Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kugle til småvildt
#21
Skiveprojektiler har gjort det de er beregnet til når de har prikket hul i skiven. Derefter opfører de sig fuldstændig uforudsigeligt. Det ændrer selvfølgelig ikke på at de har en vis hastighed og en vis masse. Hvis de ekspanderer (tynd kappe og hollow point- Det gør de nok oftest), afsætter de en god mængde energi i dyret, som er meget mindre end hvad kalibret kan klare. Dyret dør, men hvor der laves hul og hvilke fragmenter der ender hvor kan der kun gættes på.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#22
Jeg prikkede en lille buk i sommers med en 100 grains lapua scenar på nøjagtig 100m afstand.
Scenar er med hulspids, og lavede et nydeligt arbejde.
Kontrolleret expansion, og ikke så voldsom kødødelæggelse som fra den mega jeg plejer at bruge..
Bukken gik 6 eller 7 meter, og alt i alt vil jeg ikke være nervøs for at prøve scenar igen til rå/småvildt..
Svar
#23
Jeg vil mene det er dybt uansvarligt, direkte uetisk og moralsk anstødeligt ikke at bruge de dyreste og mest moderne projektiler til råvildt. Har man råd til at gå på jagt, så har man sgu også råd til at skyde 800-1200 træningsskud på banen med moderne homogene kugler til minimum 18 kr stykket....[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

( Ja den er god nok, jeg er i det sarkastiske hjørne i aften)[}Smile]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#24
Jeg har på min mail liggende et billede af en test kaldet "the best hunting bullet". Det er en test hvor 38 forskellige projektiler skydes ind i våde telefonbøger i hastigheder fra 1900 til 3100 fps. Der er hot-shot projektiler som a-frame og Barnes-x men også en del standard soft point projektiler. Desuden er Sierra Matchking med. Det er klart det projektil der klarer sig dårligst og mest uforudsigeligt i forhold til om det ekspanderer eller ej. Når det ekspanderer, desintegrerer det ret effektivt. Billedet er desværre for detalieret til at det kan indsættes her og bruges til noget som helst men jeg sender det gerne til interresserede.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#25
[Image: bestbullet.jpg]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#26
Præcis. Matchking er kugle nummer 16 fra højre.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#27
Ja tak, jeg kunne rigtigt godt tænke mig den fil.

Sender min mail via PM

På forhånd tak.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#28
Det er også en rigtig god test, som jeg har brug lang tid på at studere. Jeg opdagede faktisk lige at jeg har fået den tilsendt af M@X i sin tid. Tak til M@X.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#29
Hvorfor blander man en test af Matchking med en test af jagtkugler. Der er vel ingen der har paastaaet at det er en jagtkugle?

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#30
Netop for at vise at der er forskel på kugler der er lavet til jagt og kugler der er lavet til at prikke hul i papir.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#31
Har nu skudt råvildt og dåvildt med både Lapua Scenar og Sierra Matchking.
Ingen af dyrene overlevede[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Skiveprojektiler har gjort det de er beregnet til når de har prikket hul i skiven. Derefter opfører de sig fuldstændig uforudsigeligt. Det ændrer selvfølgelig ikke på at de har en vis hastighed og en vis masse. Hvis de ekspanderer (tynd kappe og hollow point- Det gør de nok oftest), afsætter de en god mængde energi i dyret, som er meget mindre end hvad kalibret kan klare. Dyret dør, men hvor der laves hul og hvilke fragmenter der ender hvor kan der kun gættes på.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Men jeg tror ikke det er smart at lave bladskud på en 120 kg galt med en scenar i 6,5x55.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#33
GT for hulen.

Tænk før du skriver [Wink]
Du kunne opfordre nogen til at gøre det samme, med et dårligt resultat til følge.

Skivekugler for sig og jagtkugler til jagt...
Hvor svært kan det være. [Big Grin]

Hilsen Steen

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#34
Den test ville jeg da også gerne have på mail

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#35
Jamen Fisker,

jeg har jo ikke haft et dårligt resultat.

Jeg kender da enkelte der aldrig jager med andet.

Jeg kan da berette at jeg med en 9 gram scenar på ca 100m afstand gennemskyder et stykke 10mm standard konstruktionsstål (235) uden problemer. Så jeg ville da godt se hvilke dyr der bærer et sværere panser.....

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#36
Hej Prezzy

Kan du ikke lige aktivere PM eller sende mig en mail.
Jeg kan ikke få din mailadresse. Jeg tror at det er fordi jeg ikke bruger Outlook, men jeg ved det ikke.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#37
Hej Alle

Her er et link til plakaten i en opløsning der er til at læse [8D]:
http://stevespages.com/jpg/bestbullet.jpg

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by GT

Jamen Fisker,

jeg har jo ikke haft et dårligt resultat.

Jeg kender da enkelte der aldrig jager med andet.

Jeg kan da berette at jeg med en 9 gram scenar på ca 100m afstand gennemskyder et stykke 10mm standard konstruktionsstål (235) uden problemer. Så jeg ville da godt se hvilke dyr der bærer et sværere panser.....

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Nu er det vel lidt svært at sammenligne kød og knogler med stål!? Hvis et halvtstort dyr, som et rådyr skal hurtigt ned, så skal kuglen ekspandere. Jeg har ikke udforsket Lapua Scenar, men det jeg ville frygte var at den ville lukke sig sammen i toppen og derved forsætte ret igennem. Alle dyr der får hul igennem lunger eller hjerter vil dø af det, men flugtdistancen plejer jo at vokse jo hårde (mindre ekspanderende) kugle man anvender, da sårkanalen bliver mindre. Der findes flere billige kugler, der er designet til jagt og i følge folks erfaringer virker de glimrende. Så hvorfor tage en unødig chance?
Svar
#39
Steves genladningssider er efter min mening absolut værd at besøge:

http://stevespages.com/page8.htm

Han har, som han skriver på forsiden (fjern: /page8.htm fra ovenstående link), utroligt meget data liggende, og det er altså ikke noget man kommer igennem på et par timer eller tolv...

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#40
Citat:quote:

Nu er det vel lidt svært at sammenligne kød og knogler med stål!? Hvis et halvtstort dyr, som et rådyr skal hurtigt ned, så skal kuglen ekspandere. Jeg har ikke udforsket Lapua Scenar, men det jeg ville frygte var at den ville lukke sig sammen i toppen og derved forsætte ret igennem. Alle dyr der får hul igennem lunger eller hjerter vil dø af det, men flugtdistancen plejer jo at vokse jo hårde (mindre ekspanderende) kugle man anvender, da sårkanalen bliver mindre. Der findes flere billige kugler, der er designet til jagt og i følge folks erfaringer virker de glimrende. Så hvorfor tage en unødig chance?



Hvem snakker om chancer???

Måske man med lang erfaring har en anderledes oplevelse[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)