Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Min. ladning giver tryktegn.
#41
Ok..tak for svaret, GT
Svar
#42
Citat:quote:

Du skal ikke file i noget som helst, sikke noget vrøvl.....


Vrøvl at det er vrøvl!!!

Citat:quote:

Du flytter da bare mikrometeren ned så den kun lige fanger kanten. Det ER helt tilstrækkeligt til en differencemåling mellem et fabriksnyt hylster og et 1. gangs afskudt hylster.

Vrøvl . Det drejer sig ikke om 1.gangs afskudte hyldste.
Citat:quote:

På alle de hylstre jeg har målt har jeg med mikrometeren kunnet fange kanten frem for udtrækker kraven.

Det kunne jo være at trådstarter ikke er så heldig !

Citat:quote:

Hvis du har 0,2mm i lukkeafstand så er du enten meget tæt på max eller over. At måle det på bundstykkets frie bevægelse kan give en idè til nærmere undersøgelse.
Har du ikke lukkedorne så prøv med et stykke almindeligt papir på stødbunden i bundstykket (almindeligt papir vil ligge på omkring 0,08mm). Dette bør i den ideelle verden give en anderledes følelse når du lukker låsen.
Dette er ikke almindelig praksis men et væsentlig mere brugbar metode end at måle på låsens frie bevægelse.
Kan du få 3 lag standard papir under så er du over maks lukkeafstand.


Vrøvl!

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#43
Citat:quote:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Du skal ikke file i noget som helst, sikke noget vrøvl.....
--------------------------------------------------------------------------------
Vrøvl at det er vrøvl!!!


Ja det ER noget vrøvl, du skal ikke file i noget som helst.

Citat:quote:

Du flytter da bare mikrometeren ned så den kun lige fanger kanten. Det ER helt tilstrækkeligt til en differencemåling mellem et fabriksnyt hylster og et 1. gangs afskudt hylster.
--------------------------------------------------------------------------------

Vrøvl . Det drejer sig ikke om 1.gangs afskudte hyldste.


Det drejer sig præcis om forskellen mellem et nyt og et 1.gangs afskudt hylster, når vi snakker hylster hoved udvidelse.

Citat:quote:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
På alle de hylstre jeg har målt har jeg med mikrometeren kunnet fange kanten frem for udtrækker kraven.
--------------------------------------------------------------------------------

Det kunne jo være at trådstarter ikke er så heldig !


Det vil jeg med ret stor sikkerhed sige at han er.
Udtalelsen baseres på titusindvis af genladede patroner gennem de sidste 20 år, hvorved et ret stort statistisk materiale er forventeligt.

Citat:quote:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Hvis du har 0,2mm i lukkeafstand så er du enten meget tæt på max eller over. At måle det på bundstykkets frie bevægelse kan give en idè til nærmere undersøgelse.
Har du ikke lukkedorne så prøv med et stykke almindeligt papir på stødbunden i bundstykket (almindeligt papir vil ligge på omkring 0,08mm). Dette bør i den ideelle verden give en anderledes følelse når du lukker låsen.
Dette er ikke almindelig praksis men et væsentlig mere brugbar metode end at måle på låsens frie bevægelse.
Kan du få 3 lag standard papir under så er du over maks lukkeafstand.
--------------------------------------------------------------------------------

Vrøvl!



NIX!
Alt det ævl med at måle den frie bevægelse giver dig kun et hint.

En fysisk måling ved blokering, f.eks papir eller bly vil komme tættere på den rigtige metode, nemlig lukkedorne.

Ligger du på eller over 0,2mm i lukkeafstand så ER du tæt på eller i nogle tilfælde OVER maksimal tilladelig lukkeadstand.
Lukkeafstanden skal ses isoleret på våbnet og ikke i relation til en eller anden tilfældig patron eller kalibreret hylster.

Når du éen gang har den korrekte lukkeafstand kan du begynde at lege med "lukkelængde" på hylstret.

Har lige checket databladet fra SAAMI og på det specifikke kaliber er MAX tolerancen i lukkeafstanden 0,26mm
Derfor er det ikke vrøvl at 0,2mm lukkeafstand er TÆT på den maksimale lukkeafstand!
Den bør nærmere ligge på omkring 0,05mm hvis det skal være i orden.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#44
Snakker i nu ikke både i øst og vest, uden at definere hvad i egentligt snakker om[Wink][Wink]

SAAMI eller CIP angiver vel et fysisk minimum for en afstand fra et givent sted på kammerets skulder, til bundstykkets trykflade for patronbunden. Samme norm angiver så også hvor meget den givne afstand må være større.

SAAMI og CIP angiver også MAXIMAL hylstermål på modsvarende målepunkter, men efter hvad jeg har kunnet opstøve, angives der ikke hvor meget et hylster må være under maxmål.

Disse standarder er indført for at sikre sig, at alle patroner i et given kaliber kan bruges i alle rifler/våben kamret for nævnte kaliber.

Genladeren har så en chance for at fremstille hylstre, som passer meget bedre til det specifikke våben. En sådan specifik tilpasning, kan så godt medføre at denne patron ikke kan kamres i en anden riffel. Dette uden at der er fejl, eller mål som ligger udenfor tolerencen på riflen.

En simpel og effektiv måde at kontrollere om patronen passer optimalt til ens specifikke kammer, er at bruge papirtricket, hvor man tester med 1-3 sykker almindeligt papir mellem hylsterbunden og bundstykket. Her skal ikke bruges vold, men det er så ofte muligt at måle den specifikke lukkeafstand mellem den aktuelle patron og den aktuelle riffel. Man kan med rimelig precicion måle tykkelsen på det papir som har været klemt mellem hylster og bundstykke. Da papiret generelt beholder det mål som det er komprimeret ned til.

Justering af den specifikke lukkeafstand kan gøres ved at skrue kalibreringsdien så meget tilbage, at et kalibreret hylster kun acceptere 1 stykke komprimeret papir mellem bunstykke og hylsterbund. (til precicionstest er det anvendeligt med aktuel lukkeafstand på mellem 0 og 0,03mm.
På jagtammo som skal fungere problemfrit, er det ønskværdigt med mellem 0,03-0,1mm.

Lukkeafstand kan på mange veltilpassede rifler ikke vurderes på basis af hvor meget man kan bevæge bundstykket frem og tilbage i lukket tilstand, da der ofte kan være under 0.05mm i luft mellem bundstykket og pibens endeflade.
Svar
#45
Citat:quote:

En simpel og effektiv måde at kontrollere om patronen passer optimalt til ens specifikke kammer, er at bruge papirtricket, hvor man tester med 1-3 sykker almindeligt papir mellem hylsterbunden og bundstykket. Her skal ikke bruges vold, men det er så ofte muligt at måle den specifikke lukkeafstand mellem den aktuelle patron og den aktuelle riffel. Man kan med rimelig precicion måle tykkelsen på det papir som har været klemt mellem hylster og bundstykke. Da papiret generelt beholder det mål som det er komprimeret ned til.

Justering af den specifikke lukkeafstand kan gøres ved at skrue kalibreringsdien så meget tilbage, at et kalibreret hylster kun acceptere 1 stykke komprimeret papir mellem bunstykke og hylsterbund. (til precicionstest er det anvendeligt med aktuel lukkeafstand på mellem 0 og 0,03mm.
På jagtammo som skal fungere problemfrit, er det ønskværdigt med mellem 0,03-0,1mm.

Præcis!

Citat:quote:

Har lige checket databladet fra SAAMI og på det specifikke kaliber er MAX tolerancen i lukkeafstanden 0,26mm


De, i dette tilfælde omtalte, 0,2mm er selvfølgelig ikke lukkeafstanden men "sluppet".
Lukkeafstanden angives specifikt i SAAMI standarden for 7-08 Rem til:
Min:41,40mm
M@X:41,66mm
Hvilket tillader lukkeafstanden at variere inden for et område af 0,26mm.
Lukkeafstanden måles specifikt fra stødbunden i bundstykket til "midtpunktet" på konussen mellem hals og krop i en diameter af 0,4".

Det var så lukkeafstanden.

Det tilsvarende mål for specifikt 7-08 patronen hedder 41,5 - 0,18mm
Dette giver således:
MIN 41,32mm
M@X 41,50mm

Et samlet slutteligt spillerum for lukkeafstand og patrontolerancer giver således mellem 0,1mm negativt spillerum eller 0,34mm positivt spillerum.

Nu ved jeg ikke om man må gengive data fra SAAMI men når nu de har lagt dem ud på nettet, så skulle der vel ikke ske noget ved at referere til data???

http://saami.org/specifications_and_information/publications/download/206.pdf

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#46
Ja,ja det tror jeg virkelig er noget trådstarter kan bruge!
Fedt at man kan lære noget nyt hver dag. !
Vidste ikke at Delfi lå på Fyn !

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#47
Citat:quote:

Fedt at man kan lære noget nyt hver dag. !

Ja ikke[Wink][Big Grin]

Jeg vidste ikke at man nu ikke måtte forklare hvordan teknikken hænger sammen![Wink]

Trådstarter har da fået konkrete tekniske efterprøvede metoder til at sikre hvordan han kan kalibrere sine hylstre korrekt f.eks papirmetoden som er simpel og overordentlig effektiv.

Han har også fået teknisk forklaret hvordan f.eks SAAMI definerer kamre og patroner i relation til længde.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#48
De der kamerikanere, har ikke meget styr på standarder.
På en del kalibrer viser det sig faktisk at maxpatroner, langtfra kan gå i minkamre.

Så tror da fanden at det er sjældent at se nogle der reelt retter sig efter standarderne.

Samme fenomen har jeg aldrig set i CIP. De har generelt opfattelsen af at en standardiceret norm, skal være brugbar.
Svar
#49
Jeps,

som på denne 7-08 Rem hvor M@X patronen ikke burde kunne gå i et MIN kammer.

Det er nu heller ikke så nemt at tyde CIP....
http://www.cip-bobp.org/homologation/uploads/tdcc/tab-i/tabical-de-page35.pdf

Det forekommer også umiddelbart som om man må have et negativt spillerum på 0,17mm iflg. CIP?????

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#50
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Ja,ja det tror jeg virkelig er noget trådstarter kan bruge!
Fedt at man kan lære noget nyt hver dag. !
Vidste ikke at Delfi lå på Fyn !

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"



Nu skal du da ikke blive sippet på dine gamle dage, du bette Søren[Wink][Wink][Big Grin]

Glæd dig nu bare over at gammelnok for en sjælden gangs skyld har et minimum af ret[B)][B)][8D]
Svar
#51
Sinne gas Jønne ! Det ved enhver da.[Smile]

Glæder mig hvergang der kæmpes om æren for størst våbenindsigt.

Hvorfor kommer jeg aldrig på podiet? [Sad]

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#52
Det var da godt nok grove Søren så nemt du blir´ pigesur[Big Grin]

Jeg lærte skam også noget[Wink]
Jeg lærte at ved alle "308" afarterne så er der faktisk tale om, både ved CIP og SAAMI at man kan have et negativt spillerum hvis man følger standarderne.

Så godt som jeg har kunne måle 2 forskellige sæt lukkedorne til "308" så er der på det ene sæt omkring 0,14mm forskel på "GO" og "NO GO" og 0,15mm på det andet.
I CIP angives der en "Delta" længde tolerance på 0,1mm.
Må indrømme at forvirringen er total.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#53
Vrøvl! Kællinger bliver ikke pigesure!

Iøvrigt godt at vide at sund fornuft ofte rækker, ifht div. normer.

SS

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#54
Tak for god vejledning, og tekniske forklaringer!
Citat:quote:

Må indrømme forvirringen er total

Godt jeg ikke er den eneste [Smile]

Papir tricket viste at låsen kunne lukke, med modstand, over to stykker papir, med et samlet mål på 0,22 mm. Ved tre stykker kunne den ikke lukke med almindelig kraft.
Så vidt jeg forstår GT's udmærkede forklaring omkring sami mål, ligger sluppet inden for tolerancen? Betyder det så at mine patroner stadig er sikre at bruge?
Svar
#55
Det burde ikke være et problem MEN
du stresser din hylstre unødigt meget set ud fra en genladers perspektiv.
Du burde kunne mærke modstand med bare éet stykke papir.
Du skal kalibrere dine hylstre lidt "mindre".
(løsn die´n en smule og prøv igen)

Har lige testet mine egne 7-08 hylstre fra Remington, Winchester og Norma.
Her fanger mikrometeren kanten og ikke kraven, på samtlige testede hylstre.

Det ville da også være træls at skulle file kraven ned for at måle, (læs: unødigt arbejde)[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)