Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5 eller 308w til 1000m....
#21
Kan kun give Rex ret......

Har selv den omtalte kombi SL 97 DL med 6,5-284 .....dejlig ukompliceret......

Har dog ingen erfaring på 1000m ,første gang jeg prøvede på 600m prikkede den hul 9,5cm fra center....

Har pt ikke tid til langdistance.....så sættet kan købes...

LAM
Mvh Lars
Svar
#22
Hvis man skulle have lyst til lidt viden, om skydning på lange hold,

kan følgende blog på over 40 film på You tube anbefales:

Første film http://www.youtube.com/watch?v=OvGNZb6IcVE (find selv resten[Big Grin])

Der bliver snakket om kikkerter, kaliber og meget andet.

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#23
Må give REX ret, hvad angår kaliberen.

Hvis du vil have noget der rækker og hvor alt bare spiller m.h.t. udvalg af ladegrej, så er der ingen vej uden om 6,5-284.

Bare det at man kan få Lapua hylstre der ikke skal formes men bare passer med det friske sæt tegninger der er på kaliberet.

Hvis jeg skulle lave en 1000m rig, så ville mit valg falde på 6,5-284.
Glem nu de håndører der er i forskel på hylstrene.

Mht problemer med hastigheder, skulle man så ikke bare på forhånd fravælge en pibegeometri der er speciallavet til 6,5x55 (gammel militær geometri med dybe riffelgange)???

Og når man nu er ved det, hvorfor så ikke vælge et skæfte og en låsestol der bakker projektet op???

@ Rullejørgen, hvis vi skal vente på Okuma´en, så får manden jo bare købt en Sako i stedet[Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by GT

Må give REX ret, hvad angår kaliberen.

Hvis du vil have noget der rækker og hvor alt bare spiller m.h.t. udvalg af ladegrej, så er der ingen vej uden om 6,5-284.

Bare det at man kan få Lapua hylstre der ikke skal formes men bare passer med det friske sæt tegninger der er på kaliberet.

Hvis jeg skulle lave en 1000m rig, så ville mit valg falde på 6,5-284.
Glem nu de håndører der er i forskel på hylstrene.

Mht problemer med hastigheder, skulle man så ikke bare på forhånd fravælge en pibegeometri der er speciallavet til 6,5x55 (gammel militær geometri med dybe riffelgange)???

Og når man nu er ved det, hvorfor så ikke vælge et skæfte og en låsestol der bakker projektet op???

@ Rullejørgen, hvis vi skal vente på Okuma´en, så får manden jo bare købt en Sako i stedet[Big Grin][Big Grin]
Problemet er vel at disse hersens pibeleverandøre, er så langsomme til at fatte en bestilling, at man bliver helt rynket af at vente
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]


Svar
#25
Ja, når man dobbelt bestiller ved 2 forskellige[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#26
@GT

hvilket pibefabrikat vil du anbefale, med moderne geometri ?

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#27
Det er sku noget god info i kommer med her syntes jeg......Jeg har ikke besluttet mig for noget endnu. Men har læst en del om 6,5x284 også.

GT... du skriver at 202 nok ikke er det bedste til at skyde langt med.

Er det pga. vekslesystemet.?
Svar
#28
Nu skriver i så meget om 6,5 AI, hvorfor ikke lave en 308 AI....?
Svar
#29
Citat:quote:

hvorfor ikke lave en 308 AI....?


Dont get me started.......

Nu er jeg jo nødt til at lave sådan éen.......

Citat:quote:

GT... du skriver at 202 nok ikke er det bedste til at skyde langt med.

Er det pga. vekslesystemet.?



Hvis du vil have ultra præcision på den afstand så er et switch barrel system nok ikke vejen frem.

Men med udgangspunkt i en jagtriffel så er det nok heller ikke det ringeste system. Jeg mener, det er jo trods alt en fatbolt[Wink][Big Grin]

Citat:quote:

hvilket pibefabrikat vil du anbefale, med moderne geometri ?



Et hvilket som helst der ikke har 4 dybe "grooves".

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#30
Citat:quote:

Citat:quote:

[Er det pga. vekslesystemet.?



Hvis du vil have ultra præcision på den afstand så er et switch barrel system nok ikke vejen frem.

Men med udgangspunkt i en jagtriffel så er det nok heller ikke det ringeste system. Jeg mener, det er jo trods alt en fatbolt[Wink][Big Grin]


Flere i Norge bygger deres langholdsrigge på Sauer 200STR. Skulle dette system have de samme ulemper ift et fastpibesystem ?

De har så 6,5x284 pibe til langhold, 6,5x55 til mængdetræning og en kort, handy 308 pibe til elg/hjortjakten.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by thoett

Nu skriver i så meget om 6,5 AI, hvorfor ikke lave en 308 AI....?



Fordi den i al fald i denne sammenhæng alligevel ikke vil opnå kuglebane der minder minder om en 6,5 mm et eller andet.

Men ideen er fin nok. En 308 AI på gode lapua hylstre vil sikkert give 30-06 hastigheder fra en kort lås, hvis man er lidt kreativ med magasin længde og overgangs konus.

en hvorfor egentlig ?

Jeg fik min hjort, voksen og haremshersker, på omkring 250 meter med et skud fra en alm 308 ladet med 165 game king. Det eneste jeg manglede var gennemskud og det er nok mere et spørgsmål om projektil valg.

Men til lang bane skydning er 6,5mm bare bedre uanset.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#32
Hvis nu vi antager at jeg køber en af de s&l match piber (67cm) som fås i rød/grøn/blank i kal. 6,5x55 med 210mm stigning.Så er det en mindre opgave for en våbenmek. at lave den om til en AI ,men kan den så også laves om til en 6,5x284 og vil det fungere i en sauer 202 (meduim kal.)...? her tænker jeg på magasin/ladning/bundstykke osv.
Eller skal jeg så købe en pibe som er i kal. 6,5x284.??

mvh.

bbs
Svar
#33
Hvorfor en .308 kaliber ikke er optimal, kan du læse om her.

Artiklen er skrevet af Brian Litz, de nok må betegnes som "Manden" inden for ballistik.

http://www.appliedballisticsllc.com/inde...ersion.pdf

Mvh. Rex / Guns & Powder
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#34
Genialt,Rex.Tak[Wink]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#35
Ros, så er der noget ved dette forum[^]

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by bbs

Hvis nu vi antager at jeg køber en af de s&l match piber (67cm) som fås i rød/grøn/blank i kal. 6,5x55 med 210mm stigning.Så er det en mindre opgave for en våbenmek. at lave den om til en AI ,men kan den så også laves om til en 6,5x284 og vil det fungere i en sauer 202 (meduim kal.)...? her tænker jeg på magasin/ladning/bundstykke osv.
Eller skal jeg så købe en pibe som er i kal. 6,5x284.??

mvh.

bbs



Nej Hylsterbunden er for lille på 6,5-284.

Desuden tror jeg hylstrene er for fede til sauer magasinerne.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#37
Her er et link til en projekttråd hvor en Sauer 200 STR bliver udstyret med en 6.5x55 pibe der "bores" op til 6.5x284 og udblokket 6.5x55 magasin, så det fungerer med 6.5x284. Læg mærke til et af de første indlæg hvor det nævnes at noen faktisk foretrækker at basere sådan et projekt på Sauer 202 endda alukasse pga vægtfordeling [?]

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=12155

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Citat:quote:

Originally posted by thoett

Nu skriver i så meget om 6,5 AI, hvorfor ikke lave en 308 AI....?



Fordi den i al fald i denne sammenhæng alligevel ikke vil opnå kuglebane der minder minder om en 6,5 mm et eller andet.

Men ideen er fin nok. En 308 AI på gode lapua hylstre vil sikkert give 30-06 hastigheder fra en kort lås, hvis man er lidt kreativ med magasin længde og overgangs konus.

en hvorfor egentlig ?

Jeg fik min hjort, voksen og haremshersker, på omkring 250 meter med et skud fra en alm 308 ladet med 165 game king. Det eneste jeg manglede var gennemskud og det er nok mere et spørgsmål om projektil valg.

Men til lang bane skydning er 6,5mm bare bedre uanset.



300WSM er vel heller ikke et tosset valg til distancen, den forringer dog magasinkapacitet

http://www.tacticalrifles.net/caliber_300_wsm.asp

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#39
Grundlæggende kan det siges, at en langdistance skyder er bedst med
høj bc, høj V/0 og lav rekyl.

Dette opnåes nemmere med lange slanke 6,5 mm projektiler end med 7,62 varianterne. Skal man have en 308 med sammenlignelig kuglebane til en 6,5x55 skal man altså op i meget tunge projektiler med stort hylstervolumen bagved(300 win mag som minimum) og rekylen bliver derefter.

Derfor gælder det om at opnå højest bc ved lavest mulige vægt, da dette kan sænke den rekyl, som er generende for de fleste, især efter de første 3 skud.

300 WSM er et godt alternativ til en 300 win mag, men skal bc op på ca. 0,6 bliver projektilerne for tunge og lange til hylstret og kan ikke opnå en kuglebane som fx 6,5x55(selv om den er kedelig) og rekylen er gået op.

Det skal tilføjes, at flere i USA er begyndt at gå i 7mm ja selv den gamle 284 win er blevet støvet af. Med de nye tungere/længere match projektiler har de fået en BC som kan konkurrere med 6,5´erne og godt nok med mere rekyl men mere jævne i hastighederne.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#40
Lidt offtopic[8)] Men, er der en venlig sjæl. Som vil dele ud af deres jagterfaring med 6,5-284 norma? Tænker på fabriksladet Oryx og Nosler[Smile] Mange tak på forhånd.
Mvh erik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)