Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spørgsmål omkring Blaser R93
Halløj Supernova/trådstarter
Mon ikke du skulle få prøvet en i praksis... Jeg stiller gerne kanon til rådighed, så du kan få et par skud i skulderen med den. Jeg har en r93 professional. Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men hvis det er inden for overkommelig afstand kunne du da komme forbi, så finder vi ud af at få sat et par stifter igennem en skive eller to...
Så får du selv mulighed for at danne dig dit eget indtryk.

Det er pænt af dig, men jeg har faktisk en aftale i weekenden, så der håber jeg at blive lidt klogere og danne mit eget indtryk.

Det lyder da skummelt
Du mener måske at et par skud i skulderen, er bedre end et bundstykke i ho****t

God humor trods alt! [Big Grin]

Én ting, jeg er nødt til at vide inden jeg muligvis anskaffer mig en R93.
Hvad sker det, hvis en fænghætte punkterer under skydning? Får jeg diverse våbendele i hovedet?
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Tex

Ok! Så skal man bare holde godt fast på bundstykket så den ikke smutter på jorden


Den smutter ingen steder så længe du holder riflen vandret liggende på siden i din ene hånd, mens du med den anden vipper patronerne bagud af magasinet, men efterfølgende skal man så huske igen af skubbe den frem forbi endestop/lås

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

Citat:quote:

Originally posted by Tex

Ok! Så skal man bare holde godt fast på bundstykket så den ikke smutter på jorden


Den smutter ingen steder så længe du holder riflen vandret liggende på siden i din ene hånd, mens du med den anden vipper patronerne bagud af magasinet, men efterfølgende skal man så huske igen af skubbe den frem forbi endestop/lås

MVH Bjarne



Ok! Jeg har forstået det, skulle bare lige drysse lidt salt på.[8D]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Tex

Ok! Jeg har forstået det, skulle bare lige drysse lidt salt på.[8D]



Ingen problem der, er vant til at supportere tungnemme [Wink]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
Citat:quote:

Tikka, f.eks mangler totalt afgasningshuller af bundstykket og sikring mod at tabe plastsluthovedet


Helt forkert!

Det er ikke plastkappen der er det farlige i den passive sikkerhed på en Tikka!

Det er selve slagstift unit´en der kommer baglæns ved katastrofalt overtryk.
Selve den lille 1 grams plasthætte lander i fri flugt ca 10 cm bag dens oprindelige placerering.

Plasthætten falder typisk af ved en kombination af fænghættepunktering og at slagstift enheden lige har været ude og skubbe til den.
Har du et decideret katastrofalt overtryk kommer der som sagt hele unit´en baglæns og det er nok ikke så rart.

Sako´s ingeniør lurede ligodt lidt på iagttagelsen da et forummedlem der officielt er på pause og undertegnede talte med ham om det[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Fandt lige et interessant videoklip. Blaser R93 indgår også i testen.
http://www.youtube.com/watch?v=e4AqMl1A4aQ&feature=related
Svar
Citat:quote:

Originally posted by supernova

Fandt lige et interessant videoklip. Blaser R93 indgår også i testen.
http://www.youtube.com/watch?v=e4AqMl1A4aQ&feature=related



Hej supernova

Læs lige denne post fra side 2:
Posted - 15/01/2013 : 17:40:05 af Explorer

og den af n/a 2 indlæg længere nede.

Det er samme test og siger kun noget om pibestålets sejghed.

Testen har ligget på VTF i tidligere tråde

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
Citat:quote:

Originally posted by supernova

Fandt lige et interessant videoklip. Blaser R93 indgår også i testen.
http://www.youtube.com/watch?v=e4AqMl1A4aQ&feature=related



Nu kan man da se hvorfor hogmeister mener at en Remington 700 bare er det eneste rigtige[xx(] Både Browning (Amerikansk "kvalitet") og Remington (det eneste rigtige ifølge hogmeister) blæses i smadder[Image: rofl.gif]
De europæriske holder fint til toturen og selv en billig japansk Howa holder fint sammen[:0] Jeg kan ikke se der er problemer med en Tikka T3, som alle orakler siger der burde opstå.. Der opstår dog et lille i piben, men den fragmenterer ikke som en håndgranat eller som en Browning eller en Remington[Big Grin]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Citat:quote:

Originally posted by supernova

Fandt lige et interessant videoklip. Blaser R93 indgår også i testen.
http://www.youtube.com/watch?v=e4AqMl1A4aQ&feature=related



Nu kan man da se hvorfor hogmeister mener at en Remington 700 bare er det eneste rigtige[xx(] Både Browning (Amerikansk "kvalitet") og Remington (det eneste rigtige ifølge hogmeister) blæses i smadder[Image: rofl.gif]
De europæriske holder fint til toturen og selv en billig japansk Howa holder fint sammen[:0] Jeg kan ikke se der er problemer med en Tikka T3, som alle orakler siger der burde opstå.. Der opstår dog et lille i piben, men den fragmenterer ikke som en håndgranat eller som en Browning eller en Remington[Big Grin]



Prøv nu lige at læse de indlæg som konkludere at nævnte test intet viser om påvirkninger på låsen. Der vil ikke engang være tegn på hylstrene til det mindste forhøjede tryk.
Jeg kan godt garantere dig for at hvis testen udføres så man udsætter selve hylstret og låsesystemet for meget højt tryk, så er Remmington med den originale udtrækker en af dem som klare det højeste tryk før den giver sig
Svar
Citat:quote:

Jeg kan ikke se der er problemer med en Tikka T3, som alle orakler siger der burde opstå.


Denne udtalelse siger så til gengæld alt om Thedarksides erfaringsløse indsigt i teknik, måske han selv har udført eksperimentet[xx(][xx(][xx(]
..... det svarer næsten til at udtale sig som orakel omkring afskydning af råvildt efter at have skudt hele 3 stykker råvildt[:0][:0][:0][:0] ak ve......

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
@n a, hvordan skal trykket så blive højere? For mig at se er det en meget realistisk test, fordi en patron kan indeholde så lidt krudt at kuglen kun sætter sig i piben. At have en eller anden stor og tung klods til at sidde i løbet er ikke noget der lige sker på skydebanen eller under jagt. Om man tester låsens og pibens styrke er jeg ligeglad med, da jeg helst vil have en riffel, der er så sej i piben, at den ikke fragmentere..

@GT, så giv mig da et glimt af indsigt i teknik, hvis du da evner dette[Smile] Eller går det her forum bare ud på at svine dem, der ved mindre end en selv? Jeg kan da se at en Tikka T3 holder væsentligt bedre sammen i en specifik situation end en Remington eller Browning[Wink]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Citat:quote:

Originally posted by Leo

Naaah, rolig - jeg skyder bekymringsfrit videre med min!
WSM jeg synes det kunne være enormt interessant og illustrativt at se tegninger, der viser forskellen på konstruktionen af R8 i forhold til R93.
Personligt kan jeg kun bruge det til frokosten (men det skal heller ikke negligeres)- og det tror jeg gælder for stort set alle, lige på nær na. Jeg forstår ikke hvorfor det er et problem at der er lavet forbedringer på R8'eren - alt andet ville da være skuffende.
Men det gør da ikke R93 til en håndgranat uden split!
Det der i virkeligheden er interessant at vide er vel hvor mange sprængninger der er på Blaseren i sammenligning med andre jagtrifler.
Jeg tror ikke tallene er ret meget forskellige.



Heller ingen problem med forbedringer her. Når du nu bruger udtrykket forbedringer, så må du lige uddybe det.

SS



Prøver lige igen Leo !!!!

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
@Darkside

Citat:quote:

Eller går det her forum bare ud på at svine dem, der ved mindre end en selv?

Sjovt du siger det, dig som kalder folk orakler..... [Big Grin] hold nu kæft....

Citat:quote:

så giv mig da et glimt af indsigt i teknik, hvis du da evner dette

Med dig må jeg nok give op......MEN mht Tikka´ens "flaw" så kan du jo bare læse indlæggene igennem og bruge search funktionen..... der er det allerede forklaret.

Citat:quote:

For mig at se er det en meget realistisk test, fordi en patron kan indeholde så lidt krudt at kuglen kun sætter sig i piben


Også her er du helt galt på den. Det er faktisk stort set umuligt.
Det er også testet hundredevis af gange.
Hvis kuglen tilføres præcis så meget energi at den forlader throaten og er "kalibreret" af piben så forlader den også piben.

Citat:quote:

At have en eller anden stor og tung klods til at sidde i løbet er ikke noget der lige sker på skydebanen eller under jagt.

Det er da for pokker heller ikke det der er interessant. Det interessante for konstruktøren er HVAD der sker NÅR det går galt, altså katastrofalt overtryk. Metoden til at teste det er at opnå et tryk der ødelægger låsen herefter kan konstruktøren undersøge sin konstruktion og derved se hvorledes han kan indbygge passiv sikkerhed for skytten, så denne ikke mister det halve hoved. Det hedder i fagsprog "risk assesment" (tror nok det er rigtigt stavet......)
Det er det den unævnelige totalt mangler.

Citat:quote:

Om man tester låsens og pibens styrke er jeg ligeglad med, da jeg helst vil have en riffel, der er så sej i piben, at den ikke fragmentere..



Tja, dele der ikke er molekylært sammenføjet (ud i et) vil flyve i en eller anden retning NÅR det går galt.
Så styrken i systemet og piben er da i den grad interessant.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Tikka, f.eks mangler totalt afgasningshuller af bundstykket og sikring mod at tabe plastsluthovedet


Helt forkert!

Det er ikke plastkappen der er det farlige i den passive sikkerhed på en Tikka!

Det er selve slagstift unit´en der kommer baglæns ved katastrofalt overtryk.
Selve den lille 1 grams plasthætte lander i fri flugt ca 10 cm bag dens oprindelige placerering.

Plasthætten falder typisk af ved en kombination af fænghættepunktering og at slagstift enheden lige har været ude og skubbe til den.
Har du et decideret katastrofalt overtryk kommer der som sagt hele unit´en baglæns og det er nok ikke så rart.

Sako´s ingeniør lurede ligodt lidt på iagttagelsen da et forummedlem der officielt er på pause og undertegnede talte med ham om det[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



de må have lyttet lidt da der er drejet en undersænkning til låseringen i min tikka.
men jeg kan ikke helt gennemskue hvordan bøsningen skal virke som stempel da der er en god frigang omkring så eventuel gastryk burde komme om på bagsiden og danne modtryk med det samme.
ved en punkteret fænghætte må arealet på slagstiften givet et stempel tryk indtil den er trykket så langt tilbage at der er passage for krudtgasserne.
med 8000bar og en diameter på ø1mm må det tryk være 63kg
og ved en ø1.5 142kg (der må være nogle tal nørder der kan rette mig hvis jeg er helt ved siden af)
det vil jeg tro at låseringen godt kan tage sammen med opbremsning fra slag fjedderen

mvh høker

[Image: asgaard.gif]
Svar
@høker
Der sker det på en Tikka ved en hylsterseparation at gasmængden er så stor at gaasen slipper ind i bundstykket via de rørsplitter der holder plungeren og slagstifthullet. Er gastrykket først sluppet ind i bundstykket, trykker det på den ring som slagfjederen står på.
Da rummet bag ringen er ventileret og forsiden udsættes for en stadig større gasmængde, så komprimeres slagfjederen indtil vindingerne er helt klemt sammen.Umiddelbart inden vindingerne er klemt helt sammen, er der ikke længere plads til slagstiften inde i plastsluthovedet og den lille cam der holder plastdelen knækker og plastdelen forlader bundstykket. Er trykket tilstrækkeligt stort, belastes låseringen selv om den sidder inde i en rille.
Når låseringen giver efter er der ikke længere noget der holder slagstiften inde i bundstykket. Slagstiften accellereres bagud hjulpet af både fjeder og gastryk inde i bundstykket.
Next stop - right eye [xx(][xx(][xx(]

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
GT: Du skriver at "problemet" med en Tikka kan opstå ved katastrofalt overtryk. Hvad skal jeg lægge i det - hvor højt et tryk taler vi. Hvis det sker allerede ved 6000 bar - så er det jo et katastrofalt overtryk...?

J.
Svar
Yes,

endelig nogle der VIL prøve at forstå lidt teknisk....[Big Grin][B)]
Har det også sådan, det er bare ikke altid det lykkes[B)][Big Grin][:o)]

Det er fuldstændigt korrekt med Tikka´en at det forholder sig således, det kan man se med det blotte øje blot ved at se på slagstift unit´en når den tages ud af "brudstykket".

@JAMO,

det er lidt en gætteleg med ved hvilket tryk, da ingen jeg kender har målt det fysisk. Men ud fra eksperimenter så bør der ikke ske noget med slagstiften ved 6000 bar.
Plasthætten falder med ret stor sandsynlighed af, men den er i sig selv jfr. fysiske eksperimenter ikke farlig. Som sagt sker der med ret stor sandsynlighed intet ved blot en fænghættepunktering, men ved katastrofalt overtryk sker der nok lidt.
Ved katastrofalt overtryk mener jeg det tryk hvorved en given konstruktion giver op. Stadig med interesse for hvad der sker NÅR systemet brister.

I det eksperiment jeg var med til at udføre sammen med nogle andre her inde fra måtte en Tikka lade livet...
Her var vi antageligt oppe på mellem 8000 og 10000 bar.
Hylsterbunden blev flydende og flød ud i hulrummene omkring låseknasterne således låsen var blokeret. Der skete intet med låsen ELLER slagstiften, der blev på sin plads.
Låsehåndtaget knækkede af da vi forsøgte at hamre låsen op med en hammer.
Ved dette tryk var Mauser 98 og 96 for længst eksploderet.
Ved 98´eren kom den store lange udtrækkerklo væltende ud af systemet og var således den største flyvende del der kunne have ramt nogen den dag.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Måske en smule off topic, men så alligevel ikke. Er der nogen, der ved, hvordan M03 har det med den passive sikkerhed?

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
Så fedt at debatten nu er teknisk, og ikke baseret på følelser.
GT og Zero , super indlæg [Smile]

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Zero

@høker
Der sker det på en Tikka ved en hylsterseparation at gasmængden er så stor at gaasen slipper ind i bundstykket via de rørsplitter der holder plungeren og slagstifthullet. Er gastrykket først sluppet ind i bundstykket, trykker det på den ring som slagfjederen står på.
Da rummet bag ringen er ventileret og forsiden udsættes for en stadig større gasmængde, så komprimeres slagfjederen indtil vindingerne er helt klemt sammen.
Her er jeg ikke helt enig rummet bag ringen er ikke ventileret på min i hvertfald, og ringen er på ca 2mm undermål i røret så jeg mener at den må blive omgivet af tryk.
en eventuel gas stråle fra fænghættehullet eller rørsplitten må
bliv spredt ud inden de rammer ringen så den kan heller ikke bleve blæs bag ud efter min opfattelse
Umiddelbart inden vindingerne er klemt helt sammen, er der ikke længere plads til slagstiften inde i plastsluthovedet og den lille cam der holder plastdelen knækker og plastdelen forlader bundstykket. Er trykket tilstrækkeligt stort, belastes låseringen selv om den sidder inde i en rille.
Når låseringen giver efter er der ikke længere noget der holder slagstiften inde i bundstykket. Slagstiften accellereres bagud hjulpet af både fjeder og gastryk inde i bundstykket.
Next stop - right eye [xx(][xx(][xx(]

--
(o)(o)
Tin Tin er racist



Jeg har dog aldrig været med til en sprængtest eller lignende det er bare min opfattelse af hvordan det vil foregå.

Mvh høker

[Image: asgaard.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)