Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1 liter vand = 1 kilo
#21
Man skal op i Mount Everest lignende højder for at det bliver meget svært :-)

På toppen af mount Everest koger vand ved ca 68 grader, og da æggeblommen først koagulerer omkring 72-73 grader, er det 'en sjov opgave' - i hvert fald uden en trykkoger.

Æggehviden koagulerer meget tidligere (sidst i 40'erne, hvis jeg husker rigtigt), så et blødkogt æg er muligt :-)

Men er man på toppen, så drikker man nok æggene rå, og skynder sig ned igen Smile

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#22
Ellers må de gøre som spejderpigerne og gnide to æg imod hinanden indtil de er hårdkogte.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#23
Hvis man smider en flaske med boblevand i fryseren for at få den kølet hurtigt, så kan der også ske spøjse ting. Får den for meget, men dog uden at fryse, så vil den fryse når man skruer låget af. Trykfaldet er nok til at skidtet fryser til is. Så må man pænt vente på de svalende dråber nu uden brus.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#24
Som jeg skrev tidligere, så sker der sære ting, når vand udsættes for eksteme tryk, og over et vist tryk (ca. 350000 Bar...[:0]) eksisterer vand KUN som is, altså på fast form... uanset temperaturen.. man kan altså have mindst 700 - 800 grader varm IS, hvis trykket er højt nok...[8D]

under disse forhold (Det klassiske Sci-fi eksempel er centret af en hel planet af vand, eller visse teoretiske lag inde i Jupiter eller Saturn[^]) er 1 liter ikke = 1kg ... Ved 700 grader og 1 million Bar er 1 liter ca. 2,2 kg...

I øvrigt er trykket så højt inde i midten af Jupiter at man er ret overbevist om at planetens kerne er diamant med en radius på over 800 km....[:0]

Vand har også et såkaldt "Kritisk punkt" som er rigtigt kedeligt for dem der bygger dampturbiner.. Ved ca. 650 graders varme og 350 bar overgår vandet direkte til dampform med kun en lille energi-tilførsel. Det vil medføre en meget brat trykstigning ved bare en minimal forøgele af varmen.. konsekvensen kan man selv regne ud...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#25
Jeg må nok sige at Drevis har læst en del på nettet, men nok ikke lige har selv den nødvendige uddandelse til at se det realistiske samt læst om det virkelige med vand. Ikke fordi at nedgøre Dravis, men du er altså helt galt på den !
De punkter du beskriver om vand i forskelige former holde slet ikke !
Men jeg har ikke lige lyst til at slå op i mine bøger og kommer med de rigtige lige nu.
Men kan oplyse helt kart at den er helt gal.

Mvh. Rimfire Hunter
Svar
#26
Slippers, lænestol og popcorn er taget frem [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#27
Hehe rimfire... Syntes simpelthen at du er tarvelig... Jeg mener, hvis du så hårdnakket postulerer at dravis tager helt fejl, men at du ikke lige har LYST til at dokumentere dine udtalelser.. det er jo det rene og skære drilleri. Det skal blive sagt til de voksne skal det....... [Big Grin][Big Grin]
Du bliver simpelthen nød til at indvie os i alle dine hemmeligheder om vandets egenskaber. Ellers kunne man jo forledes til at tro du ikke umiddelbart er så indviet som du giver udtryk for..[Big Grin][Big Grin]

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Rimfire Hunter

Men jeg har ikke lige lyst til at slå op i mine bøger og kommer med de rigtige lige nu.
Men kan oplyse helt kart at den er helt gal.

Mvh. Rimfire Hunter



Husk at slå op i de rigtige bøger[Wink]
http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=21566

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#29
Hej Klokker kommer da gerne med fakta når Drevis beviser hvor han har sine påstande fra.

Mvh. Rimfire Hunter
Svar
#30
Troll, siger jeg bare [xx(]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#31
Citat:quote:

Hej Klokker kommer da gerne med fakta når Drevis beviser hvor han har sine påstande fra.


Sådan noget lærer man jo på universitetet...[Wink]

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Rimfire Hunter

Hej Klokker kommer da gerne med fakta når Drevis beviser hvor han har sine påstande fra.

Mvh. Rimfire Hunter



Nu er det ligesom dig der påstår at Dravis tager fejl, derfor er det, i min verden, dig der skal løfte bevisbyrden, sagt på himmerlandsk : har du noget at have det i, så spyt ud eller klap i[^]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by Rimfire Hunter

Hej Klokker kommer da gerne med fakta når Drevis beviser hvor han har sine påstande fra.

Mvh. Rimfire Hunter


Jeg plejer ikke at tøve med at kaste mig ud i diskussioner Rimfire Hunter, men lige omkring denne tråds forhold, tror jeg nok at jeg bare ville "read and learn" når dravis skriver........(med mindre at du har en Ph.d. i fysik/kemi/geologi)

Citat:quote:

Originally posted by dravis

I øvrigt er trykket så højt inde i midten af jupiter at man er ret overbevist om at planetens kerne er diamant med en radius på over 800 km....[:0]

Min hustru fik sådan et mærkeligt fjernt blik i øjnene da jeg forlagde hende denne oplysning.............

[Image: bueskytte.png]
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by ID
Citat:quote:

Originally posted by dravis

I øvrigt er trykket så højt inde i midten af jupiter at man er ret overbevist om at planetens kerne er diamant med en radius på over 800 km....[:0]

Min hustru fik sådan et mærkeligt fjernt blik i øjnene da jeg forlagde hende denne oplysning.............

[Image: bueskytte.png]



Det er sjovt, min hustru havde det på præcis samme måde [:I] Og jeg tror egentligt at hun kunne bruge hele kernen [Big Grin]

Mvh.
Anders
Svar
#35
Jeg blev sgu helt bange for den oplysning. Selv hvis man skulle få gravet den bette sten ud, så tænk engang på, hvor meget ædelmetal der skal til en indfatning.

Så bliver det sgu en smule dyrt. [:0]

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#36
Værdien af diamanter vil falde til ingenting.
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Værdien af diamanter vil falde til ingenting.



Det ville være fantastisk! Så kunne alle gå rundt med de smukke sten. Eller går man med dem udelukkende fordi de er dyre ? ;-)

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#38
Ja. Alt hvad der er en begrænset mængde af har potentiale til at blive rigtig dyrt. Du kan jo nemt købe glassten som ligner diamanter, det er bare ikke trendy.
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Ja. Alt hvad der er en begrænset mængde af har potentiale til at blive rigtig dyrt. Du kan jo nemt købe glassten som ligner diamanter, det er bare ikke trendy.



Jeg ved det - nogle gange bliver man bare overrasket når man spørger ind til noget (også hvis man spørger sig selv, og ikke bruger 'autosvar'). Jeg synes diamanter er geniale(til kvinde smykker i hvert fald), men hvis en karat kun kostede en 20'er, så ville de miste noget af tiltrækningen - underligt som sådan nogle ting fungerer, og nok én af de få negative ting der ville være ved at være multi-millionær(når alt -økonomisk set- er muligt bliver det nemt kedeligt :-) )

Ok, jeg blev lige lidt lommefilosofisk, men tråden er alligevel så langt uda at det vist ikke skader :-)

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#40
Æv-bæv "rimfire hunter"

Jeg HAR faktisk en kandidatgrad OG en PhD i Geologi, med speciale i is og sne... dog mest i form af gletchere.. altså almindeligt kold is under moderate tryk...[Big Grin][^]

Det med diamanten i midten af Jupiter er jo ren teori, men da man normalt regner med at de ydre planeter, og især gas-kæmperne (I vores solsystem Jupiter og Saturn) kun har meget minimale mængder af tungere grundstoffer end Carbon, og at trykket og temperaturen i midten af Jupiter kan beregnes ret præcist, så er sandsynligheden stor for at teorien om giga-diamanten faktisk holder...[^]

M.h.t. Vand/is og dets forskellige faser så er det let-tilgængelig viden enhver med en IP forbindelse kan hente... problemet er om man så kan læse og forstå....[Wink]

http://www.lsbu.ac.uk/water/phase.html

God fornøjelse... Rimfire Hunter.... perhaps you should stick to hunting small furry animals...[:I]

OBS, jeg HAR dog rettet lidt i tallene i mit indlæg...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)