Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Endnu en ulv i DK?
http://www.polarhunde.dk/lokal/last/cont...ehunde.pdf
Her ser vi et kj behov på flg. for et 30kg dyr.
Vedligehold varmt vejr 7000kj
vedligehold koldt vejr 11500kj
let arbejde 1 time 13000kj
Dette indikere et øget kj behov på ca 1500 - 5000kj pr time

Jft mit tidligere link, indeholder oksekød ca 5000kj pr kg
Hvis temperaturen er middel, og man antager at ulven er rimelig aktiv i 5 timer, kommer man i nærheden af et kj behov på 25000kj, hvilket svare til ca 5kg oksekød. (man kan antage at dette behov vil være en vis del større hvis ulven vejer væsentligt mere)
Her er måske forskellen på at kunne finde links, og så reelt kunne forholde sig til den tilgængelige information fra de fundne links
Svar
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by mikkelhund

De anslåede 3500 ulve havde i 2012 taget 313 heste og mindst 16.000 tamme rener.

Hvis man anslår at en ren vejer 120 kg og en hest vejer 300 kg, er det er et sted i mellem 1½ og 2 kg kød pr. ulv om dagen.

[Image: bueskytte.png]


Og det er helt sikkert at den ikks æder andet end hest og ren[B)].Hvis dette var tilfældet, ville de leve næsten udelukkende af domesticerede dyr.
Svar
ID>> Nu har de kære russiske ulve nok også spist andet end heste og rensdyr...

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
Igen lidt oplysninger fra.
http://www.wolf.org/wolves/learn/basic/faqs/faq.asp#20

20. How many prey animals do wolves kill per year? (top)

Wolves depend on a variety of large ungulates (hoofed animals) for food. Although studies have been conducted in some areas to determine the actual number of prey killed each year, the results are estimates. For example, an estimate for deer ranges from 15 to 19 adult-sized deer per wolf per year. Given the 2008 estimate of 2922 wolves in Minnesota, for instance, that would equal 43,800 to 58,500 deer killed by wolves. In comparison, hunters killed approximately 260,000 deer in the 2007 deer harvest. Additionally, several thousand deer are killed during collisions with vehicles each year.

Ved ikke om jeg regner rigtigt men jeg kommer frem til at en 1 ulv dræber ca. 17 om året.
Mit regnestykke er således som der bliver beskrevet i artikel 20, Given the 2008 estimate of 2922 wolves in Minnesota, for instance, that would equal 43,800 to 58,500 deer killed by wolves, 43,800 + 58,500 = 102,300 / 2 for at få gennemsnittet 51,150 / med antallet ulve i området som var 2922, 51,150 / 2922 = 17

Jeg ved ikke hvad vægten var på hvert eneste dyr men tallene taler for sig selv.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
Citat:quote:

Originally posted by rolin

Igen lidt oplysninger fra.
http://www.wolf.org/wolves/learn/basic/faqs/faq.asp#20

20. How many prey animals do wolves kill per year? (top)

Wolves depend on a variety of large ungulates (hoofed animals) for food. Although studies have been conducted in some areas to determine the actual number of prey killed each year, the results are estimates. For example, an estimate for deer ranges from 15 to 19 adult-sized deer per wolf per year. Given the 2008 estimate of 2922 wolves in Minnesota, for instance, that would equal 43,800 to 58,500 deer killed by wolves. In comparison, hunters killed approximately 260,000 deer in the 2007 deer harvest. Additionally, several thousand deer are killed during collisions with vehicles each year.

Ved ikke om jeg regner rigtigt men jeg kommer frem til at en 1 ulv dræber ca. 17 om året.
Mit regnestykke er således som der bliver beskrevet i artikel 20, Given the 2008 estimate of 2922 wolves in Minnesota, for instance, that would equal 43,800 to 58,500 deer killed by wolves, 43,800 + 58,500 = 102,300 / 2 for at få gennemsnittet 51,150 / med antallet ulve i området som var 2922, 51,150 / 2922 = 17

Jeg ved ikke hvad vægten var på hvert eneste dyr men tallene taler for sig selv.

/Rolin


Du regner nok rimeligt. som de skriver i linket 15 - 19, så er 17 da tæt på[Wink]
Svar
Det er som jeg skriver i mit tidligere indlæg.
Kom med fakta noget som du/i kan dokumentere der er virkeligt og ikke bare hvad du/i tror i har hørt på et seminar eller en kongres, der skal fakta på bordet nu og her, jeg er ved at være godt og grundig træt af folk der smider om sig med begreber og postulater de ikke kan huske hvor de har det fra.
For at føre en saglig debat om dette og andre emner vil jeg gerne at MODERATOR følger lidt med i debatten og måske lukker luften ud af ballonen før det går op i hat og briller, jeg vil i samme forbindelse bede gerne bede samtlige medlemmer på VTF om at tænke sig godt og grundig om hvad de giver udtryk for, der er et meget godt ordsprog som jeg kan nikke genkendende til.
"Alting her i livet kommer tilbage til en "Rolin"
Så med disse vise ord, tag jer samme og før en saglig debat, kom med fakta når i vil bevise noget.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
http://www.kora.ch/pdf/docus/docwf_d.pdf

I PDF`en side 6

Der Speisezettel des Wolfes hängt v.a. von den zur Verfügung stehenden Beutetieren ab. Der Wolf
jagt bevorzugt Hirsche, Rehe, Gemsen, Mufflon und Wildschweine (besonders Frischlinge). Der
Steinbock erscheint selten unter seinen Opfern, wohl weil die Art nicht leicht zugänglich ist. Der Wolf
nimmt oft Haustiere, besonders Schafe und Ziegen. Er jagt auch kleinere Tiere wie Hasen, Kaninchen,
Murmeltiere, manchmal Füchse und Kleinsäuger. Der Wolf ergänzt gelegentlich seinen Speisezettel
mit kleineren Früchten, Insekten, Lurchen, Vögel und Reptilien. Er frisst bisweilen auch Gräser, dies
wohl mehr zur Förderung der Verdauung als um seinen Hunger zu stillen. Der Wolf ist aber auch Aasfresser,
und er zögert nicht, Abfallhalden aufzusuchen, wenn die Nahrung knapp ist.
Das häufige Schalenwild einer Region bildet die Basis für die Ernährung des Wolfes. Wenn der Wolf
die Wahl hat, bevorzugt er meistens die wilden Beutetiere gegenüber den Haustieren, auch wenn diese
in grosser Zahl vorkommen. Eingeführte Arten wie das Mufflon, oft schlecht an die neue Umgebung
angepasst, fallen dem Wolf besonders leicht zum Opfer. In Italien hat das dazu geführt, dass das Mufflon
in mehreren Regionen verschwunden ist.
Die Schätzung des Nahrungsbedarfs erlaubt die Berechnung der Anzahl von einem Wolf erbeuteten
Huftiere pro Jahr. Der Tagesbedarf eines Wolfs beträgt ungefähr 3,7-4,5 kg oder anders gerechnet
0,13-0,21 kg Hirschfleisch pro kg Wolf und Tag. Der mittlere Nahrungsbedarf eines Wolfes ist somit
ungefähr 25 Hirsche pro Jahr.
Der Wolf kann bei einem Angriff auf Haustiere mehrer Tiere aufs Mal töten (4 bis 7, in Extremfällen
mehr), ohne sie zu fressen. Solche Angriffe konzentrieren sich normalerweise auf nur wenige
Haustierbesitzer. In den Abruzzen hatten nur 4,1% der Besitzer mehr als 2 Tiere verloren. Diese Verluste
machten aber 30,8% der ausbezahlten Entschädigungen aus. Ähnliche Erfahrungen wurde auch
im Mercantour

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
Jeg er ikke god til tysk så jeg oversatte det på googelsk.

Den menukort af ulven afhænger V.A. af den tilgængelige bytte fra. ulven
foretrukne rådyr, bjerggeder, bighornfår og vildsvin (især freshmen). den
Stenbukken sjældent forekommer blandt hans ofre, sandsynligvis fordi arten ikke er let tilgængelige. ulven
ofte tager kæledyr, især får og geder. Det jager mindre dyr, såsom harer, kaniner,
Murmeldyr, ræve og til tider små pattedyr. Ulven lejlighedsvis suppleret sin menukort
med mindre frugter, insekter, padder, fugle og krybdyr. Han spiser græs nogle gange, dette
sandsynligvis mere at amme for at fremme fordøjelsen om hans sult. Ulven er også skraldemanden,
og han tøver ikke med at opsøge lossepladser, når maden er sparsom.
Den fælles hjort i en region er grundlaget for kost ulven. Hvis ulven
valget, han normalt foretrak de vilde byttedyr til husdyr, selv om de
forekomme i stort antal. Indførte arter såsom bighornfår, ofte dårligt miljø til den nye
justeret, Ulven er særligt sårbart offer. I Italien er der førte til mouflon
er forsvundet i flere regioner.
Overslaget over fødevarer krav tillader beregningen af antallet af en ulv fanget
Hovdyr pr. Det daglige behov for en ulv er omkring 3,7 til 4,5 kg eller på anden måde forventes
Fra 0,13 til 0,21 kg per kg af hjorte kødhakkemaskine og dag. De gennemsnitlige ernæringsmæssige krav hos en ulv er således
omkring 25 hjorte pr ulv kan Jahr.Der i et angreb på kæledyr flere dyr ad gangen (kill 4 til 7, i ekstreme tilfælde
mere) uden at spise dem. Sådanne angreb normalt fokusere på kun et par
Pet Owner. I Abruzzo kun 4,1% af ejerne havde mistet mere end 2 dyr. disse tab
men lavet af 30,8% af den udbetalte erstatning. Lignende erfaringer var også
Mercantour
/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
jeg ønsker ikke på nogen måde at angribe enkelte personer på dette forum men at ID vil sige at han kommer med saglige forklaringer i dette vil jeg dog gerne bede ham om at forklare.
Jeg har tilladt mig at kopiere alt hvad han har skrevet under dette indlæg og vil gerne bede ham "ID" forklare hvor han på noget tidspunkt referere til FAKTA og ikke til et postulat.
Jeg tager gerne på mig vreden fra MODERATOR hvis jeg er gået for langt, men jeg kan bare ikke forstå at man kan komme med synpunkter i et forum uden at kunne dokumentere hvad det er man prøver at overbevise sine med mennesker om.
Så her er hvad jeg kunne finde hvad "ID" skriver, håber i bærer over med mig.

"Spændende hvordan det udvikler sig og hvor hurtigt rådyrene vænner sig til en ny predator.
På et større sjællandsk bue-jagtrevir (hvor jeg har været gæst et par gange) begyndte rådyrene efter 2 jagtsæsoner med bue, at kigge/sikre opad - denne oplysning blot for at illustrere hvor hurtigt rådyr vænner til nye forhold.
Hvorfor en skovl - du skyder vel ikke dyr som er fredede blot fordi det kolliderer med dine økonomiske interesser?
vis du tror at alle er enige med dig i dette forhold, har du gjort regning uden vært..........jeg tror endda, at du (desværre) vil kunne finde et par stykker i denne tråd som ikke er enige med dig......

Hvorvidt vi skal have ulven tilbage til den danske fauna, har jeg lidt svært ved at gennemskue...............diskussioner af den slags har det med at udvikle sig til skyttegravskrige og det syntes jeg ikke rigtig at jeg gider.
Men generelt vil jeg mene at naturen fungerer bedst uden reguleringer og hvis ulven igen er ved at komme til Danmark ved naturlig udbredelse, så må det vel være sådan..........
Prøv nu at komme ud over din egen næse TSX!

Med hensyn til ulve-dræbte hunde i Sverige, er statistikken ganske useriøs - forsvundne hunde, eksempelvis dræbt af vildsvin, bjørne eller trafikdræbte ikke fundne hunde, indgår ofte i statistikken, dermed ikke sagt at nogle hunde ikke bliver dræbt af ulve.
Dit postulat om, at elgjagten bliver spoleret af ulve må du meget gerne flankere med et par kildehenvisninger.

Stadigvæk er dit indlæg gennemsyret af, at en etableret ulve-bestand i Danmark vil gå ud over DINE jagtmuligheder; som jeg startede mit indlæg med TSX, så kom ud over din næse og fri os fra disse smålige økonomiske fortrædeligheder - verden er ikke til for at du skal have optimale (lette) jagtmuligheder.
Med alle de jagthunde som de tilsyneladende æder, behøver de da slet ikke ta' nogen elge......
Øhh, jeg er ikke helt med......
Den første ulv kom fra den Sachsen
Kan man ikke tilføje dette forum et filter som sorterer spaderne fra
Er det ikke ligemeget hvis filtret bilver en realitet......?
En hurtig gennemgang af folketingets medlemmer (overbetalt administration) viser, at ihvertfald 150, af de 179 medlemmer (snyltere), er af jysk oprindelse.....................

At kalde sjællandere for snyltere er måske nok lige at tage munden for fuld - Sjælland yder betydeligt mere end Jylland til Danmarks fællesudgifter (skatter, afgifter m.v.)..............
Saftsusemig en flot objektiv moderering du praktiserer ran...
Har jeg virkelig skrevet at ulve ikke dræber hunde?

Jeg beklager at jeg hidtil har haft den opfattelse at skriftsproget i vore to landsdele var det samme (selvfølgelig under forudsætning af at forumets deltagere kan læse).........det er tydeligvis ikke tilfældet..........................
Ja netop - det er svært at afgøre hvordan en hund er dræbt men et godt princip er at lade tvivlen komme "den tiltalte" til gode. Som jeg læser dit indlæg (tolkningen er jfr. Zero og n a ganske fri) konkluderer du, at alle dræbte hunde, hvor årsagen ikke er konstaterbar, er dræbt af ulve.
I en tidligere debat havde jeg linket til nogle statistiker fra et forsikringsselskab (jeg kan ikke finde tråden), som underbyggede mit påstulat (tallene vil sikkert kunne tilbagevises, da det så vidt jeg husker, er nogle tal som har et par år på bagen).
Det er meget svært at finde nogle brugbare statistiker, da disse ofte er udarbejdet af tosser på yderfløjene og selvfølgelig derfor ikke er brugbare.
Det eneste utendiøse jeg umiddelbart har kunne finde, er en artikel af videnskabsjournalist Vibeke Brock på "netdyredokter". Denne artikel fremhæver at antallet af jagthunde, der satte livet til under jagten af andre grunde (end ulve) og altså uden indblanding fra ulv har vist sig at være 3-10 gange højere (end ulvedræbte hunde).

Når alt kommer til alt, drejer det sig vel også bare om at jægere i områder med ulve, tilpasser sig og ændrer adfærd......
Måske har du ret - jeg har det dog lidt li'som Lani, at jeg syntes at debatten er en anelse hysterist (og at antallet af potientille hundedrab, er vildt overvurderet).

Hvis du har ret og vi må konstatere at det ikke er muligt at have en etableret bestand af ulve i Danmark - ja, så må det være sådan, men indtil vi finder ud af om det er et reelt problem (og om der overhovedet kommer flere ulve herop), så klap hesten og lad os se hvordan tingene udvikler sig og fri os fra disse "dræb lortet-statements" (forøvrigt må det være sådan, at folk med jagttegn som på forhånd erkender, at de ikke har til sinds, at overholde jagtlovgivningen, får inddraget deres jagttegnsberettigelse - basta!).
eg kan ikke helt forstå hvad du skriver men jeg tillader mig at gætte på hvad du mener........

Selvfølgelig kan en hensigtserklæring fører til straf (jeg går ud fra at det er det du mener) - man straffes efter forsættet.
Hvis du eksempelvis bliver stoppet for at køre for stærkt og under den efterfølgende samtale med politiet giver udtryk for, at du er flintrene ligeglad med fartbøder og du kører som det passer dig - ja, så kan du være 100% sikker på at kørekortet bliver inddraget............det er der faktisk ikke så meget nyt i.
Det tror jeg ikke på - prøv!

Nonsens!
Han lyder som en rigtig fornuftig mand.
Dybsindig analogi..................
Det må have været en fantastisk oplevelse.
vis antallet af ulve i Jylland vokser til 100 stk., tror jeg næppe, at de vil fortsætte med at være sky overfor mennesker.........
Hvis vi kommer op på et sådant antal, vil et vist jagttryk nok være ønskeligt såfremt "skyheden" skal bevares..........
Ja, KP ryom - lad nu være med at ødelægge en god historie ved at blande fact's ind i den.............
ved jeg ikke, men det ved du tilsyneladende. Mit indslag var nu også mest ment som en morsom opfølgning på bundgaard's ironiske/morsomme indslag..................
Han er sørme en seriøs "ulveekspert" ham gutten fra Naturhistorisk Museum. Kan vi ikke snart en biolog fra Naturstyrelsen på banen, så vi kan få en afklaring på om Danmark officielt understøtter en fauna med ulve eller ikke?
Jeg er tilhænger af en mindre vildtlevende ulvebestand i Danmark, men jeg syntes ikke at vi skal overlade denne proces til en halvtosset "ulveekspert" fra Naturhistorisk Museum som blot syntes at det er "fedt".
Det er klart, at en ulvebestand vil have indflydelse på den eksisterende fauna og vi må have klarlagt hvordan vi vil håndtere dette; skal lokale landbrugere have udbetalt erstatning hvis der smutter et husdyr i ny og næ o.s.v.
Vi skulle helst undgå hysteriske tilstande som i Sverige.
Du ved jo udmærket hvad jeg mener LasseScout så lad være med at twiste mine ord; forleden så vi nogle udtalelser fra denne "ekspert" hvor han var tæt på at kunne konkludere, ud fra fodsporene i sneen, at ulven havde haft en ulykkelig barndom - det er så'gu' ikke seriøst.

EU's bestemmelser på området er vel ikke mere vidtrækkende end at hvis ulvene viser sig at være farlige for mennesker, kan de bortfjernes. Jeg tror heller ikke en tiger ville kunne benefite af EU's beskyttelsesregulativer, hvis den besluttede sig for at slå sig ned på rådhuspladsen.
Alt forladt
et er jeg helt enig i (jeg har vist også skrevet det tidligere).

Ulvene skal leve hvor der er habitater til dem, de skal så'gu' da ikke fordeles efter en eller anden forskruet social udligningsordnings-tese - så skulle vi også til at flytte sjællændere og fynboer til Jylland for at få en ensartet befolkningstæthed..........jeg tror at jyderne vil betakke sig.
Det var vist en finke der røg af panden yeti!
Det kan den sikkert også være, det vil jeg da ikke udelukke. Det er sikkert også der svenske ulve lander næste gang Øresund fryser til
Min mavefornemmelse fortæller mig at historien er usand.
Det er selvfølgelig ikke umuligt at det er ulven som har leget lidt med fårene..................
Her vil ulvene slå sig ned i Danmark
Ja, måske ligger der en naturlig ballance i dette. Kronvildtbestanden i Danmark var næsten udryddet i 1700-1800 tallet men er øget markant op til 1900 tallet (der er i dag ca. 14000 stk i Danmark). Det er vel derfor egentlig ganske naturligt at den naturlige regulering (predatorerne) også dukker op.
De 2 ting har så'gu da intet med hinanden at gøre.
I den ene situation er der tale om vilde dyr i den anden om et tamt dyr hvor ejeren tilsidesætter sine pligter - hus forbi. Hvordan pokker er du overhovedet kommet på den kobling?
Vent nu med at skælde min mave ud til vi har det endelige resultat
Det er lidt over en halv elg (0,62) om dagen. Til sammenligning var der i 2003 4.261 trafikpåkørsler af elge i Sverige......det er 11 - 12 stk. om dagen...................

En ulveflok som den i Årjängen, vil alt andet lige tage max. 230 krondyr om året ud af en bestand på 14000..........det er vel til at leve med.
Som jeg har nævnt tidligere er det vel ganske naturligt at predatorerne følger med når man opretholder en, fra et bæredytigt synspunkt, uforholdsmæssig stor krondyrsbestand.
Der har aldrig tidligere, i den kendte jDanmarks-historie, været så stor en hjortevildtsbestand i Danmark som der er nu.

I en kronvildtbestand som vi har i dag, vil der fødes ca. 6-7000 kalve om året. Jeg ved ikke hvor stor afgangen er, men mon ikke en sådan tilvækst kan klare en ulveflok.
Måske man burde sætte sig lidt ud over "mit jagtudbytte" og virkelig se på facts KGSAKO; der findes ikke valide historier om ulve som har angrebet mennesker indenfor de sidste 100 år.
Måden kronvildt og vildsvin fouragere på kulturerede arealer (bøndernes marker) på, kunne måske godt indikere nødvendigheden af en anden predator end mennesket................

Prøv nu at se objektivt på tingene i stedet for at focusere på hvad I mister. At 100 ulve skulle være målet vil jeg nok tage med et gran salt, jeg er ikke biolog, men 100 ulve i Danmark, uden et jagttryk, forekommer mig at være ganske voldsomt.

Den historie med elefanterne skal du nok opfatte som en joke.........det har jeg i hvertfald valgt at gøre.
Det samme som altid har forhindret dem; frygt for mennesker.
Det virker efterhånden lidt patetisk n a, forhold dig til emnet eller lad være med at skrive...........
Jamen hvad skulle vi dog gøre hvis vi ikke havde dig til at sætte tingene i relief på plads når vi har forvildet os ud hvor vi ikke kan bunde.............kunne du så ikke i samme moment lige komme med nogle VALIDE link hvor ulvedrab af mennesker er forekommet i dette århundrede (på den frie vildtbane).
Jeg læste om en canadisk kvinde som blev angrebet og skød ulven med en revolver men for det første kan jeg ikke finde artiklen og for det andet var ulven vist nok syg (rabies?) og angrebet ville i så fald ikke falde ind under normal adfærd.

Alt andet lige vil f.eks. 10 dokumenterede angreb/drab inden for de sidste 100 år næppe tælle statistisk.

.........og så ved jeg ikke lige hvor Herlufmagle kom ind i billedet, men det er måske hele verdenen udenfor Rask Mølle som bliver kaldt Herlufmagle?
En dokumentation om ingen ulvedrab i 100 år kan vel i sagens natur kun bestå af manglende henvisninger, så det vil jeg lade det blive ved.................så du må nok finde en anden og lege med..........
Jo, jeg mener patetisk.....
Det afhænger vist af hvilke øjne som ser..............
Jamen, så løser problemet jo sig selv - når fødegrundlaget forsvinder, vil predatorerne også forsvinde.
Man behøver ikke ha' halm i ørene og lugte af griselort for at have forstand på natur (tvært imod måske). Hvorfor er det så vigtigt at få ulvene ind i byerne, er det for at vi, som er positive overfor ulvens genindvandring, skal se i øjnene at vi overhovedet ikke har forstand på hvad vi taler om?
Jeg havde håbet at en debat på dette forum kunne ske i en "ikke svensk" tone, men jeg begynder at tvivle. De eneste argumenter, mod ulve, som er lagt på bordet er at, det vil gå ud over den jagt som ulvemodstanderne har betalt for og det bør, i min bog, ikke veje særlig tungt - penge, penge, penge.....find på noget bedre og mere seriøst hvis i vil høres.
Lad være med at skyde mig sådan noget i skoene rekylling; det er præcis jer landboere som lægger op til, at bor man IKKE på landet, så er man ikke kompetent til at deltage i debatten.

@yeti - det er da hamrende useriøst at mene at ulvene skal være i København.

@mikkelhund - jeg er slet ikke blind for de ting du nævner, jeg syntes blot at de fylder lige vel meget i debatten.

@kka - jeg vil da også gerne have tryghed, men sådan er verden nu engang indrettet - dine børn, og hunde kan blive kørt over af en bil (det er i virkeligheden nok mere sandsynligt end at de bliver ædt af ulve). Med hensyn til antal af ulvedræbte hunde i Sverige mener jeg at vide at vildsvinene er større syndere end ulvene.
Og så må jeg lige korrigere dig - ulven "forsvandt" ikke fra Danmark, den blev udryddet af os - og så spar mig for det der romantikvrøvl, det er sikkert dejligt at sige (og blive ved med at gentage) fordi den ligger lige til højrebenet, men jeg må melde hus forbi!
Det er jeg stort set enig i.
Jeg har henvist til nogle svenske tal i en tidligere tråd omkring vildsvinenes indtog i Sydsverige, måske yeti kan være behjælpelig.
Debatten dengang bar dog præg af at være lige så useriøs som ulvedebatten og drab tilkrevet vildsvin var ikke mere dokumenterbare end ulvedrabene. Men i og med at der er betydelig flere vildsvin end ulve i Sverige er sandsynligheden for at det forholder sig som jeg antager, ganske stor.
Og så er jeg lidt ked af at du lige fik sneget ordet "uprovokerede" ind - vi kender jo ikke omstændighederne omkring hverken ulve- eller vildsvinedrabene
Nej, måske du gør, jeg gør ihvertfald ikke; jeg aner ikke om de drab af hunde, som vildsvin har forårsaget er sket provokerede eller ikke.

Jeg læste dog om et hvor et vildsvin havde været inde på en gårdsplads hvor der stod en lænkehund - hunden reagerede ved at gø og vildsvinet fortrak - efter en stund vendte det dog tilbage sammen med to andre vildsvin og de bed hunden ihjel.
Jeg syntes ikke at jeg vil bruge tid på at dokumentere i og med at jeg HØJT OG TYDELIGT har skrevet, at det er en antagelse.
Der er vist ingen, i denne tråd, som har skrevet at ulve ikke kan være farlige (det kan en hund også), men helt ærligt; et billede af en voksen mand som sidder og græder fordi hans hund er død.........
Nej, jeg er ikke uforstående overfor mandens situation (måske lidt over for hans reaktion), men det er heller ikke det som er min pointe. Indslag med sådan nogle billeder/artikler har det med at være lammende for en disskusion - så ja, jeg finder det uvedkommende.
For at illustrere - jeg sad på et andet forum og diskuterede det danske sygehusvæsens mangler - en meddebattør (som var meget begejstret for det danske sygehusvæsen) skrev så, at hvis vi ikke havde haft dette fortræffelige væsen, var begge hans børn døde..........så bliver man lidt lammet, man ønsker jo ikke at hans børn var døde men det bliver li'som alternativet til ikke at være så begejstret for væsnet....forstår du hvor jeg vil hen?
Jeg havde håbet på at min pendant ville sætte KGSAKO's artikel i relief men det blev åbenbart ikke tilfældet....
Ja, det er nok der vi skal hen.
Jo, det har jeg også Uffe (og jeg bliver lige forbavset hver gang), men nu har jeg jo forklaret at det ikke var det som var min pointe, så skal vi ikke lade det blive ved det?
a, det gør jeg da, men derfor kan jeg jo godt prøve at se nuanceret på tingene.
jeg har desværre aldrig rigtig brugt at tage billeder af mine "ofre", men lidt har jeg da (mobilbillede).
Lav en ny tråd med et mere spændende emne så..................
Ja, det må du gerne spørge om, men nej jeg efterstræber ikke ræv og jeg fodrer ikke. Jeg har skudt een ræv i mit liv og det var fordi den var helt hårløs af skab.
Enkelte gange har jeg fodret grise for at lokke dem til, i Sverige må vi skyde dem på foderpladserne.
Som udgangspunkt skyder jeg kun noget jeg spiser og det er ikke for at være hellig men jeg har simpelthen ikke det der dræbergen.
Det er ikke rigtigt Lani, jeg kunne meget vel gå hen og rykke mig hvis det viser sig at tingene ikke kommer til at forholde sig som jeg tror.

Pkt. 1 tror jeg at 100 ulve er lige i overkanten (sagt på rigsdandk: Det er for mange).
Pkt. 2, hvis det viser sig at ulveflokke på 10 - 20 individer driver hærgende gennem Jylland (*for lad os være realistiske, der er ikke plads til ulve på Sjælland og Fyn, uanset hvor meget jyderne mener at vi skal smage vor egen medicin), så kan det godt være at jeg vender om på en tallerken.

Men jeg vil altså have nogle ordentlige argumenter på bordet og ikke alt det vrøvl med at "ulvene tager de dyr som jeg ville ha' slået ihjel" og landbrugets penge, penge og atter penge.

*På Sjællland har vi i Dyrehaven, verdens ældste, ædleste og reneste krondyrstamme, som er blevet plejet og passet igennem hundrede af år (den bør prioriteres højere end EU's ulvedirektiver (jeg syntes forøvrigt at alt bør prioriteres højere end EU's direktiver - men det var et sidespring)) pluds at befolkningstætheden er meget meget større end i Jylland (Vest for Storebælt bor der 92,39 indbyggere/km²og øst for 258 indbyggere/km² - 30% af Danmarks befolkning bor i Hovedstadsregionen)
Ja, jeg beklager at jeg glemte at konsultere dig n a, før jeg kom med mit indlæg (så vi kunne få nogle veldokumenterede tal på bordet) - ta' nu forhelvede at få dig et liv n a! Det kan ikke være i nogens interesse at du gang på gang forsøger at få trådene til at handle om dig og mig.
Nej, tro mig n a, mine indlæg er ikke dit største problem..........men lad det nu ligge, jeg vil ikke mere spilde min tid på dine forvrøvlede angreb på min person.
Så man man da håbe, at en sådan tranlampe, oven i en kæmpe bøde, får indraget sit jagttegn og våbentilladelser for tid og evighed.
Og sådan bør det selvfølgelig også være.
Det lyder ganske voldsomt - en grønlandsk slædehund spiser mellem 800 og 1100 gram tørkost om dagen (alt efter om den trækker eller slapper af), en schæfer spiser ca. 400 gram om dagen.
En typisk scandinavisk ulv vejer imellem 40 og 50 kg. hvilket betyder at den skulle kunne forbrænde ca. 10% af det som svarer til dens kropsvægt om dagen......pardon THORLAK, men det lyder ikke sandsynligt...........(og inden jeg bliver beskyldt for at være café ladé-romantiker eller hvad i nu ellers kan finde på, mener jeg at 100 ulve i den danske fauna er for voldsomt).
Det er ikke realistisk, skulle en grønlandsk slædehund, som trækker hele dagen spise 1/4 af hvad en ulv spiser? Mine tal er fra Sirius og er ikke hvad en slædehund kan overleve på, men hvad den får under normale omstændigheder.
Der står meget sludder på internettet og dette er formodentlig noget af det - den ged må vist vente med at blive barberet.
Jeg anfægter sandsynligheden af at en ulv spiser 4 kg kød om dagen (tørfoder), jeg sætter ikke min viden over alt og alle men anfægter blot dine referencer idet jeg anvender nogle andre referencer (som du selvfølgelig er i din gode ret til at betvivle - uden at det behøver at blive et martyrium). Jeg tror ikke at der er "ret" stor forskel på en slædehuind og en ulv for så vidt angår forbrænding.

For så vidt angår din henvisnign kan jeg ikke se at der er noget som strider mod det jeg har henvist til (Uvak er kogt fisk og bør alt andet lige ikke indgå i en sådan sammenligning).
En scandinavisk ulv vejer imellem 20 og 60 kg (en 60 kilo's ulv er ekstremt stor).
eg har henvist til en reference som var tilgængelig - det har ikke været muligt at finde andre referencer for slædehunde/kød.
Det ændrer dog ikke ved usandsynligheden af at en ulv på 40 kg skulle kunne fobrænde 4 kg kød på et døgn.
På den anden side, hvis man tog det til indtægt, ville det betyde at en ulveflok på 10 individer vile æde ca. 180 krondyr om året....det kan man så sammenligne med 100 trafikdræbte krondyr årligt..............det kan da vel ikke skabe større furore...............
Hvis man anslår at en ren vejer 120 kg og en hest vejer 300 kg, er det er et sted i mellem 1½ og 2 kg kød pr. ulv om dagen." citat slut


Som i nok ser så er der mere fiktion en fakta i dette skriveri.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

ID>> Nu har de kære russiske ulve nok også spist andet end heste og rensdyr...



Og det vil de danske nok også gøre - derfor giver indlægget om 4 kg kød om dagen heller ingen mening.
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Og ulve skal æde min. 4 kg kød om dagen, og argumentet at de også spiser mus holder ikke en meter, der går for mange mus på 4 kg. Ulven er et rovdyr og de vil søge føden, hvor den er nemmest at få fat på, uanset konsekvens.



@rolin Tro du virkelig at jeg vil sidde (endnu engang) at redegøre for mine holdninger, blot fordi du ikke har andet at lave end at finde mine tidligere indlæg frem.
Selvfølgelig er mine holdninger baseret på antagelser eftersom jeg ikke kan spå - hvad andre debatører i dette forum formodentlig heller ikke kan.
Jeg har absolut ikke tænkt mig at stå skoleret for hverken dig eller andre fra "hoffet" - vær uenig med mig og lev med det!
[Image: bueskytte.png]

Modereret af Kima
Svar
Citat:quote:

Originally posted by rolin

dette svar er taget fra.
http://www.wolf.org/wolves/learn/basic/faqs/faq.asp#19

Getting enough to eat is a full-time job for a wolf. When wolves catch and kill a large mammal, they will gorge and then rest while the food is being rapidly digested. They will generally consume all but the hide, some of the large bones and skull and the rumen (stomach contents of ungulates) of their prey. Gray wolves can survive on about 2 1/2 pounds of food per wolf per day, but they require about 7 pounds per wolf per day to reproduce successfully. The most a large gray wolf can eat at one time is about 22.5 pounds. Adult wolves can survive for days and even weeks without food if they have to. Growing pups, however, require regular nourishment in order to be strong enough to travel and hunt with the adults by the autumn of their first year. Wolves often rely on food they have cached after a successful hunt in order to see them through lean times.

Red wolves may eat 2 to 5 pounds of food per day when prey is abundant. Because they are smaller than gray wolves, they can consume less at one time than their larger cousins. But like all wolves, eating for red wolves is a matter of "feast" followed by "famine."

Så er den ged vist barberet/eller ædt.[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Rolin



Jeg læser ovensående som at ulve spiser et sted mellem 2,5 og 7 pund "mad" om dagen. Kun hvis de skal have hvalpe (og det skal de ikke allesammen) skal de have 7 pund. Det er mellem 1,1 og 3.1 kg. Hvordan det bliver til 4 kg forstår jeg ikke.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
UHA
prøver med et indlæg i håbet om ikke at få ørene i maskinen.
Som slædehunde kører i mere end 25 år, på meget højt niveau internationalt, og foderproducent i mere end 30 år, har vi et fingerpeg der siger.
fodring med et tørfoder der inderholder 30% protein og 24% fedt skal en hund have 12,5g. pr kg legemesvægt fodres der med råt kød 25g. pr kg. legemsvægt, dette er til vedligehold i normal dansk sommertemperatur.
i kolde vintre og meget træning, 5-6 gange ugentligt 25-30 km. skal hundene have mere end det dobbelte.
dette er blot erfaring og ikke nogen del af diskutionen.
mvh.
HIKE

HIKE
HIKE
Svar
Jeg læser det som fødegrundlaget skal være på 7 pund pr dag for at kunne bære reproduktion for den amerikanske ulv

I den swizeiske undersøgelse angives der 3,7 til 4,5 kg

Er der stor forskel på Europæisk og amerikansk ulv ? størelse , fødegrundlag , fødeudbud , og kunne det evt forklare forskellen
Svar
Uden at jeg sætter nu 10-20 links på de tysk skrevne sider. Jeg har fundet frem til så er fodermængden der angives til en ulv.
Ligger den angivet mellem 2,5 til 4,5 kg kød efter aktivitet,temperatur og klima.

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
Hmmm.....
Nu har vi jo intet hørt til ulvens færden de seneste dage, trods masser af sporsne....
Så mon ikke " problemet" er løst og en fortsat diskussion er omsonst?
Svar
Et lille uvidenskabeligt regnestykke 100 ulve (som jeg tror er for højt sat) spiser 4 kg kød 365 dage om året. Det er 146 ton. Hvis man antager at et rådyr bidrager med 15 kg, skal der 9.733 rådyr til. I virkligheden vil menuen nok være noget mere varieret men det er under 10% af jagtudbyttet. Med lidt held tager de de svageste dyr først (som rovdyr plejer) så vi får luget lidt ud i tandløse gammelråer som jagtfiskaler i nickers har holdt hånden over. Jeg er ikke skræmt.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
Med henvisning til linket som indikere at i visse egne æder ulve op mod halvdelen af deres fødebehov i form af tamdyr. 1,5-2,5kg.
Bør diskutionen nok være lidt mere helhedsorienteret.
Mener man at de mennesker som bor i de områder, hvor ulv evt etablere sig, at disse mennesker skal enten forsyne dem med en ikke uvæsentlig del hus og kæledyr. Eller at de forebyggende skal investere væsentlige summer i bedre hegning. Vil man mene at det er OK at hobbyfolk med et par får eller ponyer, skal investere 5000-15.000kr i forebyggende hegning, og større landbrug fra 10.000-100.000 i forebyggende hegning

Hele debatten om hvor meget de æder, bunder nok i en enkeltpersons totale mangel på regnekunskab, eller evne/vilje til at forholde sig til talmateriale. Tallene passer nok egentligt udemærket, hvis man krydskontrollere i forhold til energibehovet. Da det meste vildt har forholdsvist magert kød i forhold til gris og sæl, er det ikke urealistisk med et forbrug af 3-5kg magert kød, og 1-3 kg flæskekød.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Et lille uvidenskabeligt regnestykke 100 ulve (som jeg tror er for højt sat) spiser 4 kg kød 365 dage om året. Det er 146 ton. Hvis man antager at et rådyr bidrager med 15 kg, skal der 9.733 rådyr til. I virkligheden vil menuen nok være noget mere varieret men det er under 10% af jagtudbyttet. Med lidt held tager de de svageste dyr først (som rovdyr plejer) så vi får luget lidt ud i tandløse gammelråer som jagtfiskaler i nickers har holdt hånden over. Jeg er ikke skræmt.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Hej Uffe

Regnestykket passer nok ikke helt. Omsættelighed af et stykke Klovbærende vildt som føde til en ulv er angivet flere steder på nettet er 60-65%.
Resten er knogler og skin osv.

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Et lille uvidenskabeligt regnestykke 100 ulve (som jeg tror er for højt sat) spiser 4 kg kød 365 dage om året. Det er 146 ton. Hvis man antager at et rådyr bidrager med 15 kg, skal der 9.733 rådyr til. I virkligheden vil menuen nok være noget mere varieret men det er under 10% af jagtudbyttet. Med lidt held tager de de svageste dyr først (som rovdyr plejer) så vi får luget lidt ud i tandløse gammelråer som jagtfiskaler i nickers har holdt hånden over. Jeg er ikke skræmt.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.


ja 10% af udbyttet på landsplan, men måske hele udbyttet på lokalt plan, hvis man tager forbehold for hvor rådyrene nedlægges i forhold til hvor en eventuel ulvebestand ville findes.
Svar
Plus at ulve iflg. vargfakta.se ikke spiser hele det dyr de tager.
"Studier i Norge och vid svenska Grimsö (SLU) visar att ett vargpar kan döda 10-20 älgar i månaden, dvs långt mer än de kan äta. Det är alltså jaktinstinkten och inte aptiten som styr vargens jakt. Av ett fällt byte kan en varg vid ett och samma tillfälle äta upp till 11 kg kött. På en älg, som ofta väger 150-500 kg utgör det alltså en bråkdel. Merparten av kadavret blir liggande men utnyttjas av andra asätare och ibland av återvändande vargar."
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)