Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er der vildsvin i Danmark
#41
Nå ja - måske - men der er masser af eksempler på at politikerne venter med at træffe beslutninger, mens forskerne arbejder....
Og hvis landmændenes indtjening stiger ved brug af sprøjtning, så er der jo ingen grund til at I hælder det ud på markerne vel??

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#42
For pokker pa-ran-oia.... flyv en tur....

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

@ Rekylling: Det er ikke lovligt???
Hva` faen er det for noget pladder? Vi VAR loven. Skovbrugsministeriet fandt det nødvendigt, og saa blev det gjort. Det er kun et strøg med en pen der skal til, men det kan man aabenbart ikke hitte ud af i DK hvis det skal igennem folketinget med sine mange partier, og tænk to medlemmer fra Færøerne kunne sabotere det hele.
h



Undskyld mit sprog. Det har selvrfølgelig været lovligt i Canada. Men i Danmark er det ulovligt at medicinere på denne måde.
Svar
#44
.....Og ganske uskyldigt, hvorfor det ??
H
Hogmeister
Svar
#45
På grund af risiko for resistens. Både for meget og for lidt medicin kan udvikle resistente bakterier. Det er ulovligt at behandle raske dyr. Medicin skal være ordineret til pågældende sygdom, pågældende dyregruppe med vægt mv. Når dyret er erklæret sygt så skal det tilses dagligt, og er der ikke fremskridt indenfor 6 døgn skal dyret aflives. Det er allesammen regler som ikke kan overholdes med medicinering i naturen.
Måden man bekæmper svinepest på er aflivning, destruktion ved brænding eller dyret graves ned sammen med store mængder kalk til at desinficere fjerne lugt. Det var hvad myndighederne gjorde i 2001 i England ved mundogklovsygen.

Rent etisk så vil det helt klart være en fordel at have en sund men mindre bestand af vildsvin i Danmark. En velreguleret jagt med objektive indberetninger vil helt klart være til alles fordel. Hvis vi kigger på kronvildtforvaltningen så er vi jægere og landmænd blevet bundet løgn på løgn på ærmerne af relevante myndigheder gennem et årti. Og de eneste der har haft fordel at dette er de mindre parcelejere som har høstet skyhøje jagtlejer. Hvis vi kigger på hare og agerhøne indberetningerne gennem de seneste 10 år så har de lidt samme politiske skæbne. VI har en udemærket hare og agerhønejagt på lolland på trods af de indberetninger som der sker gennem jagtegnet. På trods af de mediestunts der af og til kører over skærmen i fuldsize format. Vores råvildtjagt har været enddog rigtig god men i år er råvildtsygen nu også kommet til øen. Faktisk så skød vi en buk på efterårets første jagt som var kraftigt afmageret af diarre.
Svar
#46
Der er problemer med at skelne mellem vaccinerede dyr og dyr der har været smittede. Det gør det vanskeligt at vise at landet er fri for smitte.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#47
At et land er fri for smitte baseres vel på et statistisk grundlag. Man tester et vist antal dyr(repræsentativt udtaget) og så må der ikke findes svinepest i de testede dyr.

Nøjagtigt det samme som alle andre kvalitetskontroller, medmindre der naturligvis er krav om inspektion af 100% af emnerne. I så fald er der jo intet land i verden der kan erklære sig fri for svinepest, medmindre de slet ikke har svin i landet.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#48
Nu bliver 100procent af alle svin kontrolleret før under og efter slagtning så der er rimelig styr på det den vej rundt. Det er helt sikkert at der ikke er svinepest i nogen af de produktionsbesætninger der er i Danmark. Det er ikke statistik men visuelt vurderet af dyrlæger. Og det er også helt sikkert at der ikke er s.p. I de danske vildsvin lige nu. I samme øjeblik der bliver slået alarm så lukker landets infrastruktur ned og så finder alle ud af hvad s.p er. Dyrlæger landmænd og ansatte har indberetningspligt.
Svar
#49
Lige lidt kommentarer til diskussionen:

Man kan vaccinere mod afrikansk og almindelig svinepest, men eksportmarkederne (og erhvervet) kræver at der ikke vaccineres, da de ville kunne "dække" over nogle udbrud, derfor vaccineres ikke.

1 tilfælde af svinepest i dk er blevet beregnet til at koste 12-15 milliarder kr i form af lukkede afsætningsmarkeder, og det hvis man får stoppet udbruddet med det samme.

Svinepest er i elle former en anmeldepligtig sygdom forstået på den måde af landmænd og dyrlæger har pligt til at melde det uden tøven til de veterinære myndigheder.

Vi har i dk et yderst velfungerende veterinært beredskab - uvildig af erhvervet - og der forefindes vagttelefon for de praktiserende dyrlæger, som er åben fra 8-20 på hverdage og 10-20 i weekender

Svinepest kan smitte igennem lempeligt varmebehandleder kødprodukter, og det er en smittevej, som alle landmænd bør have stor fokus på. Specielt når man ser på antallet af staldpersonalet med udenlandsk oprindelse - og her snakker vi Ukrainere, lettere, polakker, bulgarere osv. Tænk hvad de får med hjemmefra i form af lokale delikatesser og mandpakke osv. Det er faktisk denne smittevej, som vi i dk ser som mest sandsynlig ved et udbrud af svinepest. Skarpt forfulgt af de udenlandske chauffører og biler der henter 30 kg´s svin til eksport til udlandet.

Fra det sidste tilfælde af svinepest er registreret ved et udbrud, går der mellem 3 og 6 mdr inden eksporten bliver genåbnet - alt afhængig af hvilken bekæmpelses strategi man vælger. Stampling out med eller uden vaccination.

Der testes ikke for svinepest i dk, men da det er en liste A sygdom er der indberetningspligt og en sygdom man tager meeeget alvorlig i alle led. Ved mistanke skal myndighederne tilkaldes og der udtages materiale til undersøgelse på Lindholm (som man nu vil lukke og flytte ind til Købenshavn.

Alle led i svineproduktionen er klar over dette, og man er 100% på at et udbrud ikke kan "skjules", og alle "spiller med åbne kort" i liste A sygdomme. Listen står i bekendtgørelse om bekæmpelse af smitsomme husdyrsygdomme hvis man er interesseret.

Ved udbrud af Alm. eller Afrikansk svinepest er man ikke i tvivl om at noget er helt helt galt. Selvom symptomerne kan variere noget, så vil forventeligt op mod 100% af dyrene i en besætning være smittet og syge i løbet af få dage og dødeligheden være 50 til 75 %. Kan dog variere meget, men i Dk. hvor svinepopulationen ikke har været udsat for smitte i mange år, er deres immunforsvar overfor svinepest nærmest ikke eksisterende, så man er ikke i tvivl hvis man står med sådan et problem.

Der er de sidste 3 år tilnærmelsevis ikke slagtet flere svin i Dk men produktionen af svin er alligevel steget, hvilket udelukkende skyldes eksporten af 30 kgs svin til Tyskland, Polen, Italien, Tjekkiet, og sikkert også nogle jeg ikke lige kan huske. Eksporten udgjorde i 2011 2,8 millioner hvis min fremtrædende senil demens ikke spilder mig et pus - igen.

Og så til sidst...... lad os så se at få nogle vildsvin i dk så vi er fri for at skulle til Sverige for at skyde dem......[Big Grin][^]

Asbjoern

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#50
@Asbjørn den demens løber af med dig. Eksporten er væsentlig større. antallet af 30kg grise har rundet 9 mio i 2012. Til sammenligning så var eksporten ca 2,4 mio i 2005.
Eksempel på hvad vores penge bliver brugt til
Ændring af statsafgiften på veterinære lægemidler til produktionsdyr
Den 24. januar 2013 blev der vedtaget en ændring til ”Lov om lægemidler og lov om apoteksvirksomhed”. Ændringen af loven betyder øgede afgifter og en ny afgiftsstruktur.
De nye differentierede og øgede afgifter ved salg af lægemidler til produktionsdyr skal finansiere initiativer til styrkelse af fødevaresikkerhed og dyrevelfærd.

Ændringerne i loven vil få følgende betydning for dig som kunde i Hatting-Vet ApS.

Statsafgiften d.d.
På nuværende tidspunkt opkræver Hatting-Vet ApS en statsafgift på 0,835 % for Sundhedsstyrelsen.
Statsafgiften pr. 01.02.13
Statsafgiften på 0,835% opkrævet for Sundhedsstyrelsen stiger til 2,105 %.
Statsafgiften medio 2013
Statsafgiften på 2,105% opkrævet for Sundhedsstyrelsen bliver differentieret.
Det vides endnu ikke helt hvordan differentieringen bliver.

Forhøjelsen og differentieringen af statsafgiften begrundes i lovforslaget således: ”Den foreslåede nye afgiftsstruktur forventes at medføre et samlet årligt provenu for staten på ca. 14,3 mio. kr.,
hvilket er et merprovenu på 8,3 mio. kr. i forhold til den eksisterende afgiftsopkrævning”. Merprovenuet vil blive anvendt til at finansiere aktiviteter i Fødevarestyrelsen vedrørende overvågning af antibiotikaresistens,
udvikling af indeks, kontrol af medicinforbrug i besætninger og målrettede medicinaktioner.
Samt finansiere en fortsættelse af de initiativer, som Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen allerede i dag udfører, dvs. kontrol og overvågning af dyrlægers ordinationer og besætningens medicinforbrug.
Svar
#51
Merprovenuet belaster ikke økonomien i landbruget Rekylling, og det ved du godt. Siden indførelsen af gult kort ordningen for antibiotika, har landbruget sparet mange gange det beløb ved at købe mindre antibiotika. Så tør øjnene og smil lidt på vej hen i banken [Wink].

Forresten blev veterinærforliget vedtaget af samtlige partier i Folketinget, så der er ikke rigtig nogen der er uenige i, at de der bruger mest antibiotika, skal betale mest for at imødegå ulemperne ved det.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#52
@Lassescout. For det første så har jeg ikke fællesøkonomi med andre landmænd så hvis de sparer penge i dag i forhold til før gultkort ordningen er fint nok for mig. Det er et faktum at mine varer bliver dyrere på bundlinjen. Jeg bruger ikke mere end hvad der er behov for. Derfor er din kommentar helt malplaceret i den her debat. Og skyder langt over målet i forhold til både min økonomi og mit medicinforbrug.

For mig så drejer det sig om at visualisere at vi ikke kan træffe politiske beslutninger om hvad vores penge skal bruges til. Men hvis jeg skal skyde lidt på nogen så må der da være en del dyrlæger med meget dårlig smag i munden. De er jo dem der ordinerer medicinen ikke landmanden. Dyrlægen har også kompetance til at melde landmanden hvis han ikke opfører sig korrekt. Det er et sværd med to meget skarpe sider du har trukket blank.
Jeg kan da godt forstå at dyrlægers ordinationer skal kontrolleres, det må jo have været noget sjusk der er lavet når forbruget kan falde så meget så hurtigt, men jeg ville altså foretrække at det så kendte ordsprog brugerbetaling blev indført. Nu betaler jeg for dyrlægens arbejde i stalden, jeg betaler for den medicin han ordinerer, hvis han ordinerer for meget og har for dårlig rådgivning så betaler jeg også for den service. Når staten så vil kontrollere om dyrlægen snyder så skal jeg sørmne også betale for den service. Hvis jeg skulle betale for den kontrol direkte gennems dyrlægens honerar så ville de dårlige dyrlæger hurtigt blive skilt ud, det ville være dem med for højt forbrug i forhold til antal besætninger og antal dyr de tilser. Her hjælper det ikke at kigge på de dyrlæger som der ordinerer mest medicin i Danmark, men dem der ordinerer mest medicin i forhold til antallet af dyr de tilser. En detalje som selv professor Kolmos har svært ved at overse.

Nu er verden skruet sådan sammen at de store udfordringer omkring medicinresistens ikke ligger inden for Danmarks grænser men i vores måde at være turist på. Feks så har min mor en stafylokok stamme som er meget udbredt i Cuba. Hun har nu været under behandling i 15 måneder eller stort set al den tid hun har været i Danmark efter ferien på Cuba.

Som tidligere nævnt så vil jeg foretrække en lille vild bestand af vildsvin i Danmark i områder hvor der er plads til dem. Jeg vil gerne at dem der så har mulighed for vildsvinejagt så også tager problematikken seriøst med hensyn til indrapportering og afskydning efter de fastsatte kvoter som så skulle være nødvendige. I dag kan jægerne jo ikke overholde de aftaler de har som omhandler afskydning af kronvildt, hind og kalv og her på lolland dåvildt.
Svar
#53
Det er rigtigt, at der findes både dyrlæger og landmænd der bruger/udskriver mere medicin end nødvendigt. De landmænd der får for dårlig rådgivning af deres dyrlæge kan blive nødt til at finde en anden dyrlæge, og det er da kun godt.

Selvom du siger, at du kun bruger den medicin der er nødvendig, så tror jeg, at både du og din dyrlæge nu er en hel del mere opmærksomme på, at få undersøgt til bunds om medicinering er den rigtig løsning i det enkelte tilfælde, og hvilke managementtiltag der bedst understøtter behandlingen, og evt. gør at den ikke bliver nødvendig en anden gang.

Så det vil undre mig meget om ikke dit medicinforbrug alligevel er faldet siden 2010, sådan er det da ihvertfald gået i gennemsnit.

Og jeg mener stadig det er rigtigt, at de der bruger mest, betaler mest til kontrollen.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#54
Godt ord igen.
Svar
#55
Ja, selvfølgelig [Smile]

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#56
Ej det er ik nogen selvfølge Smile
Svar
#57
Jo jo. La´nu vær´. Du er skidesød [:X]!

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#58
Gi nu Lasse en kram det er hans fødsdag[8D][Wink]
Svar
#59
Var der vildsvin i Danmark.....!!?
Svar
#60
Citat:quote:

Originally posted by højen

Var der vildsvin i Danmark.....!!?



Forhåbentlig skal de ikke omtales i datid :-)

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)