Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny bekendgørelse om jagtvåben og ammu i høring
#44
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Men hvilke egenskaber (ift. vildsvine jagt i majsmarker) har et slug som en riffelkugle ikke har? En god, semi-hård, tung kugle fra en kaliber som fx 45/70 må da kunne fælde en gris ganske godt.


Der er en verden til forskel - ved et riffelskud går der ofte et (lille) stykke tid før grisen forender (jeg ved godt at der er nogle af disse her fantastiske head-shot-gutter som kan trylle men jeg taler i generelle termer), ved et skud med slug (som faktisk er ganske præcis), stopper de op som om at de er ramt af et tog.
Jeg skyder grise med slugs i Sverige og i mine øjne er det meget bedre end at skyde dem med riffel.

[Image: bueskytte.png]



Jeg tror nu nok en 300 gr (19,5 gram) kugle skudt afsted med 650 m/s kan få en gris ned i skuddet. Hvis den angriber må skuddet jo gå lige ind i maskinrummet og smadre alt hvad der hedder hjerte, lunge, tarm, mavesæk osv. Jeg kan ikke se hvorfor en typisk kaliber 12 slug på 28 eller 32 gram skudt afsted med 400 m/s skulle kunne være bedre? Ellers kan man jo altid gå op i kaliber 458 lott, der kan sende 32 gram afsted med 700 m/s. Der er masser af gode alternativer. Man kan, hvis man er så forhippet på at bruge kaliber 12 slugs, købe en riflet halvauto og en stak slugs, ganske lovligt og bruge det[Wink]
Prøv at tænke på alt det vi må[Smile] Hvorfor gå og blive mopset over sådan nogle småting, når der er så mange fine alternativer[Smile]
Svar


Beskeder i denne tråd
Ny bekendgørelse om jagtvåben og ammu i høring - af TheDarkside - 25-09-2012, 06:57 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)