Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rensning af Fænghette lomme.
#21
Naa ja SSG04, hvis det er din indstilling, saa bliver resultaterne osse der efter.
H
Hogmeister
Svar
#22
Det er godt med dig M@X,

jeg renser mine hylstre i processen, så det er ikke en gang en extra arbejdsprocess.
Det er bare en ting der sker.

Uagtet så vil jeg til en hver tid foretrække at det intet skidt er til at ophobe fugt frem for bevidst at undgå at gøre arbejdet "rigtigt"[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by GT

Det er godt med dig M@X,

jeg renser mine hylstre i processen, så det er ikke en gang en extra arbejdsprocess.
Det er bare en ting der sker.

Uagtet så vil jeg til en hver tid foretrække at det intet skidt er til at ophobe fugt frem for bevidst at undgå at gøre arbejdet "rigtigt"[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Hvilken fugt [?][?] Er det et faktum eller er det bare uhhhhhh magi? [Big Grin]
Nu er der vel flere veje til Rom og hvem afgør hvilken vej der er rigtig [Wink]

I stedet for at beskrive hvordan I gør, så svar hellere på det trådstarter spørger om.

Hvor meget betyder det om man renser eller ej.

Jeg kunne godt tænke mig at teste det, ved at lade 20 patroner.

10stk. renset udvendigt, men med beskidte gænghættelommer.
10stk. renset overalt og for hogmeisters skyld, så med uniformed gænghættehuller.

Så skal de skydes fra bænk, på 200 meter en vindstille dag og så ser vi om det er bøvlet værd. Glem nu hvad I mener der er rigtigt og forkert. Her går det kun på om det kan ses på skudgruppens størrelse.

Jeg mener at mange af de "rigtige" ting som benchrestskytter gør for at kunne skyde små grupper på 1000 yards er spild af tid for almindelige dødelige Danske jægere der sjældent skyder over 200 meter.
Jeg har en riffel der skyder 15mm grupper på 200 meter med usorterede (vægtmæssigt) hylstre med beskidte gænghætte lommer. De er ikke trimmet på længden. De er ikke tjekket for om kuglen har kast. Hylstrene er deprimed/kalibreret, renset i en vådtumbler, tørret i ovnen og genladet. Krudtet er kastet med krudtmål - ej afvejet enkeltvis.
Hvor meget mindre vil "experterne" mene at mine skudgrupper kan blive, hvis jeg vægtsorterer hylstrene, uniformer gænghættehullet, trimmer længden og vejer hver enkelt ladning inden jeg tjekker kuglen for kast. Evt. kunne jeg tilføje ud og indvendig halsdrejning for at have samme necktension.
Kom nu med kvalificeret bud [8)] Jeg vil gerne vide om det er de extra 5-6 operationer virkelig giver noget på en standard jagtriffel på 200 meter [Smile]
Mit ukvalificerede gæt er at det næppe lønner sig bortset fra en renere samvittighed. Det sidste kan jeg ikke bruge til noget da jeg ingen har [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#24
Uanset hvor meget du hopper og springer så foretrækker jeg rene hylstre ud fra den device at så er der intet der kan ophobe hverken fugt eller andet.
I mit setup er det IKKE en ekstra operation, men noget der sker automatisk.
Skidtet KAN faktuelt ophobe fugt og det er jeg ikke interesseret i.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by GT

Uanset hvor meget du hopper og springer så foretrækker jeg rene hylstre ud fra den device at så er der intet der kan ophobe hverken fugt eller andet.
I mit setup er det IKKE en ekstra operation, men noget der sker automatisk.
Skidtet KAN faktuelt ophobe fugt og det er jeg ikke interesseret i.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Det er sgu da dig der hopper og springer (udenom), din rusthæmmede spade [Big Grin]

Svar på dette spørgsmål:

Hvor meget betyder det om man renser eller ej?

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#26
Det betyder at hvis du ikke renser så kan der ophobes fugt!

Det er jeg så ikke interesseret i uanset hvad!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#27
Heee -heee ...

Jeg HAR faktisk lavet testen ... med samme lot Lapua hylstre, samme lot krudt (VV N550) Samme lot Lapua Scenar 7 grams.. Samme lot gænghætter (CCI LR Bench Rest)

Måske er det ikke helt korrekt ... jeg skød 3 x 5 skud med rensede og "ensrettede" fænghætte-lommer, trimmede og halsdrejede hylstre, ensrettet og indvendigt rejfet ildkanal. (Altså mere end bare rensede lommer..) hylstrene var 1 x afskudt, renset og necksizet...

Dette blev sammenlignet med 3 x 5 skud ladet op i Lapua hylstre fra samme lot, men helt nye fra kassen, uden at de var bearbejdet overhovedet...

Jeg skød først 1 gruppe med de "bearbejdede" og skiftede derefter mellem de to "hold" ...

Jeg fik 6 grupper der reelt ikke var forskellige ...[:I]

Jeg har for sjov lavet en lille æske med 10 hylstre i 6,5x55 som jeg lader op og afskyder "samlet" ... De bliver ikke renset eller rengjort på nogen måde ... de ligner "lrt" efter foreløbigt 9 gange opladning, necksizing og afskydning ... De skyder stadig 7 - 15 mm grupper på 100 m ... jeg har ikke observeret nogen tydelig forværring af grupperne... (De er i øvrigt ikke engang blevet ladet op med samme lot kugler, krudt eller fænghætter ...)

MEN: Jeg renser alligevel mine hylstre, og en gang imellem får de en tur med fænglomme-ensretteren ... De bliver også altid checkket for trim-længde og poleret i tumbleren... bare fordi jeg så godt kan lide de fine blanke "bønner" på rad og række i kasserne ..[:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#28
@dravis
Du er my kind of guy. Du afprøver det i reallife.

Gammeltoft rygsvømmer og bliver ved med at vrøvle om fugt. Det er jo ikke relevant når man ovntørrer sine hylstre. deuden er der en vis fugtmængde i den lufr der er i mellem krudtkornene og krudtet i sig selv indeholder fugt.
Tørre træpiller indeholder 3-5% vand. Tørt byg eller hvede indeholder 8-12% vand så tesen om at et tyndt lag koks skulle kunne holde så meget fugt at det påvirker forbrændingen køber jeg ikke.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#29
Vores lille "hobby" er en ren drøm for en naturvidenskabelig nørd som mig ..[Big Grin]

Der er mængder af kontrollerbare variable, teser, teorier og idéer at afprøve, og samtidigt kan man have det sjovt med at skyde huller i ting ..[Big Grin]

Det reelle problem er at begrænse sig til kun at ændre på 1 variabel ad gangen... og med et "system" der består af så mange dele som en moderne riffel... så er det reelt umuligt.. Hvis man gerne vil afprøve om rensning af hylstre påvirker præcisionen, kan man ikke gøre det uden at ændre på mindst 5 variable (med hver sin usikkerhed)

"GT" rygsvømmer måske, men hans idé er rigtig ... eliminer (formindsk usikkerheden på ...) så mange variable som muligt og dit "system" bliver mere ensartet ...
Det nytter bare ikke noget at fokusere på de variable der giver de mindste bidrag til ensartetheden ... Med mindre man allerede HAR minimeret alle de andre steder[^]

Så bliver det en afvejning af hvilke "variable" der skal bruges tid og penge på ...

Den første fejl mange jægere begår er hvor de største beløb/tid skal lægges for at minimere de variable... men det hører nok hjemme i en anden tråd ...[:I][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#30
Selvfølgelig er der ikke noget forkert i at eliminere et parameter, f.eks koks i gænghættehullet, men på den anden side, når praktiske forsøg og real life erfaringer siger at det er uden betydning under de forhold jeg skyder under, så er der ingen grund til at spilde mere krudt[:I] på det.
Men i stedet for at forsøge at overbevise alle andre om at ens egen metode er den eneste rigtige, så lad da læserne selv afgøre om de vil bruge tid og kræfter på det eller ej.

Indtil nu er der kun 2 der har svaret på trådstarters spørgsmål [8D]

Den dag jeg tager fat på benchrest skydning skal jeg nok begynde med at rense og bruge magi for at opnå min drømmegruppe [Smile] Indimellem når jeg føler for det renser jeg da osse mine gænghættelommer. Jeg har faktisk i 20 år brugt en lille 2 skærs fræser monteret på et skaft. Den er dog ikke så fin som den hogmeister bruger, men det kommer en dag.
PS: Jeg renser dog alle gænghættelommer på de patroner jeg giver til mine jagtkammerater - det er lidt ligesom skomagerens børn [:I][Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#31
Du kan kalde metoden jeg anvender og mig alle mulige tillægsord, det vil jeg så undlade at gøre ved dig [Wink]

Citat:quote:

Men i stedet for at forsøge at overbevise alle andre om at ens egen metode er den eneste rigtige, så lad da læserne selv afgøre om de vil bruge tid og kræfter på det eller ej.


Hvor er det så lige at jeg har skrevet hvad der er det eneste rigtige??
INGEN STEDER!

Jeg svarer at jeg renser fænghættelommerne da jeg ikke ønsker at fugt KAN ophobe sig da "skidtet" er væk.

Det er temmelig langt fra at skrive at det er det eneste rigtige[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#32
Har forskelligt volumen under fænghætten nogen teoretisk betydning. Jeg renser med
ultralyd og en noget slidt RCBS børste. Den fjerner intet materiale udover koksen.

Har det fint med den smule ekstra arbejde - der er sikkert nogen der også har poleret topstykke og skyllekanaler på en Puck engeng [Wink]

Uvenner med Photobucket - men medlem af Asgaard.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=25600
mvh
Svar
#33
@GT
Vil du være sød og forklare hvorfor den fugt du bliver ved med at være bange for skulle kunne opholde sig i en smule krudtslam af ringe mængde.
Der er måske 1 grain krudtslam, men der er måske 60 grains krudt. Men da mine hylstre bliver OVNTØRRET, hvor vil du have den farlige fugt skal opholde sig henne ?

Og du har stadig ikke svaret på om det har betydning [Wink]

PS: det var Lani der begyndte.............med at kalde dig en rusthæmmet spade..............jeg begynder at holde med ham [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#34
@ M@X
Meget af fornøjelsen (for mig) er netop at prøve at eliminere alle de variabler jeg har kontrol over. Jeg har ikke andet end tid i de lange mørke vintermaaneder til at gør mit yderste. Saa ved jeg at hvis der er en smutter, sidder jeg ikke og tvivler paa de mange muligheder det[Image: _MG_5301copy_zpsbc635db2.jpg] kunne have været, men kun at fejlen er min som skytte. Nu skyder jeg saa ogsaa paa længere afstande end 200 m og mine maal er ikke ret store.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#35
Hvorfor dækker mit billede over noget af teksten??
Jeg ventede med at presse 'paste' til slutningen af mit indlæg.
Og hvorfor er billederene saa store?
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Hvorfor dækker mit billede over noget af teksten??
Jeg ventede med at presse 'paste' til slutningen af mit indlæg.
Og hvorfor er billederene saa store?
Hogmeister



Der er selvfølgelig intet i vejen for at rense og gøre ved og enhver skal da gøre som han har lyst til. Spørgsmålet gik på om det har nogen betydning. Jeg svarer at for mig har det ikke betydning på de afstande jeg normalt skyder på.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#37
Din imagecode stod midt i texten. Så lander billedet midt i texten. Du kan få photobucket til at resize billederne allerede under upload. Kig i toolboxen i photobucket [Smile]
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

@ M@X
Meget af fornøjelsen (for mig) er netop at prøve at eliminere alle de variabler jeg har kontrol over. Jeg har ikke andet end tid i de lange mørke vintermaaneder til at gør mit yderste. Saa ved jeg at hvis der er en smutter, sidder jeg ikke og tvivler paa de mange muligheder det kunne have været, men kun at fejlen er min som skytte. Nu skyder jeg saa ogsaa paa længere afstande end 200 m og mine maal er ikke ret store.
Hogmeister

[Image: _MG_5301copy_zpsbc635db2.jpg]



--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by rkn

hvor meget betydning har det om, man renser, eller bare lader den være beskidt.
har lige presset 300 hylster, også kom jeg til og tænke på, at det er sku da mega træls, og sidde og rense de Fænghette lommer.

vildsvin i Danmark, JA tak

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]



I hele tråden er det kun M@X og Dravis der besvarer dit spørgsmål.
Hvis det er "mega træls" at sidde at rense gænghættelommer så spring da bare dette over![Smile]

PS. Jeg synes det er fedt at rense hylstre, derfor gør jeg det![Wink]

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#39
Naa, jeg mener nu ogsaa jeg har gjort et forsøg! 1/4 20:45:57
H
Hogmeister
Svar
#40
Citat:quote:

Og du har stadig ikke svaret på om det har betydning


Jo, jeg mener det har betydning idet der er en teknisk mulighed for ophobning af fugt, det ved længere tids oplagring KAN kontaminere f.eks fænghætten.

Hvorfor skulle du ellers ovntørre dine hylstre, hvis fugt var ligegyldigt. Så kunne du jo bare lade hylstrene direkte efter vaskning[B)]

Derfor er min besvarelse af spørgsmålet at ja der kan have betydning.

At eksperimenter viser éet betyder ikke at det aldrig ville kunne ske.

Derfor er min anbefaling til folk der spørger at de bør rense skidt ud af hylstrene.
Ligeledes argumentet med at eliminere faktorer der KAN have betydning.

At jeg så skal gøre noget aktivt for IKKE at rense fænghættelommen er en anden sag[^]

Jeg mener, hvorfor bruge 30-40k på en skyder og kun anvende det bedste grej for at sjuske med genladningen? det giver i min verden ingen mening sammenlignet med det reelle tidsforbrug det er at gøre arbejdet. Vi snakker ikke mange dages intensivt arbejde for at rense fænghættelommer i f.eks 300 hylstre.

Rene hylstre tak[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)