Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lyddæmper cal, ?
#21
Renser/ryster du udfra samme fra samme princip, som når jeg ryster mønter ud af ungernes sparegris lige før pizza manden kommer ?

Jeg ved ikke hvorfor de kommer ud, men det gør de bare[Big Grin][Big Grin]

Pizza penge afregnes i øvrigt 1 til 2 så ungerne snydes ikke.

VH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#22
Jeg har ingen børn, og har selv penge til pizza, så det ved jeg intet om.

Men det lyder til at være samme princip, ja, for med den viste BR Reflex i mit tidligere indlæg, der kan man se det lange rør som løbet er ført i og dæmperen derfor er af "teleskopisk" type for at spare på længden af våben/lyddæmper.
At dæmperen er teleskopisk betyder bare at dæmperen er placeret ca 18cm længere tilbage for en BR Reflex T8's vedkommende og vægtfordelingen derfor føles anderledes.
BR Reflex'en har også en blast-baffle, altså en baffel-plade, med en ret "skarp" "kegle" som et middel til at bremse gasserne mest muligt i første kammer i lyddæmperen.

Jeg ved ikke lige hvordan jeg gør det, men ryster bare lyddæmperen - og så kommer der altså krudtpartikler og sammenbrændte flager af skidt ud af dæmperen.

Som nævnt på PDF'linker fra Jacksson Rifles i england, der skriver de om netop BR Reflex'erne - at de rengørres ved at man ryster løse partikler ud af dæmperen.

Så vi er åbenbart nogen som kan.

Men skal lige huske det til når jeg engang får unger - selvom jeg ikke er helt hooked på ideen, altså at få unger.

8 minutters nydelse... 18 års forbandelse. Udbyttet står ikke helt mål med indsatsen.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#23
Uden at være klog på lyddæmpere, afventer ankomsten af min første, så når jeg læser denne tråd tænker jeg på hvorfor man ikke kan skylle evt. rester ud med vand ..?
Hvis jeg skulle rengøre en "lukkede" lyddæmper ville jeg hælde noget Magnus decocking væske op i en el friture gryde, sætte den på 80°C i 1t for derefter at skylle den igennem med vand..
Evt rest vand vil fordampe efter en tur på radiatoren..

Vil det være helt ude i skoven at gøre sådanne..?
Svar
#24
Du skal bare være sikker på at det du hælder i for at opløse skidtet i dæmperen også gør netop dét.

Hvis det ikke opløses ordentligt men i stedet opblødes og størkner i lyddæmperen, så er du ilde stedt, idet sådanne belægninger så bliver hårdere og sidder bedre fast.

Generelt anbefales det ikke med vandige opløsninger til rens af lyddæmpere - men der er enkelte varianter som har en lille pinolskrue der kan fjernes, så du kan bruge opløsningsmidler og tømme dæmperen ved at fjerne "bundproppen".

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#25
Prøv nu at google lidt på forskellige dæmpere, så vil man finde en del billeder som viser lidt om den indvendige udformning. Så behøver man ikke den store halmpressereksamen, for at se at det kræver entutiasme for at få rystet ret meget ud af en ikke demonterbar dæmper.
Nu skal jeg ikke gøre mig klog på om der hersker specielle forhold på Grønland, eller beboerne lider af udpræget parkinson.

Den begrænsede erfarring jeg har med dæmpere, indikere at der dannes en ikke uvæsentlig mængde "koks" i dæmperen. Denne koks sidder rimelig fast, og ved de lidt mere avancerede faconer, kræver det udpræget energi at få det løsnet, og endnu mere energi at få det rystet ud.
At man kan ryste "noget" løst, og at man kan ryste "noget" ud betvivler jeg ikke. Det store spørgsmål, er hvor meget, og om man ikke lige så godt kan acceptere at det formodentligt er uden betydning, med den mængde man kan få rystet ud.
Det er faktisk ikke ukendt at dæmpere der har skudt en del har "taget på i vægt" 50 -100gram er ikke uhørt.
En del observere faktisk at visse dæmpere virker bedre når der er opbygget en vis indvendig belægning.
På specielt aludæmpere, kan man faktisk konstatere at mirageproblemer reduceres en del, når der et opnået en vis indvendig belægning (koksen isolere faktisk en del, og har ved sin porøse overflade en vis akustisk funktion)

Hvis man lider af en ubønhørlig trang til rituelle rengøringsceancer, er det nok (på trods af vores grønlandske eksperts udtalelser) bedre at satse på et design som er demonterbar.(en anden detalje kan være at det man ikke kan se, har man ikke ondt af)
Der findes faktisk fabrikater med mulighed for demontering, som er solgt i mange tusinde eksemplarer, og det er altså ikke salget af reserve moduler, der gør det til en guldgrube.
Hvis ellers dæmperen er designet, så man kan få et reelt greb i modulerne, og man husker at smøre gevindene med en temperaturbestandig monteringsfedt før man samler igen, så går det faktisk forbavsende godt.
Svar
#26
Så få dig noget mere praktisk erfaring med lyddæmpere.

Men når først man begynder at smøre/fedte en lyddæmper, så stiger det gradvist hurtigere.
Selv undgår jeg at smøre dæmpere - smører kun gevindet med en tynd olie. Glem alt om 700graders rated fedt og andet fancy... en halv dråbe olie på gevindet er fint.

Lyddæmpere giver også en lille smule efter i skudøjeblikket, så skidtet kan godt gå løs selv - medmindre man er et svin med billig ammo

Men igen, jeg ved jo åbenbart intet efter års erfaring med lyddæmpere og 5.000-6.000+ skud bare igennem mine egne dæmpere.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#27
Nu er processen med Magnus Decocking væske ikke noget nyt påfund, væsken bruges til at koge/opløse koksbelægninger i turboer og turbiner på alt fra båd til helikopter..
Så ingen tvivl om at væsken nok skal opløse koks der er brændt fast inde i lyddæmperen, det som jeg ikke ved var om det ville være muligt at skylle lyddæmperen effektivt igennem med væske efterfølgende for at få den opløste koks ud på den måde..
Her havde jeg håber på et noget mere konstruktivt end "specielle forhold på Grønland, eller beboerne lider af udpræget parkinson"..
Er sikker på du har en masse viden som jeg ikke har om lyddæmper, så kunne du ikke forklare mig hvorfor ideen med væske ikke virker istedet for at lukke den gang mundlort ud..[Sad!]
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Så få dig noget mere praktisk erfaring med lyddæmpere.
[:I]Det må jeg så se om jeg ikke kan få. Men det er formodentligt for lidt jeg har testet og lært indtil nu

Men når først man begynder at smøre/fedte en lyddæmper, så stiger det gradvist hurtigere.
Selv undgår jeg at smøre dæmpere - smører kun gevindet med en tynd olie. Glem alt om 700graders rated fedt og andet fancy... en halv dråbe olie på gevindet er fint.
Nu når jeg har fat i en rigtig ekspert, kan du så ikke precicere om du mener de "små lorte gevind" som holder modulerne sammen, eller om du bare snakker om det gevind der holder dæmperen fast på piben.

Lyddæmpere giver også en lille smule efter i skudøjeblikket, så skidtet kan godt gå løs selv - medmindre man er et svin med billig ammo
De få (hundreder) jeg har haft lejlighed til at undersøge efter brug, har vist et andet resultat. Det er dog muligt at dine "fætter"BR dæmpere er så tynde og fleksible i yderrøret, at deres "plinglyd" er nok til at slå koksen løs

Men igen, jeg ved jo åbenbart intet efter års erfaring med lyddæmpere og 5.000-6.000+ skud bare igennem mine egne dæmpere.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)


Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by dragondad

Nu er processen med Magnus Decocking væske ikke noget nyt påfund, væsken bruges til at koge/opløse koksbelægninger i turboer og turbiner på alt fra båd til helikopter..
Så ingen tvivl om at væsken nok skal opløse koks der er brændt fast inde i lyddæmperen, det som jeg ikke ved var om det ville være muligt at skylle lyddæmperen effektivt igennem med væske efterfølgende for at få den opløste koks ud på den måde..
Her havde jeg håber på et noget mere konstruktivt end "specielle forhold på Grønland, eller beboerne lider af udpræget parkinson"..
Er sikker på du har en masse viden som jeg ikke har om lyddæmper, så kunne du ikke forklare mig hvorfor ideen med væske ikke virker istedet for at lukke den gang mundlort ud..[Sad!]


Jeg tror ikke jeg har udtalt mig om brug af væske til rengøring af dæmpere. Det jeg har ytret mig om, er muligheden for at ryste nævneværdigt af faste partikler ud af en dæmper med kompleks indvendig facon. Jeg har ikke det mindste erfarring med det produkt du nævner. Men jeg har testet lidt med at få tømt forskellige designs for vand. og det kræver entutiasme. Hvis du ikke kan få næsten alt vandet us, rent mekaniskt, vil en fordampningstørring, formodentligt efterlade meget sanvs .

Vedrørende det du kalder mundlort, så var det i relation til vores Happy ven, som mener at have gode resultater med at ryste skidt ud af en dæmper
Svar
#30
BR Reflex er ret tynde i metallet - men de er stærke nok, og de er rated til fullauto. Så selvom det er "Fætter BR" dæmpere, så tror jeg næppe du kan ødelægge dem ved normal skydning.

Og jeg mener "de små lortegevind" som holder de individuelle moduler sammen. Det er da nok lige det argeste crap der nogensinde er lavet.
Kværner man ét gevind, må man smide to ud for at være sikker - men ok, de siger godt nok at man bare kan købe nye moduler for at forlænge dæmperen, for at tilføje flere kamre og dermed opnå en bedre dæmpning.

Men for mig at se er det så folk har en undskyldning for at skifte moduler ud efter rensning.
Har godt nok ikke kværnet nogen personligt, men har været inde over med flere af den slags dæmpere, og forsøgt at rette op på nogle af dem og det er da også lykkedes i enkelte tilfælde. Men umiddelbart er det bare ikke et produkt jeg vil stole på selv.

Har bare en anden erfaring end det du skriver.

Hvis snavsede dæmpere er så stort et problem, så forstår jeg ikke at rigtig mange dæmpere er permanent lukkede enheder - og stort set ingen anbefaler kemisk rens med væsker, men flere anbefaler at afmontere dæmperen og stille den varmt - hvorefter man giver den rysteturen.

Som eks Jacksson Rifles om BR Reflex, m.fl.

Har forøvrigt kun haft tre dæmpere der gik fra hinanden.
Den ene var en tidlig udgave af SAI som ikke var svejst som de er nu. To andre hvor gevindstykket revnede, gevinder hvor den skrues på riflen.

Har set resultatet af en dæmper der ikke var skruet ordentligt på, og dermed absorberede kuglen (baffle-strike).
Var dog ikke med til skydningen, men det var lykkeligvis ikke én jeg havde moneret/leveret.

Så selvom det er "Fætter BR" dæmpere, måske lidt tynde i metallet - så lyder det til at jeg burde være mere bange for en direkte eksplosion af dæmperen. Men dét har jeg ikke oplevet.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Så få dig noget mere praktisk erfaring med lyddæmpere.



Der skulle have været en serie " [Wink][Wink][Wink][Wink][Wink][Wink] " bag ovenstående sætning.

Sorry Smile

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#32
@ na
Beklager at jeg har fejlagtigt har opfattet dit respons som henvendt til mig..
Min ide om Magnus decocking stammer fra egne erfaringer med at rengøre turboer efter denne metode og det at jeg ved produktet bruges i flyindustrien til at fjerne koks i forskellige komponenter..
Da jeg som skrevet venter på min første lyddæmper er min erfaring med disse meget begrænset og derfor spørgsmål om man med vand kunne få den opløste koks ud af lyddæmperen - for ellers giver det ingen mening at "bade" den i decocking væsken og når du nu har brugt 5-6 år på at undersøge lyddæmpere tænkte jeg at du nok vidste om det kunne lade sig gøre eller selv havde forsøgt lignende..
Kunne være jeg skulle undersøge om min komne S&L TMD 55 kan skilles ad, bare for at være nysgerrig..[8D]
Svar
#33
Det kan den - adskilles altså.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#34
Meget underholdende tråd, fortsæt endelig[Big Grin][}Smile][:o)]
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

BR Reflex er ret tynde i metallet - men de er stærke nok, og de er rated til fullauto. Så selvom det er "Fætter BR" dæmpere, så tror jeg næppe du kan ødelægge dem ved normal skydning.
Jeg har vel ikke antydet noget om styrken på dine "Fætter"BR dæmpere. Det er vel alment kendt at de er både TUNGE og stærke

Og jeg mener "de små lortegevind" som holder de individuelle moduler sammen. Det er da nok lige det argeste crap der nogensinde er lavet.
Kværner man ét gevind, må man smide to ud for at være sikker - men ok, de siger godt nok at man bare kan købe nye moduler for at forlænge dæmperen, for at tilføje flere kamre og dermed opnå en bedre dæmpning.
Du har mange formodninger om ting du ikke rigtigt har væsentlig erfarring med. Moduldæmpere, i en eller anden variant, er vel et af de mest solgte designs efterhånden. Så hvis det var så problematisk, ville man nok høre mere om det, fra dem der reelt har brugt dem.

Men for mig at se er det så folk har en undskyldning for at skifte moduler ud efter rensning.
Har godt nok ikke kværnet nogen personligt, men har været inde over med flere af den slags dæmpere, og forsøgt at rette op på nogle af dem og det er da også lykkedes i enkelte tilfælde. Men umiddelbart er det bare ikke et produkt jeg vil stole på selv.
De fleste moduldæmpere med det du kalder "små lortegevind" har fået en anodisering, så gevindene er ret hårde, og næppe har tendens til at rive. Hvad er det forøvrigt at du har forsøgt at rette op på den slags dæmpere??.
Min sparsomme erfarring med ca 15.000 producerede enheder af dette design, har desværre ikke skaffet mig din indsigt[:I][:I].

Har bare en anden erfaring end det du skriver.

Hvis snavsede dæmpere er så stort et problem, så forstår jeg ikke at rigtig mange dæmpere er permanent lukkede enheder - og stort set ingen anbefaler kemisk rens med væsker, men flere anbefaler at afmontere dæmperen og stille den varmt - hvorefter man giver den rysteturen.

Som eks Jacksson Rifles om BR Reflex, m.fl.
Forklaringen kunne jo være at der reelt i de fleste dæmperes levetid/brugstid ikke er behov for rengøring, udover kundernes psykologiske behov. Der kan vel også være tale om at konstruktørerne ikke i designet har været specielt opmærksomme på dette behov.

Har forøvrigt kun haft tre dæmpere der gik fra hinanden.
Den ene var en tidlig udgave af SAI som ikke var svejst som de er nu. To andre hvor gevindstykket revnede, gevinder hvor den skrues på riflen.

Har set resultatet af en dæmper der ikke var skruet ordentligt på, og dermed absorberede kuglen (baffle-strike).
Var dog ikke med til skydningen, men det var lykkeligvis ikke én jeg havde moneret/leveret.

Så selvom det er "Fætter BR" dæmpere, måske lidt tynde i metallet - så lyder det til at jeg burde være mere bange for en direkte eksplosion af dæmperen. Men dét har jeg ikke oplevet.
Du tillægger mange opfattelser. Reelt blev der vel skrevet at det relativt tyndvæggede design havde en klar tendens til "plinglyd". Dette er vel heller ikke helt forkert

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)


Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by dragondad

@ na
Beklager at jeg har fejlagtigt har opfattet dit respons som henvendt til mig..
Min ide om Magnus decocking stammer fra egne erfaringer med at rengøre turboer efter denne metode og det at jeg ved produktet bruges i flyindustrien til at fjerne koks i forskellige komponenter..
Da jeg som skrevet venter på min første lyddæmper er min erfaring med disse meget begrænset og derfor spørgsmål om man med vand kunne få den opløste koks ud af lyddæmperen - for ellers giver det ingen mening at "bade" den i decocking væsken og når du nu har brugt 5-6 år på at undersøge lyddæmpere tænkte jeg at du nok vidste om det kunne lade sig gøre eller selv havde forsøgt lignende..
Kunne være jeg skulle undersøge om min komne S&L TMD 55 kan skilles ad, bare for at være nysgerrig..[8D]


Nu har min primære interesse ikke været rengøring, da jeg ikke har opfattelsen af at det er nødvendig i nævneværdig grad. Min primære interesse har derimod været konstruktion, produktion og salg.
Vedrørende din kommende dæmper, kan den skrues fra hinanden, og har det som Happy kalder "små lortegevind" så hvis du adskiller den for rengørring, forlængning eller afkortning, vil det være en god idee, at ignorere Happys råd, og i stedet smøre "de små lortegevind" med en temperaturbestandig monteringspasta.
Svar
#37
Citat:quote:

De fleste moduldæmpere med det du kalder "små lortegevind" har fået en anodisering, så gevindene er ret hårde


Ja, eller ret meget mindre end før anodisering[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

De fleste moduldæmpere med det du kalder "små lortegevind" har fået en anodisering, så gevindene er ret hårde


Ja, eller ret meget mindre end før anodisering[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]


Det er da kun hvis man sendet til fyn for anodisering[Wink][Wink]
Svar
#39
Tja, jeg ser det åbenbart fra brugerens synspunkt - hvor andre lader til at se det fra udviklerens.

Men jo, de små fine gevind kan godt kværnes ved et uhelt hvis man ikke lige er påpasselig, eller har fået skidt ud i gevindet og dermed er revet sammen under samling af modulerne. Her er det bare ikke sikkert at brugeren har lige så fine lysforhold som flere fabrikker/butikker har.
Det eneste jeg har gjort i denne forbindelse, er at rette op på gevindet, hvis muligt, eller fjerne en sektion af gevindet.
Men har også oplevet en stump gevind simpelthen knækker af, men det henlægger jeg under egentlig fabrikationsfejl(skarpe vinkler)/materialefejl(revnedannelse under fabrikation).

Det er korrekt at jeg har vise "formodninger" når det kommer til kværnede gevind i et lyddæmper-modul - men det er jo sund fornuft i situationen, så man ikke kværner flere.

Det er også korrekt at jeg bruger "opfattelser"/"betragtninger" m.v. - men fælles for alt, er at de er baserede på egne observationer og erfaring.
I nogle tilfælde ringe erfaring, selvfølgelig - i andre tilfælde stor erfaring.

Så du er velkommen til at løbe i ring, hvis du vil - det ændrer nu ikke mine formodninger, betragtninger, antagelser eller opfattelser.

Men for ikke at afspore tråden yderligere med praktiske erfaringer, egne formodninger/betragtninger/antagelser/opfattelser, så overlader jeg flueknepperiet til n_a og hans udviklingssynspunkter.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#40
Men for ikke at afspore tråden yderligere med praktiske erfaringer, egne formodninger/betragtninger/antagelser/opfattelse

Du afspore sandelig ikke tråden Isbamse

Det er tydeligt at i begge ved mere end de fleste af os , så kom frisk med flere saglige argumenter . [Big Grin]

Og tak for info , jeg er blevet meget klogere

Mvh LWL
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)