Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1 liter vand = 1 kilo
#61
Hehe, prikker også bare lidt til dig Smile

No harm intended. hehe.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#62
Interessant tråd, men i stedet for at ende i sandkassen igen kunne man jo forsøge at tage kvlificeret stilling til nogle af indlæggene.

Man kan vel med rette spørge hvorfor kernen på en planet skulle bestå af diamant? Hvis trykket virkeligt er så ekstremt, er temperaturen det vel også? Vil kernen så ikke bestå af flydende plasma?

Dernæst er det ikke vand's krittiske punkt i sig selv der er til besvær for folk der laver dampturbiner. De har til stadighed forsøgt at nærme sig punktet p.g.a. den mulige bedre virkningsgrad påvist af en hvis hr. Carnot for et par hundrede år siden. Problemet er, at de materialer man har i dag (stål legeringer) bliver plastiske ved temperaturer over ca. 550°C og derfor ikke kan tåle de tilsvarende høje tryk.

Hjemmeladeren / også maskinmester m.v.

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#63
@RimfireHunter. Som jeg lige husker Dravis indlæg før editering så skulle det kun være endnu lettere for dig at modbefise indlægget. Det første indlæg omhandlede 200000 bar, nu 350000 bar. Nu er det desværre kun teori, men alligevel. Hvis du har en bog, så kom med titlen, så vil jeg da gerne dreje forbi biblioteket og skimme den for de rigtige teoretiske fakta. De eneste tidspunkter hvor jeg syntes Dravis ikke er 100% objektiv er hvis vi diskuterer landbrug eller håndteringen af etskudtodrabsriflen men her er vi også over i teori. Fordi vi kan jo ikke måle 15000 bar i et riffelløb endnu. Derudover så byder et liv med en stor nysgerrighed ind med rigtig megen erfaring, og det høster vi andre altså godt af. Så kadeau til Dravis for mange gode indlæg.

Ironi, tages det som pille eller patch?
Svar
#64
Ihhhh... det er sjovt det her...[Smile] Tak for roserne i øvrigt..[:I]

@hjemmeladeren ... Angående diamanten inde i Jupiter, så kunne man måske kaste et blik på fase-diagrammet for ren kulstof/carbon/diamant/grafit ... o.s.v. Jeg har ikke tallene i hovedet, men huskede bare en interessant artikel i et geologisk fagblad for år tilbage, der netop sammenkædede den viden man havde om Jupiters fysik, med fasediagrammet for kulstof og kom til den konklusion at det var teoretisk muligt at jupiters kerne bestod af en (meget) stor diamant.

Jeg er jo ikke maskinmester, så mine kommentarer om vands kritiske punkter i forbindelse med damp-turbiner o.s.v. er ikke mit stærkeste punkt, og jeg skrev også kun at det gav anledning til problemer af potentielt farlig natur... Det gav ihvertfald en del bøvl med eksploderede kedler og maskiner i 1800-tallets England.

Jeg skrev egentligt mit indlæg ud af ren barnlig begejstring over at noget så almindeligt som vand, under ekstreme betingelser bliver et langt mere eksotisk materiale, med egenskaber man ikke lige forventer, og som kan virke ulogiske, og dermed måske svære at forestille sig eller tro på[:I] Det samme gælder for min reference til Jupiters kerne... det ER (og forbliver[?]) en eksotisk og sjov teori..

Med hensyn til hvad man kan måle af tryk, så er de sølle 6000 - 20000 bar vi har i sprængte rifler ikke helt så imponerende når man har set de diamant-trykceller der anvendes til materialestudier på f.eks. klippe-materiale og mineraler... (og vand ...[Big Grin])
Forskellen er at der i riflen er tale om meget kortvarige tryk-pulser, men man kan altså sagtens måle dem...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#65
@Dravis,

Fair nok. Vi finder nok ikke ud af hvad der er inden i Jupiter i vores tid.

Jeg tror nu nok ekploderende dampkedler som sendte baade mandskab og kedler i kredsloeb hang mere sammen med mangelfulde eller blokerede sikkerhedsventiler, end at de kom for taet paa vand's kritiske punkt. Det er ioevrigt kun overhedet vanddamp der opvarmes til disse ekstreme temperaturer. I vand / maettet damp fasen kan man se temperaturen af en almindelig damptabel for maettet vanddamp, hvis man kender trykket i systemet. Den maettede vanddamp sendes derefter retur til kedlen (dette afhaenger dog af kedeltypen)og opvarmes en gang mere til overhedet damp hvorved energiinholdet oeges og man undgaar frit vand under ekspansionen i hoejtryksdelen af dampturbinen (hvilket kan lede til saakaldt "skovlsalat" eller erosion/kavitation paa bladene).

Det er korrekt at vand paa mange maader er et interessant medie.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#66
Har stor respekt for dampkedler, med rette, og har da også kedelpassercertifikat af samme årsag.

Har arbejdet med kedler, trykbeholdere og maskiner der bruger damp i en årrække, men vil dårligt sige at jeg er nogen ekspert på området. =o) Men er dog altid nået til en løsning, også på eks Operationsafdelingen under igangværende operationer, hvor autoklaver m.v. ikke vil virke - så finjustering af dampsystemer var en kendt problematik i min hverdag dengang.

Ofte har enkelte autoklaver egen dampgenerator og er i en størrelse som ikke kræver kedelpassercertifikat, men i større hospitaler kan det af og til betale sig at have et dampsystem som altid er klar til at levere varen - hvor enhedernes egne dampgeneratorer er en lille smule langsommere.

Vi brugte damp til at varme brugsvand op, samt "hedtvand" til bækkenskyllere, damp til autoklaver og forsøgsvis til instrumentvaskere.
Men trods det havde jeg ansvaret for et system med en samlet størrelse på 142 kubikbar.

Det er nu ikke altid sikkerhedsventiler som har været årsag til at en dampkedel har foldet sig ud og lyn-dybstegt en kedelpasser der ender som en pillet rød reje.

Det har også tidligere været forårsaget af dårlig medie, altså vandet.
Der er en årsag til at man behandler vandet med kemikalier såsom NaOH for at hæve pH-værdien, og samtidig holder øje med kedelvandet 1-2-3 gange dagligt for at sørge for at testværdier ligger som de skal for at undgå tæringer.

Mange kan foranlediges til at tro, at det bedste man kan hælde i et dampkedelsystem, er demineraliseret/destilleret vand - dette er dog ikke helt korrekt, da pH-værdien ikke ligefrem er optimal, hvor vi i realiteten gerne skal op på 9-9.5 pH

Vandets hårdhed er også noget man holder øje med, idet for høj hårhed også har negative indvirkninger - såsom udfældning af det som senere bliver til kedelsten. Her er hårdheden ligesom "akkumulerende" - damp kan forsvinde fra systemet, men vandets indhold forbliver i systemet.
Alle parametre har også indvirkning på opskumningen på vandoverfladen og om hvorvidt man får våd damp ud, eller tør damp.

"Grundmaterialet" (dampen) skal være i orden, hvad enten man sender det ind i en 5 liters autoklave, eller om man sender det ind i en 4.500 liters autoklave.
Med det mener jeg, rumindholdet af autoklaven og dermed det som kan autoklaveres.
Så der er mange niveauer i sådanne systemer.

Jeg undlod bare at komme ind på det, idet det ikke var det trådstarter spurgte om =o)

Så har hovedsagelig fulgt flueknepperiet på afstand. Men det skal der vel også være plads til.

Undrer mig dog hvordan ekstreme teorier om andre planeters kerner og noget der ligner ej-beviste "Steve Hawkin"-fremtidsgisninger er med til at underbygge noget som helst.?!? Men det er nok bare mig.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#67
@Happy...

"langt ude Steven Hawkings teorier" BEVISER naturligvis intet, men de kan måske gøre det muligt at finde og forstå andre sammenhænge, der kan være yderst nyttige.

Som jeg har skrevet flere gange, så er der tale om TEORIER... Stort set alle moderne nyttige opdalgelser, som vi drager nytte af og som muliggør f.eks. dette forum, er baseret på noget der for under 120 år siden bare var teorier..

Sådan noget som halvledere, baseret på silicium og germanium (Transistorer) er resultatet af teoretisk grundforskning, præcis som Laser (Light Amplification by Stimulated Emmision ..) er et resultat af lille gruppe fysikeres teori, udtænkt på baggrund af deres viden om atomare principper og teorier... Man kunne endda forudsige de præcise egenskaber ved det specielle lys man kunne frembringe.
(Monokromatisk og i perfekt fase)

Forsker-nørder ([:o)]) er vældigt glade for sjove teorier, specielt hvis de er velfunderede i den kendte forskning og overholder de fysiske realiteter der allerede ER bevist.

@ diskussioner på et forum..... Dette er skrevet i "off topic" hvor jeg går ud fra at man har frihed til at "nørde" i andet end blot våben-teknik?

Tilbage til trådens originale start: Jeg erindrer en opgave stillet af min fysik-lærer i gymnasiet ...
opgaven var: Lav en nøjagtig vægt, der kan veje fra 0 - 1000 gram med 2 grams nøjagtighed.. [:0]
Følgende materialer blev udleveret:

1 stk. skydelære
1 stk. stållineal 30 cm
1 stk. messingstang 3 x 20 x 400 mm med et hul midt i.
1 stk. trekantet nålefil.
1 lille rulle tynd fiskesnøre
2 stk. bliklåg til syltetøjsglas
1 stk. messingstang 10 x 10 mm 30 cm lang
1 stk. junior nedstryger
1 stk. 100 ml målebæger
1 stk. thermometer.......[Wink]

Det var lang tid før Indernettet, men vi måtte bruge alle fysikbøgerne ....

Alle holdene fik bygget en nøjagtig vægt, men det tog sin tid [Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#68
Som trådstarter kan jeg kun sige, at jeg er meget tilfreds med den nørdede udvikling.
Det var faktisk meningen, at vide lidt mere end da den blev startet.

Så Dravis keep on pushing my knowledge

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#69
Det er tilladt at byde ind med en "teoretisk" løsning på "vægt-opgaven" [Big Grin][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#70
Er det her ikke ved at løbe af sporet? Man eksluderer vel ikke forumdeltagere fordi de ikke svarer på indlæg?

Et hezteri er barnagtigt og hører ikke hjemme i et forum frekventeret af voksne mennesker.

@Lani - En maskinmesteruddannelse er en professionsbacheloruddannelse på normalt 4½ år. Adgangskravene til uddannelsen er, en gymnasial uddannelse (stx, htx, hf eller hhx),
en erhvervsuddannelse suppleret med bestemte fag samt
adgangskurset til ingeniøruddannelserne......og så giver en maskinmesteruddannelse automatisk en officersgrad.


[Image: bueskytte.png]
Svar
#71
@ID,

"løbe af sporet" .. øhhh ... tjaaa jeg mener jo ikke at en tråd i "off topic" KAN løbe af sporet, men med hensyn til reaktionen på "rimfire hunter"s indlæg omkring de "sjove ting om vands egenskaber" jeg bragte til torvs, så mener jeg egentlig også at der blev reageret lidt vel skarpt på hans "skepsis" omkring mit indlæg, men det er jo slet ikke første gang "rh" har ageret lidt "troll" agtigt og glemt at man ikke kan debattere uden argumenter [Big Grin]
måske defor får han "et vink med en vognstang" af "kima"

Hvis man påstår at nogen bringer urigtige oplysninger frem i en tråd, så må man enten korrigere de urigtige oplysninger efter bedste evne (gerne uden at man klandrer andre for manglende uddannelse og viden[:I]) eller stikke snablen ind ...

Foranlediget af "rh"s beklikkelse af min viden på området, checkkede jeg mine oplysninger en ekstra gang, og rettede nogle tal en smule til. (Tallene var videnskabelige fakta, hentet fra en hullet hukommelse, man kan ikke klandre tallene, kun den hullede hukommelse [:o)])

"rh" forsvarer sig med at han ikke havde været på forummet, eller ikke havde haft tid til at svare, men for mig at se har han STADIG ikke svaret med henvisninger til nogen form for fakta, til forsvar for sit oprindelige indlæg, hvor han klandrer min viden og uddannelse.. Det kan jeg da kun fnise ad .....

JEG har på intet tidspunkt prøvet på at forklejne nogen med en Maskinmester uddannelse, tværtimod mener jeg ikke, efter mange år i både forskning og private erhverv, at uddannelsens "niveau" har nogen endegyldig betydning for en persons reelle evner.

Det der bare irriterer mig ind i mellem er den "tyrkertro" jeg har mødt mange gange fra "praktisk uddannede" på at "Akademikere" svæver rundt oppe i en eller anden lyserød sky, og at ingen af dem har nogen praktiske evner, endsige "jordforbindelse" og "almindelig sund fornuft" og at enhver af deres "teorier" derfor må være funderet i den blå luft. (og være ubrugeligt til nogetsomhelst praktisk/nyttigt)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#72
Skal heller ikke gøre mig klog på hvilken profession der er bedst Smile Og selvfølgelig skal der være plads til "nørderi" (kaldte det flueknepperi tidligere). =o)

Men små sprogbrølere kan jeg ofte ikke lade være med at stille på kanten - og forbeholder mig ret til at drille ingeniører lidt fra tid til anden. Dem jeg kender, af ingeniører, har vi et sjovt ping-pong med af fagligt drilleri. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#73
Jeg misforstod Kima's indlæg, man eksluderer ikke folk i dette for ikke at svare på indlæg - my bad.

[Image: bueskytte.png]
Svar
#74
Citat:quote:

Originally posted by Rimfire Hunter

Venter spændt på et offentlig svar fra Kim/ moderator. Det skal være her på siden og ikke i en e-mail til mig.

Mvh. Rimfire Hunter



Jamen det får du så, hvis man læser min mail til dig, vil de fleste forstå at det er et venligt hint om at "forsvare" dine påstande hvis du ønsker at blive taget seriøst, grunden til at jeg underskrev med moderator er at du tidligere, under et andet (låst)brugernavn, undlod at besvare henvendelser fra moderator, derfor kunne jeg ligeså godt, i samme ombæring, bede dig bekræfte gyldigheden af din emailadresse, jeg burde nok have sendt 2 emails[:I], ingen bliver smidt ud for ikke at besvare indlæg, men man kan blive låst for ikke at have en gyldig email i sin profil.

Jeg venter stadig spændt på at du kommer med dine guldkorn[:p]

Citat:quote:

Originally posted by Rimfire Hunter

Ujensen har da noget ret i det han skriver, men vil sige man skal noget højt op før det påvirker kogning af eks. æg.
Vand koger ved 100 grader ved 1020 millibar, det kan kalder normalt atmosfære tryk. Man kan fint få vand til at koge ved 30 grader hvis man sænker trykket, men der skal en betydelig sænkning til. Det bruger man blandt andet på skibe til at lave saltholdigt havvand om til ferskvand, som bruges om bor på skibe til madlavning drikkevand mm. Så det er en kendt proces.
Og som Ujensen skriver kan det være svært at koge æg ved en lavere atmosfære tryk, men ikke lige ved at kravle op i selv de højeste bjerge i Norge.
Håber i forstår hvad jeg lige mener ellers uddyber jeg gerne.

Mvh Rimfire Hunter



Citat:quote:

Originally posted by Rimfire Hunter

Jeg må nok sige at Drevis har læst en del på nettet, men nok ikke lige har selv den nødvendige uddandelse til at se det realistiske samt læst om det virkelige med vand. Ikke fordi at nedgøre Dravis, men du er altså helt galt på den !
De punkter du beskriver om vand i forskelige former holde slet ikke !
Men jeg har ikke lige lyst til at slå op i mine bøger og kommer med de rigtige lige nu.
Men kan oplyse helt kart at den er helt gal.

Mvh. Rimfire Hunter



Citat:quote:

Originally posted by Rimfire Hunter

Hej Klokker kommer da gerne med fakta når Drevis beviser hvor han har sine påstande fra.

Mvh. Rimfire Hunter



Nedenstående, skrevet 22 jan. 2011, gør at jeg har lidt svært ved at bevare troen på at Rimfire altid ved hvad han snakker om, derudover tisser det mig af at han, som jæger, åbenbart ikke holder sig ajour med div. regler indenfor vor hobby.

Citat:quote:

Originally posted by Rimfire Hunter

Beklager nogen her ikke lige tror på det jeg skriver angående regulering uden forudgående tilladelse fra Miljøministeriet.

Men alle der er i tvivl så læs lige Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 747 af 21 juni 2007 og den kan læses på http://www.retsinfo.dk

Der kan man se som jeg har skrevet tidligere at det kræver IKKE særlig tilladelse fra Skov og naturstyrelsen til regulering i februar måned.
Det troede jeg da alle med legalt jagttegn var klar over gennem blandt andet deres jagtblad. Prøv selv at kikke i det i har fået i marts fra Skov og narturstyrelsen kik på side 6 så kan i selv se reglerne som de har beskrevet det meget fint der.

Mvh. Rimfire Hunter..

Ps. Ønsker på ingen måde at vildlede nogen blot at oplyse fakta



[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#75
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Det der bare irriterer mig ind i mellem er den "tyrkertro" jeg har mødt mange gange fra "praktisk uddannede" på at "Akademikere" svæver rundt oppe i en eller anden lyserød sky, og at ingen af dem har nogen praktiske evner, endsige "jordforbindelse" og "almindelig sund fornuft" og at enhver af deres "teorier" derfor må være funderet i den blå luft. (og være ubrugeligt til nogetsomhelst praktisk/nyttigt)



Den eneste forskel på akademikere og vi andre er at akademikerne har læst sig til det vi andre ved[:o)][Big Grin]

Det trækker åbenbart ud med svaret fra Rimfire, mon han bruger den tid hvor han ikke færdes på andre fora til at læse op på sine argumenter[Wink]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)