Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spørgsmål omkring Blaser R93
#61
@260REM
Dine ord sætter overlæggeren meget lavt for et fagligt diskusionsniveau. Alt bliver personligt og subjektivt.
Det er nok derfor jeg er en af de få Blæserkritiske der atter orker at forsøge en faglig debat.
Ligesom en revisor ikke får noget ud af at diskutere regnskab med mig, ligeså lidt får jeg ud af at diskutere passiv sikkerhed, dimensionering og detail løsninger med en tømrer etc.

@Alle
Fortæl hvad i beskæftiger jer med i dagligdagen. Det vil måske give et mere nuanceret indtryk af jeres indlæg

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#62
Arbejder professionelt inden for maskinkonstrution og design. Over 30 år i branchen...
Skytte i over 20 år...

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#63
Citat:quote:

Originally posted by WSM

@260REM
Dine ord sætter overlæggeren meget lavt for et fagligt diskusionsniveau. Alt bliver personligt og subjektivt.
Det er nok derfor jeg er en af de få Blæserkritiske der atter orker at forsøge en faglig debat.
Ligesom en revisor ikke får noget ud af at diskutere regnskab med mig, ligeså lidt får jeg ud af at diskutere passiv sikkerhed, dimensionering og detail løsninger med en tømrer etc.

@Alle
Fortæl hvad i beskæftiger jer med i dagligdagen. Det vil måske give et mere nuanceret indtryk af jeres indlæg

SS



WSM - hvis du mener at det er udtalelser som : 'Blæser ejere nedlægger mest vildt. De har også det største budget', der højner niveauet på den tekniske debat, så må jeg skuffe dig og sige, at vi ikke er helt enige!

Muligvis er nedenstående er oplæg til teknisk diskussion:
'For at være en dygtig skytte/jæger behøves man ikke være ingeniør og/eller hjemmelader. Hvis man havde været det, så havde begrebet "passiv sikkerhed" nok haft større betydning. For mit vedkommende er dette hele sagens kerne.Alt andet er subjektivt!'

Jeg skal ikke prale af at være en dygtig jæger, men jeg er både ingeniør og hjemmelader! Hvis jeg forstår dig korrekt, så ejer du ikke en Blaser fordi du er bange for at den springer i luften.
For mig lyder det lige så fornuftsbetonet som at man ikke tør tage på flyrejse af skræk for at falde ned.
Skrækken er reel nok, men det truslen er negligibel - i begge tilfælde!
Svar
#64
Passiv sikkerhed er vel nærmest som at vælge en bil med 1 eller 5 stjerner i chrashtesten.
Blaser har så * og Remingtom har nok **** eller *****

Jeg vælger så en Remington bil (eller en fatboltbil) frem for en Dacia

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#65
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej
Jeg håber du køber efter dit hjerte, men at en Blaser er noget skrammel, der er direkte løgnagtig, jeg er sikker på du bliver glad for riflen.

Vi er mange som er utrolige glade for vores rifler, hvordan kan der så sidde folk og nedgøre vores rifler og mange gange viser det sig at de aldrig har prøvet at skyde med en Blaser.

De bedste Blaser ønsker her fra, er sikker på at alle Blaser ejere vil ønse dig knæk og bræk med din Blaser.

Mvh Blaser Ole

PS mit navn her på siden er Maubla
og det står for Mau-ser og Bla-ser, sletter man så de to "ser" bliver det til Maubla, nu er min Mauser M03 solgt så jeg skal hvis have nyt navn [Big Grin]

Må hellere kalde mig for Blaser Ole frem over[Smile][Smile][Big Grin]
Du er altid velkommen til at skrive, hvis der er noget jeg kan hjælpe dig med.



Nu må man jo så håbe at du kun har en Blaser, og ikke køber flere. Da det ellers ville være sigende hvis du så skulle hede BlaBla[B)][Wink]
Svar
#66
Citat:quote:

Originally posted by Zero

Passiv sikkerhed er vel nærmest som at vælge en bil med 1 eller 5 stjerner i chrashtesten.
Blaser har så * og Remingtom har nok **** eller *****

Jeg vælger så en Remington bil (eller en fatboltbil) frem for en Dacia

--
(o)(o)
Tin Tin er racist



Hvorfor dog tage hensyn til noget så latterligt og ligegyldig som passiv sikkerhed i en bil. Det er da meget lettere at lade være med at køre galt
Svar
#67
@Leo
Udbytte kontra Blæserskytte var min fortolkning af Maubla´s jagthistorier fra drivjagter i Polen.
Fakta i min jagtkreds er at Blæserejere er dem der samlet set oftest er i udlandet på jagt. De har stor rutine og har mange oplevelse at dele med ligesindede. Ergo nedlægger de også mest vildt, samlet set,
derfor!!

Er glad for at du er ingeniør, for så har du måske svaret på et par spørgsmål.
I mange år er det påstået at R93eren var ikke behøvedes konstruktionsmæssige ændinger. Man har nu lavet en R8er med aftageligt magasin. Efter min mening en klodset løsning. Men det kan jubelkoret nok leve med.
Spørgsmål: Hvorfor mon har man valgt at øge godstykkelsen på piben?
Hvorfor mon har man ændret vinklen på "gardenakoblingens"
anlægsflade?

Og ja rigtigt gættet. Jeg er ikke Blæserejer
Og nej jeg har ikke flyskræk

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#68
Hvorfor er det at vi hver især skal missionerer og gøre egne valg til det eneste rigtige? Noget af svaret ligger vel i at vi hver især har truffet nogle valg og forhåbentligt synes at det vi har valgt er det rigtige. Men vi har vel på den anden side omløb nok til at vide at de valg vi har truffet er valg udfra egen situation og at naboen der skal træffe valg ud fra en anden situation kan træffe et helt rigtigt valg der bare ikke er det valg vi selv traf... Selv to jægere i samme situation kan træffe forskellige valg som er rigtige for dem hver især blot fordi de vægter nogle af de mange parametre forskelligt. For en er det vigtigt med et system med udbytbare dele, for en anden er det en ulempe. Nogle vil gerne have noget unikt andre noget 100.000 andre har gennemprøvet.

Spørger man mig ja så foretrækker jeg M03 frem for Blazer, men jeg kræver ikke en omvendelse til den rette tro før jeg fx vil hjælpe med at finde den rette ladning. Og nej der gør I jo heller ikke, men når man læser disse Blazer-debatter kunne man godt få den tro.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#69
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Hvorfor er det at vi hver især skal missionerer og gøre egne valg til det eneste rigtige? Noget af svaret ligger vel i at vi hver især har truffet nogle valg og forhåbentligt synes at det vi har valgt er det rigtige. Men vi har vel på den anden side omløb nok til at vide at de valg vi har truffet er valg udfra egen situation og at naboen der skal træffe valg ud fra en anden situation kan træffe et helt rigtigt valg der bare ikke er det valg vi selv traf... Selv to jægere i samme situation kan træffe forskellige valg som er rigtige for dem hver især blot fordi de vægter nogle af de mange parametre forskelligt. For en er det vigtigt med et system med udbytbare dele, for en anden er det en ulempe. Nogle vil gerne have noget unikt andre noget 100.000 andre har gennemprøvet.

Spørger man mig ja så foretrækker jeg M03 frem for Blazer, men jeg kræver ikke en omvendelse til den rette tro før jeg fx vil hjælpe med at finde den rette ladning. Og nej der gør I jo heller ikke, men når man læser disse Blazer-debatter kunne man godt få den tro.

Mvh.

Yeti



Det bunder vel i usikkerhed og lavt selvværd. Lidt ligesom rockerklubber [Big Grin]

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#70
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Hvorfor er det at vi hver især skal missionerer og gøre egne valg til det eneste rigtige? Noget af svaret ligger vel i at vi hver især har truffet nogle valg og forhåbentligt synes at det vi har valgt er det rigtige. Men vi har vel på den anden side omløb nok til at vide at de valg vi har truffet er valg udfra egen situation og at naboen der skal træffe valg ud fra en anden situation kan træffe et helt rigtigt valg der bare ikke er det valg vi selv traf... Selv to jægere i samme situation kan træffe forskellige valg som er rigtige for dem hver især blot fordi de vægter nogle af de mange parametre forskelligt. For en er det vigtigt med et system med udbytbare dele, for en anden er det en ulempe. Nogle vil gerne have noget unikt andre noget 100.000

Spørger man mig ja så foretrækker jeg M03 frem for Blazer, men jeg kræver ikke en omvendelse til den rette tro før jeg fx vil hjælpe med at finde den rette ladning. Og nej der gør I jo heller ikke, men når man læser disse Blazer-debatter kunne man godt få den tro.

Mvh.

Yeti



Det bunder vel i usikkerhed og lavt selvværd. Lidt ligesom rockerklubber [Big Grin]

SS



Der blev sagt noget om at sætte overliggeren lavt.
Der er så vel ikke tvivl om længere hvem der sætter den lavest.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#71
Hej alle
Til Zero
Jeg nævner ikke et eneste sted at Blaser er den bedste riffel for det mener jeg ikke selv, men jeg mener det kunne være dejlig, hvis vi med en Blaser kan få lov til at skrive om vores rifler uden vi behøver at få at vide, at vores rifler er noget skrammel som er lavet til en BR- legetøjsbutik, så føler jeg mig trådt på, fordi jeg ikke bruger tiden på at nedgøre andres rifler.

Til WSM
Hvis du har behov for at fortælle, hvad du laver til hverdag, så syntes jeg da at du skal skrive det, men det har jeg ikke.
Hvad jeg laver til daglig, kan jeg på ingen måde se det har noget med det her at gøre, så det får i ikke at vide, men jeg har et arbejde [Smile] også et godt arbejde. Det må jeg nok hellere skrive, ellers bliver jeg nok fyret [Big Grin]

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#72
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej alle
Til Zero
Jeg nævner ikke et eneste sted at Blaser er den bedste riffel for det mener jeg ikke selv, men jeg mener det kunne være dejlig, hvis vi med en Blaser kan få lov til at skrive om vores rifler uden vi behøver at få at vide, at vores rifler er noget skrammel som er lavet til en BR- legetøjsbutik, så føler jeg mig trådt på, fordi jeg ikke bruger tiden på at nedgøre andres rifler.

Til WSM
Hvis du har behov for at fortælle, hvad du laver til hverdag, så syntes jeg da at du skal skrive det, men det har jeg ikke.
Hvad jeg laver til daglig, kan jeg på ingen måde se det har noget med det her at gøre, så det får i ikke at vide, men jeg har et arbejde [Smile] også et godt arbejde. Det må jeg nok hellere skrive, ellers bliver jeg nok fyret [Big Grin]

Mvh Ole



Det er lige sagens kerne. Blæseren bliver Disneyficeret og ejeren som nærer store føleser for sit kæreste eje føler sig forurettet.
Tag en tudekiks og kom nu ind i kampen.

Og jo, udannelse og daglig færden har sammenhæng med debatten.

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#73
Nu er de jo ikke blaserejere som bruger de udtryk.

Forresten så var jeg på skydebanen sidste år sammen med en der havde købt en custom tikka med en del hjemmerul og dertil også et tilhørende costum pibeskiftersæt. Sælger var vist nok ingeniør. Nå men lige pludselig kunne han ikke længere skyde med 6,5træls. Patronen sad fast i låsen og han måtte køre hjem for at ringe til sælger. Løsningen var vist nok at afmontere den udskiftelige pibe og fjerne patronen.
Meget driftsikkert sæt ingeniøren havde solgt.
Svar
#74
Fedt den bare lige kunne afmonteres sådan uden videre.
Tror det var gamle necksizede hylstre der var ved at være lidt trætte. Det sker sjældent i rifler med cammingforce
Systemet er ellers testet med løse gænghætter i WSMerne

Ja det ligner ingeniørkunst, men det er det ikke!!

(Nu håber jeg da ikke der startes en personlig hetz imod mig. Det skulle jo ikke ende med at jeg føler mig trådt på)
"Once upon a time in the West"
Svar
#75
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Til Zero
Jeg nævner ikke et eneste sted at Blaser er den bedste riffel for det mener jeg ikke selv, men jeg mener det kunne være dejlig, hvis vi med en Blaser kan få lov til at skrive om vores rifler uden vi behøver at få at vide, at vores rifler er noget skrammel som er lavet til en BR- legetøjsbutik, så føler jeg mig trådt på, fordi jeg ikke bruger tiden på at nedgøre andres rifler.

Mvh Ole



Hej Ole tømrer.
Det kan godt være at du ikke ordret har udnævnt Blaser til at være den bedste riffel, men hvis man læser mellem linierne, så er det ingen tvivl overhovedet om at du er meget begejstret for den.
Samtidig lukker du øjnene for den kendsgerning at der HAR været mange problemer med Blaser. Spørg du bare Jan Sørlie fra Norge om han har flyskræk...
Jeg er osse feterhånden af den opfattelse at det du kalder at nedgøre, i virkeligheden er din egen øjenlukning over for visse uheldige konstruktionsmæssige detaljer. Det er lige det WSM nævner. For at kunne gennemskue en konstruktion, er man nødt til at have en faglig baggrund. Har man ikke det, bør man lytte til dem der har det eller selv sætte sig ind i det.
Vi, der har en faglig baggrund har jo netop af denne grund en vis skepsis over for manglende passiv sikkerhed. Noget som Blaser ikke er alene om. Tikka, f.eks mangler totalt afgasningshuller af bundstykket og sikring mod at tabe plastsluthovedet.
Jeg kan godt følge dig i at det er træls ikke at få lov til at fortælle andre hvor glad du er for din Blaser. Det er godt du er glad for den, men det er sgu da trættende at en hel flok Blaserbrugere skriver alen op og alen ned om deres kæledægge og ikke et eneste negativt ord om nogen af de problemer der har været før i tiden. Det er jo påfaldende at et så perfekt produkt som R93 alligevel skulle ændres lige på det punkt som jeg har læst om i de gamle tråde. Expanderrillen i piben på R8 har fået ændret vinklen så der er et mere langsgående træk i piben i stedet for at bundstykket forsøger at åbne spændebåndet når patronen trykker på spændebåndet. Samtidig er piben på R8eren vokset 1mm i diameter. Netop dette svage sted på R93 går igen i mange gamle tråde.
Det støtter min opfattelse af svagheden ved R93 og det samme kunne flere af de gamle brugere se for flere år siden.
Men hvis du er ude efter et offentligt rum hvor i glade Blaseejere kan rygklappe hinanden, så er det jo oplagt at starte et selvstændigt Blaserforum. Det findes allerede for Weatherbyejere.
Men kom nu ind i kampen med argumenter og stop den ensidige ros af din foretrukne riffel. Vi er nemlig nogen fagfolk der er trætte af holdning der florerer blandt en del Blaserejere. At det er så fantastisk en riffel og at I skyder mere vildt end andre. Alene magasin kapasiteten taler mod det. Jeg vil gå med til at Blaserejere skyder flest skud på jagt. Det gør de i hvert fald på de 8-10 årlige drivjagter som jeg er med på, men at de osse skyder mest er nok lige at stramme den.
Nå, det var en lang smøre, men jeg håber da at vi kan være lige gode venner for det. Hvem ved, måske jeg har mødt dig på en drivjagt [Smile]

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#76
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Citat:quote:

Originally posted by WSM

@260REM
Dine ord sætter overlæggeren meget lavt for et fagligt diskusionsniveau. Alt bliver personligt og subjektivt.
Det er nok derfor jeg er en af de få Blæserkritiske der atter orker at forsøge en faglig debat.
Ligesom en revisor ikke får noget ud af at diskutere regnskab med mig, ligeså lidt får jeg ud af at diskutere passiv sikkerhed, dimensionering og detail løsninger med en tømrer etc.

@Alle
Fortæl hvad i beskæftiger jer med i dagligdagen. Det vil måske give et mere nuanceret indtryk af jeres indlæg

SS



WSM - hvis du mener at det er udtalelser som : 'Blæser ejere nedlægger mest vildt. De har også det største budget', der højner niveauet på den tekniske debat, så må jeg skuffe dig og sige, at vi ikke er helt enige!

Muligvis er nedenstående er oplæg til teknisk diskussion:
'For at være en dygtig skytte/jæger behøves man ikke være ingeniør og/eller hjemmelader. Hvis man havde været det, så havde begrebet "passiv sikkerhed" nok haft større betydning. For mit vedkommende er dette hele sagens kerne.Alt andet er subjektivt!'

Jeg skal ikke prale af at være en dygtig jæger, men jeg er både ingeniør og hjemmelader! Hvis jeg forstår dig korrekt, så ejer du ikke en Blaser fordi du er bange for at den springer i luften.
For mig lyder det lige så fornuftsbetonet som at man ikke tør tage på flyrejse af skræk for at falde ned.
Skrækken er reel nok, men det truslen er negligibel - i begge tilfælde!



Hva så Leo!
Er du ved at regne på sagerne. Eller skal jeg se om der kan opstøves en CAD-fil på herligheden [Wink]

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#77
Forøvrigt fås der er aftræk med valgfrit 2 forskellige vægte til R8

http://www.blaser.de/uploads/media/Atzl_..._FR_RU.pdf

http://www.blaser.de/index.php?id=182&no...a1ab8121f2

http://www.blaser.se ny Svensk side om Blaservåben

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#78
Hva så Leo!
Er du ved at regne på sagerne. Eller skal jeg se om der kan opstøves en CAD-fil på herligheden [Wink]

SS
[/quote]
Nej, I har med Jeres høje tekniske indsigt overbevist mig:
Det er for farligt at skyde med en Blaser så jeg sælger min, hvis ikke jeg af samvittighedsårsager bøjer piben og smider den direkte i jernaffald så ikke der er andre, der kommer galt afsted med den!
Svar
#79
Beklager, jeg var lidt hurtig i aftrækkeren ovenfor!

Det er ikke det tekniske høje niveau, der har overbevist mig om rigtigheden i at skille sig af med Blaseren - det er de suveræne argumenter!
Til gengæld har det høje tekniske niveau gjort, at jeg må indse, at geværet ikke skal i jernaffald - der er simpelthen ikke metal nok til at retfærdiggøre det, så den ryger i småt brændbart [Wink]
Svar
#80
@ Supernova: Der fik du nok rodet op i gløderne på et gammelt bål uden at vide det[Big Grin]
Det skal siges at jeg ikke kender meget til Blaser og nok heller ikke kommer til det, da jeg er meget glad for mine Sakøer, model 75.
Men der er nogle ting som falder mig for øjet, når jeg læser denne efterhånden lange tråd.
Magasinet er åbentbart noget besværligt at tømme/aflade man skal pille, trykke på spidsen af patronerne, tage bundstykket halvt ud, osv.
Aftrækket kan kun justeres af en våbensmed, ved skift af div fjedere.
Bundstykket skal lukkes med samme kraft som tyskerne gjorde under den sidste krig, for at være sikker på at riflen går af når man trykker på aftrækkeren.[:0]
Når jeg aflader min riffel, trykker jeg bare patronen fra kammeret ned i magasinet igen og tager magasinet i lommen, hjemme læggers den på hylden i våbenskabet ved siden af riflen, klar til næste gang.
Og nej jeg har aldrig glemt/tabt mit magasin endnu.
Aftrækket justeres nemt med en lille umbraconøgle gennem magasinbrønden.
Bundstykket kan klaskes eller listes lydløs i efter behov, den skyder HVER gang.[^]
Jeg syntes Blaser ser ud til at være en dejlig kort og handy riffel med et godt modul system, hvor det er mulig at købe til/ændre hvis man vil/har råd.
Sådan ser det ud i min optik.

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)