sammenlignet med en 40 grain v-max i 223.. Skyder man på flad mark er det dybt uforsvarligt at skyde med fuldkappet, da den jo kan springe op fra jorden og fortsætte langt ud, men stor hastighed. Med en let ekspanderede kugle som v-max'en, pulveriserer projektilet jo så snart den rammer en krage eller jorden og fragmenterne er ufarlige efter 3-500 meter.
Skyder man en krage i et træ med en 17hmr så bliver kuglen til pulver. Rammer man forbi så rammer kuglen jorden efter max 1200 meter, hvilket er en ganske overskuelig afstand.. Gør man det samme med en 223 så kan den jo flyver meget længere og have væsentlig mere kraft når den rammer jorden.
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Fordelen ved .17hmr er jo at hurtigt-ekspanderende kugler er billige, sammenlignet med en 40 grain v-max i 223.. Skyder man på flad mark er det dybt uforsvarligt at skyde med fuldkappet, da den jo kan springe op fra jorden og fortsætte langt ud, men stor hastighed. Med en let ekspanderede kugle som v-max'en, pulveriserer projektilet jo så snart den rammer en krage eller jorden og fragmenterne er ufarlige efter 3-500 meter.
Kan du garantere det?

Skyder man en krage i et træ med en 17hmr så bliver kuglen til pulver. Rammer man forbi så rammer kuglen jorden efter max 1200 meter, hvilket er en ganske overskuelig afstand.. Gør man det samme med en 223 så kan den jo flyver meget længere og have væsentlig mere kraft når den rammer jorden.
Det er jo så heller ikke lovligt.



Hvad bliver de næste sikkerheds læmpelser du kan komme med?
I bukkejagts tråden statede du at en 308 ikke var farlig på 800 meters afstand, hvis den havde ramt en flad mark først.

Hilsen Loft
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)