Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny chronograf - Hvor ?
#21
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Tjaae, en mand med ét ur, han ved hvad klokken er. En mand med to ure er altid i tvivl [Big Grin] Jeg har også prøvet at måle med to kronografer på samme skud. Den ene sagde 921m/s, den anden 929m/s, det var vel ca. som forventet.

Men jeg synes ikke der er nogen grund til at dømme de billigere kronografer ude, selvom der findes en kronograf til 5-6 gange prisen der er mere akkurat.

Min oplevelse med 600 meter skydningerne i Ulfborg er, at dengang jeg gættede udgangshastigheden ud fra SWAG konceptet (Scientific Wild Ass Guess), da måtte jeg hele tiden korrigere nogle klik i højden lige fra 200 til 600 meter. Altid samme vej, så jeg konkluderede at jeg havde gættet forkert på hastigheden.

Da jeg så kronograferede mine patroner med den forholdsvis billige Shooting Chrony Beta Master, passede klikkene fra ballistikprogrammet spot on hele vejen fra 200 til 600 meter. Der skulle simpelthen ikke flyttes et eneste klik op eller ned, efter at hastigheden blev lagt forholdsvis nøjagtigt ind i ballistikprogrammet. Og når der ikke skulle det, så ville jeg jo ikke have fået noget ud af at have en kronograf til 6.500 kr. istedet for én til 800 kr.

Selvfølgelig ville det se anderledes ud til 1600 meter skydning, men til mit brug føler jeg mig meget meget bedre klædt på med en "billig" kronograf end med SWAG.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Jeg tror du har misforstået det jeg skrev (eller jeg har ikke udtrykt mig tydeligt nok).

Jeg har ikke skrevet "artiklen" for at fortælle at en billig kronograf er spild af penge.

Det er skrevet for at fortælle at man ikke skal stole blindt på sin kronograf.

Jeg ved at en stor distributør har modtaget flere vrede opkald fra kunder, der fortæller at de med deres kronograf, har målt en alt for lave hastighed på en given slags ammunition.

99% af genladere kan sagtens klare sig med en standard kronograf.

Men for personer og virksomheder hvor det er vigtigt at få så nøjagtig måling som muligt, ikke skal stole blindt på hvad deres Shooting Chrony, CED, Pro Chrono m.m. viser i displayet.

Mvh. Rex / Guns & Powder
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#22
O.K. det kan godt være jeg overfortolkede din artikel Rex, jeg er meget enig med dig i, at en måling med en kronograf aldrig er en absolut sandhed.

Jeg prøvede bare at "balancere" trådens indhold ved at give et eksempel på forhold og distancer hvor økonomikronografer er tilstrækkeligt nøjagtige til at gøre en stor forskel, du har jo på udmærket vis redegjort for eksempler hvor de ikke er.

Jeg synes det er meget meget svært at få et ordentligt gæt på, hvilken hastighed man opnår med en given ladning i sin egen riffel. Patronfabrikantens oplysninger kan ihvertfald sjældent bruges til noget. Quickload kan af og til give et godt bud, men i andre tilfælde er den en del ved siden af. Der giver en økonomikronograf os almindelige amatører et meget bedre bud på hvor vi ligger.

Så vi mener sådan set det samme: Kronografer er gode, men ikke perfekte.

...og nu skal vi videre: Det lader til, at meget af variationerne på kronografen opstår på grund af skiftende belysning. Der er jo unægtelig stor forskel på, om man måler i let overskyet vejr, strålende sol eller blå himmel med mange passerende skyer.

Kan man forestille sig, at man kan formindske variationen ved at sørge for mere ensartet belysning fra gang til gang? Jeg forestiller mig noget med at indbygge to strenge med 805nm diodebelysning under en ugennemsigtig plade der lægges/fastgøres oven over diffuserne. Så holdes udefrakommende lys ude, og sensorerne "ser" den samme belysning hver gang.

Det skal da ihvertfald forsøges ved lejlighed.

Jeg synes ikke de eksisterende belysningssæt er gode nok. De bruger glødelamper og skal tilsluttes netspænding. Siden de blev opfundet har vi fået LED belysning som næsten ikke bruger strøm, og som derfor sagtens kan køre på kronografens batteri, så man kan bruge kunstig belysning udendørs, langt fra el-stikket.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg synes ikke de eksisterende belysningssæt er gode nok. De bruger glødelamper og skal tilsluttes netspænding. Siden de blev opfundet har vi fået LED belysning som næsten ikke bruger strøm, og som derfor sagtens kan køre på kronografens batteri, så man kan bruge kunstig belysning udendørs, langt fra el-stikket.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Du kan få IR Skyscreen sæt til alle kronografer i dag.

De fleste har helt udfaset de gamle glødepærer.

Mvh. Rex / Guns & Powder
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#24
Alt hvad jeg kan finde i din netbutik kører på enten 110 V / 220 V, 110 volt med 220 til 110 volt adapter eller 12 volt strømforsyning eller kabler til 12 volt batteri.

Altså bells and whistles hele vejen, kun til indendørs brug. Men vi er jo flest der skyder udendørs, uden en stikkontakt i nærheden, og ihvertfald atid uden lyst til at bruge en halv time på at rigge til med kabeltromle, adaptere, strømforsyning, bilbatterier og hvad har vi.

Hvad med to små diskrete lysdiodelister der kører på kronografens eget 9 volt batteri ? det er da det vi mangler. Så kan vi jo give kronografen helt ens og stabil belysning hver gang, uden at bekymre os om unøjagtigheder fra solskin, skyer eller skygger.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Alt hvad jeg kan finde i din netbutik kører på enten 110 V / 220 V, 110 volt med 220 til 110 volt adapter eller 12 volt strømforsyning eller kabler til 12 volt batteri.

Altså bells and whistles hele vejen, kun til indendørs brug. Men vi er jo flest der skyder udendørs, uden en stikkontakt i nærheden, og ihvertfald atid uden lyst til at bruge en halv time på at rigge til med kabeltromle, adaptere, strømforsyning, bilbatterier og hvad har vi.

Hvad med to små diskrete lysdiodelister der kører på kronografens eget 9 volt batteri ? det er da det vi mangler. Så kan vi jo give kronografen helt ens og stabil belysning hver gang, uden at bekymre os om unøjagtigheder fra solskin, skyer eller skygger.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Man kan sagtens lave noget med et lille 9V batteri.
Så må man så håbe at kronograferingerne ikke tager så lang tid, for du få rimelig hurtigt tømt et 9V batteri, selv om vi tale lysdioder.
Hvis det var så simpelt, så havde producenterne også lavet det for længst.

M.h.t. og bruge et 12V motorcykel batteri, så kan jeg ikke se at det skulle være så besværligt.
I CED's Skyscreensæt, er der kabler med til netop at montere på et batteri.

Mvh. Rex / Guns & Powder
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#26
Ork ja. For 2.000 kr. er vi kørende [:0][:0][:0] Det er 1.195,- for pærerne, 780,- for batterierne og så 25,- kr. til posten.

Men det burde ikke være nødvendigt. Den spalte kronografen måler igennem er ikke ret stor, så med den rigtige diffusion af lyset burde man kunne klare sig med en enkelt lysdiode. Og tit måler man jo bare lige 5 skud af hver af tre serier patroner, så det tager ikke mere end 10 minutter at gennemføre. Det ville være svært meget nemmere hvis det hele var samlet i én pakke frem for at man skal stå og bakse med ledninger og batterier og kabelsko. Alle de andre skytter på banen må jo holde inde med skydningen mens man bakser.

Prøv at se på de første lamper vi fik til at skrue på sigtekikkerten. Dengang sad vi også i skydetårnet med et motorcykelbatteri mellem benene og fik riflen og kaffekoppen viklet ind i ledningen. Nu kan vi oplyse hele skovkanten med en lygte der indeholder tre små AAA batterier. Det vil jeg altså også have på kronografen!

Med hensyn til din tillid til producenternes evne til at udvikle nyt, så er jeg nu ikke så imponeret. Der er f.eks. flere kronografer der har fjernbetjening. Når man så nærlæser manualerne, så viser det sig altid at være en fjernbetjening med ledning [:0][:0]. Jeg har sku ikke set en fjernbetjening med ledning til et fjernsyn siden 1972. Og det er jo ikke lange komplicerede strenge af data der skal overføres, bare et trecifret tal en gang imellem.

Jeg synes også, at måden man betjener kronograferne på minder mest om dengang jeg lærte at omgås datamater på gymnasiet i 1982. Hvorfor er der ikke en af producenterne der laver en app. til android og iPhone, som kan modtage data direkte fra kronografen via bluetooth, og bruge gennemsnitshastigheden direkte i ballistikprogrammet ? Der findes legetøj til få kr. der kan det, så det behøver altså ikke fordyre kronografen voldsomt.

Nå, det kan være det kommer om nogle år. Det må vi da håbe.

P.S. Jeg synes du står godt på mål for dine ting, det er ikke dig jeg er ude efter. Jeg ser bare et uudnyttet potentiale, og det irriterer mig [}Smile]

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)