Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SU- hvad må man bruge penge til???
#21
nu har jeg aldrig haft kontakt med SU systemet og kender derfor ikke detaljerne:

skal SU tilbagebetales ?
hvis det er et lån til en uddannelse der udløser en løn / levestandard over gennemsnittet, er det ok med mig.

hvis det ikke tilbagebetales, mener jeg egentlig ikke at de øvrige borgere skal betale for leveomkostningerne under et statsbetalt (dyrt!) uddannelsesforløb, der udløser den føromtalte højere levestandard

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#22
Uanset om man ka li systemet eller ej, så fungere det på den måde at de fleste offentlige ydelser er indtægtsbestemte, og når først man har fået dem, så er det op til en selv at beslutte hvordan de bruges. (en undtagelse er dog børnepenge, som ikke er indtægtsbestemt)
Hvis vi nu i vores uendelige visdom skal til at bestemme hvordan studerende skal formøble deres ca 4000kr efter skat. Så skal vi vel også til at bestemme at, arbejdsløse, pentionister, folk der modtager børnepenge, efterlønsmodtagere, for slet ikke at nævne kontantshjælpsmodtagere mv, ikke må købe jagtgrej, gå på bordel eller værtshus, rejse på ferie mv.
Næste trin kunne være offentligt ansatte.

Hvis man er utilfreds med systemets regler, bør man nok forsøge at få ændret systemet, i stedet for mere eller mindre at lynche enkeltpersoner, som agere fuldstændigt indenfor lovens rammer og intentioner.

(jeg er på alle ledder og kanter både ufaglært, og uuddannet)I hvert fald hvad angår oficielle uddannelser
Svar
#23
Ha,

jeg modtog også "forgyldelse" under uddannelsen.....

Jeg arbejdede også parallelt med uddannelsen.
Jeg boede hjemme så det var et kærkomment tilskud til fredagsbaren og nye stumper til pc´en. Det var i tiden hvor man spillede Doom og drak masser af bajere.... nu spiller jeg så ikke Doom mere[Big Grin]

Men jo jeg havde det fint med at kunne bruge de penge som jeg havde lyst. Kan oprigtigt heller ikke se hvorfor man ikke skulle kunne det.

Faktisk var det før jeg fik jagttegn så havde jeg skulle købe grej også ja så havde jeg nok været nødt til at flytte postadressen for at kunne få den "høje" SU[Big Grin][^].
Det var faktisk så lavt et beløb i SU at jeg undlod at købe lærebøgerne. Jeg humpede igennem på notater......
Bare fordi resten af banditterne ville have fredagsbajere og spille Doom.
Jeg mindes denne søde tid hvor man væltede rundt i alle de mange penge man fik foræret. Man må næsten knibe en tåre......

Kan næsten føle hvor stort det må have været for dig, Buba, med alle de mange SU-år for at blive en ægte "akademiker"[Big Grin][Big Grin]

(nu lugter sokkerne heller ikke så slemt mere)[Wink][Big Grin]

Dette indlæg skal på ingen måde, overhovedet, ses som nogen form for provokation da jeg slet slet ikke har de tendenser[Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by GT

Ha,

jeg modtog også "forgyldelse" under uddannelsen.....

Jeg arbejdede også parallelt med uddannelsen.
Jeg boede hjemme så det var et kærkomment tilskud til fredagsbaren og nye stumper til pc´en. Det var i tiden hvor man spillede Doom og drak masser af bajere.... nu spiller jeg så ikke Doom mere[Big Grin]

Men jo jeg havde det fint med at kunne bruge de penge som jeg havde lyst. Kan oprigtigt heller ikke se hvorfor man ikke skulle kunne det.

Faktisk var det før jeg fik jagttegn så havde jeg skulle købe grej også ja så havde jeg nok været nødt til at flytte postadressen for at kunne få den "høje" SU[Big Grin][^].
Det var faktisk så lavt et beløb i SU at jeg undlod at købe lærebøgerne. Jeg humpede igennem på notater......
Bare fordi resten af banditterne ville have fredagsbajere og spille Doom.
Jeg mindes denne søde tid hvor man væltede rundt i alle de mange penge man fik foræret. Man må næsten knibe en tåre......

Kan næsten føle hvor stort det må have været for dig, Buba, med alle de mange SU-år for at blive en ægte "akademiker"[Big Grin][Big Grin]

(nu lugter sokkerne heller ikke så slemt mere)[Wink][Big Grin]

Dette indlæg skal på ingen måde, overhovedet, ses som nogen form for provokation da jeg slet slet ikke har de tendenser[Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Du prøver bare at hævne dig på M@X [Wink]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#25
Citat:quote:

Dette indlæg skal på ingen måde, overhovedet, ses som nogen form for provokation da jeg slet slet ikke har de tendenser


Ha ha, kommer det fra provokatør-mesteren selv??

Men er der noget, der bedre til at satte en debat i gang end en provokation?

Og jeg er glad for, at du har bemærket, at strømperne ikke så sure mere. Du er ved at lære det, selv om du ikke er en akademiker.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#26
Jeg erindrer nu heller ikke at blive tyk og fed af SU'en............det var først senere - jeg erindrer der imod, at jeg nogle gange måtte ringe hjem efter likvider.

[Image: bueskytte.png]
Svar
#27
Jeg kom til at tænke på, at uddanne mig til den der akademiker er ren underskudsforretning. Først alle de år, hvor jeg udnyttede systemet og fik SU så længe. Jeg købte enda våben, krudt og kugler ind imellem for de penge(jeg drak til gengæld ikke nogle af dem op). Så blev jeg færdig, og nu får jeg min løn af det offentlige. Det vil nok sige, at jeg faktisk kommer til at leve af Jeres skattepenge hele mit liv.

Det havde nok aldrig gået i Canada.!
Men her i DK, kører det som smurt. Vi udlændinge skal nok få det her land i sænk....ik'?

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#28
@Buba

Det danske samfund er nok alligevel godt hjulpet ved at bytte en Hogmeister ud
med en af din slags [8D] jeg mener så'en indstillingsmæssigt.

Uvenner med Photobucket - men medlem af Asgaard.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=25600
mvh
Svar
#29
Var på SU da jeg tog maskinmesteruddannelsens teoretiske del, og vil ikke betegne det som andet end "almisser".
Hvis man var sparsom, kunne det liiiiiiiiiiiiiiiiiiige strække en måned, efter husleje/tøjvask m.v. var betalt.

Måtte have sommerjob for at tjene penge til bøgerne, og internet var en luksus-ting hvor der blev holdt nøje øje med forbruget (dengang var det 33.6 modem og blev bon'et efter logon-tiden).

Det er nogle rare penge at få, og syntes til tider godt det kunne have været lidt mere - men omvendt kunne jeg klare mig, så hva'fa'en det gik jo. Smile
Det sidste 1½ år måtte jeg også have SU-lån (som skal tilbagebetales).

Der var også forskel på om man boede på kollegie - eller om man bode hjemme.
Hvis man boede hjemme, så fik man en lavere sats - hvis man boede "ude", var satsen højere. Det er vel stadig sådan.

Med SU, SU-lån samt sommerjob hos MAN B&W Alpha Diesel havde jeg strukket mig til at kunne have en gammel Forderari (Ford Æsk'Lort MKII), samt internet Smile

Så som skatteyder har jeg ingen skrupler ved at folk bruger SU'en præcis som de har lyst - og SU'en er ikke i nærheden af det beløb som man ser visse sigøjnere får i bistand.
Hvis der skal skæres ét eller andet sted, så må det være i bistanden først - specielt dér hvor det kan påvises at en del af bistanden bliver sendt ud af Danmark og hjem til bistandsklientens familie i det land de er "flygtet" fra.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#30
Citat:quote:

Jeg købte enda våben


Det er fandme løgn Doc..... du krejlede dig til dem[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Citat:quote:

Du prøver bare at hævne dig på M@X


Hvorfor i alverden skulle jeg dog det??

Den første del med bajerne og DOOM computeren er sku sandfærdig!!!

Det var derfor jeg var nødt til at arbejde ved siden af[Wink]

Men som sagt havde jeg ingen våben den gang, altså ud over en 4-5 pistoler og revolvere som jeg skød 15-20000 skud med om året[Big Grin]

Efter lempelsen med kalibre så overvejer jeg at gå over til pistol igen..... det er ved at være nogle år siden jeg har slidt et 1911 løb op[B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#31
Jeg vil tillade mig at komme med lidt fakta omkring SU hentet fra www.su.dk vedr. videregående uddannelser.

SU er på 5.753 kr. pr. måned før skat, det vil sige ca. 4700 kr efter skat. SU skal ikke betales tilbage.

Der gives SU til ens uddannelse normerede tid + 1 år. Derudover kan du få slutlån i 12 måneder.

Der kan lånes 2.943kr pr måned. De skal betales tilbage efter endt eller afbrudt uddannelse.

Der må tjenes 9043 kr pr måned, udover SU-en uden der skal betales penge tilbage.

Mvh
Christensen
Mvh
Christensen
Svar
#32
Det er godt nok ved at være noget tid siden....

Mener jeg fik omkring 17-1800 om måneden, fordi jeg boede hjemme.

I dag er der garanteret stadig mange der er nødt til at arbejde ved siden af på en eller anden måde for at få enderne til at nå sammen??

Ret beset tror jeg nu heller ikke at en SU skulle kunne række til en riffel og kikkert til f.eks 25k bare for at tage en tysk standard riffel med en ganske standard kikkert.
Der må man være nødt til at have skallerne på forhånd eller låne pengene andet steds.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#33
nu har jeg aldrig nået længere end håndværks uddannelse af to omgange enda.
men det indebar jo så at mester har betalt løn (su) til mig under mine skoleophold jeg kan faktisk ikke huske at han på noget tidspunkt har fortalt mig hvordan jeg sku bruge den økonomi han udbetalte mig.
det må sku være et personligt valg om man vil bo i en papkasse for at få råd til at gå på jagt.
lige længe man ikke fusker sig til ekstra midler som man ikke burde have.
men jeg tror der kan ryddes meget op i offenlige udgifter, det sværre starter de altid fra bunde med at rydde op og ikke fra toppen..

Mvh Høker

[Image: asgaard.gif]
Svar
#34
Jeg har selv været på su et år under et besøg/forsøg på den lokale handelsskole. Jeg var hjemmeboende, så det hele gik til bajere og krudt. Siden har jeg med "bravour" bestået klejnsmedeuddannelsen og desuden taget truckcertifikat[Wink][Wink][Wink]hvabehar[^][^]. Jeg er helt enige i at Hogmeister og Max er urimelige, umenneskelige og barske. Men jeg tror de har ret. Su er ikke en menneskeret, det er en gode som vi er utrolig heldige at kunne få. Førhen var det vel sådan at man bidrog til systemet, mens man håbede på aldrig at skulle blive afhængig af det. Nu er indstillingen vel mere eller mindre sådan, at har man betalt skat i fire år, så har man krav på to år på overførselsindkomst. Alt andet er da også helt urimeligt.....spørgsmålet er bare om vi har råd til den indstilling[?][?][?]
Brug su'en på hvad i vil, bare i gennemfører på normeret tid (ellers skal der betales tilbage).
Havde jeg skulle betale mine bajer/krudt/cafepenge, efter mit fest og spas år på handelsskolen, tilbage til skatteyderne havde det ikke været helt urimeligt[Smile] eller hvad[?][?]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#35
@TSX
Tak for det, jeg tager det som kompliment.
Det har jeg i øvrigt tendens til at gøre med næsten al ting. Det gør hverdagen meget sjovere. [Big Grin]

@GT...hvad skal jeg sige. Du kender mig for godt. man er jo nødt til at være kreativ, når man er på SU og vil have en Blaser og Zeiss. Krejl gør det muligt at få det optimale for de penge man har fået af skatteyderne, bare fordi man ikke kan tjene sine egene. Det er ikke til at nå det hele, både dyre jagtrejser, skole og spare op til tysk kvalitetsudstyr. Det er faktisk noget af en kamp for at få det hele til at gå op.

Min standard er faldet noget efter jeg er blevet akademiker og ikke længere får tilskud til min hobby fra staten. Nu er jeg nødt til at skyde med et eller andet ukurant mærke, der er blevet strikket sammen af en autodidagt-ikkeakademiker fra fyn. Derudover finsk budget-våben, og alt sammen med plastikskæfter.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#36
@Thomas Mikkelhund, thumbs up [Smile]

@Buba
Du antyder i dien indlæg at der er sammenhæng mellem ens egen baggrund/uddannelse og ens indstilling til S.U.
I den forbindelse blev jeg kaldt snæversynet, hvilket jeg sikkert osse er [Wink]

Jeg tror nærmere min indstilling har noget med opdragelse at gøre. Begge mine forældre har arbejdet hele deres liv og aldrig modtaget andet end folkepension. Hele deres tid sammen har min far forsørget min mor. Hun havde ellers mulighed for at få en smule penge fra det offentlige, men "den slags almisse er ikke for sådan nogen som os. Det er til de fattige".
Sådan var indstillingen, kan vi klare os uden, så gør vi det og vi må hellere undvære luksusting end tage mod penge fra systemet.
Jeg har arvet samme holdning. Hvorfor tage mod penge fra arbejdsløshedskassen, hvis jeg kan finde et arbejde i en fart.
Jeg har i kortere perioder måttet bide i det sure æble og tage mod penge fra A-kassen.

Når jeg så læser de forskellige indlæg, så er der noget der ikke stemmer. Flere beskriver hvor svært det var at få S.U.en til at slå til og faktisk tror jeg de har ret. Hvis man virkelig skal betale mad, husleje, transport osv, så KAN der ikke være penge over.
Som jeg skrev tidligere, så ved alle på uddannelse at det er en midlertidig tilstand. Derfor har jeg svært ved at forstå at man ikke kan vente til man er færdiguddannet med at købe dyre ting til sin hobby. Arbejder man ved siden af så er det jo helt OK at bruge de penge til våben ect. Jeg vil bare ikke være med til at financiere det.

Jeg er enig i at der sikkert er sigøjnere der får flere penge en dem der er på S.U. men det var jo ikke det Buba spurgte ind til.
Men, HVIS der er nogen der får så meget i S.U. at de kan købe våben ved siden af deres leveomkostninger, så ser jeg hellere at dem der kan det, får beskåret beløbet og pengene i stedet går til f.eks pensionister. Hvis de ikke har penge i banken er der bestemt ikke meget at rutte med. Man kan selvfølgelig sige at pensionisternes situation osse er midlertidig, men alternativet er værd at vente længe på [Wink]

Så, kære Buba. Jeg holder på at opdragelsen har større betydning end uddannelsen, for hvilken holdning folk har til hvad S.U. må bruges til, rent moralsk.

PS: så lad dog for helvede være med at skrive offentligt at man bruger de penge der er beregnet til at leve for, til noget andet.

PPS: Jeg flyttede hjemmefra allerede som 16 årig, mens jeg gik i Realskolen. Efterfølgende kom jeg i lære og jeg fik hverken S.U eller fik penge af mine forældre. Jeg tjente det nødvendige ved siden af min skolegang/læreplads. Og jo pengene var små, men rakte til en motorcykel (Kawasaki 3cyl. som drak benzin som G.T. drikker Captain)

mvh M@X nu med en endnu smallere snæversynethed [8D]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#37
Ja, hvad skal man sige M@x, du har uden tvivl ret i, at det miljø man kommer fra og færdes i har stor betydning for ens synspunkter. Det er netop hvad min formodning handlede om.

Kald det opdragelse, uddannelse, miljø eller arv, det bekræfter blot, at det er svært at nå fuld forståelse for hinanden, når man har så vidt forskellelige udgangspunkter for at vurdere og danne sin mening ud fra. Ikke destomindre forskelelige erfaringsgrundlag vi har. Synes det bliver meget teoretisk og spekulativt, når man kritiserer noget så ihærdigt, uden man har nogen erfaring med det. Det er en helt principiel sag for mig.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#38
Kære Buba.

Jeg kritiserer det fordi jeg betaler til det. Og jeg vil hellere batale til nogen der har mere brug for det. Dem der har råd til våben mens de er på S.U. har ikke brug for S.U.

PS: fik 9,55 kr, i timen da jeg var i lære og det levede jeg af

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#39
@Max - du siger du ikke fik S.U da du var i lære, men under dine skoleophold modtog din lærermester AER-tilskud som nærmest var/er identisk med din løn.

Så jo - du har nærmest også modtaget S.U[Wink], og så har du bare pjattet dem væk på en motercykel istedet for jagt..... skammer du dig ikke?[Big Grin]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

@Max - du siger du ikke fik S.U da du var i lære, men under dine skoleophold modtog din lærermester AER-tilskud som nærmest var/er identisk med din løn.

Så jo - du har nærmest også modtaget S.U[Wink], og så har du bare pjattet dem væk på en motercykel istedet for jagt..... skammer du dig ikke?[Big Grin]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"



Jo jo. Skole opholdet var denngang 12 uger + 2 gange 9 uger ud af 3½ år. Det var dengang det hed Mesterlære og jeg tvivler på at der var noget der hed AER tilskud dengang (1977-1980)

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)