Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oversigt over hunde dræbt af ulve i Sverige
#21
Citat:quote:

Originally posted by jsc

Afstanden mellem skyttekæde, driverkæde og hund på de typiske danske såter er jo på ingen måde sammenligenlige med jagten i sverige. I Danmark kan 20 mand bruge en hel dag på 100-150 ha. I småland er vi 8-10 mad en hunde føre om 1600 ha. Og når jeg er Norbotten, ja så har vi 19500 ha og gå igang med.

Jg har talt med lidt svensker og finner som har drevet ulvejagt. De beskriver dem som meget sky, som gør meget for at undgå mennesker

Der vil sikkert findes enkelt individer blandt ulve som mister skyhed for mennesker. De vil blive håndteret i dk somi Sverige....

Jeg har ikke det tore ønske om ulve i dk, jg ser dem ikke som noget større problem. Det bliver for mig lidt klynk agtigt, når vi som jægere gerne vil have vildsvin retur, men stille en masse skræmme billeder op for lidt ulve......

Mvh.
Jørgen



Når der nu er data på bordet så lad os da bruge dem i diskussionen og ikke baserer den på tro.

Prøv engang at gennemgå data for 2013 og 2012 og se om det ligner menneskesky ulve eller enkeltindivider for den sags skyld.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#22
Det må være meget svært for de Svenske jægere at leve med den risiko ulven indebære for deres hunde.
Svenske jægere er dybt afhængige af støvere og løshunde for at udøve deres jagt. De har min dybeste medfølelse.

En fri bestand af 100 ulve i Jylland er noget romantisk "treehugger" pladder- ulve hører bare ikke hjemme i et kultur landskab som Jylland trods alt er. Ulven er beskyttet af EU (jægerene kunne godt gå hen og være misundelig) og hermed er regulering udelukket. Og ulve skal æde min. 4 kg kød om dagen, og argumentet at de også spiser mus holder ikke en meter, der går for mange mus på 4 kg. Ulven er et rovdyr og de vil søge føden, hvor den er nemmest at få fat på, uanset konsekvens.

For mig er ulv i Danmark er et fuldmonteret eksemplar på Zoologisk Museum.

Demokrati: Hvis der insisteres på ulve i faunaen, så må der også insisteres på vildsvin.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Der er godtnok nogle af de hunde der er næsten spist op [:0].

I Danmark tror jeg for det første, at billeder som disse vil få folk til at tage deres køtere i snor, når de går tur i skovene, i stedet for som nu at lade dem strejfe om. Det er da meget godt.

Jeg tror også at drivjagterne vil ændre karakter. Istedet for en stor mængde uopdragne halsende tyske ruhår der driver larmende rundt med panikslagne dyr uden at tage sig det mindste af, at ejeren igen og igen råber deres navn og en masse bandeord, vil vi nok udvikle en mere afdæmpet trykjagt med enkelte hunde i line eller i tæt kontakt med hundeføreren.

Det synes jeg i grunden heller ikke er så dårligt.

Så selvom det bestemt vil give problemer at huse en bestand af ulve, er jeg stadig glad for de er kommet.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Vi skal da bare have nogle af disse billeder ud i offentligheden, så kan det da godt være at Hr og Fru Jensen kommer til at tænke sig om en gang til, det er da bedre med sådanne markabre billeder end de billeder der skader os og jagten.
Ja hvem ved, lige pludselig vil de måske endda have vi skal skyde kræet [Big Grin]

Per Tolstrup Nielsen

Man må ikke gå ned på udstyr - den der har mest når man dør, har vundet.
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#24
Lasse du kan roligt blive på banen. Vi kan ikke apportere flyvende vildt med hunde i snor. Ægte drivjagt kræver også løse hunde. Stortryk, trykjagt og anstandsjagt gør ikke.
Jeg har da oplevet nogle nervøse timer i en svensk skov da hunden forsvandt, og skulle noget tilsvarende gøre sig gældende i Danmark hvor vi generelt bruger flere hunde under jagt ja så er det sociale aspekt nok forsvundet for hundeførerne.
Svar
#25
Jamen så prøver jeg lidt endnu rekylling [Smile].

Nogle jagtformer vil ændre karakter, andre vil bestå uændret, det må vi indse.

Jeg hæfter mig ved, at selvom en del svenske ulveangreb er foregået tæt på bebyggelse, så er de færreste foregået tæt på mennesker. Så alene fordi vi holder hund, og går på jagt med hund på en anden måde i Danmark end i Sverige, vil problemet være mindre her. Det er ikke ret almindeligt i Danmark, at en hund opholder sig alene på en gårdsplads. De fleste er inde i huset, i en hundegård eller sammen med mennesker. Det er heller ikke almindeligt i Danmark, at hundene er så langt væk fra jægerne i så lang tid, som de er i sverige. Også derfor vil problemerne i udgangspunktet være mindre her end der.

Endelig er der altså visse ting vi må gøre anderledes fremover, men det kan vi også, det er jeg helt sikker på.

M.v.h. Lasse.
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#26
Tjaa hvis det bliver vilkårene ,må der sgu ryge en gravhund eller en setter i ny og næ ..Nogle af de jagtformer jeg værdsætter kræver stort gående hunde , som af og til er langt fra mig . Man kan jo håbe at det på et tidspunkt giver et ulveskind foran brændeovnen , som selvfølgelig er nedlagt , da den ellers ville have taget hunden[Wink]
Støver.
Svar
#27
@LasseScout, jeg vil gerne se en gang sneppejagt i typisk vestjysk terræn, dvs masser af brombærkrat i tæt skov med hunde i snor.. Men jeg er enig i at ulve kunne løse mange problemer med løsgående hunde, men det vil skabe problemer at jage flere forskellige vildtarter.
Svar
#28
[Big Grin]godt Lasse. Der er ikke noget værre end at miste god jagt. Duerne, haretrampen i julen. Muligheden for at skyde agerhøns, fasanhane/høne og hare på samme jagtdag. Nu skal vi også risikere at miste hunden. Ja skikke må ændres, desværre.

Nu snakkes der om mere end en ulv. Udviklingen går hurtigt. Jeg hælder stadig til konspirationsteori nr1
Svar
#29
Til Yeti

Dataene siger intet, vi ikke hvor mange tilfælde ulven har valgt at stoppe et potentielt angreb fordi den er blevet forstyrret. Der er ganske få observationer, til det på nogen måde er statistisk validt at drage konklusioner ud fra....

Vi ved ikke om den lille stigning skyldes mindre skyhed for mennesker, sygdom hos det angribende dyr, ændrede fødeforhold fra år til år. Det ene gæt kan være lige så godt som det andet....

Som hundeejer kan jeg sagtens sætte mig ind i hvor frygteligt det må være at miste en hund ved ulveangreb...

Mvh.
Jørgen
Svar
#30
Hvis man gør sig den ulejlighed at læse alle rapporterne igennem så fremgår det ret tydeligt at der er væsentligt flere angreb i bynære miljøer det seneste år end der er i de første år. Det er i øvrigt samme indtryk man får når man snakker med folk der bor i området med ulv eller bare ser på data fra sporing af ulve. Ulve er fx flere gange set inde i større byer som Bengstfors. Der er ikke grundlag for fablen om ulve der gør alt for at sky mennesker og genetisk har indbygget en sand rædsel for os tobene. Ulve er opportunisten og som sådanne lærernemme. Jager vi dem frygter de os, men gør vi ikke lærer de også at vi ikke er farlige.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#31
De jager hvor energiforbruget er mindst i forhold til risikoen. Cafe folket for snart besøg. Heldigvis.
Svar
#32
Gad vide om de ville kunne anvendes til regulering af alt det dåvildt vi har rendende (over 300 stk.)?

De er jo nataktive og kan derfor ikke skydes indenfor almindelig jagttid og vi har over 20 tilfælde af påkørsler om året når de krydser hovedvejene i Sorø-Ringsted området.

Der er jo ingen "naturlige" predators til at gøre noget ved bestanden.

Blot en tanke [Wink]

Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#33
http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=17222&avd1=0
Svar
#34
Et stykke ud af Gøteborg mod nø. Et par voksne mennesker og deres Hunde på søndagstur i påsken.
Mon Ulven havde forhold sig så fredeligt hvis lille Bosse på ti år og hans veninde Anika på 7år havde lufte hundene.

Jeg tvivler!!!

http://www.youtube.com/watch?v=jJX_BrzFAZE

http://www.youtube.com/watch?v=kZl6MUZzOm8

http://www.youtube.com/watch?v=OkczpskQD...JX_BrzFAZE

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#35
http://www.abcnyheter.no/nyheter/110417/...sk-familie

[Image: asgaard.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)