Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er der vildsvin i Danmark
#21
Kære Jægere

Jeg kan se, at vores projekt har skabt en del opmærksomhed og debat, hvilket jeg jo kun kan glæde mig over. Som ivrig naturbruger (og indehaver af jagttegn), var jeg godt klar over, at det er et emne, der er mange modsatrettede holdninger til. Jeg kan forstå på ovenstående indlæg, at der er tvivl om, hvordan eventuelle indberetninger vil blive brugt og, hvad hensigten med projektet er.
Det overordnede formål med projektet er at undersøge, om der er kommet vildsvin til Danmark. Herudover ønsker jeg at se på, om en nuværende eller eventuel senere indvandring af vildsvin fra Tyskland vil påvirke risikoen for spredning af svinepest i Danmark og på, hvordan vi fremadrettet ønsker at forvalte arten i Danmark.
Projektet er af videnskabelig karakter, og formålet er ikke at understøtte en bestemt holdning i debatten. Projektet søger at kortlægge status på området, således at debatten kan fortsætte på et faktuelt korrekt grundlag. Formålet er derfor ikke at understøtte en udryddelseskampagne.

Som flere af jer er inde på, har frygten for svinepest fyldt meget i debatten. For at opsummere, så er problemstillingen følgende (set fra landbrugets side):
Den såkaldte ”wildrisk”- rapport fra 2005 (http://orbit.dtu.dk/fedora/objects/orbit...46/content) konkluderede, at en bestand af fritlevende vildsvin i Danmark kun i ringe grad vil øge risikoen for udbrud af svinepest i Danmark! Svinepest er ikke en luftbåren sygdom, og med de svinestalde vi har i Danmark, er kontakt mellem tamsvin og vildsvin nærmest utænkeligt. Der er dog en reel risiko for, at tamsvinene kan få svinepest af andre smitteveje f.eks. via transporter af levende slagtesvin på tværs af grænserne og import af avlsdyr. Hvis der kommer et udbrud af svinepest i Danmark, vil der blive lukket for eksport af svinekød til nogle af verdens største markeder. Der vil først kunne åbnes igen, når vi kan konstatere, at der ikke længere er svinepest i landet. Det forventer Landbruget, at kunne gøre inden for et år. Såfremt vi har en bestand af fritlevende vildsvin i Danmark, stilles der krav om, at vi også kan dokumenterer, at de er sygdomsfri, hvilket i sagens natur er mere kompliceret. Det vides ikke præcist, hvor lang tid dette vil tage, men jeg har set estimeringer på mellem tre og fem år. De økonomiske konsekvenser af et udbrud af svinepest er derfor lagt større, hvis vi har vildsvin i landet.
Projektet laves i samarbejde med Københavns Universitet og Landbrug & Fødevarer. Vi har opfordret bredt til at lodsejere, jægere og andre brugere af naturen går ind på følgende link og indberette, hvis de har kendskab til fritlevende vildsvin i Danmark: http://www.lf.dk/Viden_om/Vildsvin.aspx
For at kunne analysere, hvilke habitater vildsvinene har, har jeg brug for at indberetninger sker med en hvis nøjagtighed, det vil sige gerne på ejendomsniveau. Det er dog ikke hensigten at offentliggøre disse oplysninger, eller eventuelle personoplysninger, der måtte blive givet. Når data skal offentliggøres bliver det på ”sogne-niveau” eller tilsvarende enhedsstørrelser. Det bliver derfor ikke muligt på baggrund af den rapport, der offentliggøres at se, hvilke ejendomme grisene befinder sig på. Dermed bliver det heller ikke muligt, at pålægge nogen at bortskyde vildsvinene på den baggrund.
Det er selvfølgelig fuldstændigt frivilligt, om man har lyst til at støtte mit projekt med den viden man eventuelt ligger inde med, men jeg håber, at dette indlæg har givet et indblik i formålet med projektet og, hvordan indkommende data vil blive behandlet.
Hvis I har kommentarer eller spørgsmål til projektet er I velkommen til at kontakte mig på følgende mailadresse: astrid.moltke@gmail.com

De bedste hilsner
Astrid Moltke Jordt

Astrid Moltke
Svar
#22
Tillader mig stadig at være skeptisk overfor hvem der ser rådata, da din løn se ud til bl.a. at være betalt af svinebønder.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#23
@ Rekylling: Det er ikke lovligt???
Hva` faen er det for noget pladder? Vi VAR loven. Skovbrugsministeriet fandt det nødvendigt, og saa blev det gjort. Det er kun et strøg med en pen der skal til, men det kan man aabenbart ikke hitte ud af i DK hvis det skal igennem folketinget med sine mange partier, og tænk to medlemmer fra Færøerne kunne sabotere det hele.
h
Hogmeister
Svar
#24
Hogmeister: Sådan fungerer det ikke i DK, som du jo nok godt ved. Alt skal vendes og drejes af den flok uduelige levebrødspolitikere som INTET aner om noget og som lovgiver lige så tåbeligt. DK bliver gjort til verdens duks som gør alt Ih og Åh så pisse politisk korrekt imens resten af verdenen ligger flade af grin over det. Vores velfærdsstat bliver udnyttet til det groveste af østarbejdere og indvandre og gud forbyde at politikerne nossede sig sammen og trådte i karakter for at redde hvad reddes kan.

Astrid Moltke: Det er muligt det er i "anonym form", men L&F er jo ikke ligefrem uvildige. Havde det været et universitet eller lignende ville det være lidt mere troværdigt at data ikke ville blive anvendt til andet.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#25
landbruget forsker ikke eller betaler ikke for forskning, med mindre det er for egen vindings skyld.

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#26
Hej Astrid Moltke Jordt

Dyb respekt for dit arbejde, det lyder rigtigt spændene.
Jeg tror vi er mange der sagtens kunne se perspektivet i en sådan undersøgelse, specilet hvis det kunne fremme forståelsen for en fritlevende bestand af vildsvin i DK.

Nu forholder det sig sådan, at de Danske Svinebønder har stor magt og vil gøre alt hvad de formår, for at spænde ben for en fritlevende bestand af vildsvin.

Jeg kan ikke anbefale at oplysninger om fritlevende bestande kommer til offentlighedens kendskab. Mig bekendt er der stadig afskydnings pligt, hvis skov og natur styrelsen får nys om fritlevende vildsvin i DK.

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane 2.0

Hej Astrid Moltke Jordt

Dyb respekt for dit arbejde, det lyder rigtigt spændene.
Jeg tror vi er mange der sagtens kunne se perspektivet i en sådan undersøgelse, specilet hvis det kunne fremme forståelsen for en fritlevende bestand af vildsvin i DK.

Nu forholder det sig sådan, at de Danske Svinebønder har stor magt og vil gøre alt hvad de formår, for at spænde ben for en fritlevende bestand af vildsvin.

Jeg kan ikke anbefale at oplysninger om fritlevende bestande kommer til offentlighedens kendskab. Mig bekendt er der stadig afskydnings pligt, hvis skov og natur styrelsen får nys om fritlevende vildsvin i DK.

Claus the Dane



Enig.

Astrid, jeg læser heller ikke din post som en 100% garanti for at data ikke kan eller vil blive videregivet - blot at det ikke er hensigten at gøre dette. Vil tro at din arbejdsgiver vil kunne gennemtrumfe dette, såfremt de mener det gavner deres sag, som jo absolut ikke er en vildsvinestamme i DK.

Derudover er der også forskel på "offentliggørelse" af data, og "videregivelse til relevante myndigheder" - man kunne frygte at det sidste kunne/ville ske på trods af ovennævnte udmelding.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#28
Jeg har da helt klart til sinde at indgive koordinater på de marker mellem Vejen og Brørup hvor jeg ved et par lejligheder har set vildsvinene[^] Den ene gang var der en ret stor rotte der stod i en kornmark. Det var godt nok noget af et syn[^]

Synes det er et interessant projekt LF har gang i.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#29
Underligt nok at så mange startede kæmpe svinefarme op i polen, eller er de igen lukkede pga. vildsvin.
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by GT

Jeg har da helt klart til sinde at indgive koordinater på de marker mellem Vejen og Brørup hvor jeg ved et par lejligheder har set vildsvinene[^] Den ene gang var der en ret stor rotte der stod i en kornmark. Det var godt nok noget af et syn[^]

Synes det er et interessant projekt LF har gang i.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#31
Da omkostningerne er lavere i Polen så kan de med fordel producere og eksportere til det danske marked.
Svar
#32
Så må de jo risikere at indføre svinepest, undeligt lanbruget går med til det.
Jo jeg er godt med på at omkostningerne er laver i polen, Men lytter du til vores svinebønder er det en katestrofe at opdrætte svin i et område med vildsvin.
Jaa moral er godt men er dobbelt moral dobbelt så go----.
Svar
#33
Nu indfører man ikke svinepest med forarbejdet kød. Det er at trække debatten nedad. Produktionsomkostninger er lavere i Polen. Her sælges til eu markeder. Danmark sælger højværdiprodukter til Japan, USA, Australien og Rusland. Andre eu lande kan ikke eksportere til disse på grund af de ikke er deklareret fri for svinepest bla.
Svar
#34
Forarbejdet kød mener du hermed varmebehandlet kød ?
Nu er noget af det kød vi impoterer fra polen vel ikke forbejdet ud over slagtning ?.
Forstår ikke hvorfor vi må impoterer fra polen når japan usa australien osv ikke må Risikoen for smitte er vel ens fra land til land ?
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by ran

landbruget forsker ikke eller betaler ikke for forskning, med mindre det er for egen vindings skyld.

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)


Det er ikke helt rigtigt. Landbruget betaler forholdsvis store summer til forskning omkring forurening med miljøsprøjtegifte, ligeså veterinærkontrol og veterinærudvikling. Omkostninger som andre lande dækker via pågældende lands statsbudget.
Svar
#36
Rekylling smitte har vel ikke noget med hvor store summer der bliver brugt til forskning,enten er der en smitte risiko eller ikke,og så er det vel lige meget om landet hedder usa eller danmark.

MiljøsprøjteGifte den var ny, måske vi bare skal til at sige miljøvildsvin og det lydder alle rede meget bedre :-)
Svar
#37
Altså max du er så fuld af sjov.
Svar
#38
Det drejer sig om ran fejlagtige udmelding om at l&f kun forsker i ting som gavner landbruget. Det er da væsentligt at rette faktuelle fejl, eller?
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Citat:quote:

Originally posted by ran

landbruget forsker ikke eller betaler ikke for forskning, med mindre det er for egen vindings skyld.

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)


Det er ikke helt rigtigt. Landbruget betaler forholdsvis store summer til forskning omkring forurening med miljøsprøjtegifte, ligeså veterinærkontrol og veterinærudvikling. Omkostninger som andre lande dækker via pågældende lands statsbudget.



så får de jo også noget ud af det:

de får indflydelse på forskningen og dermed også resultaterne - forstået således at hvis de er med til fx at lave forskningen - er de også med til at definere hvad der forskes i og hvordan forskningen gennemføres...

de får jo sådan set også lov til at bruge sprøjtemidlerne så længe der forskes... for i den periode er der jo ingen politikere, der forbyder sprøjtemidlerne.... og skulle forskningen vise, at midlerne burde udfases, er landbrugets merindtjening i forskningsperioden sikkert noget større end bidraget til forskningen... ;-)

alt i alt et godt bytte for landbruget - i forhold til et proaktivt forbud baseret på et forsigtighedsprincip.....

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#40
Det er selvopfundne slutninger ran, desværre. Dog bliver en del af afgifterne på kemikalier brugt til støtte af økologisk landbrug. Hvis alle landbrug var økologiske så ville støtten være mindre til de økologiske landbrug.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)