Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Savage 110
#21
Citat:quote:

Originally posted by Zero

@ibsteen

Weatherby bruger osse mange lukkeknaster a'la Lakelander

--
(o)(o)
Tin Tin er racist



Var det ikke noget med dominobrik effekt eller hur ?

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#22
WSM.

Den med Domino-effekten har jeg ikke hørt før, men ved nærmere eftertanke, så lyder det ret logisk, hvis alle 9 lukkeknaster ikke ligger rigtigt til fra starten af. Man kan vel forestille sig, at det er sket på nogle gamle Lakelandere, og at man så har elimineret denne risiko ved at trykke knasterne med 6 tons i recieveren, hvilket iflg. na. først skete hos Varberg. Bare lidt tankespind fra min side, men det lyder da logisk.

Stær.
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by ibsteen

WSM.

Den med Domino-effekten har jeg ikke hørt før, men ved nærmere eftertanke, så lyder det ret logisk, hvis alle 9 lukkeknaster ikke ligger rigtigt til fra starten af. Man kan vel forestille sig, at det er sket på nogle gamle Lakelandere, og at man så har elimineret denne risiko ved at trykke knasterne med 6 tons i recieveren, hvilket iflg. na. først skete hos Varberg. Bare lidt tankespind fra min side, men det lyder da logisk.

Stær.


Hele problematikken omkring Dominoeffekten, opstår primært hvis både knaster og modhold er så hårde, at der sker brud, uden deformation. Og at der er for stor luft mellem nogle af knasterne og deres modhold.

Grunden til at varberg trykkede deres knaster med 6-7 ton, var egentligt ikke at kompencere for upercis maskinering. men nok så meget for at komprimere den bearbejdede overflade på modholdet, før pibemontering. Dette for at lukkeafstanden ikke skulle vandre under de første skud og lukkebevægelser.

Min personlige opfattelse er at det vil være svært at komprimere materiale for at kompencere for forkert afstand, primært fordi stål i udgangspunktet er elastisk, og vil fjedre en vis portion, før det deformeres, og dermed kompencere for upervis maskinering.

Varberg anvendte et materiale til låsestolen som i udgangspunktet ikke var hærdet, men derimod havde sin hårdhed og styrke fra en koldtrækning. (ETG 100) Hardheden var omkring 30HrC.

Egentligt hårdt hærdede mekanismer som Weatherby og lignende har hårdheder mellem 40 og 55 HrC. Denne hårdhed er yderligere opnået gennem en termisk hærdning, hvorfor der på små fritstående detaljer, ofte er tale om gennemhærdning, og ofte dimentionsforandringer under hærdeprocessen.
Varberg derimod bearbejdede efter hårdheden på materialet var opnået.

Varberg forsøgte sig også med en lås med kun 3 knaster på deres 717, ulempen var at di fik sætning på en del mekanismer, hvis der var tale om optimistiske hjemmeladere.

Dette problem havde man forudset ved Kongsberg. Derfor havde man øget knasthøjden for at opnå større bæreflade med kun 1 række knaster.
Svar
#24
NA - WSM m.fl.

Tak fordi at I gider besvare mine spørgsmål vedr. rifler. I er i sandhed extremt velorienterede indenfor dette felt,- ganske imponerende. Min viden mht. rifler er af relativ ny dato, da jeg først i en sen alder har taget riffelprøven, til trods for at jeg fik mit første jagttegn i 1954, og nu er ved at runde det trekvarte århundrede. Haglbøssejagt har jeg måttet opgive da min venstre arm stort set er ubrugelig, men stadig kan sidde i en hochsitz. Vil gerne have nogle spørgsmål vedr. Lakelander, Varberger og Kongsberg rifler afklaret, men da denne tråd vist er ved at løbe af sporet vil jeg prøve om jeg kan hitte u' a' og flytte dem til en anden tråd. Tak for nu.

Stær.
Svar
#25
Tak for de pæne ord. Jeg vil og kan ikke sættes i samme bås som n a. [Big Grin][Wink]. Men du er havnet i et forum hvor autisme og nørderi oftest er i højsæde.

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Tak for de pæne ord. Jeg vil og kan ikke sættes i samme bås som n a. [Big Grin][Wink]. Men du er havnet i et forum hvor autisme og nørderi oftest er i højsæde.

SS


Det kan jeg godt forstå.
Naboen synes også at jeg er en rigtig skidt karl[Wink] pu ha da da
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Tak for de pæne ord. Jeg vil og kan ikke sættes i samme bås som n a. [Big Grin][Wink].SS



I har sgu da begge stort kørekort til Mazak, men ellers minder n/a mig mest om en enarmet tyveknægt [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#28
Citat:quote:

Det kan jeg godt forstå.
Naboen synes også at jeg er en rigtig skidt karl[Wink] pu ha da da

der er sku da kun når du vil kysse [Big Grin][Big Grin][}Smile]

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#29
Hej Alle

Hvorfor skal dette forum blive personligt, - hvem kan have interesse i det??? Lad os dog nøjes med at snakke våben, - det er vel det der er det oprindelige formål med det hele, - det skulle jo nødigt udvikle sig til en børnehave, så trækker jeg mig i hvert fald.
PS: kunne ikke la'vær.

mvh. Stær.
Svar
#30
@Stær
Tråden har efterhånden været rundt om Savage og diverse Lakelander varianter. Du har endda åbnet en ny tråd.
Så sker der nogen gange det at gamle bekendte begynder lidt godmodigt drilleri. Det skal der osse være plads til for ellers bliver livet sgu for kedeligt.

Hvis tråden kører alt for langt af sporet, så har vi et glimrende moderatorkorps til at få den på sporet igen.
Da de af gode grunde ikke er på 24 timer i døgnet, så vil du kunnne opleve at musene spiller på bordet indtil en moderator får øje på den.

Lad dig ikke slå ud af at vi nogen gange driller hinanden lidt. Du skal bare drille igen for du finder ingen andre steder hvor du kan få så kvalificeret hjælp som her.
Så fortsæt dine gode tekniske spørgsmål [Smile] Vi vil hjælpe dig alt det vi kan, men lidt drilleri bliver du næppe fri for [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#31
Hej Max:

Tak for det,- blev sgu helt rørt, du har sæ'føli' ret.,- men jeg er efterhånden så gammel, så jeg ikke er så krigerisk mere,-men jeg er meget glad for tilsyneladende at have fundet nogle kammerater med samme interesse som mig selv her på dette forum. Har også læst dine indlæg med stor interesse. Ja, drilleri kan jeg sagtens leve med,- i min alder har man jo været ude for lidt af hvert. Mht. tekniske spørgsmål, og besvarelsen af disse, så er jeg ganske imponeret over den store viden der findes her på forum, og som vi alle kan nyde godt af.

mvh. Stær
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by hatting

Citat:quote:

Det kan jeg godt forstå.
Naboen synes også at jeg er en rigtig skidt karl[Wink] pu ha da da

der er sku da kun når du vil kysse [Big Grin][Big Grin][}Smile]

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk


Niksen Biksen
Det er når jeg vil have mine penge[}Smile]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)