Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
375H&H versus 338 win mag
#61
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Og du har knap og nap fattet en skid af det hele [Big Grin]



[Big Grin]

Beklager, når man er under 40 (5 mdr. endnu) og fra København - så er det betydningen. Blev alligevel lidt interesseret i, hvor jeg har det fra og spurgte min far (han er lektor i litteraturvidenskab og har undervist i Dansk i Gymnasiet i 40 år nu). For ham er betydningen - "lidt over". Så det er altså ikke en vildfarelse jeg har samlet op derhjemme. Min fader mente, at jeg måtte være kommet i dårligt selskab undervejs i min opvækst og ærgrede sig over at det nu er for sent at opdrage på mig.

Til gengæld mener jeg nu at kunne bekræfte, at kun gamle r*vhuller lader sig hidse op over det [Big Grin]

Mvh.
Anders
Svar
#62
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#63
[/quote]
Godt og vel betyder naturligvis "lidt mindre end" [Big Grin]

Mvh.
Anders
[/quote]
Anders vil det sige, at når du bestiller godt og vel en meter medister hos slagteren, så forventer du at få mindre end en meter[Sad]

Isåfald er du helt galt på den[xx(]

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#64
Nej Max en HOT ladning er en meget populær ladning[Smile]
forøvrigt har du altid ret, det kan ses på dit erfarne grånende hår[8D]
Svar
#65
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane 2.0

Citat:quote:


Godt og vel betyder naturligvis "lidt mindre end" [Big Grin]

Mvh.
Anders



Anders vil det sige, at når du bestiller godt og vel en meter medister hos slagteren, så forventer du at få mindre end en meter[Sad]

Isåfald er du helt galt på den[xx(]

Claus the Dane



Det er fuldstændig korrekt - det er hvad jeg forventer [Smile] Og hvis slagteren er på min alder er det også hvad jeg får... Som flere andre har gjort opmærksom på i denne tråd er jeg ikke galt på den - jeg hører blot til det hold for hvem betydningen er en anden.

Jeg anerkender fuldt ud den logik som M@X redegør for højere oppe med udtrykkende "knap og nap", "cirka" og "godt og vel". Det ændrer bare ikke på at frasen for mig betyder "lidt mindre end". Det er det jeg tænker, når jeg hører vendingen. Jeg lavede det såmænd gerne om hvis det kunne gøre dig glad - men det er ikke så nemt sådan lige at rekode ordenes betydning.

Da jeg diskuterede pendulord med min far gav han mig flere eksempler (han bruger det åbenbart ofte i undervisningen for illustrere at sproget udvikler sig). F.eks. Opfatter de unge (yngre end mig) en "Bjørnetjeneste" som en stor tjeneste snarere end en tjeneste man hellere havde været foruden...

Du kan trøste dig med at din generation (uden at vide om du i virkeligheden tilhører samme generation som jeg selv [:I]) helt sikkert også har taget ord og vendinger og lavet om i betydningen ift, Foregående generation. Hvis du er i tvivl kan du jo prøve at læse en original tekst fra 1600 tallet og se hvor meget du forstår [Big Grin]

Vi må nok hellere bare blive enige om ikke at udveksle ladedata således "og så tager du godt og vel 58 grains N202" [Big Grin]

Mvh.
Anders
Svar
#66
Citat:quote:

Originally posted by ahsv

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Og du har knap og nap fattet en skid af det hele [Big Grin]



[Big Grin]

Beklager, når man er under 40 (5 mdr. endnu) og fra København - så er det betydningen. Blev alligevel lidt interesseret i, hvor jeg har det fra og spurgte min far (han er lektor i litteraturvidenskab og har undervist i Dansk i Gymnasiet i 40 år nu). For ham er betydningen - "lidt over". Så det er altså ikke en vildfarelse jeg har samlet op derhjemme. Min fader mente, at jeg måtte være kommet i dårligt selskab undervejs i min opvækst og ærgrede sig over at det nu er for sent at opdrage på mig.

Til gengæld mener jeg nu at kunne bekræfte, at kun gamle r*vhuller lader sig hidse op over det [Big Grin]

Mvh.
Anders



Så er det sgu da netop det det er - nu roder du da fuldstændig rundt i det.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#67
@Claus, jeg roder ikke - jeg driller [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#68
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

@Claus, jeg roder ikke - jeg driller [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Øh - nu gør du sgu[Big Grin]
Min Quotering var jo til Anders - at du er quoteret i indlægget gør det sgu ikke til dit indlæg[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#69
[B)][:I]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#70
I øvrigt er det lige før jeg ikke synes tråden er sjov længere.
Hvordan i Hede Hule H..... kan nogle forstokkede sprogforskere og ..... snot.... få fordrejet noget som er så indlydende.

Kan måske forstå det med "forfordelt" den er vel ikke 100% logisk.

Men at nogen kan få "knap og nap" til at blive til mere end[:0][:0][:0] ????
Og "godt og vel" til mindre end[:0][:0][:0]????

Vorherre Bevare Os - tror sgu vi får brug for de højere magter.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#71
Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

I øvrigt er det lige før jeg ikke synes tråden er sjov længere.
Hvordan i Hede Hule H..... kan nogle forstokkede sprogforskere og ...... snot.... få fordrejet noget som er så indlydende.

Kan måske forstå det med "forfordelt" den er vel ikke 100% logisk.
Men at nogen kan få "knap og nap" til at blive til mere end[:0][:0][:0] ????
Og "godt og vel" til mindre end[:0][:0][:0]????

Vorherre Bevare Os - tror sgu vi får brug for de højere magter.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Næææ CP, nu er det dig der roder[Wink]

Vi er alle enige om hvad Knap og Nap betyder[Smile]

Der er så nogle der mener at "Godt og vel" kun er over, nogle der siger, at det har samme betydning som "Cirka" og så en enkelt der siger mindre end.[Big Grin]

Men vi kan alle enige om, at vi ikke bliver enige om dette[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Imellem tiden er Cepture flygtet til et andet forum for at få vejledning.[8D]

Santo

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#72
Og nu roder Santo også

At ASHV er enig med hvad Knap og Nap betyder, er ikke ens med alle.
Læs tråden igen og noter - brug evt. papir og blyant [Wink]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#73
Knap og nap = næsten men ikke helt nok!!
Godt og vel = målet nået og lidt til!!
Sådan har det ALTID været og sådan vil det ALTID være,jeg er gammel nok til at jeg i i skole i halvtredserne, når man talte om Fedt så talte man om netop Fedt, når noget var Cool, så var det koldt at røre ved, og brugte man ordet hot så var det for at fortælle at den ting var så varm at man brændte sig på den, og det kan ingen Ny Dansk ordbog lave om på[}Smile][Wink]
Svar
#74
Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

Citat:quote:

Originally posted by ahsv

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Og du har knap og nap fattet en skid af det hele [Big Grin]



[Big Grin]

Beklager, når man er under 40 (5 mdr. endnu) og fra København - så er det betydningen. Blev alligevel lidt interesseret i, hvor jeg har det fra og spurgte min far (han er lektor i litteraturvidenskab og har undervist i Dansk i Gymnasiet i 40 år nu). For ham er betydningen - "lidt over". Så det er altså ikke en vildfarelse jeg har samlet op derhjemme. Min fader mente, at jeg måtte være kommet i dårligt selskab undervejs i min opvækst og ærgrede sig over at det nu er for sent at opdrage på mig.

Til gengæld mener jeg nu at kunne bekræfte, at kun gamle r*vhuller lader sig hidse op over det [Big Grin]

Mvh.
Anders



Så er det sgu da netop det det er - nu roder du da fuldstændig rundt i det.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Jeg tror det er dig der roder, ovenstående quote omhandler frasen "Godt og vel" som min far altså forstår som "lidt mere", mens det er "lidt mindre" for mig [Smile]

well, enough [Big Grin]

Mvh.
Anders
Svar
#75
NÅ - hvorfor quoterer du så "knap og nap" hvis det er "godt og vel"
du mener????

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#76
Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

NÅ - hvorfor quoterer du så "knap og nap" hvis det er "godt og vel"
du mener????

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Hej Claus

Læs mit første indlæg i denne tråd, derefter M@X svar (som jeg citerer) og derefter mit svar [Smile]

Jeg er med på at det virker svært at læse, hvis du tager det ud af sammenhæng [Smile]

Mvh.
Anders
Svar
#77
Citat:quote:

Imellem tiden er Cepture flygtet til et andet forum for at få vejledning.


Gad vide hvad grunden var til det ??[:0]

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#78
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Imellem tiden er Cepture flygtet til et andet forum for at få vejledning.
--------------------------------------------------------------------------------

Gad vide hvad grunden var til det ??

nu er det jo desværre en normal uskik (ifølge min gammeldags opfattelse en negativ ting)at dobbeltposte mange topics [}Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#79
Jeg er ikke uenig med Dig Strom, men her var tråden vist "tørret ud"[Smile]

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#80
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Santo

[quote]
Du kører vel heller ikke bil efter de færdselsregler der blev lavet i 50'erne, men sørger for at være opdateret med de nyeste regler på området[Wink]

Mvh

Santo



HVAD !!!!! ER DU BEGYNDT AF KØRE I VENSTRE SIDE AF VEJEN.........GODT OG VEL

JEPS, det gør jeg..... Hver eneste gang jeg kører bil i ZA, NAM og GB. [8D]

Mig bekendt er der ikke nogen færdselsregler der er lavet om så de betyder det modsatte.

Men ingen har endnu svaret på hvilket udtryk I bruger i stedet for "godt og vel" i betydningen lidt mere end.

Der bruger jeg "mere end" når jeg ved, at jeg er over, men skal jeg gætte på et beløb på min bankkonto, så bruger jeg godt og vel, når jeg ikke ved hvor meget der er, men har jeg hørt at fruen har været i banken, så har jeg knap og nap hvad jeg forventer[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

I øvrigt en farlig ændring af sproget der kan føre til ulykker. Hele miseren startede med at en har ladet en 9,3 x 62 med en 250grs til til "godt og vel" 800 m/s.

Som jeg forstår som cirka...[^]

Jeg advarede mod denne "hotte" ladning nu skal jeg passe på for lige om lidt er en "hot" ladning en patron der er underladet. Kan vi blive enige om at en "hot" ladning er en der er ladet til godt og vel maximum......

Forstået på din måde da du bruger "" omkring hot.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Santo

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)