Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
375H&H versus 338 win mag
#41
Jeg vil så bare fastslå at jeg er den eneste der følger med sproget udvikling og holder mig stadig ung[Big Grin][Big Grin] dette jævnfør det som Jamo har sakset[8D]

Tidligere var kun betydningen 'lidt over' med i ordbøgerne, men Politikens Store Nye Nudansk Ordbog fra 1996 har både betydningen 'lidt mere end' og betydningen 'lidt mindre end', og som synonymer til udtrykket godt og vel bringer ordbogen cirka, omkring, omtrent, næsten, hen ved og hen imod. Betydningsændringen af udtrykket godt og vel kan være sket under indflydelse af udtrykket så godt som, som betyder 'næsten' og 'lidt under'.

Jeg må også konstatere at livet syd for Kongeåen har svært ved at følge med resten af landets udvikling[B)]

Mvh

Santo

P.S Gid dem der skal på bukkejagt lide under de ældres sygdom Tyskeren og Englænderen, så de hverken kan huske eller ramme[Big Grin][Big Grin]

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#42
Jeg må også konstatere at livet syd for Kongeåen har svært ved at følge med resten af landets udvikling

når jeg på djursland er i samme grøft som die sonderjuden vil jeg dæleme osse have billige grænseøl [Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by Santo

Jeg vil så bare fastslå at jeg er den eneste der følger med sproget udvikling og holder mig stadig ung[Big Grin][Big Grin] dette jævnfør det som Jamo har sakset[8D]



Ja det giver jo mening, at du har fulgt med sprogets udvikling. [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Holder klart med Salami-drengene selvom jeg har endnu længere til billige grænseøl end STROM

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#44
[:I][Smile]

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#45
For mig ingen tvivl. M@x sproglige fortolkning er den rigtige[Smile].

Vil lige nævne at at begrebet" En bjørne tjeneste" også vendes på hovedet af nogle unge.

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#46
Skulle vi ikke komme tilbage på sporet, og give nogle "hints" til Cepture ???

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#47
du har helt ret Bigfoot

GT; bare lige til orientering, jo man kan diskutere om min .375er var for meget at skyde sort bjørn med. men da vi var der over, oplevede vi at vores guide ikke ville eftersøge en bjørn som min makker fik et dårligt skud til (i maven) og jeg skulle eftersøge den. var jeg sgu ret glad for at have det store rør med.

ud over det, blev vi overfaldet af 4 Grizzly (en hun med 3 unger) heldigvis kunne vi nå op til bilen i tide. så vi ikke skulle skyde os i sikkerhed.

efter min mening, er det fint at man godt man nøjes med en .30-06er til lige det bytte som man er ude efter, men når man er ude efter farligt vildt, eller der er andre farlige dyr i området. syndes jeg er det er en god idé at være forberedt til det hele.

men efter min mening er .375eren en god kaliber, som man kan skyde alt med på denne jord.

MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. .243W 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
Svar
#48
Citat:quote:

Originally posted by bigfoot

Skulle vi ikke komme tilbage på sporet, og give nogle "hints" til Cepture ???

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"



Vi er ligesom nødt til at have nogen regler at kommunikere efter. Ellers opstår der flere af den slags misforståelser når nogen ikke har gidet høre efter i skolen og i stedet opfinder nye betydninger af ord. Inden vi har det på plads er det spild af tid at skrive noget som helst.
Heldigvis ser det da ud til at der er overvældende flertal for at min fortolknnig er den rette [^]

Til A N Rasmussen.
Vis mig den grizzly bjørn der ikke kan nedlægges med en .338 og så må vi ikke glemme at 101 ud af 100 skyder mere præcist med en mindre kaliber(rekyl)
Jeg tror osse at tråden er ved at være død og der kan ike koges mere suppe på den debat.
cepture må vælge med hjertet og tage den kaliber der opfylder hans hjertes længsler. Hvis valget er 50-50 så tag dem begge 2 [8D]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#49
[quote]Originally posted by M@X 2.0 cepture må vælge med hjertet og tage den kaliber der opfylder hans hjertes længsler. Hvis valget er 50-50 så tag dem begge 2
[/quote

Netop min tanke....[Big Grin][Big Grin]
Svar
#50
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0
cepture må vælge med hjertet og tage den kaliber der opfylder hans hjertes længsler. Hvis valget er 50-50 så tag dem begge 2 [8D][/green]



Godt og vel betyder naturligvis "lidt mindre end" og Cepture skal da ikke smide penge ud af vinduet på 2 rifler, men slå plat eller krone [Big Grin]

Mvh.
Anders
Svar
#51
Citat:quote:

Originally posted by ahsv

[quote][i]Godt og vel betyder naturligvis "lidt mindre end" og Mvh.
Anders



Og du har knap og nap fattet en skid af det hele [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#52
M@X..respekt for at du sætter dig selv og VTF over hvad sprogforskere m.v. beslutter på nationalt plan fsva betydningen af diverse ordsprog - uanset om de har ændret betydning over tid. Det ændrer ikke på, at næste jeg bruger "godt og vel" i en sætning, må du forholde dig til min fortolkning - for den laver jeg ikke om på[:o)]

J.
Svar
#53
så må du jo finde dig i at blive misforstået - men det overlever du jo nok

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#54
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

M@X..respekt for at du sætter dig selv og VTF over hvad sprogforskere m.v. beslutter på nationalt plan fsva betydningen af diverse ordsprog - uanset om de har ændret betydning over tid. Det ændrer ikke på, at næste jeg bruger "godt og vel" i en sætning, må du forholde dig til min fortolkning - for den laver jeg ikke om på[:o)]

J.



Kære Jamo.
Jeg er glad for at du godt og vel har forstået det og retter ind [Big Grin][Wink]

PS: jeg vil skide på at sprogforskere falder på halen for unge der ikke fatter en døjt...sprogforskere konstaterer blot manglende almen viden blandt den yngre generation [:o)]

hvordan i hede hule helvede kan "godt og vel" blive "mindre end" og hvilket udtryk er så sat i stedet for "godt og vel"

Hvis et byggeri koster "godt og vel" en million kan der da overhovedet ikke være tvivl om at prisen ligger OVER 1 million

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#55
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Jamo

M@X..respekt for at du sætter dig selv og VTF over hvad sprogforskere m.v. beslutter på nationalt plan fsva betydningen af diverse ordsprog - uanset om de har ændret betydning over tid. Det ændrer ikke på, at næste jeg bruger "godt og vel" i en sætning, må du forholde dig til min fortolkning - for den laver jeg ikke om på[:o)]

J.



Kære Jamo.
Jeg er glad for at du godt og vel har forstået det og retter ind [Big Grin][Wink]

PS: jeg vil skide på at sprogforskere falder på halen for unge der ikke fatter en døjt...sprogforskere konstaterer blot manglende almen viden blandt den yngre generation [:o)]

hvordan i hede hule helvede kan "godt og vel" blive "mindre end" og hvilket udtryk er så sat i stedet for "godt og vel"

Hvis et byggeri koster "godt og vel" en million kan der da overhovedet ikke være tvivl om at prisen ligger OVER 1 million

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Angående byggepris, er det da en naturlov at det altid bliver dyrere, så selvfølgeligt er godt og vel mere end den anslåede milion[Wink]

Angående kalibrerne, er begge tre egnede til relativt korte piber, især 9,3. De diskuterede kalibrer, er alle forvoksede revolverpatroner, med stort hul og relativ lille krudtspand, som alle trives bedst med en krudtbrændhadtighed hakket hurtigere end pistolkrudt
Svar
#56
Citat:quote:

Vi er ligesom nødt til at have nogen regler at kommunikere efter. Ellers opstår der flere af den slags misforståelser når nogen ikke har gidet høre efter i skolen og i stedet opfinder nye betydninger af ord. Inden vi har det på plads er det spild af tid at skrive noget som helst.
Heldigvis ser det da ud til at der er overvældende flertal for at min fortolknnig er den rette



Fint nok, men gør det i en anden tråd....[Wink]

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#57
Citat:quote:

Vi er ligesom nødt til at have nogen regler at kommunikere efter. Ellers opstår der flere af den slags misforståelser når nogen ikke har gidet høre efter i skolen og i stedet opfinder nye betydninger af ord. Inden vi har det på plads er det spild af tid at skrive noget som helst.
Heldigvis ser det da ud til at der er overvældende flertal for at min fortolknnig er den rette [^]
[quote]

Nemlig M@X, vi skal have nogen reger og der er selvfølgelig min version af betydningen, da jeg holder mig til den nyeste forklaring fortolket i Nudansk Ordbog[^]

Du kører vel heller ikke bil efter de færdselsregler der blev lavet i 50'erne, men sørger for at være opdateret med de nyeste regler på området[Wink]

Men til Cepture nup den 375'er, så lærer du den at kende på alle måder, inden du står foran dangerous game.[^][Wink]

Mvh

Santo



[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#58
375'eren skulle efter sigende være en super grise/antilope stopper når den er ladet med 235 grains Barnes kobbersøm, med denne kuglevægt er rekyl ikke slem [Smile]

Citat:quote:

Originally posted by Santo

[quote]jeg holder mig til den nyeste forklaring fortolket i Nudansk Ordbog[^]



Den nyeste fortolkning er jo ikke nødvendigvis = med den mest anvendte fortolkning [Smile]

Jeg er også opvokset med at "godt og vel" er = "lidt mere end", men at der så kommer vagelsindede sprogforskere til som noterer sig enkelte sprogfirviredes udsagn kan man jo ikke holde for nutildags [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#59
Der er ingen mennesker, organisationer eller institutioner i Danmark der bestemmer hvordan et ord skal forstås. Det registreres bare hvordan det anvendes. Derfor giver det ingen mening at påstå, at det er forkert at bruge et ord i en anden betydning end den man selv lærte da man lærte dansk. Sproget udvikler sig, det er der ikke noget at gøre ved.

I mange år irriterede det mig, at læse at politiet havde et kronvidne, som havde set forbrydelsen på nært hold. Da jeg lærte dansk var et kronvidne en person som havde deltaget i forbrydelsen, og derefter besluttet at samarbejde med politiet i opklaringen. Nu betyder et kronvidne det samme som et hovedvidne.

Jeg lærte også, at hvis man var blevet forfordelt, havde man fået mindre end de andre, nu betyder det, at man har fået mere.

Det eneste der efter min mening er at gøre ved det, er at lade være med at bruge de udtryk, med mindre det fremgår klart af sammenhængen hvad man mener. Når så den nye betydning er blevet den eneste der gælder, kan man begynde at bruge udtrykket igen uden fare for at blive misforstået.

Det skurrede voldsomt i mine ører da jeg fandt ud af, at folk under 35 mener, at klokken godt tre er lidt i tre. Men så siger jeg bare " Jeg kommer nok lidt over tre". Hvad er problemet ?

Angående kalibervalget, så tænk på dette: Det er fuldstændig flintrende ligegyldigt hvilken af de to du rammer med. Det eneste der betyder noget er hvor du rammer, så vælg den du bedst kan ramme med !

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#60
Citat:quote:

Originally posted by Santo

[quote]
Du kører vel heller ikke bil efter de færdselsregler der blev lavet i 50'erne, men sørger for at være opdateret med de nyeste regler på området[Wink]

Mvh

Santo



HVAD !!!!! ER DU BEGYNDT AF KØRE I VENSTRE SIDE AF VEJEN.........GODT OG VEL

Mig bekendt er der ikke nogen færdselsregler der er lavet om så de betyder det modsatte.

Men ingen har endnu svaret på hvilket udtryk I bruger i stedet for "godt og vel" i betydningen lidt mere end.

I øvrigt en farlig ændring af sproget der kan føre til ulykker. Hele miseren startede med at en har ladet en 9,3 x 62 med en 250grs til til "godt og vel" 800 m/s.
Jeg advarede mod denne "hotte" ladning nu skal jeg passe på for lige om lidt er en "hot" ladning en patron der er underladet. Kan vi blive enige om at en "hot" ladning er en der er ladet til godt og vel maximum......

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)