Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Endnu en ulv i DK?
#81
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by Zero

Kom nu I.D.

Du ved jo at det er løgn. Ulve dræber ikke hunde - not



Har jeg virkelig skrevet at ulve ikke dræber hunde?

Jeg beklager at jeg hidtil har haft den opfattelse at skriftsproget i vore to landsdele var det samme (selvfølgelig under forudsætning af at forumets deltagere kan læse).........det er tydeligvis ikke tilfældet..........................

Citat:quote:

Originally posted by ID

Prøv nu at komme ud over din egen næse TSX!

Med hensyn til ulve-dræbte hunde i Sverige, er statistikken ganske useriøs - forsvundne hunde, eksempelvis dræbt af vildsvin, bjørne eller trafikdræbte ikke fundne hunde, indgår ofte i statistikken, dermed ikke sagt at nogle hunde ikke bliver dræbt af ulve.
Dit postulat om, at elgjagten bliver spoleret af ulve må du meget gerne flankere med et par kildehenvisninger.

Stadigvæk er dit indlæg gennemsyret af, at en etableret ulve-bestand i Danmark vil gå ud over DINE jagtmuligheder; som jeg startede mit indlæg med TSX, så kom ud over din næse og fri os fra disse smålige økonomiske fortrædeligheder - verden er ikke til for at du skal have optimale (lette) jagtmuligheder.



[Image: bueskytte.png]



Nu har vi så her i Hovedlandet udviklet en evne til at læse mellem linierne [Wink] og din holdning til ulvedræbte hunde har du luftet ved flere lejligheder.
Mine Svenske jagtkammerater der har mistet flere hunde er så ikke enig med dig.Og siden der kom ulv i vores jagtområde er elgbestanden halveret. Og der er over 4-5 år.

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#82
Flere af de jagthund der er blevet taget af ulv i Sverige er taget ganske tæt på jægeren. I Norge er der et eksempel på at en hund blev taget mens den var i snor - sådan en jojosnor.

Men når det er sagt virker det som om det mest er hunde der enten driver med hals eller halsede stiller elg. Her tiltrækkes ulven af den halsede hund. Og jeg vil også umiddelbart tro at hundeproblemet vil være mindre i DK end i Sverige. Men er der ikke jagtryk på ulvene så skal mine unger ikke alene i skoven for ufarlig det er ulven ikke.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#83
@ Lani
"Hvad er det egentlig i er så bange for fordí der forefindes en enkelt ulv eller fem ?
Der bliver fremført argumenter om at de kan finde på at tage en hund.
Det er næppe sandsynligt det sker, da vi jo ikke bruger jagthund i dk, som de gør i sverige, hvor hundende ofte får lov til at løbe langt uden for synsvidde for at opspore vildtet.
I DK har man som hundeejer uanset om det er jagt eller ej pligt til at holde styr på sin hund. Det indebære blandt andet at man holder den inden for opsyn."

sludder... hunde bliver taget inde på gårdspladser/omkring bolig (lige nu i Julen en Münsterlænder http://www.jaktojagare.se/hund-vargdodad...ilipstad-1 ) og behøvs absolut ikke at være jagthunde..kan være helt alm selskabs hunde

@ID?
"Med hensyn til ulve-dræbte hunde i Sverige, er statistikken ganske useriøs - forsvundne hunde, eksempelvis dræbt af vildsvin, bjørne eller trafikdræbte ikke fundne hunde, indgår ofte i statistikken, "
ja der må jeg spørge hvor du så har den 'seriøse' analyse fra??.. der er läns /naturvårdverks besigtnings folk på ved rovdyrsdræbte hunde (bla også nødvendigt hvis man vil søge erstatning er skal de folk jo klassificere det som dræbt af rovdyr og af hvilket) og er der tale om 'grissnit' så kommer det frem..der hvor der er uklarhed er fx tilfælde med små hunde der bliver tagte som en 'haps' og løbet bort med = intet kadaver fundet og er der ikke tydelig sporsne, så er den svær at afgøre

har snakket med en biolog der var ansat i Letland mht etablering af forskellige naturforvatnings planer..han oplyste at i Letland havde ulve udvilket sådan sans for hunde at de lænkehunde Lettere havde var en hovedbestand del af ulvenes føde (der skulle ikke være mange lænke hunde tilbage nu).

problemet er når der ikke er tryk på ulven..så bliver den vant (habbitueret) ..så færdes den ufortrødent tæt på menneskelig aktivitet..så skal det være vild ulv så skal der også tryk på .. ellers fås fx byulve som bulgarien (samlignligt problem kan fx være losseplads bjørne som i nordamerika)..det er ikke vilde rovdyr , men semi domistikerede = bar' ballade

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#84
Citat:quote:

Originally posted by wolf_skate

...........ja der må jeg spørge hvor du så har den 'seriøse' analyse fra??.. der er läns /naturvårdverks besigtnings folk på ved rovdyrsdræbte hunde (bla også nødvendigt hvis man vil søge erstatning er skal de folk jo klassificere det som dræbt af rovdyr og af hvilket) og er der tale om 'grissnit' så kommer det frem..der hvor der er uklarhed er fx tilfælde med små hunde der bliver tagte som en 'haps' og løbet bort med = intet kadaver fundet og er der ikke tydelig sporsne, så er den svær at afgøre........

Ja netop - det er svært at afgøre hvordan en hund er dræbt men et godt princip er at lade tvivlen komme "den tiltalte" til gode. Som jeg læser dit indlæg (tolkningen er jfr. Zero og n a ganske fri) konkluderer du, at alle dræbte hunde, hvor årsagen ikke er konstaterbar, er dræbt af ulve.
I en tidligere debat havde jeg linket til nogle statistiker fra et forsikringsselskab (jeg kan ikke finde tråden), som underbyggede mit påstulat (tallene vil sikkert kunne tilbagevises, da det så vidt jeg husker, er nogle tal som har et par år på bagen).
Det er meget svært at finde nogle brugbare statistiker, da disse ofte er udarbejdet af tosser på yderfløjene og selvfølgelig derfor ikke er brugbare.
Det eneste utendiøse jeg umiddelbart har kunne finde, er en artikel af videnskabsjournalist Vibeke Brock på "netdyredokter". Denne artikel fremhæver at antallet af jagthunde, der satte livet til under jagten af andre grunde (end ulve) og altså uden indblanding fra ulv har vist sig at være 3-10 gange højere (end ulvedræbte hunde).

Når alt kommer til alt, drejer det sig vel også bare om at jægere i områder med ulve, tilpasser sig og ændrer adfærd......

[Image: bueskytte.png]
Svar
#85
@ID "jægere i områder med ulve, tilpasser sig og ændrer adfærd......"

det er kun den ene halvdel af problemet og det er en stor diskusion i sig selv, du kan ikke fra tætvildt/tætbefolket områder ovreføre 'traditioner' til skoven noget længere nordpå..

men hvad med 'civilisterne' ?? (og gårdsplads 'besøg' for den sags skyld)
fx med gammelmor der er ude og lufte hund i snor og bliver omringet af 3 nærgående ulve der vil have fat i hendes hund = ja den er go' nok .. den er dårlig..hun var dog snarrådig nok at ringe til en nabo der var hjemme og hurtigt kunne komme og hente hende
i bil. Der blev efterflg af naturvårdverkert givet skyddsjakt tilstånd på en uge for at tage disse nærgåere bort .. men det var jo til at grine/græde ad .. 1 uge og i grønskov = ikke en jordisk chance for at finde dem på alm.vis uden sporsne.. havde man måtte bruge lok/fælder, heli ..så måske.. men de husere stadig rundt og kan lave 'lxrt' & ballade i den igen før på ny kan gives tilladelse at tage dem ud

nå men hvis det havde værer mindre barn med hunden i stedet.. der så går i panik .. så kunne denne situation have blevet meget være (i hvertfald for hunden og måske for barnet hvis det holdt fast i linen)

byulve delen er også sådan på vej... huj hej hvor fint ..lad dem bare recidere i byparkeren .. men hvorfor så kun i småbyerne .. tag dem til skanes, djurgården .. der er mer de kan leve af..for vilde ulve er det ikke mere når de er så habituerede

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#86
Måske har du ret - jeg har det dog lidt li'som Lani, at jeg syntes at debatten er en anelse hysterist (og at antallet af potientille hundedrab, er vildt overvurderet).

Hvis du har ret og vi må konstatere at det ikke er muligt at have en etableret bestand af ulve i Danmark - ja, så må det være sådan, men indtil vi finder ud af om det er et reelt problem (og om der overhovedet kommer flere ulve herop), så klap hesten og lad os se hvordan tingene udvikler sig og fri os fra disse "dræb lortet-statements" (forøvrigt må det være sådan, at folk med jagttegn som på forhånd erkender, at de ikke har til sinds, at overholde jagtlovgivningen, får inddraget deres jagttegnsberettigelse - basta!).

[Image: bueskytte.png]
Svar
#87
Citat:quote:

Originally posted by ID

Måske har du ret - jeg har det dog lidt li'som Lani, at jeg syntes at debatten er en anelse hysterist (og at antallet af potientille hundedrab, er vildt overvurderet).

Hvis du har ret og vi må konstatere at det ikke er muligt at have en etableret bestand af ulve i Danmark - ja, så må det være sådan, men indtil vi finder ud af om det er et reelt problem (og om der overhovedet kommer flere ulve herop), så klap hesten og lad os se hvordan tingene udvikler sig og fri os fra disse "dræb lortet-statements" (forøvrigt må det være sådan, at folk med jagttegn som på forhånd erkender, at de ikke har til sinds, at overholde jagtlovgivningen, får inddraget deres jagttegnsberettigelse - basta!).

[Image: bueskytte.png]



Som sædvane er din opfattelse af mange ting, i bedste fald anderledes.
Før har vi hørt dig side op og side ned, tale om "retssikkerhed" "tvivlen skal komme den anklagede tilgode" og så videre.
Herefter viser du din komplette dobbeltmoral ved din udtalelse, om at en tilkendegivelse af en potentiel hensigt, pludselig skal medføre håndhævelse.
Svar
#88
Citat:quote:

Originally posted by ID
Det eneste utendiøse jeg umiddelbart har kunne finde, er en artikel af videnskabsjournalist Vibeke Brock på "netdyredokter". Denne artikel fremhæver at antallet af jagthunde, der satte livet til under jagten af andre grunde (end ulve) og altså uden indblanding fra ulv har vist sig at være 3-10 gange højere (end ulvedræbte hunde).

Når alt kommer til alt, drejer det sig vel også bare om at jægere i områder med ulve, tilpasser sig og ændrer adfærd...... [/font=Tahoma] [/black]

[Image: bueskytte.png]


Herlig statistik.
Her sammenligner man resultater fra at helt land, med resultater fra at begrænset område, hvor jægerne allerede har ændret adfærd. I mange områder med ulv, har man defacto opgivet jagt med drivende hund.
Og så påstår man at risikoen for skader er 3 - 10 gange større for at hunden skades af andet end ulv.
Hvis man regner lidt anderledes på tallene vil risikoen nok nærmere være meget større for skader forårsaget af ulv. Hvis man udelukkende ser på skader på de hunde der jager i områder med ulv, er risikoen formodentligt meget stor for at de ulverelaterede er den største.

Med den form for statistik kan jeg sikkert få selvmord til at fremstå som relativt ufarligt.
Hvor mange mennesker dør årligt i Danmark. 70.000?
Hvor mange mennesker dør årligt i danmark efter selvmord. 70?
Konklution der er ca 1.000 gange så mange der dør af andre årsager end selvmord. Derfor må selvmord efter denne logik være relativt ufarligt, og uden egentlig betydelse
Svar
#89
Citat:quote:

Originally posted by n a

Herefter viser du din komplette dobbeltmoral ved din udtalelse, om at en tilkendegivelse af en potentiel hensigt, pludselig skal medføre håndhævelse.

Jeg kan ikke helt forstå hvad du skriver men jeg tillader mig at gætte på hvad du mener........

Selvfølgelig kan en hensigtserklæring fører til straf (jeg går ud fra at det er det du mener) - man straffes efter forsættet.
Hvis du eksempelvis bliver stoppet for at køre for stærkt og under den efterfølgende samtale med politiet giver udtryk for, at du er flintrene ligeglad med fartbøder og du kører som det passer dig - ja, så kan du være 100% sikker på at kørekortet bliver inddraget............det er der faktisk ikke så meget nyt i.

Citat:quote:

Originally posted by n a

Med den form for statistik kan jeg sikkert få selvmord til at fremstå som relativt ufarligt.


Det tror jeg ikke på - prøv!

Citat:quote:

Originally posted by n a

Konklution der er ca 1.000 gange så mange der dør af andre årsager end selvmord. Derfor må selvmord efter denne logik være relativt ufarligt, og uden egentlig betydelse


Nonsens!

[Image: bueskytte.png]
Svar
#90
Quote I.D.
Selvfølgelig kan en hensigtserklæring fører til straf (jeg går ud fra at det er det du mener) - man straffes efter forsættet.
Hvis du eksempelvis bliver stoppet for at køre for stærkt og under den efterfølgende samtale med politiet giver udtryk for, at du er flintrene ligeglad med fartbøder og du kører som det passer dig - ja, så kan du være 100% sikker på at kørekortet bliver inddraget............det er der faktisk ikke så meget nyt i.

Den holder så ikke helt. Ham gutten her fik ikke taget kørekortet selv om han tydeligt udtrykker sin hensigt

http://www.youtube.com/watch?v=HJrBQ6vinTk

Ham Svend Erik Skov er da sød [Big Grin] og så er han i samme brance som dig, I.D.
Du kunne ansætte ham og få udvidet din horisont [Wink]

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=DStf...=endscreen

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#91
Lani@ nu er vi Jo Nogle stykker som stadig (Går) på jagt , og ikke /(står) på jagt samtidig med at man har en fed labrador til at hente sine plutfasaner .. Herovre vestpå hvor ulven faktisk er ,bruger vi hunde som selv opsøger vildtet og driver med det , når du så skriver at man skal have kontrol over sådan en hund viser med al tydelighed at du ikke aner det mindste om hvad du taler om ..[xx(] Kunne det tænkes at denne debat bærer præg af at fortalere for ulven bor steder hvor de med sikkerhed ved den ikke kommer ...[xx(]
Mvh Støver
Svar
#92
Citat:quote:

Originally posted by støver

Lani@ nu er vi Jo Nogle stykker som stadig (Går) på jagt , og ikke /(står) på jagt samtidig med at man har en fed labrador til at hente sine plutfasaner .. Herovre vestpå hvor ulven faktisk er ,bruger vi hunde som selv opsøger vildtet og driver med det , når du så skriver at man skal have kontrol over sådan en hund viser med al tydelighed at du ikke aner det mindste om hvad du taler om ..Sludder, hundeloven gælder også for jagthunde, uanset hvordan du går på jagt[xx(] Kunne det tænkes at denne debat bærer præg af at fortalere for ulven bor steder hvor de med sikkerhed ved den ikke kommer ...[xx(]ja sådan tænker du jo åbenbart. Personligt ville jeg synes det var både sjovt og spændende om der kunne være en mindre ulvebestand her på fyn hvor jeg bor, det ville være fantastisk hvis man kunne få lejlighed til at studere et sådan dyr uden for fangenskab og så længe den ikke har vist sig at være et problem i DK ser jeg ingen grund til at oppiske en stemning. Hvor mange mennesker er lige blevet ædt af ulve i Sverige???
Mvh Støver



Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#93
hej du lille Lasse.
Med din bemærkning om at hundeloven gælder. Vil det så ikke være ensbetydende med at jagt med drivende hund er i strid med hundeloven.

Kan du ikke også sprede lidt guldkorn, vedrørende mulighed for straf baseret udelukkende på en udtalelse, og uden en konkret forberedelse
Svar
#94
Citat:quote:

Originally posted by n a

hej du lille Lasse.
Med din bemærkning om at hundeloven gælder. Vil det så ikke være ensbetydende med at jagt med drivende hund er i strid med hundeloven.

Kan du ikke også sprede lidt guldkorn, vedrørende mulighed for straf baseret udelukkende på en udtalelse, og uden en konkret forberedelse



Det er jo i virkeligheden ret simpelt. Man skal altid have kontrol over sin hund. I det øjeblik en hund under drev er løbet ind på anden mands jord, så er det en overtrædelse af hundeloven. At sanktion medføre en masse besvær omkring det bevismæssige er jo en helt anden sag.

Med hensyn til det andet, så går jeg ud fra at du hentyder til dit ordkløveri med ID [8D]

Forsætsbegrebet gælder i princippet kun for straffeloven. Andre love som feks. færdselsloven, våbenloven, lov om Euf osv. er objektive, hvilket vil sige at man ikke straffes for hensigt, men for den objektive overtrædelse. Det er hovedprincipperne, så er der en række undtagelser som ikke giver mening at komme ind på her. [Wink]

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#95
Og jo vi er nogle stykker jo jager med hund præcist som de gør i Sverige ..
Og jeg har helt styr på min hund , når gps'en fortæller mig den er feks. 600 M væk , og kan jeg sagtens få fat i den hvis det er det jeg vil . Hvis altså ikke ulven kommer før mig . [Sad][xx(]
Det er sgu da utroligt at der sidder nogle danske jægere på små øer,som tror de ved mere end hele den svenske jægerstand , som har problemet lige udenfor døren ...[Sad!]
Svar
#96
Hvem fanden taler om andens mands jord ???
Mvh Støver
Svar
#97
Citat:quote:

Originally posted by støver

Og jo vi er nogle stykker jo jager med hund præcist som de gør i Sverige ..
Og jeg har helt styr på min hund , når gps'en fortæller mig den er feks. 600 M væk , og kan jeg sagtens få fat i den hvis det er det jeg vil . Hvis altså ikke ulven kommer før mig . [Sad][xx(]
Det er sgu da utroligt at der sidder nogle danske jægere på små øer,som tror de ved mere end hele den svenske jægerstand , som har problemet lige udenfor døren ...[Sad!]



Tror det mere kniber med din forståelse af forskellen på betydningen af ordene forstand og holdning til tingene [Wink]

Har ikke hørt at nogen benægter at det indebære problemer for jægerne i Sverige med den ulvebestand de har nu. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvordan man finder en afbalanceret løsning på det problem i Sverige, men nu er vi jo i Danmark og har hverken nogen bestand eller noget problem. Derudover hvis man forestillede sig at vi rent faktisk fik en mindre bestand som kunne leve her i DK, så måtte man jo på det tidspunkt tage stilling til om ikke man for at bevare arten kunne "tåle" at der røg en jagthund i ny og næ. Jeg ved godt at det ikke trøster den uheldige jæger der har fået dræbt sin jagthund for almenvældets bedste, men sådan er der jo så meget i samfundet når der skal indgåes kompromiser

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#98
en klog mand fortalte mig en gang, at jo mindre forstand, jo mere holdning[Wink][Wink][B)]
Svar
#99
Så må man da håbe at din hund er den første der ryger .. Hvis du altså har en (jagt)hund..
Det med forstand og holdning til ulvespørgsmålet , synes jeg fremgår fint af dine indlæg ..[Wink]
Mvh støver.
Svar
I Danmark bliver det ikke jagthunde der bliver problemet. Det bliver alle de andre følger - husdyr, skræmte heste og ikke mindst skræmte mennesker. Der ud over bliver det reelle problem i alle lande med ulve hvor Disney romantikere får lov at bestemme at vi får et rovdyr der er fulgt ud kompetent til at tage mennesker som gradvist mister sin skyhed overfor mennesker.

Men lad os aktivt arbejde på at redde ulven og genudsætte dem i Gribskov og på Fyn. Det er nemmere at kontrollere dyrerne på øer. Så kan vi om nogle år høste erfaringerne og tage stilling tilsat der også skal være ulve i Jylland.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)