Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
754,- kr. for hvad ?
#61
Pudsigt at da man fjernede fartgrænserne i en del Amerikanske stater, så faldt ulykke antallet.

Men iøvrigt en dårlig sammenligning mellem trafik og jagt. Der er noget mere crowded på motorvejen end i skoven

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#62
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by korthår

mvh
Korthår
som ikke går ind for lyddæmpere, skumringsjagt eller ulve i Danmark - og oven i købet har en Blaser R93[8D]



Ja, så har vi allerede balladen. Du går ikke ind for lyddæmpere og skumringsjagt og så skal vi andre heller ikke have lov til det.

Din holdning burde i stedet være at selvfølgelig skal vi have lyddæmpere og skumringsjagt, men personligt undlader du bare at købe en lyddæmper og går hjem fra jagt sammen med solen.

Vi kommer aldrig videre så længe der er nogen der går ind for begrænsninger.
Min holdning er - tillad alt, men under ansvar, straf misbrug i stedet for at forbyde hardware.
Jeg skyder ikke pistol/revolver, men jeg fatter ikke at skytteforeningerne som har disse våben på programmet ikke kæmper mere for at få hævet kaliberbegrænsningerne. (glasnost er dog vist på vej, men det tog sgu lang tid)

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Undskyld M@x - jeg troede ikke at du ville gå på "limpinden" så hurtigt[Big Grin] - og så bombastisk[Wink], men det med ulven kan vi vel være enige om[^]
Du elsker jo selv at provokere lidt, på en - efter min opfattelse - ofte charmerende måde, så undskyld hvis vi andre falder for fristelsen for en klodset efterligning[:I][8D]

Nej M@x forstå det på den måde, at der skal være plads til forskellige holdninger - men i Dk er det flertallet som bestemmer, og det må man indordne sig under[Smile] (skal dog ikke opfattes som at flertallet altid har ret [xx(])
Derfor må man vel godt lufte sin holdninger og ikke bare hyle med i koret[^]

@taby: Den forside havde jeg også i tankerne[Smile][:p]

mvh
Korthår
Svar
#63
Der ender nok med at stå.
Danske jæger er netop blevet enige om at de er uenige i næsten alt og dermed har sat sig selv uden for indflydelse.
Forstår simpelt hen ikke hvorfor janteloven, misundelse, mistænkligørelse af andres ider eller måde at drive deres jagt på. skal blive ved med at føre os på vildspor, istedet for at samarbejde og løse problemer ud fra fakta.
Svar
#64
Bare fordi man er jæger, behøver man jo ikke støtte alle former for jagt og skydning. Det lyder på flere her at vi "bør" stå sammen og lave fælles front. Jeg er ikke intresseret i at lægge navn og midler til jagt med hirchfänger og drivende hunde, udsætning af vilde mængder fugle på små arealer, fri udlevering af grovkalibrede håndvåben og en masse andet. Det forbeholder jeg mig ret til at være modstander af, selvom min fritidsinteresse indeholder jagt og våben.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#65
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Bare fordi man er jæger, behøver man jo ikke støtte alle former for jagt og skydning. Det lyder på flere her at vi "bør" stå sammen og lave fælles front. Jeg er ikke intresseret i at lægge navn og midler til jagt med hirchfänger og drivende hunde, udsætning af vilde mængder fugle på små arealer, fri udlevering af grovkalibrede håndvåben og en masse andet. Det forbeholder jeg mig ret til at være modstander af, selvom min fritidsinteresse indeholder jagt og våben.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Nu var det jo lyddæmpere og skumringsjagt der var på tale, men overdrivelse fremmer jo misforståelsen.
Fri udlevering af grovkalibrede håndvåben har heller aldrig været på tale. Forøvrigt er de mindre kraftig end din jagtriffel.
Jeg troede at når vi nu har clc i tale, så skulle vi prøve at være lidt seriøse, men det kniber allerede ret meget.
Jeg fornemmer at inden vi bliver enige bare vi 10-15 stykker der har ytret sig i denne tråd så har clc lært vand at løbe op ad [xx(][Sad]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#66
Citat:quote:

Originally posted by max375

Der ender nok med at stå.
Danske jæger er netop blevet enige om at de er uenige i næsten alt og dermed har sat sig selv uden for indflydelse.
Forstår simpelt hen ikke hvorfor janteloven, misundelse, mistænkligørelse af andres ider eller måde at drive deres jagt på. skal blive ved med at føre os på vildspor, istedet for at samarbejde og løse problemer ud fra fakta.



+1
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#67
Eftersom jeg startede tråden, vil jeg prøve om jeg kan påvirke dens videre liv.

clc efterspørger input på to områder: kontingentet og strategien fremover. Hvad er din drøm om, hvor DJ befinder sig i 2017?

Lige nu opfatter jeg denne tråd som en brainstorm hvor alle forslag indenfor de to emner er lovlige. Så kom med dit eget bud, men lad være med at kvalitetssikre andres. Vi behøver slet ikke være enige nu, vi skal bare have alt det på bordet der rører sig. Hvis det ikke kommer frem i lyset, kan man jo ikke arbejde med det.

Det kan godt være der kommer skæverter frem, som forslagsstilleren står alene med. Det gør intet, dem lader vi bare stå.

Senere kommer der et stort arbejde i DJ med at se på, hvad der er mest opbakning til, hvad der er muligt at gennemføre og hvordan man får det gennemført.

Så i denne tråd skal man ikke kommentere andres forslag, langt mindre nedgøre dem. Kom med dine egne bud og respektér at andre har en anden prioritering.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#68
Ok Lasse.

Kontingent hvis der ingen ændringer sker i DJ, max 500,-
Sker der forbedringer, så må kontingentet godt stige lidt.

Visioner om 2017.
Lyddæmpere tilladt mod registrering på gratis anmeldelse lig haglvåben
Skumringsjagt på udvalgte vildtarter (pattedyr) som ræv og hjortevildt

Licensjagt på hjortevildt på store områder af Statens arealer. Lidt i stil med Canada.
Enhver Dansk statsborger kan søge en af de frigivne licenser på hjortevildt. Prisen skal svare nogenlunde til kødværdien og jagten skal foregå på store dele af de tusinder af hektarer som idag ikke udnyttes. Bl.a er kæmpearealer friholdt for jagt fordi det er udlagt som Kongejagt.
Naturstyrelsen har i øjeblikket dagjagter på kronvildt til markedsprisen. For almindelige lønmodtagere som jeg er prisen dog så høj at jeg næppe kan betela mere end en enkelt om året. Desuden sælges de kun som trykjagt, altså ingen enkeltmandsjagt.
Har man vundet en licens i et kalender år, må man vente et år eller 2 inden man kan søge igen. Det sikrer at flere jægere får chancen. Et simpelt computer program kan holde styr på ansøgningerne.
Naturstyrelsen kan parallelt sælge dagjagter på andre arealer, så den mulighed stadig eksisterer.
Licensjagt i statsskovene sænker presset på de private jagtarealer, med lavere priser som følge.
På den lange bane giver det mere jagt til flere jægere og til lavere priser.

mvh Ham der ikke har adgang til kronvildtjagt

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#69
Et kontigent på ca. 500,00 så melder jeg mig ind med det samme.
Det ville være rart hvis DJ kunne arbejde for at det blev muligt for tilladelse til lyddæmper, man kunne måske se lidt på hvordan det er gået i Sverige og England.
Et medlemsblad der ikke kun bliver fyldt med nytteløse reklamemen, satser mere på hvad der er aktuelt i tiden.
Skumringsjagt, her kan man se til Sverige og måske få lidt erfaringer fra det Svenske jægerforbund.
Tror man kan tage mange erfaringer fra vores nabo lande og implementere i danmark, de er jo testet i de forskellige lande.
Som medlem i jægerforbundet i Sverige får jeg 2 % rabat når jeg køber en ny bil, måske en ordning som kunne bruges i Danmark.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#70
Kontingentet er for så vidt i orden. Kæmp mere for at den almindelige jæger kan komme på hjortejagt, det skal ikke være for eliten. Flere skydebaner til riffel løbende vildt.
Vi er lovlydige borgere og kan godt finde ud af at bruge lyddæmper, halvautomater og alle mulige kalibre til sportsskydning.
Regulering af vildt nej. Fornuftige jagttider ja. Skumringsjagt. Jagt på gæs i januar.
Objektive vurderinger af vildtbestande. Er netop hjemvendt efter en lille hanejagt på Falster. Og her har jeg set + 100 harer, de må ikke jages fordi der ikke er harevildt i Jylland.
Svar
#71
Jeg vil da også gerne kommentere med hvad jeg mener kan være nogle punkter som jægerne og jægerforbundet kan arbejde frem imod.

Genladning:
Bedre kurser, hvor man får mere hands-on, og lærer mere om genladning end man gør i dag, for jeg opfatter (mange) genladningskurser som bare værende hyggekomsammener for at få "papiret".
Mulighed for at opbevare mere krudt end 2 kg, som reglerne er i dag, og nogle andre regler om krudtopbevaring, for jeg tænker på voldsom ildebrand + krudt i våbenskab = stort knald.

Lyddæmpere:
Bedre uddannelse/oplysning af dem som udstikker love/regler, samt tilladelse/registrering på linie med haglvåbenregistrering, d.v.s. uden gebyr.
Det skal være muligt selv at fremstille lyddæmpere!

Skumringsjagt:
Skumringsjagt på ræv og hjortevildt på linie med reglerne i Sverige.
Som nævnt tidligere: Lav erfaringsudveksling med svenskerne.

Medlemsskab af DJ/kontingent:
Det skal være muligt at være medlem af DJ uden at modtage (og betale for) medlemsbladet - Dét kan evt. lægges op på DJ's hjemmeside, ligesom mange andre foreninger og forretninger har gjort med deres medlemsblade/kataloger.
Kontingentet (totalt op i mod kr 900,-/år incl. lokalforening) kan for mange (tænk på arbejdsløse dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere) være ret højt. For mit eget vedkommende har jeg fra i år sparet kontingent til 3 lokale jagtforeninger væk. Måske ikke meget på den lange bane, men mange bække små, gør som bekendt en stor å....

Skydning, skydebaner og skydebanepolitik:
Med henblik på de efterhånden større og større krav, som stilles til nye jagttegnsløsere - og dét kommer sikkert også til "os gamle", så bør DJ forsøge at åbne for flere skydebaner og mere skydetid, og dét gældende for både flugt- og riffelskydningsbaner.
Den danske form for jagtskydning, som praktiseres i DJ og DFF har intet med jagt at gøre - efter min mening!
Kald den nuværende skydning for sportsskydning eller noget lignende, og lav totalt fri skydestilling, som man havde for år tilbage.
Lav en ny diciplin, som kan udøves på den i dag kendte "jagtbane", jeg ved ikke hvad den skal hedde, som er desideret jagtrelateret - Skydestilling som ved skeet og Nordisk trap/Jægertrap, og man kalder kun den første due på hver standplads, og "trykkerkarlen" afgør så hvornår duen skal komme, efter at skytten har lukket geværet.

Dét var lige mine umiddelbare ting, hvoraf flere har været nævnt tidligere i denne tråd.

Jeg håber at Claus læser med her, og lader sig inspirere, og kan se bort fra de enkelte "sure opstød", som er uundgåelige, når mange mennesker diskuterer og debatterer deres livsinteresser.

Hilsner fra Nordsjælland - Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#72
Et par ord om kontingent-størrelsen til Danmarks Jægerforbund.

Det er helt ok at mene kontingtet er for højt (det mener jeg ikke selv), men hvis man f.eks. mener den skal være kr. 500,- som forslået, mener jeg også man bør have en mening om, hvor der skal spares.
Det kunne som nævnt være på papir-udgaven af bladet. (ved ikke hvor meget det koster at trykke og udsende bladet)
Der er længere oppe i tråden kritik af for meget reklame i bladet. Bladet bliver jo ikke ligefrem billigerer for medlemmerne, hvis reklamerne i bladet skal reduceres.
Der var sidste år (eller var det længere tilbage?) en undersøgelse af, hvor mange som ønskede papir-udgaven. Kan ikke huske, om jeg har set resultatet af den undersøgelse.
Men, at kunne vælge mellem papir- og elektronisk udgave, er da klart en mulighed. Og så lade dem som ønsker papir udgaven betale derfor.
Det behøver vel ikke være enten eller?

Og så lige en lille prik til Claus Lind Christensen:
Hvorfor starter du ikke en tråd om samme sag, på vores eget forum på Jægerforbundets hjemmeside?
Er det fordi du er bange for at tråden drukner i fnidder/fnadder som næsten alle tråde gør der?
Hvis ja, jå skulle ledelsen måske arbejde lidt mere frem mod at få en moderator på, som har tid til at være moderator. Og som tør tage de ubehagelige beslutninger, som nogle gange følger med dette job.
Men igen, det bliver kontingentet jo så heller ikke billigere af. :-)

M.v.h. Vejmand
M.v.h. Vejmand
Svar
#73
Mange tak for de gode input, og fortsæt endelig.

Til spørgsmålet om hvorfor jeg spørger her og ikke på DJs forum, så var det slet og ret fordi jeg her så en mulighed for at komme i dialog med folk der ikke var "kunder" i butikken. I min verden der gælder det om at tage dialogen med de ”kunder”, som har valgt en fra, for kender man årsagen til at de har valgt en fra, så kan man bruge de informationer til at produktudvikle ens "produkter".

Når det så er sagt, så kunne det meget vel være at jeg skulle prøve øvelsen andre steder, også "internt", som jeg i øvrigt gør på en del JKF møder og andre steder ude i jagtforeningerne.

Mvh. Claus Lind Christensen

Mvh. Claus
Mvh. Claus Lind Christensen
Svar
#74
CLC, det giver mening.

Det var bestemt heller ikke ment som en kritik af, du spørger her.

M.v.h. Vejmand
M.v.h. Vejmand
Svar
#75
Jeg vil også gerne stemme i koret for tilhængere af lyddæmpere.
Jeg har tidligere rost Claus her på forum for at kæmpe kampen videre efter den forrige formand - og gør det gerne igen. Jeg er en af de få med tilladelse til at besidde en lyddæmper til brug i udlandet. Jeg har gået på jagt hele livet og kan konstatere at jeg bare skyder langt bedre med den samtidigt med at jeg skåner min hørelse.
Det vil være en kæmpe gevinst at få det lovliggjort i Danmark.

Det næste punkt jeg ønsker at komme med er måske knapt så populært, men da det ikke må kommenteres og da Claus spørger direkte til strategi, skal det altså fyres af!
Jeg mener, at der skal langt større begrænsninger på udsætning af 'skydefugle'. Jeg synes det ser ud til at jagt de sidste 10 - 15 år har bevæget sig hen til at være noget, hvor man lige skal have en sjov lørdag til at gå - og så kan man jo passende plaffe et passende antal fasaner og ænder ned - naturplejen lader vi andre om.
Lige gyldigt om det er sådan det foregår eller om der er bedre motiver, så ser det ikke godt ud set fra en udenforstående 'ikke jæger'. Jeg mener simpelthen ikke vi kan blive ved med at forsvare de jagter, hvor der nedlægges store mængder 'tamme' fugle.
Vi skal motiveres til at gøre en langt større indsats for at skabe bedre forhold for dyr, der kan reproducere sig selv - og så jage af det overskud det kan give. Jagten skal være bæredygtig i sig selv - ikke ved at sætte flere hundrede eller flere tusinde fugle ud.
Jeg er ikke i tvivl om at det er utroligt sjovt at være på en jagt, hvor fasanerne kommer i en lind strøm ind over een, men jeg synes det ser grimt ud udefra - og jagt vil jeg ikke kalde det.
Jeg er klar over, at der allerede er begrænsninger, men der skal langt mere til. Vi er nødt til som jægere at kunne træde et par skridt tilbage og se hvordan andre opfatter os.
Der vil selvfølgelig komme stor modstand fra f.eks. godser, der har en betydelig indkomst fra den type jagt, men det kan ikke nytte noget.
Strategien må være, at vi skal arbejde frem mod større respekt for jagt og jægere blandt ikke-jægerene ved bl.a. at lytte til det de kritiserer os mest for.
Det sker så allerede i høj grad, men min mening er bare, at tiltagene på det nævnte område ikke har været tilstrækkeligt hidtil.
Svar
#76
jeg ville egentlig ikke forstyrre tråden mere end nødvendigt, men den er allerede gået fra kontingentstørrelse til lyddæmpere og den sædvanlige hakken på andre jagtformer [:o)]
Jeg mener, at der skal langt større begrænsninger på udsætning af 'skydefugle'. Jeg synes det ser ud til at jagt de sidste 10 - 15 år har bevæget sig hen til at være noget, hvor man lige skal have en sjov lørdag til at gå - og så kan man jo passende plaffe et passende antal fasaner og ænder ned - naturplejen lader vi andre om.
vi er vel mere ovre i skydning end jagt, men de jægere der udøver deres jagtform som deltagere på betalt klapjagt har vel heller ikke meget sympati for en dag på havet hvor skudstatestikken jo ikke er 1 i 3 men mindst det dobbelte. så skal disse jægere gøre noget for at stoppe havjagt når nu anskydningsmuligheden er stor og muligheden for apporterende hund ret så ringe ?

Kæmp mere for at den almindelige jæger kan komme på hjortejagt, det skal ikke være for eliten
hvor vil du hen?

mulighed for hjortejagt er "kun" et spørgsmål om prioritering af ens midler. på samme måde som hvis ens højeste ønske er en porche som transportmiddel.
en anden sag er at jo flere der vil beskyde vores kronvildt, jo skævere vil bestanden blive.
så medmindre du vil nationalisere jagten i DK og udlodde kvotejagt, ser jeg dit ønske som ønsketænkning [B)]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#77
@Strom - kunne ikke selv have skrevet det bedre[^]!

@Rekylling - hvordan er hjortejagten i dag elitær? Og hvordan skal Jægerforbundet gøre noget ved det?

D93
Svar
#78
Hjortejagt kunne jo lave en forsøgsperiode med skumringsjagt i januar, og så drage nogle erfaringer af dette, om det så vil være godt eller skidt er der jo ingen der ved før vi har prøvet det.
Ihvertfald er det på tide at dem der fodre kronvildtet hele forår og sommer også får en reel mulighed for at høste lidt af overskudet.
Eller måske bare skovejerne skal løse problemet med hegn eller blive tvunget til at betale markskade erstatninger.
Svar
#79
hinder og kalv jagt til priser tæt på kødværdien.

Hjorte / trofæjagt til markedspriser.

lyddæmbere ja tak.

jagttid på ænder og gæs i januar

jagttid på duer fra sep.-jan.

flere skydebaner

Kontigent ok .Medlem i "butikken"

så er der vist mere end rigeligt at gå i gang med

Mvh LWL
Svar
#80
Jeg har netop været til GF i min lokale jagtforening. Her får jeg meget for pengene:
Blandt de fremmødte til GF var der lodtrækning om 1 bukkejagt, 1 drivjagtsplads og 1 hjortejagt på foreningens revirer.
Derudover arrangeres der flugtskydning, riffelskydning, hundetræning, rågeregulering, bukkejagt, drivjagter, hjortejagt, medlemsaftner og meget mere.

Fra centralt hold DJ skal man efter min mening arbejde for de store linier:
- en meningsfuld våbenlov: fx krudt = drivmiddel, ikke eksplosivstof. Tillad afskudte haglpatroner og riffelhylstre udenfor våbenskabet. Tillad lyddæmper med registrering. Nedsæt afgiften for våbentilladelser til et mere rimeligt niveau fx 200,- for den første og 50,- for de næste. Afskaf tidsbegrænsningen for våbentilladelser.

- en meningsfuld jagtlov: I udgangspunktet skal alle vildtarter være jagtbare, hvis bestanden ikke er truet. Jagttiden bør i udgangspunktet gå fra 1/9 til 28/2 for alle andefugle, gæs, krager/skader/råger/duer. Afskaf regulering, kald det i stedet jagt! Skumringsjagt på hjortevildt og ræv. Bedre adgang til jagt på statens arealer. Vildsvin i DK. Jagttid på sæl.

Jægerne bør kunne brandes meget stærkere som aktive naturforvaltere og som et bidragsydere til økonomien i udkantsdanmark gennem jagtleje, naturforbedring m.m.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Der er kun én ting som er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør som der bliver sagt!"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)