Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lys til grisejagt
#21
Reglerne for brug af lys findes i Jaktförordning (1987:905).

Her hedder det i §14 at:

Fast belysning vid väg eller byggnad som satts upp i annat syfte än att underlätta jakten får användas vid jakt efter vildkanin, rödräv, mårdhund, grävling, mink, mård, tvättbjörn eller vildsvin. Vid jakt efter dessa djur får vidare ficklampa eller annan liknande lampa användas
1. när djuret ska avlivas i samband med jakt med ställande hund,
2. för jakt vid gryt eller lya, eller
3. när ett fångstredskap vittjas.

Fast belysning som har satts upp i syfte att underlätta jakten får användas vid jakt efter vildsvin vid för ändamålet anordnade åtelplatser för vildsvin (åteljakt). Förordning (2008:1412).

Så hvis man ikke falder ind under punkterne 1-3 er det ulovligt at benytte en lommelygte (og det regnes lygten monteret på geværet som værende). Man kan søge om tilladelse i de enkelte len, men jeg ved ikke hvad praksis er for at give sådanne tilladelser.

Mht. debatten herinde synes jeg at det er vigtigt at det tydeligt fremgår at det er ulovligt at benytte lygter monteret på geværet til jagt. Jeg synes også at vi skal afholde os fra at give udtryk for at vi ser stort på gældende lovgivning, end sige opfordre andre til at gøre det. Om der så er brådne kar der vælger at jage ulovligt er vel præcis som med alle de andre regler - jagt i Danmark med blyhagl, skud før/efter skydetid og så videre noget som altid vil finde sted. Det må onkel blå så tage sig af, og selvom jeg ikke har hørt om nogen der er taget i Sverige for brug af lygte, så er jeg ret overbevist om at den der bliver taget kommer til at huske episoden temmeligt længe. I Sverige har man tradition for at tage temmeligt hårdt fat i overtrædelse af reglerne omkring jagt.

Og så i øvrigt knæk og bræk med jagten i det svenske.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#22
Dog skal vi lige huske at skelne imellem om lygten er MONTERET, eller om den er TÆNDT. To forskellige ting, med en temmelig stor forskel ift. polisens syn på sagen.

Det er fuldstændig som halvautomater i gamle dage, hvor man havde et plomberet magasing, og et ikke plomberet magasin, og det ikke plomberede måtte så kun bruges til regulering, træning og jagt i udlandet, hvor de tillader flere bønner i magasinet. Intet forhindrede at folk brugte det 'forkerte' magasin, udover deres egen moral. Sådan er det nok også i praksis med lyset(=svært at håndhæve).

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#23
Jeg har lige købt et beslag hvor man monterer lyset på kikkerten med en fingerskrue. Så kan man afog påmontere sit lys som man lyster uden at få ballade med polisen. Tidligere sad min lygte skruet fast på piben og hvis jeg afmonterede lygten så flyttede jeg samtidig træfpunktet næsten 20 cm.. EJ EN HOLDBAR LØSNING

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#24
@ Kenneth og Yeti: Der er forskel på Jeres tolkninger. Yeti siger, at lygten ikke må være monteret når man er på jagt. Kenneth at den må være monteret, men ikke tændt. Det kunne synes som en detalje, men kan jo få stor betydning for bevisførelsen i en kontrolsituation. Hvem af Jer har ret ?

Især de jægere der bruger pibemonteret lygte kunne jo med fordel indskyde riflen med lygten monteret, hvis Kenneth har ret. Hvis Yeti har ret, er det no-go.

Min lygte kan ret hurtigt monteres med en QRW montage på en stump rail på kikkertmontagen. Men jeg ville da endnu hellere have den siddende monteret, for så kan jeg tænde den lige så snart jeg har påskudt et svin, og måske får brug for opfølgende skud.

I lovteksten står, at ficklampen ikke må anvendes, men må den godt være monteret ?

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

@ Kenneth og Yeti: Der er forskel på Jeres tolkninger. Yeti siger, at lygten ikke må være monteret når man er på jagt. Kenneth at den må være monteret, men ikke tændt. Det kunne synes som en detalje, men kan jo få stor betydning for bevisførelsen i en kontrolsituation. Hvem af Jer har ret ?

Især de jægere der bruger pibemonteret lygte kunne jo med fordel indskyde riflen med lygten monteret, hvis Kenneth har ret. Hvis Yeti har ret, er det no-go.

Min lygte kan ret hurtigt monteres med en QRW montage på en stump rail på kikkertmontagen. Men jeg ville da endnu hellere have den siddende monteret, for så kan jeg tænde den lige så snart jeg har påskudt et svin, og måske får brug for opfølgende skud.

I lovteksten står, at ficklampen ikke må anvendes, men må den godt være monteret ?

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Det er vel liiige at strække den ud over kanten, at kalde den situation for: "1. när djuret ska avlivas i samband med jakt med ställande hund" [Wink]
Svar
#26
Det har hele tiden været min opfattelse, at når et dyr er påskudt, så er al efterfølgende efterstræbelse af dyret ikke jagt, men eftersøg. Jeg kan nemt have taget fejl.

Kan det kun være eftersøg hvis man har tilkaldt en hund ? Jeg vil da svært nødigt undvære lygten når jeg går ind i den grantykning hvor dyret forsvandt, også selvom jeg er ret sikker på, det ligger forendt. Jeg synes i det hele, at der mangler lovstof om eftersøg i den paragraf Yeti citerer, selv eftersøg med hund er vel ikke det samme som "jakt med ställande hund" ? Hvor finder vi reglerne om eftersøg ?

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#27
Ok, jeg har søgt flere steder, men har ikke kunnet finde lovteksten med lempelserne vedr. belysning fra 2009. Det jeg har af viden er baseret på Svenske artikler.

Yeti(eller en anden), har du et link ?

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#28
Mine kilder siger at det er forbudt at have monteret lys på riflen under jagt. Konfiskation af riffel er konsekvensen. Derfor bruger de noget tactical som kan klikkes af og på. Eller har en riffel kun til eftersøgning.
Jeg har prøvet at have lys på under jagt. Jeg blev natteblindheds resten af natten da jeg kom til at tænde lampen. Nu har jeg en pandelampe.
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Det har hele tiden været min opfattelse, at når et dyr er påskudt, så er al efterfølgende efterstræbelse af dyret ikke jagt, men eftersøg. Jeg kan nemt have taget fejl.

Kan det kun være eftersøg hvis man har tilkaldt en hund ? Jeg vil da svært nødigt undvære lygten når jeg går ind i den grantykning hvor dyret forsvandt, også selvom jeg er ret sikker på, det ligger forendt. Jeg synes i det hele, at der mangler lovstof om eftersøg i den paragraf Yeti citerer, selv eftersøg med hund er vel ikke det samme som "jakt med ställande hund" ? Hvor finder vi reglerne om eftersøg ?

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Eftersök starter ikke lige når du har trykket på aftrækkeren men først når du har konstateret at dyret ikke ligger og at der er sikre tegn på at det er anskudt. Efter den konstatering har man i forhold til de større vildtarter en række specifikke forpligtelser. Det betyder ikke at man ingen forpligtelser har for mindre vildtarter men blot at der er særlige krav ifbm de større.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Det har hele tiden været min opfattelse, at når et dyr er påskudt, så er al efterfølgende efterstræbelse af dyret ikke jagt, men eftersøg. Jeg kan nemt have taget fejl.

Kan det kun være eftersøg hvis man har tilkaldt en hund ? Jeg vil da svært nødigt undvære lygten når jeg går ind i den grantykning hvor dyret forsvandt, også selvom jeg er ret sikker på, det ligger forendt. Jeg synes i det hele, at der mangler lovstof om eftersøg i den paragraf Yeti citerer, selv eftersøg med hund er vel ikke det samme som "jakt med ställande hund" ? Hvor finder vi reglerne om eftersøg ?

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Det kan være vi skal have Yeti på banen her, da han sikkert er bedre inde i lovstoffet, samt helt sikkert er bedre til svensk end mig.

Jeg husker kun at have set paragraffen som Yeti refererer til længere oppe i tråden, og mener at pkt. 1 er den del som dækker "eftersøgning".

Ordet eftersøgning er slet ikke brugt i §, og er måske først kommet til i "daglig tale" efterfølgende, som en mundret definition af pkt. 1.?

For mig ligger forskellen i om du efter "aflæsning af anskudsstedet" forventer at du skal lede efter en død eller anskudt gris.

Situation 1: Du vurderer ud fra anskudsstedet at grisen er død, men er rendt fra stedet. I dette tilfælde, ville jeg benytte en lommelygte for at følge blodspor/grisen. Jeg ville dog holde lygten i hånden. Min "undskyldning" for at bruge lys her, at dette ikke er "jagt", men et spørgsmål om at finde et bytte i mørket efter endt jagt.

Situation 2: Du vurderer ud fra anskudsstedet at grisen er anskudt/levende (eller er i tvivl ud fra anskudsstedet). Her kommer § 1 i brug, da du nu efterstræber/jager/skal aflive/eftersøger en formodet anskudt/levende gris. Her må du have lys monteret på riflen, da det kan blive nødvendigt med et hurtigt skud til aflivning (og lyset samtidig hjælper dig med at se, at det er grisen og ikke hunden du skyder på).

Ovenstående tolkninger er mine egne, og om jeg er på tynd is ved at bruge håndholdt lygte i situation 1 ved jeg ikke med sikkerhed?

Edit: yeti nåede på banen, imens jeg sad og skrev min lange smørre[:I]
Svar
#31
O.K.

I denne situation er der jo foreløbig ikke anden mulighed end at tolke konservativt og så, som hidtil, vente med at montere lygten på riflen indtil jeg er sikker på, at jeg har en eftersøgning.

Men det var i grunden rart at få reglerne helt opklaret. Der er stadig meget "jeg har hørt" snak i tråden. Dette er ikke ment som kritik, det er også sådan jeg har min viden om de svenske jagtregler.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Der er stadig meget "jeg har hørt" snak i tråden.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



[Big Grin]
Svar
#33
For at LasseScout kan gå med lidt mere rank ryg uden bekymringer for "jeg har hørt" snak, så har jeg lavet en ny tråd om reglerne for eftersøg. Bemærk i øvrigt bemærkningen "Det kan även vara tillåtet att använda belysningsanordningar." som viser at det ikke nødvendigvis er i alle eftersøgssituationer hvor en lygte vil være lovlig. Det fortolker jeg som at lygter i udgangspunktet er strengt forbudte. Er det mørkt er det dog også min overbevisning at lygter altid vil være lovlige i forbindelse med eftersøg.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=27605

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by yeti

For at LasseScout kan gå med lidt mere rank ryg uden bekymringer for "jeg har hørt" snak, så har jeg lavet en ny tråd om reglerne for eftersøg. Bemærk i øvrigt bemærkningen "Det kan även vara tillåtet att använda belysningsanordningar." som viser at det ikke nødvendigvis er i alle eftersøgssituationer hvor en lygte vil være lovlig. Det fortolker jeg som at lygter i udgangspunktet er strengt forbudte. Er det mørkt er det dog også min overbevisning at lygter altid vil være lovlige i forbindelse med eftersøg.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=27605

Mvh.

Yeti



Mange tak for præciseringen yeti.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#35
Hejsa, jeg skal også på grisejagt i Sverige. I april måned ved fuldmåne.
Min riffel har bare en "alm." Bushnell 3-9x40 på og jeg testede lige her den anden aften, jeg kan ikke se noget hvis der ikke er sne, selvom det pt. er fuldmåne.
Der er ikke i forvejen monteret lamper/lygter på foderpladserne derovre, så hvilken lygte kan I anbefale jeg tager med hjemmefra (batteridrevet) og monterer fast på foderpladsen? Er det bedst med grønt lys?

Det er i midtsverige (ikke Kalmar Län).

På forhånd tak.
Svar
#36
jeg bruger grøn laser monteret på kiggerten, jeg bor i Kalmar län..
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

jeg bruger grøn laser monteret på kiggerten, jeg bor i Kalmar län..



Hvor lang ekspeditionstid er der på at få tilladelse til brug af mobilt lys i Kalmar len?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#38
Og er tilladelsen til at få? Og må udenlandske jægere også bruge lys/natkikkert? Det kunne godt være det var ligesom førhen , hvor det for eksempel kun var svenskerne der måtte regulere keilere osv.
Det skal siges vi har jagt i Kalmar Len

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#39
Her er lidt nyttig info vedr. belysning.
Dette er tager direkte fra.
http://www.lrf.se/Medlem/Regioner/Sydost/Vildsvin/

Hur får jag tillstånd för rörlig belysning eller mörkersikte?

Man kan få tillstånd för rörlig belysning och mörkersikte för att underlätta skyddsjakt för att förhindra skador. Detta tillstånd söker man hos respektive länsstyrelse och det ska inte kosta något att söka. Tillstånden brukar vara begränsade i tid och geografi och du måste ange vilka fastigheter det rör sig om. Vissa länsstyrelser har också ett krav på återrapportering om fällda vildsvin med hjälpmedel. Man kan även söka tillstånd för ett helt älgskötselområde, men då är det bättre att slå en signal till viltvårdshandläggaren på din länsstyrelse.

För mer info:

Blekinge Län
http://www.lansstyrelsen.se/blekinge/Sv/...fault.aspx

Kalmar Län
http://www.lansstyrelsen.se/kalmar/Sv/dj...fault.aspx

Kronobergs Län
http://www.lansstyrelsen.se/kronoberg/Sv...fault.aspx

Håber det hjælper, ellers kan jeg kontaktes på rolin@image.dk for flere oplysninger.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#40
Her er lidt info. fra Kalmar län.
http://www.lansstyrelsen.se/kalmar/SiteC..._lanet.pdf

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)