Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny bekendgørelse om jagtvåben og ammu i høring
#74
[/quote]
Hvorfor er et s/s et teknisk ringere våben? Det er lettere, mindre åbningsvinkel, nemmere ladning af patroner og mindre tendens til at kæntre end en o/u. At folk med halvauto og o/u rammer oftere på skydebanen siger for det første ikke meget om skydning på jagt. Jeg kender mange der ikke kan ramme på skydebanen, men skyder ganske nydeligt på jagt. For det andet er gamle s/s tit temmeligt tranborede (3/4-1/1 eller 1/2-3/4) og jeg har selv lagt mærke til at når jeg rammer på skydebanen så gå duen altså meget i stykker, mens mange af de der skyder med o/u ofte bare brækker duen i 2-4 stykker, hvilket jo tyder på at de skyder med mindre trangboring (skeet eller 1/4), hvilket jo ikke er godt hvis man skal skyde en hare på 30 meter.
[/quote]
Den med at sportsskytter ikke kan ramme på jagt tror jeg er en misundelsesteori. Der er ingen der rammer ringere på jagt af at træne meget. Balancen i en s/s er i mine øjne dårlig og det sidelæns rekyl gør andet skud unødigt besværligt. Vægt og åbningsvinkel er fuldstændig ligegyldige parametre for 90% af alle DK jægere - det er vigtigere at kunne ramme og der er en s/s bare ringere.

Grunden til at de dårlige lerdueskytter kan ramme på jagt er forhåbentlig at de kender deres begrænsninger. Og så håber syntes jeg det er en misforståelse at man kan skyde over anbefalede hold bare bøssen er hårdt boret...

MEN pointen var at folk kan handicappe sig selv så meget de har lyst til på jagt (bue, revolver, s/s), bare de kan dræbe vildtet sikkert på de afstande de vil jage. Vinklen var hvorfor begrænse nye våbentyper, når man tillader ringere alternativer.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar


Beskeder i denne tråd
Ny bekendgørelse om jagtvåben og ammu i høring - af chrstn_olsen - 26-09-2012, 09:39 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)