Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rookie skæfte renovering - lær af mine fejl.
#21
Citat:quote:

Originally posted by F3T
men jeg tænkte at jeg ville give et bidrag til dette forum, uanset hvor ydmygt dette måtte være.
Man skal jo starte et sted, og jeg var ikke klar over at der et minimums krav for at poste topics. Hvis ikke andet så kan andre jo lære af det.
Hvis jeg har misforstået et eller andet, og mit projekt ikke har noget at gøre på dette forum, så sletter jeg det gerne. Som sagt, jeg gennemføre det uanset hvad.

Hilsen F3T



Alle bidrag er velkomne og da dit drejer sig om det vi alle går op i, nemlig skydere, poster du bare[Smile].
Når du skriver at du har fulgt med i et stykke tid er du sikkert klar over at tonen her på VTF til tider er ret uformel[Wink]
Kima/moderator


[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#22
F3T

Du poster bare løs, det er dejligt at der er nye der vil lave på deres gamle våben, det behøver ikke at være nyskæftninger alt sammen[8D] Når du nu er igang, syntes jeg at du også bør kaste din kærlighed på netskæringerne, for de trænger til en tur[Wink]

Hvad angår NA så er han bare en gammel og misundelig mand, der selv trænger til at få fugerne trukket op af et rivejern[Big Grin]

Mvh

Santo

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by Santo

F3T

Du poster bare løs, det er dejligt at der er nye der vil lave på deres gamle våben, det behøver ikke at være nyskæftninger alt sammen[8D] Når du nu er igang, syntes jeg at du også bør kaste din kærlighed på netskæringerne, for de trænger til en tur[Wink]

Hvad angår NA så er han bare en gammel og misundelig mand, der selv trænger til at få fugerne trukket op af et rivejern[Big Grin]

Mvh

Santo
Nu synes jeg da du strammer den[Wink]
Efter lang tids misundelig tilværelse som passiv tilskuer, har jeg endelig taget mod til at springe ud i helt episke beskrivelser af hvordan man får noget relativt og enkelt til at lyde af 90% ord, og 10% handling.
Nu var jeg endeligt blevet inspireret, og så kommer du bare og driller[:I][Wink]

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]


Svar
#24
F3T

Hvis du læser midt første indlæg, opfordre jeg sandeligt ikke til at du skal stoppe med at poste.
Derimod var jeg faktisk den første der kom med et faktuelt indspil til hvordan du skiller bøssen ad. Samtidigt forsøgte jeg med min berygtede syge humor, at få dig til at vende skråen, og ikke falde i den grøft hvor alting er mystisk og kræver en større halmpressereksamen.

For en af de første gange var der faktisk en der startede et projekt, baseret på et våben der var egnet til en læreproces. Du har et våben, hvor der ikke sker en økonomisk katastrofe, hvis et eller andet ikke lykkes fuldkomment. Det kunne mange andre faktisk lære af.

Det vil faktisk være befriende at følge et realistisk begynderprojekt , uden alt for mange episke beretninger , men bare baseret på jævn og fornuftig inddgangsvinkel.
Svar
#25
Hej F3T

Jeg har faktisk netop renoveret en Tecno-Mec som minder lidt om din.
Det kan selvfølgelig ikke betale sig - med en bøsse i denne prisklasse - hvis man begynder at regne timelønnen ud. Det kan man jo så bare lade være med, og så i stedet for bare nøjes med at nyde det færdige resultat.

Nybruneret – Bejdsning og Tru-Oil behandling af skæftedelene – og med nyopskårne netskæringer syntes jeg egentlig at den blev meget flot.

Jeg vedhæfter lige et par billeder til inspiration.

[Image: Tecni-Mec.jpg]

[Image: Tecni-Mec2.jpg]

Held og lykke med projektet! [Smile]
Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#26
Swift for pokker..... [Smile]

Du ka' da ikke bare spise os af med et par små billeder uden detaljer.... [xx(]

Vi vil se netskæringer, og andre detaljer, ja vi vil.....[Big Grin]

Hilsen, Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#27
Som n a skriver er det et begynder/ lære projekt, og der er ingen der bliver kede af hvis det går galt. I værste tilfælde så ender det med et reelt skæfteprojekt, som Swift skriver heller ikke kan betale sig.
Geværet er tænkt som et ekstra gevær der kan stå og venter på at min lillebror en gang imellem kommer hjem fra KBH. Så behøver han ikke låne mit eller min fars gevær, når vi tager ham med ud og skyde lerduer. Det er et "for sjov" gevær, der lige så godt kan ser lidt bedre ud end det gør nu.

Som Santo skriver burde jeg også lave netskæringerne, for at være tro overfor lærrings aspektet i projektet. Grunden til at jeg i første omgang valgte det fra, er at jeg har været i tvivl om hvor meget tid og penge jeg skulle smide efter geværet. Jeg har ferie i næste uge, og kunne godt lige se at jeg kunne nå at fjerne lakken, slibe, bejse og starte oliebehandlingen op der. Hvilket ville sige at jeg ville være færdig med projektet i en overskuelig tid. (Hvilket min jagt og gevær fjenske kone, helt sikket ville sætte pris på.)
Men nu vil jeg overveje og finde den tråd hvor der et link til de netskæringsjern, på trods af at det måske tager lang tid før de dukker op. Jeg skal selvfølgelig tjekke prisen.
Har set anden steds at netskæringerne blev trukket op før lakken er blevet taget af. Men jeg tror ikke de er så flade at jeg ikke vil kunne gøre det bagefter. Så kan jeg i det mindste starte på det.

Nå men der må undersøges nogle ting, og tages nogle valg. F3T
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by rydstrøm

Swift for pokker..... [Smile]

Du ka' da ikke bare spise os af med et par små billeder uden detaljer.... [xx(]

Vi vil se netskæringer, og andre detaljer, ja vi vil.....[Big Grin]

Hilsen, Per


Nix – jeg "highjacker" ikke tråd F3T’s tråd. [Big Grin]

mvh. Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by wolf_skate

så må jeg spørge som Manuel på badehotellet Que??????????????????????

og n a's måde at server sine synspunkter på betragter jeg some umådelig trættende 'Trolderi' der er mere til spottende end det konstruktive

så er den facon walnut også har været udsat for ..forstår jeg godt han vil have en pause. Og bliver dette her den gængse tone at nedgøre folk på i dette forum, istedet for det konstruktive der lå i bla walnuts inputs - ja så forsvinder lysten for mig at mænge mig med 'selvskabet'

/wolf_skate

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Faktisk mere spændende tråd end Walnutten....[8D]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone



Hej Wolf Skøjte
Jeg må give dig min uforbeholdne undskyldning, og i fremtiden vil jeg undlade at skrive indlæg som indeholder mere end 1 linje med faktuel information pr side. Hvis Lex-niveauet så stadig er for højt, kan du bare sende mig en PM, så skal jeg gerne skrive en speciel version til dig i knap så komprimeret form[Wink]
Svar
#30
Citat:quote:

Faktisk mere spændende tråd end Walnutten....



[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#31
[Image: 540450_10151077437230896_1537141045_n.jpg]

Så er "dyret" skilt ad. Som Hatting sagde, er der en pal der holder aftrækkerbøjlen på plads. Jeg er også forholdsvis tryg ved at fjerne palen fra sikringen og aftrækkerne. Men jeg er lidt spændt på hvad der sker når jeg løsner låsenøglen. Resten ønsker jeg ikke at røre ved, men kunne godt tænke mig at "dumpe" i noget rense benzin. Men det er måske et kæmpe "no go"?
Svar
#32
gør du roligt det: med lidt held får du fjernet noget gammelt indtørret smøremiddel og givet noget nyt [Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#33
brug lampeolie istedet for [Wink]

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#34
Netop... Lampeolie ... Det lugter en del bedre end Diesel eller almindeligt petroleum...[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#35
Jeg har haft held med at bruge lampeolie i en ultralydsrenser til specielt snavsede opgaver. Det virker bare suverænt....

Aftenhilsner - Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#36
Er landet et sted men et ikke særlig velassorteret byggemarkede. Ville elles have taget lakken af med nitromos. Svigerfar har vidst noget kautiske soda, men har også brug for lidt andre ting til det, så jeg må vente med det til han kommer hjem.
Det har jeg så ingen tålmodighed til at vente på, så jeg er gået igang på den økologiske metode.
[Image: 215791_10151092821240896_1949799590_n.jpg]

Det er da også gået okey, men mangler netskæringerne. De er så grove i det, at jeg overvejer at bruge en øko tilgang til dem også. Ellers må jeg prøve med sodaen. Skæfterne er to forskellige typer træ, men håber jeg kan skjule det når jeg bejser det.
[Image: 224733_10151092826050896_1778627485_n.jpg]

De skal også lige have en gang ovnrens, for at se om jeg ikke kan trække noget af olien ud. Jeg så et ret stændende produkt til at gøre dette, på et afsnit af American guns jeg så på nettet i går. Det er en hvid masse der smøres på, som så tørre op og bliver stiv, og kan så skrabes af. ca 15 minutter inde i serien.
http://www.youtube.com/watch?v=_BNjXtFak9I&feature=related

F3T
Svar
#37
Fandt et link til produktet.
http://www.youtube.com/watch?v=i31acWBV9zk

F3T
Svar
#38
i lille dk bruges der enten
hydrat kalk eller Kaolin ( pibeler)[Wink]

kan købes i næsten alle matas butikker [Big Grin]

sjove projekt [Smile]
god fornøjelse

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#39
Netskæringerne, eller kald dem hvad I vil, blev ordnet uden kemi.
[Image: 551140_10151093551295896_289721933_n.jpg]

Men lidt kemi skal der til i form af ovnrens, til at trække noget af olien ud.
[Image: 578848_10151093551785896_1276708043_n.jpg]

Jeg kan godt mærke at jeg mentalt allerede er videre til næste projekt, og det er at lave et skæfte fra bunden. Jeg er træt af forskellen i træ, tarvelige netskæringer og generel mangle på håndværk og kvalitet i dette skæfte. Og at jeg ikke har nogle netskæringsjern, til at gøre et ynkeligt forsøg på at redde netskæingerne. Ved at lave et skæfte selv, må jeg få mere kontrol.
Men en af succeskriteriene for dette projekt var at gennemføre, så nu skal liget sminkes. Jeg skal stadig lære at bejse.
Svar
#40
Når du kommer til bejdsningen, kan du med fordel anvende vandbejdse.
Så bejdser du flere gange og sliber imellem, bejdsningen kan du prioritere på de lyseste områder. Det lyse forskæfte er faktisk samme træsort som bagskæftet. forskellen er bare at bagskæftet er kærnetræ, og forskæftet er splint.
Når du så giver olie, vil du opdage at din bejdsning reagere uens på olien. Denne ændring kan du rette op på igen, ved at fortsætte med din vandbejdse. Den vil dog i udgangspunktet ikke trænge igennem olien. Det kan du dog omgå ved at tilsætte vandbejdsen nogle dråber 3dobbelt salmiak. Vups så suser vandbejdsen lige gennem olien.

Når du nu er så pigefornærmet over dine flotte netskæringer, kan du let lave dig dit eget netskærejern. Du finder bare en unbaco bolt med en gevindstigning der matcher linjeafstanden. Så korter du et stykke af gevinddelen, så det afkortede stykke har 2 eller 3 rynker. Nu bore du et tværhul i dette gevindstykke, så du kan lime en skubbepind med handtag i.
Herefter saved du tænder fri på den modsatte side. Helst med en junior nedstryger. Sørg for at der er ca 2mm mellem sporene.
Nu varmer du så din keration op til kirsebærrød, for straks at chockkøle den i VAND. Nu har du et fuldt anvendeligt netskærejern, med en ok levetid. Det er en fordel at du saver tænderne ret dybe, da du derved ha lettere ved at holde dem rene.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)