Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny bekendgørelse om jagtvåben og ammu i høring
#77
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Den med at sportsskytter ikke kan ramme på jagt tror jeg er en misundelsesteori. Der er ingen der rammer ringere på jagt af at træne meget. Balancen i en s/s er i mine øjne dårlig og det sidelæns rekyl gør andet skud unødigt besværligt. Vægt og åbningsvinkel er fuldstændig ligegyldige parametre for 90% af alle DK jægere - det er vigtigere at kunne ramme og der er en s/s bare ringere.

Grunden til at de dårlige lerdueskytter kan ramme på jagt er forhåbentlig at de kender deres begrænsninger. Og så håber syntes jeg det er en misforståelse at man kan skyde over anbefalede hold bare bøssen er hårdt boret...

MEN pointen var at folk kan handicappe sig selv så meget de har lyst til på jagt (bue, revolver, s/s), bare de kan dræbe vildtet sikkert på de afstande de vil jage. Vinklen var hvorfor begrænse nye våbentyper, når man tillader ringere alternativer.

Stort knald = stort smil :-D



Jeg har nu aldrig haft problemer med sidelæns rekyl og har aldrig hørt om det fænomen. Balancen i en, til kunden, special tilpasset s/s er så afgjort god. Især i korte våben er der noget at hente. En s/s med 63,5 cm løb er bare eminent til snepper i tæt skov, mens en s/s med 72 cm er perfekt til at fange haren med på langt hold på marken.
Jeg kan på ingen måde lide fasanjagt eller gråandenedskydning, det er alt for kunstigt. Næh en god andejagt på vilde krikænder eller brunnakker har sin pris i patroner, men det er dælme sjovt. Apropos andejagt så er det en fordel at kunne lade hurtigt, så ejektorer og lille åbningsvinkel betyder utroligt meget for mig, da andetrækket jo gerne starter efter en 1/2 til en time efter solnedgang og så har man jo ikke meget tid tilbage.
Nu er 30 meter jo ikke langt hold til en hare, det er jo en ganske almindelig afstand hvis man ellers skal have nedlagt nogle stykker. Men jo flere hagl byttet får desto mere effektivt er skuddet. På kort hold har det ingen betydning om bøssen er boret 1/4 eller 1/1, men på 30 meter kan det betyde forskellen mellem forendt og anskudt vildt.

Nu nævner du at man tillader ringere alternativer.. Nu vil jeg jo så mene at en pistol er et ringere alternativ til en riffel, da præcisionen er ringe.
Svar


Beskeder i denne tråd
Ny bekendgørelse om jagtvåben og ammu i høring - af TheDarkside - 27-09-2012, 12:33 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)