Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spørgsmål omkring Blaser R93
M@X, først og fremmest kommer det bag på mig at du føler dig truffet – det var ikke dig jeg sigtede på!
Jeg har stor respekt for din tekniske viden og tror aldrig jeg har stillet spørgsmålstegn ved den. Jeg synes ligeledes at din, n/a’s og GT’s tekniske analyser i denne tråd har været ekstremt spændende og berigende læsning, hvilket jeg også tidligere har rost i denne tråd.
Din sammenligning med kogalskab er muligvis ikke helt dårlig. Under den hysteri spiste jeg gladelig oksekød, men jeg lod mig da også vejlede, så jeg undlod T-bone steaks. Jeg vurderede, at risikoen herved var så ekstrem lav at jeg var villig til at tage den med.
Til gengæld synes jeg, at din sammenligning med passiv sikkerhed i biler rammer mere i min favør end i din egen. Hvis bare vi tager Danmark, så sker der årligt ca. 200 uheld med dødelig udgang og flere tusinde alvorlige kvæstelser. Her er der altså tale om en reel fare, i en størrelsesorden, der er til at forstå. Dermed er der også særdeles god grund til at vælge en bil med høj indbygget sikkerhed. Skal det overføres til riflerne, så (TROR jeg) at risikoen er ekstremt meget lavere – og det er netop det jeg hele tiden har forsøgt at få frem. At man forholder sig til størrelsesordenen.
Når det så er sagt, så skal jeg gerne indrømme, at skulle n/a have ret i at det rigtige tal ligger på 5 – 20 alvorlige uheld af den type, som hele tiden har været diskuteret, så ser det værre ud end jeg troede. Jeg har hidtil troet at det kun var et dokumenteret tilfælde som explorer også skriver.
Endelig vil jeg da lige sige, at jeg vil håbe at jeg misforstår dig, når du i din anekdote om oksekødet beder mig om ikke at opfordre andre til det. Skal det forstås sådan, at du beder mig om ikke at anbefale Blaser til andre – for det står da vist for min egen regning.

WSM, jeg vil med stor glæde drikke en øl med dig. Undskyld min anklage, men jeg bliver altså lidt træt når en spændende debat periodevis bliver blokket af kævl. Bemærk, at jeg langtfra sagt at alt hvad du siger er kævl, men enkelte udsagn kunne jeg have undværet. Alt forladt og jeg håber på gensidig god tone fremad.
Svar
@Leo.
Jeg føler mig overhovedet ikke truffet - der skal mere til - hvis du siger at mine børen er grimme og dumme, sååååøøøøø[Big Grin]

Med hensyn til bilerne, så er jeg vist alligevel ikke så langt fra blaser statistiken. Der er over 2.000.000 biler i DK.

Hvis du tager udgangspunkt i 200 uheld med dødelig udgang, så opfatter jeg det sådan at hvis jeg laver et eneuheld, så er det nok min egen skyld: Her er passiv sikkerhed godt, men det ændrer ikke på at det er min egen skyld.

Hvis jeg derimod bliver påkørt af en hashskæv pusher, så vil den passive sikkerhed og min egen reaktionsevne være det eneste der kan formindske skader på mig selv. Og her er passiv sikkerhed nøglen til at slippe godt fra det.
Hvis ½delen af uheldene er de uskyldigt påkørte, så er vi nede på 100. Set ud fra 2.000.000 biler så er risikoen nogenlunde på størrelse med 10 Blaser uheld ud af 200.000 rifler.

Sagt på en anden måde - det er lige så farligt at skyde med Blaser som det er at køre bil.
Jeg kører bil dagligt, men jeg har lige skiftet en 2005 model ud med en 2013 med flere airbags og stødabsorberende zoner.
Det kan så kompensere for at jeg nogen gange skyder sammen med Blaserskytter [Wink]

Og til din sidste kommentar - NEJ, du skal ikke undlade at anbefale Blaser til andre, men det er din forbandede pligt at oplyse om manglen på passiv sikkerhed. Du har viden som kan redde førligheden for din jagtkammerat og tænk hvor træls det ville være hvis han købte en Blaser på din opfordring og han så blev den næste i statistikken.
Hvis du videre formidler din viden og han alligevel køber produktet, så kan du sove roligt om natten.

Jeg synes stadig at Blaser laver flotte rifler med smart modulsystem.
Og jeg synes en 2CV er en sjov bil, men ikke så smart som en Chevrolet Corvair [Big Grin]

PS: jeg har ingen børn [8D][:I]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
[/quote]
PS: jeg har ingen børn
Gudskelov for det - der er jo noget der hedder følgevirkning[8D]

OG - jo mere man læser fra dig, jo mindre passer dit "eftermægle"[Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...

Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Ps. Max, det skal faktisk forståes positivt[8D]
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
M@X:

Aha - nu forstår jeg straks bedre, hvordan statistikken på Blaseren er blevet som den er [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
Nu kommer jeg med lidt malurt. Der sker 200dødsfald om året men ikke 10 blasersrængninger om året.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Nu kommer jeg med lidt malurt. Der sker 200dødsfald om året men ikke 10 blasersrængninger om året.



Den var I sgu længe om at regne ud [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
Nu kommer spørgsmålet til millionen. Kan den passive sikkerhed forøges?
Svar
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Nu kommer spørgsmålet til millionen. Kan den passive sikkerhed forøges?



HMMM!
Hvis du tænker på om man kan gøre noget for at forhindre brudstykkets flugtvej ved eventuelt havari.
Jeg mener man skal skelne mellem R93 og R8.
Lad os tage R93 først. Der sker jo det at hvis/når låsningen i piben svigter, så skal brudstykket flytte sig 20mm bagud før krudtgassen kan undslippe. Man kunne forestille sig at man kunne ventilere gassen ud inden accellerationen starter. Det vil kræve afgasningshuller i piben nogenlunde hvor ekspanderen låser i en rille i piben. Sådanne huller vil svække piben som allerede har et svagt punkt lige hvor hullerne til montagen er fræset.
Hvis den løsning havde været ligetil, så havde Blaser sikkert boret dem.

Man kunne osse forestille sig at man havde afgasningskanaler i bundstykkehovedet. F.eks ved at fjerne nogle af fingrene i Gardena koblingen, så gassen kan slippe den vej væk. Det vil yderliger kræve kanaler i selve bundstykke kroppen.
Heller ikke denne løsning ligger lige til højrebenet. Og Blaser har heller ikke arbejdet i den retning.
Jeg har osse tænkt på en slags "pop off ventil" som lader et for højt tryk ventilere ud af en ventil. Men der er ikke rigtig plads til den nogen steder og hvem kan beregne om den vil reagere hurigt nok.
Endelig kan man bygge den så stærk at låsningen holder, men at toppen ryger af kammeret, ligesom boltriflerne gjorde i vores sprængningsforsøg. Ved disse forsøg med kraftigt overladet ammunition skete der en række kammersprængninger, hvor låget poppede af kammeret. Gaassen gik af balonen og i enkelte tilfælde faldt piben bare til jorden fordi den ikke længere hang sammen med låsestolen. I ingen tilfælde røg der stumper bagud.

Det bringer mig så over til R8.
Her har Blaser ændret kontaktvinklen i låserillen i piben, så i stedet for at bundstykkehovedet laver en flækvirkning, så har den fladere vinkel i stedet en trækvirkning i bagenden af piben. På mindst 1 af de havarerede R93 var det netop piben der flækkede. (jeg har set billeder fra DEVA undersøgelsen)
Samtidig har Blaser øget diameteren på kammerdelen med 1mm. Disse 2 tiltag har øget styrken markant. Man kan forsøge at beregne om piben slipper bundstykket før låget ryger af kammeret, men kun et praktisk forsøg giver vished.

Konklutionen (min) må være at R8 er markant stærkere bygget end R93 og mig bekendt har der ikke været nogen havarier med den nye model. Det betyder jo ikke at R93 blev ringere da der kom en ny model på markedet. Blot at den nye har en stjerne mere i crashtesten.

Endelig er der chancen/risikoen for at lave en Bubber.
Jeg ved og jeg har fået indrømmelser fra R93 brugere at fordi sikringen er halvsvær at skubbe frem, så fristes brugeren til at stå på post (drivjagt) med afsikret riffel. Flere har oplevet at lave en Bubber.
Den ulempe har Blaser ændret på med forbedret ergonomi på R8 sikringen. Om den går målbart lettere ved jeg ikke. Men den føles lettere at skubbe frem.

Så ja, i mine øjne er R8 en sikrere riffel end R93. At de så har lavet markedets mest klodsede magasinløsning er jo betinget af at aftrækket sidder der hvor magasinet plejer at være.
Tiden vil vise om R8 er konstrueret på en måde så den passive sikkerhed ved et voldsomt overtryk er tilstrækkelig til at forhindre at skytten får livstruende skader.

Og til spørsmålet om du selv eller din bøssemager kan gøre noget for at forbedre den passive sikkerhed på især R93, så er svaret efter min meneing at det kan/bør du ikke.
Den slags indgreb som jeg har beskrevet kvæver ændringer i de dele der er påvirket af stres under affyringen. Og de dele skal man holde sig fra at ændre på.
Kun pille/rode/rage med de dele der ikke er udsat for stres. Eksempel bore huller til rembøjler i skæftet [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
Takker.
Svar
Max prøv nu lige at kikke lidt på en gardenakobling, så vil du se at der er et par ting du har overset i din vurdering.

Da jeg som bekendt ikke kan tegne, giver jeg dig lidt indvendige ca længde diameter koder for en pibe.
x20 z0
x20 z-4
x23 z-5.5
x23 z-7.5
x20 z-9
x20 z-20
x12.2 z-20
(VSM[8D] Mazak koder, så fjerner du bare - tegnet foran z værdierne[Wink])

Resultatet er at bundstykkefronten foran låsefingrene stikker 10mm frem, ind i en cylindrisk pasning. denne stempelpasning, er den primære årsag til at en relativ simpel lækage kan medføre en voldsom belastning på låsefingrene.
en væsentlig reduktion af denne risiko kan opnåes ved en reel ventilering precist bag kammerkanten, omkring fronten af bundstykkehovedet (her er der i forvejen rigelig gods, i forhold til i bunden af låsesporet) 2 ø5 huller ville ventilere så meget at man ikke ville opnå denne forøgede belastning.

På de første piber , var der kun 1 hul med en diameter på ca 2,5mm, hvor bundstykkehovedet blokerede halvdelen af hullet. Efter de første upsere, havde jeg en diskusion med en ingeniør fra fabrikken omkring udluftnings problematikken. ½ år senere havde man indført endnu et ca 2,5mm hul, så resultatet nu var 2 stk huller på 2,5mm hvoraf kun det ene var delvist blokeret.
Svar
Så fik jeg lang om længe min Blaser hjem, så i dag stod den på lidt testskydning.

I første omgang lukkede jeg låsen hårdt og kontant. - Ingen problemer dér.
Efterfølgende lukkede jeg låsen så langsom og "blød" som muligt. - Heller ingen problemer med klikkere dér.

Alt i alt er jeg meget tilfreds med riflen. Kort og handy, godt aftræk osv.

Så vi skal nok få nogle gode ture sammen ude i den store verden ;-)

Piben er i øvrigt 30.06. Jeg regner med, at jeg med tiden vil anskaffe mig to andre - hhv. større og mindre, f.eks. 22-250 og .375 H&H.
Svar
Tillykke , den bliver du glad for ,
Svar
Det er jeg allerede ;-)
Svar
Kaere Forum,

jeg har en blaser R93 og vil meget gerne fjerne det bagerste sigte paa selve pipen - Jeg kan kun skubbe sigtet fra side til side (adjustment), men ikke tage det bevaegelige stykke ud... nogen der kn hjaelpe?
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Andersn1983

Kaere Forum,

jeg har en blaser R93 og vil meget gerne fjerne det bagerste sigte paa selve pipen - Jeg kan kun skubbe sigtet fra side til side (adjustment), men ikke tage det bevaegelige stykke ud... nogen der kn hjaelpe?


http://www.jagtdebatten.dk/forum/viewthr...ad_id=3440

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
Du får den næppe af uden at ødelægge kærven. Sav et spor i kærven på tværs foran kærven. Sav ned til bunden af kærven uden at save i foden. Nu kan du knække kærven i to dele. Der sidder en stålstift i midten mellem de to små unbrako skruer og forhindrer dig i at skubbe kærven ud til siden. Den stift er nu eksponeret.
Nu kan du komme til den møtrik med kærv der holder foden fast. Enten sliber du et hak i en flad skruetrækker eller du kan bruge en mindre skruetrækker og en lille hammer til at løsne møtrikken.
Når møtrikken er væk, giver du foden et gok, så limen løsner sig.
Tilbage sidder en 3mm gevindstift der er limet fast i piben. Den fjerner du med en tang. Gevindhullet i piben kan lukkes med en blindskrue eller en klat sort smeltelig fra en limpistol.

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
Amdersen 1983

Du løsner de 2 skruer i siderne på kærven, derefter skubber du kærven i midtestilling lige der hvor der er frigang og hold den der med 2 fingre. Derefter vender du riflen på hovedet og slår forsigtig på soklen med skaftet på skruetrækkeren. Du kan nu være så heldig at den lille stålstift falder ud hvorefter du kan skubbe kærven til side. Den lille 3mm gevindstift kan volde problemer men er du heldig kan du skrue den af ellers er det nedstrygeren. Ovenstående har virket for mig.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
Nemo's metode virker måske. Jeg har kun fået stiften ud 2-3 gange. Og jeg har afmonteret mindst 100 Blaser kærve.
Alternativt kan du skubbe kærven så langt ud til siden som den kan komme uden skruer. Så vender du den på hovedet og labber kærven en med en hammer og dorn. Så knækker foden.
Hvis man skifter mellem de to metoder jeg har beskrevet, så redder man halvdelen af stumperne og samle en af hver del.
Gevindstiften er kun skruet 3 omgange i og limet. En god polygrip tang klarer den nemt.
God fornøjelse [Smile]

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)