Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kugler til Bøffel og Elefant jagt ? i 375H&H
#21
Godt ord igen, der var en hel del drilleri i fedtspilleriet og specielt rekyleskræk.

Kikkert, Meoptaen skal du gemme til drivjagt. Jeg brugte en Leupold Euro 1-4x22 med tysk 4, det meget grove sigte gav ikke problemer med bøflerne, men til de minder arter var den værdiløs. Selve korset dækkede hele kroppen på f.eks en klipspring på 175-200 meter – den fik jeg ikke selv om der blev sendt 3 skud efter ham. Dit forslag med 1-6x24 er ikke så tosset, hvis sigtet ikke er for groft, en lille lysende rød prik vil hjælpe en hel del.

Så er der 300 vs 350 grain. Det er en sag som Dr. Kevin Robertson har prøvet at sælge til resten af verden. Det har dog udmundet sig i at Norma PH serien lader med 350 grains Woodleigh. Ideen er ikke så tosset, som sagt både Woodleigh og Rhino Bullets laver kugler. Jeg skal se om jeg kan finde nogle artikler af Dr. Kevin R om emnet.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#22
Her er den kikkert som jeg har tænkt på.

http://www.riflescopes.webyshops.com/Bra...le-91415_3

Den fåes også med cirkeldot som jeg er blevet lidt forelsket i.

Denne kikkert ligger så tæt på Swarovski Z6i 1-6x24.
Jeg blev overrasket over at de 2 kikkerter ligger så tæt på hinanden, når Swarovski Z6i koster det dobble af Leupold`s VX 6.

Der er sikkert nogle som kan se mere igennem Z6I, men jeg magter det ikke, så jeg går efter den halve pris[Big Grin] og så tror jeg kvaliteten er bedre hos Leupold,( hov hov det skal du ikke skrive Ole[Sad])
selvfølgelig er Swarovskien bedst[Big Grin] Måske

D93 jeg vil selvfølgelig gerne, hvis du kan finde noget på de kugler som du omtaler.

PS. Må hellere lige rette mig selv i hvilken 416 riffel jeg har skudt med, jeg skrev 416Rigby, men det var en 416 Taylor.

Hvis jeg vælger et 416 kaliber, bliver det en 416 Remington Magnum, den kan levere omtalte hastighed på 2300 fps med en 400gr kugle.

Mvh Maubla
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#23
http://www.woodleighbullets.com.au/

350 grains i 375H&H er som Thorlak skriver en momentum gemik som Doctari har fået sat i verden. Dem kan du også godt slå dig på!

Men .416 piben til din R8 is the way to go!

D93
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

375 H&H er for klein til elefant, 416 og opefter. Den elefant giver det hele et hak op efter og man skal bære en riffel der kan klare det største vildt man er efter. Den 375 pibe, ja du kan da brugen bagefter, men til hvad, hvis du har problemer med rekylen. Du har en R8, som du forhåbentlig kender og er glad for - fedtspiller - hvis man har råd til elefant og bøffel, så har man også råd til en tung pibe til sin R8[:o)]

Bøffel: En soft på toppen, resten solid. Elefant er forhåbentlig kun solid. Hvis der tillades andet vil jeg gerne have navnet på din PH, så jeg kan undgå at komme på jagt med ham.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Hvorfor er den for lille. Har ikke selv skudt elefant endnu. Men har 3 kammerat der alle har skudt elefant med 375 HH den ene forsøgte med brain shot og han vil aldrig gøre det igen den blev fundet dagen efter efter lang flugt. De to andre blev skudt på bladet og den ene gik 100 m og den anden gik 0 m. Sidst nævnte var jeg selv med på turen og ph der nede havde fundet våben til os så hvis de ikke mente det var nok havde de nok fundet noget andet

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#25
Michael,
Du skriver det selv med det brainshot, hvis første skud sidder hvor det skal, kan man skyde elefanter med en 6,5 eller 7 mm, som Bell gjorde på x,xxx antal elefanter, men hvis ikke - så har det lange udsigter eller du mister trofæet. Selv om rå power ikke kan kompensere for et dårligt skud er der jo ingen grund til at lave det mere besværligt til en start. Når adrenalinen først er i blodet kan du skyde med hvad som helst, så er det kun mekanisk skade der tæller. Det er utroligt hvad en bøffel kan tage uden at den stopper - og så virker 375’ern som en hyllebøsse og godt man har en PH back-up med noget større. Derfor vil 375 H&H ikke være mit første valg til en første elefant, og min Win 70 Mag ville i så fald blive om pibet til noget større (kendt riffel, bare større hul).
Og jeg kan kun gentage: Correct first shot placement, the rest is bullshit[Smile]

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#26
keep it simple..
Jeg bruger idag kun softpoint på bøffel (og kun solids på elefant selvfølgelig).. Jeg bruger kun kugler fra North Fork eller Cutting Edge Bullets. Kun fladnæsede solids. Round nose er fortid.. Woodleigh er et laaangt ringere alternativ både mht sp og FMJ - men som dog også virker, bare ikke så effektivt.. Deres hydro solid er ok, bare ikke så effektive som overnnævnte. Har bl.a. skudt 12 elefanter, 5 bøfler og 3 flodheste med ovennævnte kugler samt Barnes Banded solids (også flatnose) som også virker fint.

Mht soft point kugler er den mest effektive jeg nogensinde har prøvet Cutting Edge Bullets "Non con" kugler... Ingen kommer i nærheden..

Hvis du vil bruge en 375`er så brug TSX eller Swift til bøffel og Barnes Banded 300 grs til elefanten... Hvis du da ikke har mod på (og tid) til at importere/bestille kugler fra Cutting Edge i USA...
Bedste hilsner
Ulrik
Svar
#27
Ulrik,

Vil du bruge en 375 H&H til elefant, hvis du kunne få et "større" alternativ?

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#28
Jeg har lige set at man kan leje en blaser pibe kal .416 hos noget der hedder Ammo.dk. Om den passer til en R8 ved jeg ikke...

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#29
hej
Mikkelhund
Jeg har skrevet til dem om hvad de har, så må jeg se hvad de siger, eller låner jeg min kamerarts 416Taylor som jeg skyder fint med. Pga jeg er links skytte er det ikke så nemt at finde en riffel til mig.
Jeg har også set på Ruger 416Ruger men det med patroner er nok ikke så nemt at finde hvis man skulle miste sit amo på turen, det snakker alle om, jeg ved bare ikke lige hvordan det skulle kunne lade sig gøre, for så vil man jo også have mistet sit kuffert med tøj.
vh maubla
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#30
Citat:quote:

[i]Originally posted by Maubla[/
Jeg har også set på Ruger 416Ruger men det med patroner er nok ikke så nemt at finde hvis man skulle miste sit amo på turen, det snakker alle om, jeg ved bare ikke lige hvordan det skulle kunne lade sig gøre, for så vil man jo også have mistet sit kuffert med tøj.
vh maubla



Øhe går ud fra det er Afrika du skal til [Wink] der kan ALT blive væk på turen ned

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#31
260REM Du har sikkert ret, det er bare gået godt de 2 andre gange jeg har været der nede.
Jeg har aldrig hørt at folk har mistet deres bagage der nede, men selvfølgelig kan det lade sig gøre.

vh maubla
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#32
Nej mener 375 er for lille, den virker ved perfekte skud men for ringe stop-effekt ved marginalt placerede skud - ex ved angreb i tæt bush med dårlig sigt etc... Jeg foretrækker fra 458 og opover til elefant, og kun fladnæsede solids...

Har aldrig på mine mange ture mistet baggage.. Og hvis det skulle ske så mangler bundstykke jo sammen med ammo..og så skal man jo låne en riffel uanset.. Så jeg bruger stort set udelukkende diverese wildcat kalibre hvor jeg selv skal forme hylstre etc etc... [Smile]
Svar
#33
Mon ikke en 378 Weatherby Mag med 300 grains Barnes Banded Solids Vil kunne nedlægge en bøffel og elefant. Ca 8ooo joule ved mundingen og 900m/s.
Venlig hilsen
Leo
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by 2duer

Mon ikke en 378 Weatherby Mag med 300 grains Barnes Banded Solids Vil kunne nedlægge en bøffel og elefant. Ca 8ooo joule ved mundingen og 900m/s.
Venlig hilsen
Leo


Svar
#35
Jo da... den er ved god skudplacering lige så effektiv som 375HH[:p]
Men laaaaangt fra optimal...[Smile]

Citat:quote:

Originally posted by Ulrik Hentzer

Citat:quote:

Originally posted by 2duer

Mon ikke en 378 Weatherby Mag med 300 grains Barnes Banded Solids Vil kunne nedlægge en bøffel og elefant. Ca 8ooo joule ved mundingen og 900m/s.
Venlig hilsen
Leo




Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by Ulrik Hentzer

Jo da... den er ved god skudplacering lige så effektiv som 375HH[:p]
Men laaaaangt fra optimal...[Smile]

Citat:quote:

Originally posted by Ulrik Hentzer

Citat:quote:

Originally posted by 2duer

Mon ikke en 378 Weatherby Mag med 300 grains Barnes Banded Solids Vil kunne nedlægge en bøffel og elefant. Ca 8ooo joule ved mundingen og 900m/s.
Venlig hilsen
Leo






En 378 Weatherby Magnum er laaaangt mere effektiv end 375HH[Big Grin]
venlig hilsen
Leo
Svar
#37
hahaha bliv endelig bare i troen..[Smile]... men Roy Weatherby havde ikke meget begreb og erfaring om jagt på de største arter i Afrika... Jeg har brugt 416 Wby i mange år med stor succes, særlig ved middelstore vildtarter (op til ca 500 kg) - særligt fordi lange skud er en mulighed .... Men når du kommer op til de største arter er der ikke noget mere effektivt end stor kaliber og en tung kugle af god konstruktion (og tilstrækkelig hastighed).. ikke noget at diskutere ... -desværre...

Citat:quote:

Originally posted by 2duer

Citat:quote:

Originally posted by Ulrik Hentzer

Jo da... den er ved god skudplacering lige så effektiv som 375HH[:p]
Men laaaaangt fra optimal...[Smile]

Citat:quote:

Originally posted by Ulrik Hentzer

Citat:quote:

Originally posted by 2duer

Mon ikke en 378 Weatherby Mag med 300 grains Barnes Banded Solids Vil kunne nedlægge en bøffel og elefant. Ca 8ooo joule ved mundingen og 900m/s.
Venlig hilsen
Leo






En 378 Weatherby Magnum er laaaangt mere effektiv end 375HH[Big Grin]
venlig hilsen
Leo


Svar
#38
Hej
Har ikke læst hele tråden, men vær opmærksom på at nogle steder kræver de min 400 for at skyde elefant Mvh Per, bare så ærgeligt at stå der Wink
Svar
#39
Jeg har ladet en hel del 375H&H med Barnes 350 grains..
både Banded Solids og TSX (Til en bekendt med mange ture til Afrika)

Det lykkedes mig faktisk at lave et par ladninger hvor en ganske svagt højere udgangshastighed på Banded Solids gav næsten sammenfaldende træfpunkter ud til + 150 m (Sako Riffel)

"Bønnerne" har foreløbigt nedlagt 2 elefanter og et par bøfler, med TSX som "one shot kill" på bøffel !!! (Det ene skud på over 100 meters afstand!)

De er ladet til lige over 700 m/s (710 og 720 som jeg husker det)

375H&H med de rigtige kugler og ladninger er helt fint til bøffel.
Elefant kan man diskutere, de skal åbenbart altid have en del skud med solids, uanset om kuglerne er .375 , .416 eller .458..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Elefant kan man diskutere, de skal åbenbart altid have en del skud med solids, uanset om kuglerne er .375 , .416 eller .458..



Det kommer an på hvor man rammer...[Big Grin]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)