Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spørgsmål omkring Blaser R93
#81
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Beklager, jeg var lidt hurtig i aftrækkeren ovenfor!

Det er ikke det tekniske høje niveau, der har overbevist mig om rigtigheden i at skille sig af med Blaseren - det er de suveræne argumenter!
Til gengæld har det høje tekniske niveau gjort, at jeg må indse, at geværet ikke skal i jernaffald - der er simpelthen ikke metal nok til at retfærdiggøre det, så den ryger i småt brændbart [Wink]



Jeg er da ked af , hvis jeg er medskyldig i at du tyer til så drastiske midler.
Hvis ja, så vil jeg gerne rode bod det ved at tilbyde køb af dine piber til 2xskrotpris ! Eller skal vi sige 100 kr. pr stk

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#82
Citat:quote:

Originally posted by Tex

@ Supernova: Der fik du nok rodet op i gløderne på et gammelt bål uden at vide det[Big Grin]
Det skal siges at jeg ikke kender meget til Blaser og nok heller ikke kommer til det, da jeg er meget glad for mine Sakøer, model 75.
Men der er nogle ting som falder mig for øjet, når jeg læser denne efterhånden lange tråd.
Magasinet er åbentbart noget besværligt at tømme/aflade man skal pille, trykke på spidsen af patronerne, tage bundstykket halvt ud, osv.
Aftrækket kan kun justeres af en våbensmed, ved skift af div fjedere.
Bundstykket skal lukkes med samme kraft som tyskerne gjorde under den sidste krig, for at være sikker på at riflen går af når man trykker på aftrækkeren.[:0]
Når jeg aflader min riffel, trykker jeg bare patronen fra kammeret ned i magasinet igen og tager magasinet i lommen, hjemme læggers den på hylden i våbenskabet ved siden af riflen, klar til næste gang.
Og nej jeg har aldrig glemt/tabt mit magasin endnu.
Aftrækket justeres nemt med en lille umbraconøgle gennem magasinbrønden.
Bundstykket kan klaskes eller listes lydløs i efter behov, den skyder HVER gang.[^]
Jeg syntes Blaser ser ud til at være en dejlig kort og handy riffel med et godt modul system, hvor det er mulig at købe til/ændre hvis man vil/har råd.
Sådan ser det ud i min optik.

Mvh Bjarne



Super indlæg [Smile]
Thumbs up [^]

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#83
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Hva så Leo!
Er du ved at regne på sagerne. Eller skal jeg se om der kan opstøves en CAD-fil på herligheden [Wink]

SS



En CAD-fil giver jo kun gisninger til jagtforkosten (og herinde [Smile]) om hvad der egentlig sker, det ville jo være bedre at opstille et eksperiment ala som svenskerne gjorde ved at banke et projektil 10 cm ind i piben fra kammer enden og så kamre en patron bagved som så skydes af http://www.testfakta.se/incoming/article22078.ece

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#84
Det kan man ikke gøre på en tikka, s&l og sauer
Svar
#85
Citat:quote:

Originally posted by Tex

Bundstykket kan klaskes eller listes lydløs i efter behov, den skyder HVER gang.[^]



En R93'er kan også listes i selv med kun neck sized hjemmerul, man skal blot vride håndtaget på plads og ikke som en none om en .......... [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#86
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by WSM

Hva så Leo!
Er du ved at regne på sagerne. Eller skal jeg se om der kan opstøves en CAD-fil på herligheden [Wink]

SS



En CAD-fil giver jo kun gisninger til jagtforkosten (og herinde [Smile]) om hvad der egentlig sker, det ville jo være bedre at opstille et eksperiment ala som svenskerne gjorde ved at banke et projektil 10 cm ind i piben fra kammer enden og så kamre en patron bagved som så skydes af http://www.testfakta.se/incoming/article22078.ece

MVH Bjarne



Den refererede test viser INTET om låsningens styrke. Formodentlig vil du ikke engang opnå flade fænghætter eller ekspanderet hylsterhover. Derimod får du testet pibestålets sejghed.
Hvis du ved en blokering vil opnå at teste låsningens styrke, skal blokeringen sidde tættere på end 3-4 cm, og være af en anseelig vægt.

Prøv nu lige at bruge dit fantastiske QL, så kan du ved at se på det aktuelle tryk, og den del af krudtet der er forbrændt på et givet sted, beregne hvor højt kammertryk du kan opnå ved en blokering det aktuelle sted.
På stærke konstruktioner skal du have max tryk, og en forbrændt % på under 40% før du kan komme op på et direkte ødelæggende tryk.
Dette under forudsætning af at konstruktionen støtter hylsterhovedet tilstrækkeligt. (nu har vi udelukket alle med kloudtrækker af mausertype)
Svar
#87
Det er jeg med på, og derfor skrev jeg "det ville jo være bedre at opstille et eksperiment ala som svenskerne gjorde"
De er dog til dato de eneste der endnu har fået fingeren ud opstillet et eksperiment, det destruktive eksperiment der herinde blev annonceret blev jo aldrig til noget

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#88
[/quote]
En R93'er kan også listes i selv med kun neck sized hjemmerul, man skal blot vride håndtaget på plads og ikke som en none om en .......... [Smile]

MVH Bjarne
[/quote]
lige precis og lige så lydløst som alle andre rifler og den skyder stadig hver gang. men ikke før man trykke på knappen[:I]

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#89
Naaah, rolig - jeg skyder bekymringsfrit videre med min!
WSM jeg synes det kunne være enormt interessant og illustrativt at se tegninger, der viser forskellen på konstruktionen af R8 i forhold til R93.
Personligt kan jeg kun bruge det til frokosten (men det skal heller ikke negligeres)- og det tror jeg gælder for stort set alle, lige på nær na. Jeg forstår ikke hvorfor det er et problem at der er lavet forbedringer på R8'eren - alt andet ville da være skuffende.
Men det gør da ikke R93 til en håndgranat uden split!
Det der i virkeligheden er interessant at vide er vel hvor mange sprængninger der er på Blaseren i sammenligning med andre jagtrifler.
Jeg tror ikke tallene er ret meget forskellige.
Svar
#90
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Naaah, rolig - jeg skyder bekymringsfrit videre med min!
WSM jeg synes det kunne være enormt interessant og illustrativt at se tegninger, der viser forskellen på konstruktionen af R8 i forhold til R93.
Personligt kan jeg kun bruge det til frokosten (men det skal heller ikke negligeres)- og det tror jeg gælder for stort set alle, lige på nær na. Jeg forstår ikke hvorfor det er et problem at der er lavet forbedringer på R8'eren - alt andet ville da være skuffende.
Men det gør da ikke R93 til en håndgranat uden split!
Det der i virkeligheden er interessant at vide er vel hvor mange sprængninger der er på Blaseren i sammenligning med andre jagtrifler.
Jeg tror ikke tallene er ret meget forskellige.



Heller ingen problem med forbedringer her. Når du nu bruger udtrykket forbedringer, så må du lige uddybe det.

Min gamle Tikka fortjente også forbedringer. Der blev boret afgasningshuller i bundstykket. Og slaghuset i komposit (læs glasforstærket plast) blev erstattet med et af stål også med afgasningshuller

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#91
[/quote]
En R93'er kan også listes i selv med kun neck sized hjemmerul, man skal blot vride håndtaget på plads og ikke som en none om en ..........

MVH Bjarne
[/quote]
lige precis og lige så lydløst som alle andre rifler og den skyder stadig hver gang. men ikke før man trykke på knappen

Michael

skovarbejder af guds nåde


Skal det forstås sådan, at man blot skal presse bundstykket stille og roligt frem indtil det går i "hak", hvorefter den er klar til at skyde (uden at klikke)?
Svar
#92
@ Supernova: Der fik du nok rodet op i gløderne på et gammelt bål uden at vide det
Det skal siges at jeg ikke kender meget til Blaser og nok heller ikke kommer til det, da jeg er meget glad for mine Sakøer, model 75.
Men der er nogle ting som falder mig for øjet, når jeg læser denne efterhånden lange tråd.
Magasinet er åbentbart noget besværligt at tømme/aflade man skal pille, trykke på spidsen af patronerne, tage bundstykket halvt ud, osv.
Aftrækket kan kun justeres af en våbensmed, ved skift af div fjedere.
Bundstykket skal lukkes med samme kraft som tyskerne gjorde under den sidste krig, for at være sikker på at riflen går af når man trykker på aftrækkeren.
Når jeg aflader min riffel, trykker jeg bare patronen fra kammeret ned i magasinet igen og tager magasinet i lommen, hjemme læggers den på hylden i våbenskabet ved siden af riflen, klar til næste gang.
Og nej jeg har aldrig glemt/tabt mit magasin endnu.
Aftrækket justeres nemt med en lille umbraconøgle gennem magasinbrønden.
Bundstykket kan klaskes eller listes lydløs i efter behov, den skyder HVER gang.
Jeg syntes Blaser ser ud til at være en dejlig kort og handy riffel med et godt modul system, hvor det er mulig at købe til/ændre hvis man vil/har råd.
Sådan ser det ud i min optik.

Mvh Bjarne


Er det ikke tilstrækkeligt blot at trække bundstykket naturligt tilbage?
Det, der for mig at se, kan virke en smule problematisk ved afladning af riflen er, om kikkertens placering vil besværliggøre dette? Inden jeg har prøvet riflen i praksis, er det trods alt ikke nemt at vurdere, så hvad er jeres erfaring?
Svar
#93
Citat:quote:

Originally posted by supernova




En R93'er kan også listes i selv med kun neck sized hjemmerul, man skal blot vride håndtaget på plads og ikke som en none om en ..........

MVH Bjarne
[/quote]
lige precis og lige så lydløst som alle andre rifler og den skyder stadig hver gang. men ikke før man trykke på knappen

Michael

skovarbejder af guds nåde

Skal det forstås sådan, at man blot skal presse bundstykket stille og roligt frem indtil det går i "hak", hvorefter den er klar til at skyde (uden at klikke)?
[/quote]
JA ingen problem der. Bliver ladegrebet skubbet helt frem hver gang er der ingen problemer med fabriks ammu og er det hjemmerul af ordentlig kvalitet (læs tilpasset /afprøvet )så heller ikke .Jeg har en til at lade for mig og ved ny patron tester jeg jo alligevel precision og samtidig om det passer på skydebanen.og selvfølgelig kan den aflades bare ved at trække bundstykket tilbage heller ikke det er så besværligt som nogle vil gøre det til ,men prøv det og se om du synes det virker det er jo for dig det skal føles nemt og naturligt prøv det hos forhandler eller en på skyde banen synes du ikke det fungere så er der jo r8 med magasin eller en af alle de andre rifel mærker jeg kunne nævne mange som vil opfylde de fleste jægers krav ingen nævnt ingen glemt [Wink]PS. jeg har haft min blaser i over 10 år og er glad for den,men jeg ville sikkert også være glad for en riffel af andet fabrikat ,men det er jo specifik r93 du spørger til og det er den jeg har og har størst erfaring med.
Svar
#94
Halløj Supernova/trådstarter
Mon ikke du skulle få prøvet en i praksis... Jeg stiller gerne kanon til rådighed, så du kan få et par skud i skulderen med den. Jeg har en r93 professional. Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men hvis det er inden for overkommelig afstand kunne du da komme forbi, så finder vi ud af at få sat et par stifter igennem en skive eller to...
Så får du selv mulighed for at danne dig dit eget indtryk.

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#95
Citat:quote:

Originally posted by Klokker

Halløj Supernova/trådstarter
Mon ikke du skulle få prøvet en i praksis... Jeg stiller gerne kanon til rådighed, ]så du kan få et par skud i skulderen med den.[/ Jeg har en r93 professional. Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men hvis det er inden for overkommelig afstand kunne du da komme forbi, så finder vi ud af at få sat et par stifter igennem en skive eller to...
Så får du selv mulighed for at danne dig dit eget indtryk.

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg



Det lyder da skummelt[8D][B)]
Du mener måske at et par skud i skulderen, er bedre end et bundstykke i ho****t[B)][B)][B)][Big Grin]
Svar
#96
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Det der i virkeligheden er interessant at vide er vel hvor mange sprængninger der er på Blaseren i sammenligning med andre jagtrifler.
Jeg tror ikke tallene er ret meget forskellige.



Der har været en del med versionen hvor bundstykke hus var af kunststof, med nuværende aluhus version kender jeg kun til Koblenz ulykken som også er eneste hvor kammeret har bristet, alle andre uheld jeg har set billeder af har kammeret været intakt

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#97
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by supernova

Er det et generelt problem med Blaser rifler, at de klikker?



Ikke hvis du smækker låsen i med samme kraft som der skal anvendes på en Mauser 98 type, så spiller det[red]

MVH Bjarne



Det her tolker jeg som noget Tyskerne gjorde under den den sidste krig.[Smile]
Mvh Bjarne
Svar
#98
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Da jeg havde R93 afladede jeg den ved udløse endestop til bundstykke og køre denne halvvejs ud til helt afmonteret, så kunne man holde under riffel og kikkert mens man med den anden hånd trykkede projektilspids ned/bagud i magasin og alle patroner havner i hånde man holder under riffel og kikkert med [Smile]

MVH Bjarne



Og det her tolker jeg som at køre bundstykket halvejs af.[Smile]
Jeg har som sådan ikke nogen erfaring med Blaser, så kan kun se hvad jeg læser. Det går jeg ud fra også er tilfældet for Supernova.

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#99
Citat:quote:

Originally posted by Tex

Og det her tolker jeg som at køre bundstykket halvejs af.[Smile]



Helt korrekt, meget nemt når man har prøvet det nogle gange [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by Tex

Og det her tolker jeg som at køre bundstykket halvejs af.[Smile]



Helt korrekt, meget nemt når man har prøvet det nogle gange [Smile]

MVH Bjarne



Ok! Så skal man bare holde godt fast på bundstykket så den ikke smutter på jorden, de der styreskinner ser jo ikke særlige solide ud![Big Grin]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)