Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Garanti Schmidt & Bender?
#21
Det er omkring 5 år siden at jeg indleverede en mere end 20 år gammel Zeiss kikkert, hvor der var en skygge på den forreste linse. [Sad]

Den blev repareret U/B, og serviceret samtidigt med. Desuden blev den returneret med nye linsebeskyttere.[Smile]

Jeg indleverede den direkte på "Zeiss-kontoret" i Birkerød, og den blev sendt direkte hjem til mig små 3 uger efter. [Big Grin]

Se dét kalder jeg service. [Wink]

Mange fredagshilsner - Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#22
Kikkerter købt for ca 10 år eller længere siden, er for de store gamle europæiske mærker generelt omfattet af en egentlig 30 års garanti.
I visse tilfælde er garantien begrænset til første ejer.
For ca 10 år siden, begyndte der at ske et skred i garantibestemmelserne, først fra Zeiss og S&B, hvor man begyndte at reducere både på antallet af år, og hvad garantien omfattede.
Nogle ville kun dække materialer og ikke arbejdsløn.
Denne trend er så senere blevet fulgt af flere producenter.

Det er nu primært amerikansk baserede producenter som giver egentlilgt langvarig eller ubegrænset garanti.

Man kunne opfrodre dem som har købt ny kikkert indenfor de seneste år til at læse garantibestemmelserne som medfølger kikkerter, til at kopiere dem ind på denne site, med angivelse af fabrikat, model og købstidspunkt.

Så kunne vi vel få stoppet dette tilfældige gætteri, og få tilført lidt med hold i.
Historier om at "jeg" har fået en 15 år gammel xxxx kikkert gepareret uden beregning, er irellevant, da disse kikkerter på købstidspunktet ofte blev udstyret med en langvarig garanti. En garanti, det ville være retsstridigt at ændre senere.
Den eneste måde hvor man kan ændre, er ved at lukke det gamle firma, og stifte et nyt. Ellers kan man kun ændre fremadrettet.
Så det vil ikke være usansynligt at din nye dobbelt så dyre kikkert er omfattet af en dårligere garanti, end en gammel slave af samme fabrikat..

En anden detalje man sjælden er opmærksom på, er at på mange kikkerter, er det elektroniske tingeltangel kun omfattet af en 2 års garanti, uanset hvad som iøvrigt gælder for selve kikkerten.
Svar
#23
Har en spritny Ørn i skuffen. De skriver bl.a.:

"Dit førsteklasses produkt fra SWAROVSKI OPTIK er udstedt med 10 års garanti på riffelkikkerten fra købsdatoen i hele verden og en 2års garantiperiode for sigteiluminationen fra købsdatoen i henhold til følgende betingelser:

Hvis der optræder material og/eller produktionsfejl, overtager vi garantien for materialeomkostningerne under hele garantiens gyldighedsperiode, hvorved vi forebeholder os retten til efter eget skøn at istandsætte eller udskifte apparatet eller den defekte del. I de første fem år overtager vi derudover arbejdsomkostningerne. Den lovbestemte garantiforpligtelse indskrænkes ikke gennem garantien..."

Derudover en række begrænsninger på f.eks. sliddele som ikke er dækket af garantien. Jeg har ikke garantihæfter af ældre dato liggende, så jeg er ikke klar over om garantien er blevet indskrænket for nyere modeller.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#24
Har en Schmidt & Bender fra maj i år. (Den er stadig spritny i min opfattelse [Big Grin]). Det eneste jeg kan finde om garanti, står på to linier bagerst i instruktionsbogen:

Guarantee Clause:
Official legal guarantee period of 2 years (according to EU rules).

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#25
Vil på retfærdig vis gøre opmærksom på, at Gamefair absolut virkede ærlig i snakken omkring garanti på S&B. Eneste anke ved dem er som jeg ser det, at de stadig skriver 30 års garanti på S&B på deres hjemmeside, men det kan man jo så prøve at holde dem op på hvis man handler ny kikkert.

Trøsten ved alt det her er, at jeg må stole på at min kikkert efter turen til S&B sikkert holder mange år ud i fremtiden. Selvfølgelig ville jeg helst há haft det gjort uden regning, men når det nu ikke kan være anderledes så går det nok alligevel.

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#26
Det var da en ny version

"der er faktisk 30 års garanti, øh der er ihvertfald garanti for at du mod klækkelig betaling kan købe reservedele i 30år, øh altså hvis du betaler for både reservedele, og løn til ham eksperten vi har siddende på fabrikken. Øh altså er der måske egentligt ikke mere end 2 års "garanti" iflg eu's "købelov""

Endnu engang må man beundre hvordan salg og markedsføring kan (vild)lede en til nye højder
Svar
#27
Jamen både og, nu har jeg jo ikke været i forretningen for at handle en kikkert af dem, men de var tilsyneladende klar over problematikken, og det virkede umiddelbart til at de var ærlige omkring det. Når det så er sagt, så er det da noget rod at finde rundt i!

Men det du skriver i dit forrige indlæg giver da mening for mig, måske man skulle blive bedre til at udbrede den viden fra sælgernes side.

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#28
[quote]Originally posted by Vilsgaard

Vil på retfærdig vis gøre opmærksom på, at Gamefair absolut virkede ærlig i snakken omkring garanti på S&B. Eneste anke ved dem er som jeg ser det, at de stadig skriver 30 års garanti på S&B på deres hjemmeside, men det kan man jo så prøve at holde dem op på hvis man handler ny kikkert.

For det første synes jeg, at det er absolut forståeligt, at fabrikkerne ikke længere har kan tilbyde 'urimeligt' lange garantiperioder. Når man ser hvordan alt indenfor produktion og salg er optimeret i dag - indenfor sammenlignelige brancher - så kan det selvfølgelig ikke lade sig gøre længere. Det ændrer selvfølgelig ikke på, at tidligere garantiforpligtelser skal overholdes.
Det kan måske undre, at kvalitetsfabrikanterne ikke kan tilbyde mere end de to år EU forlanger - man kunne vel forvente noget i retning af bilbranchen, der ligger mellem 3-7 år, men det nok ikke en salgsfaktor!
Personligt har jeg aldrig i mine overvejelser om næste kikkertkøb medtaget garantiperioden som en faktor!
Vilsgaaard du lyder ikke hverken urimeligt eller som om du er blevet snydt - du undersøger bare dine muligheder. Jeg har pløjet Gamefairs hjemmeside igennem og jeg kan altså ikke finde, hvor det står, at der er 30 års garanti på S&B.
Svar
#29
@Leo ..nder kikkertbeskriv, fx
http://www.gamefair.dk/default.asp?ID=6&...&varegrp=7
"30 års garanti."

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#30
Ja jeg smider ikke så mange penge efter en kikkert uden at overveje garantiforhold. Og jeg kunne meget nemt ende med at leve med 5 minutters jagttid men en meget lang garanti. Og stod jeg med to ellers ligeværdige produkter tog jeg da helt sikkert det med den bedste garanti.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#31
Leo: og her: http://www.gamefair.dk/default.asp?ID=6&...=vareliste

Tja Leupold lyder efterhånden interessant [Smile]

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#32
Ja, den kan jeg godt se det er vanskeligt for Gamefair at komme uden om - ihvertfald kikkerter købt hos dem.
Svar
#33
Jeg har både Leupold og S&B. Jeg er meget glad for Leupold til all round jagtbrug, og jeg har en enkelt gang benyttet mig af deres garantiordning. Det fungerede upåklageligt, uden udgifter for mig, og de smed lige tre ekstra batterier til lystårnet med i pakken retur. Det er god service!

Men S&B er bare en bedre kikkert. Og jeg er aldrig blevet lovet mere end de lovpligtige 2 års garanti, så jeg kan ikke føle mig snydt hvis jeg senere må betale for en reparation.

I mellemtiden nyder jeg bare at bruge den hver gang jeg har den fremme.

@ Leo: Hvilken garanti er der på din Zeiss ?

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#34
Man behøver ikke bruge 16,000-25,000 kr. nu om dage på en kikkert for at få 30 år garanti eller er ret lækker kikkert

Citat:quote:

Die DDoptics Garantie ist weltweit und in jedem Land auch ohne Kaufnachweis oder besondere Unterlagen gültig. Jedes DDoptics – Produkt ist mit dieser Garantieleistung ausgestattet. Das alter des Produktes kann von DDoptics anhand von Seriennummern und Baugruppen nachvollzogen werden.


jeg ville vælge en DDOptics til enhvertid over en Leupold eller Bushnell /Tasco.

860,00 Euro = 6416 kr. Excl. Porto
http://jagd-zentrum.de/themes/kategorie/detail.php?artikelid=81&source=2

http://www.ddoptics.de/garantie

Citat:quote:

DDopitcs gewährt auf alle Produkte und Bauteile (entsprechend unserer nachfolgenden Garantiebediengungen) 30 Jahre Garantie!

Diese, weit über den gesetzlichen Schutz gelegene Gewährleistung wird dadurch ermöglicht, dass sich jeder unserer sorgfältig ausgewählten Partnern und Lieferanten, ebenfalls mit einer lebenslangen Garantie auf alle Bauteile und Produkte verpflichten muss.

Diese Qualitätsgarantie geben wir gerne an unsere Kunden weiter.

Im Falle, das diese Regelung mit geltendem nationalen Recht einiger weniger Länder nicht vereinbar ist, gilt automatisch die längst mögliche Garantieregelung.

Sollten doch material- oder produktionsbedingten Schäden auftretten, bitten wir Sie beiliegendes Formular (pdf zur Schadensmeldung) online auszufüllen, auszudrucken und zusammen mit dem schadhaften Artikel an uns zu retournieren.

DDoptics Garantiebedingungen

Die DDoptics Garantie ist weltweit und in jedem Land auch ohne Kaufnachweis oder besondere Unterlagen gültig. Jedes DDoptics – Produkt ist mit dieser Garantieleistung ausgestattet. Das alter des Produktes kann von DDoptics anhand von Seriennummern und Baugruppen nachvollzogen werden.

Auch wenn Sie das Produkt im Internet gekauft haben, ist die DDoptics Garantie im Garantiefalle direkt bei DDoptics Germany geltend zu machen.

Dem Garantiefall ist eine möglichst genaue Fehlerbeschreibung beizulegen. Dabei kann das entsprechende Schadenmeldungsformular von DDoptics verwendet werden.

Während des Garantiezeitraums wird DDoptics nach eigenem Ermessen das Produkt entweder reparieren oder kostenfrei austauschen, wenn der Garantieanspruch auf einen Fehler im Material oder der Verarbeitung zurückzuführen ist.

Dauer der Garantieabwicklung

DDoptics ist bemüht den Zeitraum der Garantieabwicklung möglichst klein zu halten. Aus diesem Grund wird Ihr Produkt umgehend getauscht, wenn eine Reparatur nicht binnen eines Tages möglich ist. Sollte sich DDoptics trotzdem zu einer Reparatur mit einem benötigten Zeitraum von mehr als 3 Tagen entschließen, überlässt Ihnen DDoptics auf Anfrage ein Ersatzgerät bzw. Vorführglas für den Zeitraum der Reparatur.

Die DDoptics Garantie ist nicht wirksam, wenn der Fehler auf unsachgemäße Handhabung des Produkts zurückzuführen ist. Von der Garantie auszuschließen sind insbesondere Sturzschäden und deren Folgeschäden wie z.B. nachlassende Dichtigkeit aufgrund eines vorangegangenen Sturzschadens.

Eigenreparaturversuche oder Reparaturen von nicht autorisierten Service durch nicht autorisierte Reparaturwerkstätten oder nicht autorisiertes Personal stehen der Garantieleistung ebenfalls entgegen.

Rücksendung und Verpackung

Die schadhafte Ware ist vorschriftsmäßig und in der Art zu verpacken, dass die Ware einem Sturz aus einem Meter standhält ohne weiteren Schaden zu nehmen. Hierzu gehört eine schützende Fernglastasche, ein Produktkarton, ausreichend Polsterung um den Produktkarton herum und ein starker Versandkarton in dem das Produkt sicher unterzubringen ist.

Bei unsachgemäßer Verpackung ( z.B. Fernglas im Schuhkarton) verfällt der Garantieanspruch umgehend mit dem Versand des Produktes, auch wenn vorher durchaus ein Garantieanspruch bestanden hätte. Die Objektivlinsen des Produktes sind vor dem Versand zu schützen.

Versand & Kosten

Die Paketsendung ist vor dem Versand ausreichend zu frankieren. Unfrei gesendete Pakete werden von DDoptics abgelehnt und nicht angenommen. Die Kosten des Versandes zu DDoptics trägt auch im Garantiefall der Versender. DDoptics übernimmt im Garantiefall die Kosten der Rücksendung des Produktes.

Folgekosten

Die Garantiezusage bezieht sich ausschließlich auf den Funktionszustand des erworbenen Produkts. Folgekosten insbesondere zusätzliche Montagekosten sind nicht Bestandteil der Garantie und werden nicht erstattet.

Svar
#35
@ Leo: Hvilken garanti er der på din Zeiss ?

M.v.h. Lasse.

Sådan lidt hurtigt refereret står der på min nye Zeiss, at de garanterer alt det sædvanlige i 10 år over hele verden uanset lokale forpligtelser. Der står ikke noget om begrænset garanti på elektronikken.
Zeiss anbefaler, at man bestiller et garantikort. De reparerer ikke noget som helst uden det kort og det kan tage flere uger at få det. Derfor er det da smart at ligge inde med det før der går noget galt!
Alt i alt er det da fine betingelser - synes jeg!
Svar
#36
Den omtalte S&B er landet. Det bliver spændende at få den i hænderne igen. Pris 2.675 kr. til den pris må man sgu håbe at den holder mange år frem i tiden!

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#37
Jeg sidder her og har en fornemmelse af at jeg er blevet taget ved røven, og ridser derfor let op hvad der er foregået.

Da forhandleren ringede til mig, for at oplyse om rep. pris spurgte jeg ind til, om de skulle tjene penge på denne rep før jeg accepterede tilbudet, eller om den oplyste pris på 2.675 kr var den faktiske pris for rep. Til det blev der svaret, at de tog 7,50 kr for 1.00 €, og at de derudover tog et lille beløb for forsendelsen, men derudover ikke tjente noget ved denne rep.

Ved afhentningen får jeg så en kopi af fakturaen fra S&B, hvor den sørme har ligge så skævt i kopimaskinen, at der ikke fremgik nogle priser. Dette undrede mig, og jeg bad om en kopi hvor jeg kunne se prisen på.

Det viser sig så at S&B har taget 260,91 € for rep inkl 19% tax og forsendelse, hvilket giver 1.956,82 kr. Dette undrede mig selvfølgelig, og deres svar til mig var, at der jo skulle lægges dansk moms på 25% oveni.. Dette mener jeg er direkte forkert, hvilket en anden våbenforretning bekræfter. Derudover siger den anden våbenforretning at man faktisk får 5% handling for håndteringen af sagen.

Så i mine øjne er jeg blevet snydt for mellem 700 - 1.000 kr. - Hvad siger I til min teori om at jeg er blevet snydt ? (jeg er ikke inde i momsreglerne).

Det skal siges at Gamefair intet har haft med dette her at gøre, de har blot svaret på spørgsmål om garanti. Forhandleren er ikke nævnt i tråden da jeg ikke vil hænge nogen offentligt.

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#38
Hvis du bliver faktureret fra den danske forhandler skal de lægge moms på. Hvis du derimod havde betalt direkte til S&B skulle der ikke lægges yderligere moms på.

Reelt burde du kun betale moms på håndteringsgebyret og de omkostninger den danske forhandler har haft på sagen. De burde ikke fakturere dig for selve reparationen - den del kunne do jo bare betale direkte til S&B. Nu har du jo faktisk betalt moms to gange (både 19% og 25%) for det samme og det skal man ikke ved tranaktioner indenfor EU.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#39
De har jo afregnet med S&B, og jeg har jo så betalt forhandleren ved afhentning. De har ikke haft hænder på kikkerten andet end til forsendelsen, giver det dem virkelig ret til at kræve 25% af det totale beløb?.

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#40
Hvis de skal betale moms så kan de trække betalt moms fra for det de har betalt S&B så det er ikke 25% oven på den momsede pris.

Det der er sket nærmer sig bondefangeri eller bedrageri - jeg er ikke dommer så om det konkret er det må andre afgøre. Det straffes efter Straffelovens § 279.

Citat:quote:

§ 279. For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, ved retsstridigt at fremkalde, bestyrke eller udnytte en vildfarelse bestemmer en anden til en handling eller undladelse, hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem handlingen eller undladelsen bliver afgørende, et formuetab.


Hvad kan man så gøre ved det?

Tja beløbet er ikke rigtigt til en retssag, og knapt heller til en klage til forbrugerrådet. I første omgang ville jeg tage en runde mere med butikken. Hvis det ikke giver en løsning ville jeg skrive en mail til S&B hvor jeg ville forklarer forløbet og så spørge dem om det en en rimelig måde en af deres forhandlere behandler en ellers meget tilfreds S&B ejer. Når jeg sendte mailen ville jeg sætte butikken på Cc. Det ligger lidt pres på butikken og gør det nemmere for S&B at tage en dialog med butikken.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)