Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SU- hvad må man bruge penge til???
#41
Jeg er slet ikke i tvivl om hvorfor du kritiserer det. Det er bare godt at have andet at kritisere ud fra end egene følelser og holdninger.

Der er ikke mere i det fra min side.
Ellers som jeg skrev, er din holdning som udgangspunkt lige så rigtig som min. jeg kan sagtens se fornuft i nogle af dine holdninger til emnet. Man skal bare passe på at der ikke går for meget teori i skidtet, det bliver det usagligt af.
Og så den der, at det kun er en selv, der har ret. Sådan er det nemlig sjældent. Sandheden er ofte inde imellem, og det lurer mig, om det ikke er sådan i forbindelse med den aktuelle emne??

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#42
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Boryx

@Max - du siger du ikke fik S.U da du var i lære, men under dine skoleophold modtog din lærermester AER-tilskud som nærmest var/er identisk med din løn.

Så jo - du har nærmest også modtaget S.U[Wink], og så har du bare pjattet dem væk på en motercykel istedet for jagt..... skammer du dig ikke?[Big Grin]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"



Jo jo. Skole opholdet var denngang 12 uger + 2 gange 9 uger ud af 3½ år. Det var dengang det hed Mesterlære og jeg tvivler på at der var noget der hed AER tilskud dengang (1977-1980)

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Nok derfor du ikke er blevet ligeså klog som en akedemiker[Big Grin]

Jeg ved ikke om AER fandtes dengang, men tror det faktisk.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Kære Buba.

Jeg kritiserer det fordi jeg betaler til det. Og jeg vil hellere batale til nogen der har mere brug for det. Dem der har råd til våben mens de er på S.U. har ikke brug for S.U.

PS: fik 9,55 kr, i timen da jeg var i lære og det levede jeg afNu har vi forklaringen: For dårlig ernæring kan medføre at væksten stopper for tidligt[B)][B)][B)][Wink][Big Grin]--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Svar
#44
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Boryx

@Max - du siger du ikke fik S.U da du var i lære, men under dine skoleophold modtog din lærermester AER-tilskud som nærmest var/er identisk med din løn.

Så jo - du har nærmest også modtaget S.U[Wink], og så har du bare pjattet dem væk på en motercykel istedet for jagt..... skammer du dig ikke?[Big Grin]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"



Jo jo. Skole opholdet var denngang 12 uger + 2 gange 9 uger ud af 3½ år. Det var dengang det hed Mesterlære og jeg tvivler på at der var noget der hed AER tilskud dengang (1977-1980)

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Nok derfor du ikke er blevet ligeså klog som en akedemiker[Big Grin]

Jeg ved ikke om AER fandtes dengang, men tror det faktisk.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"



Ja, jeg er det der kaldes "udpræget praktisk begavet"

Idag er der jo gået inflation i begrebet akademiker.

@ n/a Mind mig om at jeg skal punkter et af dine hjul [}Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#45
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Kære Buba.

Jeg kritiserer det fordi jeg betaler til det. Og jeg vil hellere batale til nogen der har mere brug for det. Dem der har råd til våben mens de er på S.U. har ikke brug for S.U.

PS: fik 9,55 kr, i timen da jeg var i lære og det levede jeg afNu har vi forklaringen: For dårlig ernæring kan medføre at væksten stopper for tidligt[B)][B)][B)][Wink][Big Grin]--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!





Du er en vis mand n.a.

Det er hvad jeg siger, mere SU, så folk kan få noget sul på kroppen. Det gør godt for mange ting, bla. vækst kan man erfare. Jeg har jo nemlig ikke haft problemer med vækst i min studietid, kæmper derimod mod overvækst.

Hvordan kan man egentlig skaffe sig kød til føden under studiet, hvis man ikke kan gå på jagt??? Vil man ikke sige, at våben er en af de absolut livsnødvendige ressourcer.
Det undrer mig bare at du af alle ikke kan se det M@x. Det er næsten det eneste, der bør være tilladt at bruge SU-penge på.[?]

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#46
@Buba
Jeg havde en motorcykel for at kunne komme på arbejde. Så var der ikke råd til jagt og våben. Det måtte vente til jeg var færdiguddannet og fik et arbejde til svendeløn.

og nu da du som trådstarter har smidt seriøsiteten, så se lige den unge mand der styrer her: [Big Grin]

http://www.youtube.com/watch?v=tGXhqdOlJns

http://www.youtube.com/watch?v=ZkfDy2O_bZ0

http://www.youtube.com/watch?v=yeDTSmBoJlA



--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#47
Argh, dårlig undskyldning og endnu ringere prioritering. Man køber riffelen først, og hvis der er noget af SU-en tilbage, så er det motorcykler. Kunne du ikke cykle eller løbe på arbejde i stedet for?

Jeg brugte offentlig transport fra Aalborg til Århus dagligt i flere år, for at komme i skolen. Det hele for at kunne bo billigt ude på landet i Nordjylland. Det hele for at få råd til ordentligt våben.

Jeg tror at du et eller andet sted har fortrudt, at du ikke prioriterede anderledes dengang, og købte nogle skydere i stedet for. Det tror jeg. Og har du ikke fortrudt det, SÅ BØR DU!

Det er dælme vigtigt med ordentlig våben-garderobe.

P.S. Jeg er død seriøs, som altid.[^]
/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#48
Hi Hi, der var jeg på SU.

Gode gamle tider, du gamle.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#49
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

[quote]Originally posted by Boryx
@ n/a Mind mig om at jeg skal punkter et af dine hjul [}Smile]
Vil du nu også til at føre bevis for, at dårlig ernæring i senopvæksten også kan medføre Alzheimer[B)] sinden jeg skal minde dig om det[Wink]

--
mvh M@X 2.0[/green]
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Svar
#50
[Big Grin]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#51
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Hi Hi, der var jeg på SU.

Din bil var nu heller ikke noget at råbe hurra for [xx(][Big Grin]
Gode gamle tider, du gamle.

/Buba

Dubravko



--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#52
Ja, jeg ved det, men det var sjovt. Jeg styrrede for vildt, dengang.

Jeg må have fat i Pia K., vi fremmede må have noget mere i SU. Det er så pinligt med en gammel bil, når man skal på familiebesøg til perle-land flere gange om året.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#53
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Buba

Hi Hi, der var jeg på SU.

Din bil var nu heller ikke noget at råbe hurra for [xx(][Big Grin]
Gode gamle tider, du gamle.

/Buba

Dubravko



--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Den der viskerrep, den havde du da klaret meget enklere hvis dine arme ikke havde været så korte, eller du i det mindste bare havde brugt dine øjenkrykker, så du kunne have set hvad det var du lavede[Wink]
Svar
#54
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

@Max - du siger du ikke fik S.U da du var i lære, men under dine skoleophold modtog din lærermester AER-tilskud som nærmest var/er identisk med din løn.

Så jo - du har nærmest også modtaget S.U[Wink], og så har du bare pjattet dem væk på en motercykel istedet for jagt..... skammer du dig ikke?[Big Grin]

//Boryx



Nå, Boryx.

S.U. = Statens Uddannelsesstøtte = skattekroner

AER = Abejdsgivernes Elevrefusion = et bidrag som arbejdsgiverne indbeteler pr. medarbejder. Altså ingen skattekroner.

Nu kan jeg igen sove roligt med bevistheden om at jeg ikke har modtget S.U.

AER ordningen startede forøvrigt i 1977 og den "løn" jeg har fået under mit skoleophold er rent arbejdsgiverfinancieret.

Småkage [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#55
God debat - jeg var ikke bekendt med de alvorlige konsekvenser af underernæring i læretiden [Big Grin]

Jeg tænker på SU som en støtte til den studerende, men så sandelig også en investering som samfundet foretager, vi er som nation afhængige af at have en godt uddannet arbejdsstyrke, her spiller SU'en en rolle da den hjælper unge med at få det til at hænge sammen mens de tager en uddannelse. Det kan samtidig konstateres at de bedst uddannede tjener mest = betaler mest i skat og er længst tid på arbejdsmarkedet.

http://penge.dk/article/152739-skoleboger-er-den-bedste-investering

http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-35185621:s%C3%A5-meget-tjener-du-p%C3%A5-et-helt-liv.html

Man kan så mene at SU modtagerne rigeligt tilbagebetaler deres SU og uddannelse via skatten og således ikke behøver at kære sig om hvad andre mener om den måde de bruger pengene på under deres uddannelse...

Jeg læste for noget tid siden en undersøgelse omkring finansieringen af vores velfærdsstat (jeg kan desværre ikke finde den) her fremgik det at hvis ikke man betalte topskat gennem stort set hele ens arbejdsliv så var man en netto underskudsforretning for staten... Så det kan være en god ide at checke sin skattebillet for de sidste mange år, inden man bilder sig ind at man går og betaler for andre (statistisk set) - det kan være at man trods sit gode job er en nasserøv, der ikke bør købe våben, men i stedet indbetale noget frivillig skat... I hvert fald bør man bede konen stramme ballerne og blande sig uden om hvad man køber af våben - hun skylder dig en million [Big Grin]:

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/01/31/102021.htm

Anyway, det kunne da være interessant at høre panelet omkring hvem, på overførselsindkomst forståes, der har "retten" til at købe våben eller lignende for sjov investeringer:

1) SU Modtagere
2) Dagpenge modtagere
3) Bistandsklienter (den er nem)
4) Efterlønnere
5) Pensionister
6) Folk med egen virksomhed der modtager en form for erhvervsstøtte

Hmm, kom til at tænke på, når min datter nu vokser op (ja, jeg ved det hun er allerede 1.6 af de helt lange nede) er det så acceptabelt, hvis jeg giver hende et våben mens hun er på SU, eller skal hun straks sælge det og veksle det til x antal SU klip som hun så ikke behøver at modtage?

Mvh.
Anders
Svar
#56
Citat:quote:

Hmm, kom til at tænke på, når min datter nu vokser op (ja, jeg ved det hun er allerede 1.6 af de helt lange nede) er det så acceptabelt, hvis jeg giver hende et våben mens hun er på SU, eller skal hun straks sælge det og veksle det til x antal SU klip som hun så ikke behøver at modtage?

Selvfølgelig skal hun det, sådan en lille nasserøv[xx(][Big Grin][Big Grin]

Helt ærligt, hvor mange tusinde er der tale om der har råd til rifler til 25k+ ud af en SU??

Kan i ikke selv høre hvor hult det lyder??

Hvor mange er der reelt, der ud af de 4-5000 kr om måneden efter husleje mad bøger mv, har den slags beløb til overs??? Nej vel, ikke mange.... debatten havde givet mening hvis SU beløbet var 25klik om måneden, skattefrit[B)][?][B)]

Hvis folk har sparet op eller på anden måde forsøger at supplere op for at opretholde en eller anden form for socialt liv i den periode hvor de studerer det er sku da for fanden ligegyldigt. Pengene de har i forvejen eller får af deres forældre er der sku da betalt skat af i forvejen.
Jeg kan ikke på nogen måde hidse mig op over at folk prioriterer anderledes end hvad jeg selv ville gøre.
Der er jo ikke tale om socialt bedrageri. Det ville jeg kunne forstå folks harme over.
Samfundet har valgt at uddanne en mængde mennesker, på godt og ondt, en del af dem er nødt til at lege bogorm i en længere årerække.
I den periode må disse så ikke forsøge at opretholde et liv eller?
De må gå i grønne strømper men ikke i gule og røde??
De skal egentlig helst gå lidt duknakket langs væggene og sige undskyld, undskyld??

Personligt havde jeg aldrig kunne klare mig for SU´en, jeg var nødt til at arbejde ved siden af for at forsøge at opretholde et minimum af økonomi.

Som mikkelhund skriver, så havde han nok ikke kunne gennemføre et reelt studie på den måde udelukkende for SU. Det gik nok kun fordi skoleopholdet var så kort.
Så måske skulle man se på hvilke uddannelser der reelt har behov for SU støtte.
Eller helt afskaffe uddannelsessystemet og f.eks have heksedoktorer og medicinmænd i stedet for uddannede læger, spændende[Big Grin]

Helt klar en interessant debat[Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#57
Som opfølgning på GT´s debat kom jeg til at tænke på et citat af Lektor Torben Størner:

"De folk som har lagt kloakrør har gjort mere for den samlede folkesundhed end lægerne"

[Big Grin]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#58
Måske dem, der har opfundet kloakrør har. Dem, der lægger dem.....ved ikke rigtigt.
Nu skal du huske, at det er akademikere, du taler om der.[Smile]

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#59
Der er ingen grænser for, hvad SU må bruges til.

Men hvis modtageren ikke er studieaktiv stopper SU udbetalingerne, så misbrug kan ikke finde sted.

Misundelse er en grim ting, men er man misundelig på SU, er man en nar. Den kan godt dække husleje og varme/vand/el, men ikke ret meget mere, så de der kan lægge til side til jagtgrej mens de er på SU har min dybeste respekt. Det bliver ikke dem der ryger i luksusfælden senere i livet.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#60
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Der er ingen grænser for, hvad SU må bruges til.

Men hvis modtageren ikke er studieaktiv stopper SU udbetalingerne, så misbrug kan ikke finde sted.

Misundelse er en grim ting, men er man misundelig på SU, er man en nar. Den kan godt dække husleje og varme/vand/el, men ikke ret meget mere, så de der kan lægge til side til jagtgrej mens de er på SU har min dybeste respekt. Det bliver ikke dem der ryger i luksusfælden senere i livet.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).



Jeg håber ikke at du opfatter det som at jeg er misundelig på dem der får S.U.
Vi har set eksempler nok på at det netop ikke kan lade sig gøre at købe jegtgrej for S.U: penge.
På grund af min holdning er jeg blevet kaldt snæversynet og nu en misundelig nar.
Er tonen ikke ved at blive lidt skinger i en tråd der startede meget seriøst og sober?

Jeg siger bare at dem der har råd til at købe jagtvåben på S.U. har ikke brug for S.U.

Jeg stopper her, da tråden er blevet ureriøs [V]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)