Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny bekendgørelse om jagtvåben og ammu i høring
#72
@ Dravis,
Nok den bedsye post jeg har last her !

For os der gar lidt tilbage i tiden, kan man evt. drage endu en parallel nar det kommer til fordomme, folelsesladede og politiske holdninger.

Tilbage i 80'erne sagde davarende fmd. for DSU, at "sa lange jeg er formand, forbliver al pistolskydning pa det sportslige plan....og ingen skal rende rundt som vilde krigere, og skyde pa bevagelige skiver og stalmal. Samt at trakke fra hoften med farlige ikke godkendte vaben"

Dengang i 83, var jeg den eneste i hele DK som sagde ham imod. Skrev laserbreve uden ende......og ingen opbakning...ingen.

IPSC var allerede den gang opstartet i bade Norge, Sverige og Finland uden problemer. Lande som vi ellers pa ovrige omrader, ikke har noget problem ved og sammenligne os med.

Jeg fik mundkurv pa af min lokale formand og politi. Blev endda fortalt, at nu skulle jeg "passe" pa, ellers ville mine vabentilladelser komme til revurdering osv. Alle dem som fattede noget dengang, sagde ingenting ud af frygt for at miste detde selv havde. Da det det var normalt at mange havde 44/45 pistoltilladelser afhangigt af deres politikreds, men var bange for at miste disse, hvis nogen rabte for hojt, og hele landets tilladelser skulle ses pa een gang til osv.

Spol filmen frem til i dag. Nu eksisterer DSF med stigende medlemstal. Det tog "kun" 20 ar for systemet og "selvplejerne" samt eksperterne i nidkarhed/jantelov, at finde ud af, at det var der faktisk ikke noget unormalt eller farligt over alligevel. En hel generation af potentielle topskytter, som kunne have reprasenteret DK ved diverse internationale mesterskaber gik tabt. Uanset dette handicap, er DK i dag pa fuldt niveau med ovrige europaiske lande i dygtighed samt i at arrangerer gode stavner pa hojt plan.

Nu starter det hele forfra igen ! 3-gun og multigun er den helt store ting pa internationalt plan. Nu skal der vel ga endu 20 ar, forend disse dygtige IPSC skytter kan fa de nodvendige tilladelser til disse "farlige" vabentyper ogsa. Her spiller jagtorganisationers generelle holdning overfor "usportslige militarvaben" ind. Igen er holdningen, ikke noget vi har brug for til jagt, sa myndighederne far den opfattelse, at denne vabentype saledes ingen sportslige goremal har. Lovgivningen bliver saledes gennem tiden mainstream udfra denne holdning/opfattelse. Samt det fakta at jagerne er i overtal sammenlignet med IPSC skytterne.

Desvarre interesserer folk sig ligepludesligt kun for reglerne, hvis det kommer pa tale at O/U og jagtrifler burde forbydes. Ellers er 90% hamrende ligeglade med ovrige medskytters goremal og onsker. Man evner ikke at se langere end sin egen nase mange gange. Og sadan har det traditionen tro altid varet. Meget....meget trist ikke.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Beskeder i denne tråd
Ny bekendgørelse om jagtvåben og ammu i høring - af 50GIJESS - 26-09-2012, 09:16 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)