Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Så kom "Den lille Vixen" til at skyde.
#21
Er det fordi jeg er kjøvenhavner I ikke vil ud med det.[Big Grin]

Syntes bare det lyder spændene, og kunne bestemt aldrig finde på at forsøge den slags på mine egne piber.

Hvor meget koster sådan en behandling?

Med venlig hilsen
Jens

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Med venlig hilsen
Onkel J

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Svar
#22
Nu er dybfrysning jo nok ikke lige det foerste man skal kaste sig over hvis man ikke kan faa sin riffel til lave ordentlige grupper Der er jo mange andre kilder der boer elimineres foerst. Har man derimod en riffel som tidligere har skudt godt, men som begynder at sprede, kan man jo undersoege om: er alt (skruer, kikkert, amo, m.v.) som det skal vaere?, er piben sat til med belaegninger? = timelang rensning, er den slidt ud = ny pibe; hvis ingen af foernaevnte = forsoeg da med en kryogenbehandling - det kan da ikke skade..

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by Jens Madsen

Er det fordi jeg er kjøvenhavner I ikke vil ud med det.[Big Grin]

Syntes bare det lyder spændene, og kunne bestemt aldrig finde på at forsøge den slags på mine egne piber.

Hvor meget koster sådan en behandling?

Med venlig hilsen
Jens

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.



Det har ikke en døjt at gøre med at gøre at Du Du er kjøbenhavner. Vi andre, der sågar taler godt om metoden, kan ikke få opskriften [Wink]

Det kunne være CP holder kortene tæt til kroppen, for ikke at få en klog Åge på nakken.

Grunden til jeg fik kølet en pibe ned, var jeg havde hørt at stukking (aner ikke hvordan det staves) men det skulle betyde man trykker materialet i piben; skulle have større betydning end alm. slid.

Jeg har altid passet på mine piber, og har også en 7.62x51Nato vekselpibe, hvorfor jeg kunne udelukke andre parametre, idet riflen skød fint med den monteret.

Pris: jeg er integreret Jyde, så det har jeg glemt - tog den som straksafskrivning, mener man bør gøre det hver gang man slipper slanterne til våben, jagt, fisketure og anden naturkrævende underholdning [}Smile]

mvh
mvh
Svar
#24
Stukning kender jeg godt, er selv smed. Det må jo næsten være det modsatte for der varmer man stålet op og nedkøler det lynhurtigt.

Har lige fundet ud af, hvad men ikke skal gøre[Sad!] tabte riflen, smadrede pide skæfte og kikkert - synes ikke godt om.

Har nu et skrammet skæfte, en pibe med seriøs asfalteksem, og en zeiss der ligner en våd sommerhat.

Med venlig hilsen
Jens

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Med venlig hilsen
Onkel J

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Svar
#25
Det er jo bare lidt patina[Big Grin]
Men surt[xx(]

Mvh.Rene
Svar
#26
Fandt linket.
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.ph...62&p=13173

Jeg mener også det har mest virkning på piber der har skudt en del.
"Vingsted" anbefalede på et tidspunkt en behandling efter - og for ca. hver 2000 skud.
Behandlingen kan afstresse de spændinger der opstår når stålet stukkes lidt sammen ved hvert eneste skud.
Med andre ord, stålet bringes "bare" tilbage til "normalposition" + spændinger elimineres.

Jeg har endnu tilgode at opleve en pibe der bliver dårligere efter en behandling.

Evt. flere oplysninger kan fåes over pm[Wink]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by CP

Fandt linket.
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.ph...62&p=13173

Jeg mener også det har mest virkning på piber der har skudt en del.
"Vingsted" anbefalede på et tidspunkt en behandling efter - og for ca. hver 2000 skud.
Behandlingen kan afstresse de spændinger der opstår når stålet stukkes lidt sammen ved hvert eneste skud.
Med andre ord, stålet bringes "bare" tilbage til "normalposition" + spændinger elimineres.

Jeg har endnu tilgode at opleve en pibe der bliver dårligere efter en behandling.

Evt. flere oplysninger kan fåes over pm[Wink]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"


Det link som Torben har lagt på NVF, er såvidt jeg kan se en forkortet og censureret version, af de data som jeg fik fra samme Torben omkring 1999, og har refereret tidligere i tråden.
Der var jeg involveret i nogle test af piber i vingsted.
Dette samarbejde ophørte dog, da deres testmetoder og testforhold, efter min mening var "tilfældige" prinært pga deres baneforhold på 300m, hvor der ofte var meget turbulens.
De mente godt at man kunne sammenligne precicion på piber, når man på 300m havde 15 - 20cm spredning pga vind, når piberne på andre baner kunne prestere 4-5cm grupper.

Angående dine oplysninger omkring stukninger, og spændinger pga tryksprækker, virker det uhyre interesant.Her kan godt være forklaringen på de forskellige, og tildels modstridende resultater der findes med henholdsvis nye og gamle piber.

Nu behøves du ikke være så genert, at du kun vil videreformidle info via pm[Wink] Det er faktisk ikke urealistisk, at du har fat i noget, hvis der både er en tendens til afskalning af belægninger, samt en afspænding af "skudskader" i piben
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)