Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjemmerøveri
#21
Jeg for min part er ikke et sekund i tvivl om at der gælder det samme for "østuropæiske hjemmerøvere" som for alle andre "predatory humans"
De vælger omhyggeligt det letteste offer, hvis de overhovedet kan.. de er generelt intellektuelt mindrebemidlede kujoner, og oftest uden nogen som helst ide om "taktik" i forbindelse med deres forbrydelser.

I en bekendts kvarter lidt syd for Århus, observerede han en sen aften en bil med 4 mænd der kørte langsomt og ligesom "søgende" rundt da han selv kom hjem. Da han lidt senere observere samme bil holde med lys og motor igang for enden af vejen, går han derned for at hjælpe staklerne med at finde vej, bilen kører væk fra ham med pænt høj fart, tilsyneladende så snart dem i bilen får øje på ham...

Det forekommer ham så sært at han straks skriver så meget af nummerpladen han kan huske ind på sin mobil og ringer til 112 ..
Det viser sig at bilen er stjålet i Haderslev tidligere på dagen....
Senere bliver bilen fundet afbrændt nord for Århus...

Først flere dage senere finder han ud af at et ældre ægtepar i nærheden har været udsat for et hjemmerøveri, begået af 3 "udlændinge" som tævede og svinebandt dem begge og fik manden til at åbne et værdiskab med smykker og kontanter, ved at true med at dræbe konen... I følge manden steg de tre røvere ud af en bil mage til den efterlyste, og en fjerde blev siddende i bilen.

Røverne stjal alt elektronik fra huset, inklusive telefonerne! Der gik derfor meget lang tid inden der kom politi til stede.
Politiets vagthavende koblede tilsyneladende ikke de to begivenheder sammen, selvom de forekom kun nogle få hundrede meter fra hinanden[xx(]

Der er for mig at se ingen tvivl om at disse her hjemmerøvere udvalgte sig et "Velhaver-kvarter" og rekognoscerede de enkelte villaer, indtil de fandt en hvor de kunne observere at beboerne var ældre og synligt velhavende.. = lette ofre.[V]

Den eneste "taktik" sådan nogen hjemmerøvere kender til er "overvældende magt" for at sikre sig at deres ofre er tilstrækkeligt "medgørlige" og det opnår man ved brug af trusler med skydevåben, og grov vold...

Det "taktiske problem" for en person der gerne vil kunne forsvare sig selv og sin familie er at man ikke kender modstanderens evner, eller parathed til at bruge skydevåbnene.. Det medfører automatisk at hvis man skal være taktisk på forkant med sådan nogen "scumbags" så må man være parat til at slå eller skyde først! ...

Man kommer nok længst med almindelig årvågenhed, og hurtig reaktion.
En ruhåret hønsehund i entreén er også ret effektivt[Big Grin]

Først og fremmest gælder det om at gøre sig til et "besværligt mål" d.v.s. lås døre og vinduer! Luk ikke op for ukendte uden at have iagttaget nogle simple forholdsregler (Tændt mobiltelefon, 112 på hurtigtast!) Væk de andre i huset og giv dem en tændt mobil, INDEN man går ned/hen/ud og kigger hvem der gerne vil ind!! eller hvad der nu foregår..
Sørg for at have en mulighed for at kunne SE hvem der er derude...
(Dørspion, eller bedre: en "vægspion" ved siden af døren...skjult kamera ved døren.) Vinduer der giver udsigt til døren.

Jeg er ikke i tvivl om at den slags banditter vælger et andet sted, hvis de bare har den mindste mistanke om at møde modstand af deres egen "kaliber" (pun intended) Det var i hvert fald vores erfaringer da jeg delte en villa i Manchester med 4 andre medlemmer af en lokal pistol-klub .. Rygtet om den "skæbne" der tilfaldt de to første der førsøgte at komme ind i vores hus, bredte sig lynhurtigt blandt de lokale "scumbags" og så blev der ro [}Smile] Det er forbløffende hvad en gang beskydning med en halvautomatisk paintball-skyder kan udrette..[Big Grin] efterfulgt af lidt let prygl med en halvstor Maglite...
og til slut at blive nappet af de lokale strissere, nydeligt "Mærket" med selvlysende gulgrøn maling...[Big Grin][8D]

"Hello, this is Mike calling from 1. Ball Avenue, Mossside... We have just shot at a burglar... Officer Obie: You have WHAT??? Mike: Yes, he tried to force his way in, after asking for directions, and tried to stab me in the arm with a knife.. However I whacked him with my Maglite, and Colin shot him several times with his paintball gun, as he tried to open the garden gate.... He's running down Moss Lane now, you can't miss him ... he's kind'a painted gloworm yellow .. Colin must have hit him a dozen times.....[Big Grin]"

Jeg tvivler på at sådan nogen Scumbags som de "østeuropæiske hjemmerøvere" vælger at fortsætte deres "arbejde" i Danmark hvis et par stykker af dem ender med at blive skudt med et par "Kent Faststeel" uanset om de dør af det...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#22
Interessant post Dravis...

Tja'he, kan fornemme emnet er folelsesladet, som om det var om religion eller politik. Sproget bliver gerne lidt primitivt, nar et emne indirekte berorer alle, hvor ingen syntes at have en losningsmodel.

Udover anti amerikansk stemning her pa forum, kan man traditionen tro ikke komme lidt udover sig selv heller. Hvis den generelle holdning er, at forholdende i DK faktisk er gode og sikre nok som de er, vil jeg bestemt ikke kede jer, eller pa anden made spilde jeres tid med min indsigt og meninger pa omradet.
Der riddes som der sadles, og samfundet er blevet herefter som planlagt. Sa alle ma vare tilfredse kriminalitets statistikkerne, som abenbart kan klares med store overarme og bidske hunde, og et godt uddannet politi som kan lose opgaverne ved fremmode....hvis de da kommer overhovedet.

Held og lykke med den losningsmodel.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#23
Oh booohooooooo, hvis det ikke lige følger mønsteret i USA, så er man pludselig "anti-amerikansk".
Yada yada yada, hvor har man dog hørt dét før.

Kan ikke lige se at nogen er "anti-amerikansk" - ud over på visse meningsforskelle på visse områder, men det gør jo dårligt folk til "anti-amerikansk".

Det ses i rigtig mange tråde på internationale fora - specielt i tråde som omhandler noget hvor USA er drivkraften, såsom krigen mod terror - folk der er uafklarede omkring spørgsmålet eller endnu ikke har taget stilling er pr definition "anti-amerikanske" fordi tendensen er "You're either with us or against us. And believe us - we know better, so move out of the way."

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#24
As for the neighbour... håber han kommer ovenpå igen, og at de fjolser der gjorde det, begår ét eller andet fejltrin der kan kæde dem sammen med det.

Godt at høre i er lidt vågne og hjælper.

Kan ikke se at nogen kan have gjort mere - og det er højst usansynligt at han kunne have gjort mere selv, selvom han var bevæbnet.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Der er forskel på selvtægt - og udøve sin ret til at forsvare sig selv.

Helt korrekt - lad os få klaret begreberne. Selvtægt er at tage sig selv for rette, det betyder at man selv sanktionere sin ret...noget domstolene burde tage sig af.....det må man ikke!
At forsvare sig selv er noget helt andet og fuldt lovligt, også i Danmark (inden vore udenlandske venner går helt i selvsving).
I Danmark må man forsvare sig med tilrådighed stående midler (det skal dog stå i forhold til den forbrydelse man er udsat for; man må ikke slå en anden halvt ihjel med en spade blot fordi denne giver een en finger). Og uanset hvad man ellers tror, har domstolene forståelse for, at det er det enkelte forurettede individ, som er bedst til at vurdere hvilken grad af fare han har været udsat for (inden for rimelighedens grænse), i hvertfald højere retsinstanser (HR og LR).

[Image: bueskytte.png]
Svar
#26
@Jess Jeg er ingenlunde fjendtligt indstillet overfor Amerika ej heller anti-amerikansk, det kan jeg ikke tillade mig jeg aner ikke en skid om hvordan det er at være borger i Amerika, har kun været der i en uge. Jeg er blot i tvivl om hvorvidt deres metoder passer ind i den danske model. Derudover begynder jeg faktisk at betvivle din ekspertise.

Jeg er ikke et sekundt i tvivl om du har en enorm indsigt og et enormt vid om skydevåben og disses anvendelse også langt mere end jeg formentligt nogensinde kommer til at vide. Måske kan du også kalde dig ekspert i Amerikanske forhold, men som borger i Danmark kan jeg se at din viden om danske forhold er mildest talt begrænset, ihvertfald i forhold til hvad der kan afhjælpe vores problemer.
Jeg er fuldstændig bevidst om at vi har problemer i vores lillebitte land, og at Jylland jo blot kunne dække en lille del af din baghave, men det gør dig ingenlunde til nogen ekspert...

Vi kan sagtens udkæmpe en kamp på tal og fremholde statistiske udredninger.

Jeg kunne fristes til at udfordre dig, og så bede dig fremholde den statistik, der beviser at flere skydevåben, og lettere adgang dertil, kan hjælpe på kriminalitetsstatistikkerne.. Du kunne jo fremholde nogen fra det land hvori du er ekspert... Ret mig hvis jeg tager fejl når jeg påstår jeres våbenrelaterede kriminelle handlinger er enddog MEGET højere pr. indbygger end det er i vores land...
Jeg vil øjeblikkeligt erkende at vi er i den helt anden grøft hvor det bliver nærmest latterligt i forhold til at eje skydevåben. Jeg medgiver også at vi har problemer når det drejer sig om vores åbne grænser, men lad dog være med straks at gribe chancen for at fremhæve dig selv som eksperten, der har svaret på hele verdens problematikker, når i ikke engang har styr på lortet i dit eget nye land...

Inden det her kører af sporet IGEN vil jeg række hånden ud og så give dig ret i at vores beføjelser i forhold til at forsvare os selv i eget hjem er latterlige.. jeg mener dog at der er kæmpeforskel på at have muligheden for at kunne forsvare sig selv i eget hjem til at tale om at have retten til at slæbe sit skydevåben med på værtshus...
Selvfølgelig... og jeg mener selvfølgelig bør vi have mulighed for at forsvare os i eget hjem uden at skulle retsforfølges. Det er satme latterligt at vi ikke engang må have et baseballbat stående i soveværelset...

Slutteligt---
Med hensyn til naboen så er han på benene igen. Han er en satans sej gammel gut. Det viste sig faktisk at han greb til nødværge og tog alvorligt fat i den ene af banditterne, hvilket desværre blot resuterede i at de tre andre sprang på ham og trampede ham i hovedet....
Han beklagede overfor vores fælles nabo at han havde skabt ulejlighed for os alle sammen...... (misforstået, men sådan er han bare)

Nu vil jeg slutte for at bevæge mig op til ham.. tænker nok han kan bruge lidt selskab..

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#27
Uden at ville blande mig i diskussionen, Klokker, saa mener jeg at selv om du har 'bæretilladelse', saa maa du ikke gaa paa værshus med et vaaben, men det ved Jess sikert bedre end jeg.
H
Hogmeister
Svar
#28
Ja, sådan er de gode gamle gutter - det var godt han ikke var kvinde med PMS eller i overgangsalderen, så var de sku nok ilde stedt de 4.... og giv ham endelig en hilsen fra os på VTF, er sikker på vi alle håber det bedste for ham.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#29
@Hogmeister Det glæder mig det er sådan og tak for du rettede mig.. Værtshuset var egentlig også blot nævnt for at skære det ud i pap, jeg kunne have nævnt supermarkedet eller trælasten i stedet...

Og @happy mange tak, det vil jeg gøre...[8)]

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#30
Godt din nabo ikke kom mere til skade Klokker. Haber han er ved og komme ovenpa igen med stotte fra dig...

Gisp ! Havde lige skrevet en langere post, men den pist forsvandt. Forsoger igen senere. Og denne gang seriost og respektfuldt, saledes det ikke bliver for trals og kedeligt. Emnet er jo interssant nok. Nej selvfolgelig er jeg ikke "ekspert". Dette bare sagt for at lave lidt rav i den og fa skub i sagerne. Har trods alt en stor indsigt pa omradet. Forklaring folger senere.
Ps. Det iovrigt lovligt at tage et CCW vaben med pa restaurant, bare man ikke lammer den selv. Dette i AR.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#31
[Smile] Hvorom alting er, ja så kom der lidt "skub" i det - og al respekt for det, det er i hvert fald godt at se andres meninger.

Citat:quote:

Ps. Det iovrigt lovligt at tage et CCW vaben med pa restaurant, bare man ikke lammer den selv. Dette i AR.

I AR - kan i også "forbyde" folk at bære CCW i eksempelvis restauranter og indkøbscentre.?

De få steder jeg har været i USA har der været snak om dette - og om hvorvidt et CCW "overtrumfer" eksempelvis en butiksejers "ret" til at forbyde våben i butikken/forretningen/restauranten.

Som jeg forstår det er CCW noget der tillades på stats-basis - i ét eller andet niveau.

Og eksempelvis en butiksejer kan frit sætte et skilt op der forbyder våben i forretningen - incl CCW.

Men mange CCW-holders jeg har snakket med, tolker reglerne som om at CCW giver dem "ret" til også at færdes bevæbnet på privat område hvor ejeren ellers forbyder det.

Her mener jeg de har et lidt "forskruet" forhold til våben - dem der gør dét.

Jeg er bare nysgerrig og ved ikke lige hvad der er op og ned på reglerne =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#32
@ Nanoq,

Som sagt en langere post forsvandt, men jeg skriver lidt om det hele senere.

Vedr. dit sporgsmal kan jeg sige, at en hvilken somhelst privat forretning, kan forbyde vaben pa deres omrade efter eget skon. CCW overtrumfer ingen ting, eller giver specielle rettigheder af nogen art.
Folk bestemmer over eget privatomrade, og hvis ejeren ikke vil tillade vaben pa dette, skal man absolut folge disse regler. Ellers er det omgaende i spjaldet.
Ja mange har et forskruet forhold til vaben, men det problem ordner som regel sig selv. Myndighederne tillader ikke et forskruet forhold til vaben, ret lang tid af gangen...modsat af almen opfattelse.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#33
Okay, mente det nok - kunne heller ikke lige forstå at CCW eksempelvis kunne overtrumfe noget - men har bare ikke kunnet søge noget om det, da loven er ret omstændig.
Så kunne godt ske der var noget ved en "offentlig forretning" som gjorde at ejeren ikke havde fuld råderet.

=o)

Som sagt, var bare nysgerrig.
Men oplevede da et par CCW'ere ignorere skiltene - og som turist ville jeg ikke blande mig, men jeg undrede mig bare.

Bukker og takker for svaret.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#34
Mit eksempel er fra SD hvor jeg en dag inviterede en ven paa en øl paa en VFW (Veterans of Foreign Wars), men han undskyldte sig "I'm packing" var hans begrundelse.
H
Hogmeister
Svar
#35
Ja man ma ikke indtage alkohol hvis man bare vaben. Den regel er stort set universal over hele linien. En CCW forpligter,men mere om dette senere...

Som lovet, lad os tale om CCW, CHL osv. som er en tilladelse til private der giver retten til at bare vaben til selvforsvar. En concealed handgun license, er IKKE en license to kill a la 007. Det er en tilladelse til at forsvare sig selv med vaben. Altsa give en borger bedre kort pa handen, i tilfalde af en livstruende situation....intet andet.

Dette kan synes uciviliseret blandt normale personer, men for at forsta tilblivelsen af CCW, skal vi lidt tilbage i historien her. Amerika havde i sine ca. forste 200 ar ingen politimyndighed man kunne regne med. udover landet var skabt med vaben i hand pa godt og ondt, var vaben en slags varktoj. Dette varktoj sikrede familiers overlevelse, med alt lige fra jagt til selvforsvar. Der var pa denne tid ingen grund til at bare det skjult som i Europa's byer, da man levede i midten af ingenting.

Herudover skal man forsta, at Amerika sikrede enhver borger retten til vaben, saledes regeringen kunne holdes i skak af befolkningen, i tilfalde af den demokratiske republik, skulle ga hen og blive diktatorisk med tiden. Husk pa, at disse personer som regel havde flygtet fra steder i verden, af mange arsager som intet havde med demokrati at gore.

Vaben draber, og jo flere vaben der florerer i et samfund, desto flere mennesker bliver slaet ihjel af samme. Lad os spole filmen frem til i dag. Antallet af vaben i USA er sa stort, at man kan sige det er "point of no return". Den organiserede kriminalitet er meget svar at komme til livs, mens kriminaliteten pa gadeplan kan ramme alle som er "almindelige" mennesker.

I dag tillader de fleste stater borgere at ga bevabnet. Dette kraver en CCW tilladelse, som KUN gives til retsskafne personer. Man skal vare 21 ar med ren straffeattest. Hvis man kan vare til fare i sit eget hjem, er man vel kun til endustorre fare udenfor dette, og saledes har man tilladelse til at bare et skjult vaben. Ansogeren skal checkes af FBI, samt tage et kursus som hver enkelt stat satter reglerne for.

Modstandere af CCW, sagde i starten, at nu var USA gaet tilbage til det vilde vesten, samt blodet ville flyde i gaderne i hele USA. Det stik modsatte skete dog. Statistikker er en blandet landhandel, men ifolge NRA og 6-7 ovrige vaben pro organistaioner, har kriminaliteten pa gadeplan dalet mellem 25/40% siden CCW retten. Tror selv at NRA lyver lidt i denne sag, da meget drejer sig om politik og penge som altid. En ting er dog sikkert, kriminaliteten har aftaget i stater med CCW.

En CCW forpligter personer til at holde sig stuerene. Vold, spritkorsel, skattesnyd, trusler om vold osv. fratager dem ojeblikkeligt retten til og bare vaben. Misbrug af en CCW er mellem 0,01 til 0,02 % ifolge FBI og JP, sa systemet virker fint.

Hvordan virker alt dette sa i praksis og hverdagen !

Da jeg arbejdede for et statsfangsel i Arizona, lavede man en undersogelse blandt de indsatte. Langt storstedelen havde begaet deres forbrydelser i Calefornien. Ikke alle kriminelle er lige dumme, og de professionelle af dem tager kun fa chancer. Herudover mente mange, at det var uretfardigt, at private borgere kunne ga lovligt med vaben. De gamle "spilleregler" med sort/hvid hat eksisterede simpelthen ikke mere.
De kriminelle over hele USA, er usikre pa hvad private borgere faktisk ma. De skal jo ikke folge de samme regler for politiet, som har stramme retningslinier for vabenbrug. Herudover bare private heller ikke uniform som de fleste betjente, sa ingen ved hvem der er hvem, hvilket gor livet for kriminelle en risikabel profession til tider.

Uanset dette, sa er der helt klare regler for vabenbrug blandt CCW personer. Man ma ikke true med vabenbrug eller skyde varselsskud. Forberedt nodvarge er heller ikke lovligt. Ej heller blot vise man gar med vaben som praventiv effekt.

Ifolge FBI/JP, anvendes vaben ca. 2-3 K gange lovligt til selvforsvar. I virkeligheden er dette antal meget storre! USA's retssystem stinker ifolge min mening...og mange andres. Det drejer sig kun om penge, og dernast retfardighed. Mange kilder mener at vaben til selvforsvar bruges i meget storre antal. Mange truer med vabenbrug, viser de bare vaben, eller skyder varselsskud i det virkelige liv. De indberetter det dog ikke til myndighederne, da der ikke skete mere. De gider simpelthen ikke at slas med systemet herefter.

Udover dette, skal man forsta, at de fleste politifolk er pa CCW personens side,og specielt her i sydstaterne, og meget der ikke var helt lovligt far lov til at ske alligevel. Vi star sammen om at bekampe kriminaliteten, og ved dodeligt udfald kan det samme jo ikke ske igen osv.

Via min profession og baggrund som konkurrenceskytte, jager, eks. bodyguard, instruktor og nu pistolsmed med speciale i custom 1911'ere, har jeg talt med 1000 vis af CCW personer osv.
De er helt almindelige mennesker som du og jeg. Ca. 90% har aldrig haft brug for selvforsvar, og er faktisk slet ikke interesseret i vaben. 30 % er kvinder. 50% har oplevet en livstruende situation tidligere. 10 % mener de ikke kan gore andre skade i sidste ende. 2% har skudt en eller flere personer tidligere.

Indenfor psykologi'en omtaler man noget der hedder " drukne panik". Hvilket betyder at alle vil forsoge alt for at overleve i sandhedens ojeblik. Det er blot en overlevelses mekanisme, der er indbygget i os alle.
Selv den mest sode og spinkle kvinde, vil forvandle sig til en overlevelsesmaskine, nar nogen vil tage livet af hende. Jeg har talt med mange i denne kategori gennem tiden. Modsat af hvad man skulle tro, foler de lidt eller ingen medlidenhed for personen de tog livet af. Efter deres oplevelse, mener de det er en bedre verden uden dem. Selvfolgelig ikke noget de ville sige i retten, men alle kan godt forsta dem i sidste ende.

Nej ! Jeg har aldrig selv taget et liv, men har reddet mit eget 3 gange ved brug af vaben. Jeg besluttede mig for at bare vaben for over 25 ar siden. Jeg blev udsat for et groft overfald. Efter 44 sting og 2 dage pa intensivt afdeling, overlevede jeg kun fordi det skete lige ved siden af et hospital. Efter denne oplevelse foltes hver vejrtrakning som en gave. Jeg andrede livssyn som en person der havde overlevet kraft. Aldrig igen..aldrig igen. Mine illusioner om hvor rar en verden vi lever i havde andret sig for altid.

Kan CCW virke i DK ? Tror ikke tiden og befolkningen onsker det. Hvis man lavede en undersogelse, ville flertallet bestemt ikke ytrer et onske herom.
Overarme og bidske hunde ville vare svaret. Maske mere politi og strammere strafferammer end nu osv. Herved far man aldrig svaret pa om det ville lagge en damper pa kriminaliteten.
DK er ved at ga ind i en ny og anderledes tid. En tid som mange ikke kan genkende mere. House invasions, beskyttelsespenge, indvandrerbander osv.
Ifolge min mening, burde man give visse personer i high risk positioner en vabentilladelse. Kun pa forsogsstadiet og f.eks. for 3-5 ar af gangen. Herefter undesoge om det havde nogen praventivt effekt, og saledes konkluderer om det er det vard. Gor man ingenting, far man jo af gode grunde aldrig svaret herpa, og den kedelige udvikling fortsatter.

Sikke en lang post mine venner. Kunne blive ved, men stopper her. Umuligt at dakke hele emnet. Vil meget gerne have lov til at uddybe eller besvare alle former for sporgsmal i relation hertil.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by 50GIJESS

Vaben draber, og jo flere vaben der florerer i et samfund, desto flere mennesker bliver slaet ihjel af samme. Lad os spole filmen frem til i dag. Antallet af vaben i USA er sa stort, at man kan sige det er "point of no return". Den organiserede kriminalitet er meget svar at komme til livs, mens kriminaliteten pa gadeplan kan ramme alle som er "almindelige" mennesker.



Postet af David Nunn på et andet forum, politimand.
[Image: 526742_334591969981200_2118765032_n.jpg]

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#37
Ja ha ha Nanoq,
Forstar meldingen. Desvarre har det en negativ effekt pa flertallet. Mange forstar ikke den vikelighed vi alle deler..eller valger ikke at forsta den ud af frygt.

Husker iovrigt mine dage i Gronland. Kunne kobe 1917 rifler uden ende. Det har vel ikke lovligt mere ! Dansker kultur med deres import af druk og hor har sikkert andret dette forevigt.... eller

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#38
Nix, vi kan stadig købe våben uden at vise jagttegn, godkendelse/tilladelse fra politi, ID eller noget som helst.

Dog må vi ikke købe automatvåben uden særskilt tilladelse.

Men i praksis er det lovligt for lille Lise på 4 år, at gå ned og købe en Weatherby MK 5 i .30-378WhtbyMag samt ammunition.
Ifølge loven er det ganske lovligt. Butikkerne sætter dog egne regler, så de sælger ikke haglgeværer og salonrifler til folk, medmindre de er fyldt 12 år - og større rifler vil de gerne at man er fyldt 14 eller 16 år, før de sælger våbnet til dig.
Igen, uden at vide papirer - det er ganske som at købe en pose Haribo-mix

Det er endnu ikke blevet ændret - men der ER snak om at våbnene skal registreres.
Der har også været snak om at våbnene skulle i våbenskab, men det gik man bort fra, da det ikke ville have nogen gavnlig effekt - da vi ikke er plaget af at folk stjæler våben. Det er mere DVD'ere, stereoanlæg, generel elektronik - samt husflid (stenfigurer, smykker m.v.)
Våben er værktøj og bruges generelt ikke til kriminalitet - så det er der ikke så stort et sortbørsmarked for, da våben alligevel er "håndkøb".

Pistoler har vi normalt ikke noget at bruge til - så de kræver tilladelse.
Halvauto kan fås på tilladelse
Fullauto kan fås på tilladelse (men denne gives normalt ikke!)

Der er ingen kaliberbegrænsninger som sådan - bare våbnet er manuelt repetérbart, eller enkeltskuds.

Hval-harpunkanon kan også erhverves lovligt - dog er ammunitionen tilladelsespligtig, da harpunspidsen er eksplosiv.

Sådan er det i det "civile" grønland.

Reglerne på Thule Air Base (amerikansk territorie) er anderledes og følger specielle regler fastsat fra USA's side. Salg af våben fra TAB til grønlændere finder ikke sted, da der så er tale om eksport.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#39
Interessant post Nanoq,

Generelt er det min opfattelse, at folk kan handterer mere frihed og ansvar, end de faktisk er klar over.

Som du allerede vd fra dine ferie her, sa kan vi kobe alt i luft, soft og sortkrudt vaben samt armbryste/buer lige hen over disken i supermarkedet. Ja ammo ogsa, og det syntes ikke at skabe problemer af nogen art.

Meget simpelt ! Enten er man ansvarlig eller ej, og ingen regler kan forhindre uansvarlighed.

Ja jeg husker godt at semiautomatiske vaben var et no no i Gronland. Sa var det derfor de lokal gerne ville skyde med min Neuhausen hele tiden. Rigtige flinke mennesker jeg modt overalt deroppe.
Husker iovrigt, hvordan der var regler for hiking og udendors farden. Det var pabudt at have minimum en bolt action riffel med i 30-06. Ikke noget problem at folge disse regler for mig, jeg havde nok henved 6 rifler og 2-3 pistoler med pa hver udflugt. Dette udover overlevelsesgrej og 5 forskellige fiskestanger i baden. Savner det fatisk endu..that was the time of my life, som de siger i Sverige.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#40
Buer/pile, compoundbuer, armbrøst m.v. kan også frit købes her i Grønland. Der er ingen lov imod dem.

Knive er stadig at betragte som værktøj, så selv enhåndsbetjente knive er tilladte her i Grønland - hvilket de ikke er i Dk.

Jeg hælder også til "Frihed under ansvar", at folk skal have lov til at skaffe sig de ting de ønsker - og hvis de ikke kan administrere tingene forsvarligt, ja så skal PERSONEN straffes.
Jeg har dog ikke tiltro til at en åbning af eksempelvis håndvåben til selvforsvar ville være særlig hensigtsmæssigt, idet vi i dagens danmark - og grønland - ikke er "skolet" op til at tænke i selvforsvar på helt samme måde.
Der er naturligvis nogen som gerne vil have våben til selvforsvar - men for nuværende tænker jeg på dem som værende de personer som er MERE interesseret i VÅBNET fordi det er SEJT, end fordi de rent faktisk har brug for det.

Korrekt - ingen regler kan forhindre uforsvarlighed - men dog kan nogle regler/straframmer være med til at folk tænker sig grundigt om. =o) Hvilket jeg også er tilhænger af - men tror ikke helt tiden er moden endnu.

Sjovt nok, ja så er våben jo 100% frit tilgængelige i Grønland - og der har dog også lige været én der skød en anden i benet, og der har ligeledes været et væbnet røveri for nylig.
Men det hører absolut til sjældenhederne.

Gennemsnittet vælter også fuldstændig i et land med kun 55.000 indbyggere, hvis der sker bare én episode. Men det er påfaldende hvor lidt der sker, som involverer våben.

Det henskriver jeg til at folk generelt ser våben som ..... ja værktøj. Det er kun noget man bruger til jagt - og det har ingen anden brug end dét.
Vi er så nogle tilflyttere som også træner riffelskydning m.v. som sport, men det er jo også en sund interesse som er vidt udbredt og anerkendt, idet man jo bliver en bedre jæger.

Men en god skytte i dagens Grønland, går i langt langt størstedelen af sagerne ikke ud og bruger et våben - eller placerer våben til selvforsvar.

Den tankegang eksisterer bare ikke i Grønland.
Ikke ud over nogle få fanatikere som måske nok er dem der bør luges ud i, eller overvåges nøjere helt fra starten af en sådan lovændring.

Overordnet set er det ikke påbudt at folk tager et våben med til selvforsvar - selv hvis de tager langt ud i naturen.
Dog er der nogle lokale politi-vedtægter hvor man eksempelvis i nordgrønland eller nordøstgrønland, hvor man stærkt anbefaler folk at medbringe våben idet der kan være risiko for at møde isbjørn.

Dog er det påbudt folk der rejser ud i eksempelvis reservater til forskningsstationer at medbringe våben, idet der ikke er politi indenfor rækkevidde som måske kan hjælpe.

Det var helt dejligt at se en køn ung dame med en barnevogn med en unge i - gå en tur ind i fjorden ved Ittoqqortoormiit i nordøstgrønland, medbringende en .243win riffel som en del af oppakningen.
Der var kun hende og ungen - riflen var til beskyttelse.

Det administrerer folk selv, idet de kan møde moskus eller isbjørn, og dermed hurtigt ende i en potentielt farlig situation pga dyrelivet.

Jeg kommer i hvert fald til at savne friheden i at kunne gå ned i den lokale Pisiffik/Brugsen (Walmart i princippet).
Finde en pakke pølser, ketchup, spaghetti, mælk, grøntsager, en ny riffel - ammunition.... og bare gå hen til kassen og betale.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)