Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kaliber 308 på 1000 meter
#21
Fordi skudgrupper altid måles center til center. Så er skudgrupper sammenlignelige mellem alle kalibre. [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by GT

Det er fordi det er jagtfrokkostteori.....

En scenar har grundet konstruktionen, bæreflade som et tungere projektil med samme længde.
For at kunne beregne twist er det irelevant med kuglevægten, men i stedet længden der er interessant.

Som jeg skrev så er min personlige erfaring at man først kommer i nærheden af noget brugbart ved omkring en 178 grains A-max eller lignende med forhold bærelængde og BC. Med denne skal man med en V0 på ca 840 m/s kunne ligge omkring 380 m/s på 1000m.
Til den opgave skal man nok bruge en 74cm pibe.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



nu er det jo ikke alt hvad der skrives der er jagtfrokostteori[Wink]
noget af det er rent faktisk prøvet både værksted´s teknisk og i virkligheden[Smile]

og jo på bane 4 i boris kan der skydes fra 100m til 1000 m i 100 m spring
og det kan man lære meget af[Wink]
en remington 700 cal 308 med en nosler bal-tip (30168 ) med 840m/s i en 24"pibe virker fint ud til 1000m længere har jeg ikke prøvet
på 1000m er farten 362m/s (i teorien)
hullerne var lidt ovale på 800m men ikke på 900 og 1000m ?

hvis "man" kun skulle/vi drage egen erfaring og ikke lytte til andre og deres teori ville hjulet ikke være opfundet endnu !!!!!!!!!!

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#23
Hvordan lejer man banen, synes ikke rigtig Google giver svaret?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by CP

Hvordan lejer man banen, synes ikke rigtig Google giver svaret?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Det er ikke umuligt, men jeg har været sammen med andre, som vi fik det hele aflyst kort for inden arrangementet da der er andre brugere med forrang.

Da de har fået et Kongsberg anlæg er banen i øvrigt også blevet meget mere interessant end tidligere, hvor skydning på en del andre baner skulle afbrydes for at vi kunne markere/plastre skiver.

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#25
Dem som konkurrerer i 1000m skydning arbejder ofte men 308. her oplever man ofte at man tilstræber at kuglen er subsonisk på den aktuelle konkurrenceafstand.
Man har erfaring for at den er ustabil i overgangszonen mellem super og sub, for så at genvinde stabilitet når den er blevet klart sub. Det er formodentligt det den lille Hat ting ser med de ovale huller på 800 m. Virkeligheden underbygger nok, at hastigheden er mere moderat så den omkring 800m går gennem transcesionszonen.

@gammelnok. det er ikke bærelængden der er afgørende for krav til twist for stabilisering, men du kan have en smule ret i at det for Scenars vedkommende kun er den blyfyldte del af kuglelængden der tæller.

Men igen, dem der skyder meget på 1000m i konkurrence med 308, anvender som regel 30-32" lange piber, med en så langsom stigning, at alle guruprogrammer har afskrevet stabilitet i forhold til den anvendte kugle. Men kuglen har desværre ikke læst ballistikteorier, så den tror da at det er helt naturligt at den er stabil.
Svar
#26
OK Søren. Men ved du hvem man skal henvende sig til for at forsøge at leje. Jeg har jo ikke så langt derud?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#27
Citat:quote:

hvis "man" kun skulle/vi drage egen erfaring og ikke lytte til andre og deres teori ville hjulet ikke være opfundet endnu !!!!!!!!!!

Måske fordi der normalt ikke kommer andet end jagtfrokostteori[Wink]
Men man kan jo genopfinde hjulet og sælge det som en nyopfindelse.....

Helt klart den opskrift du kommer med IKKE er supersonisk på 1000m.

Måske man bare med tiden bliver lidt træt i låget af at høre om rifler der skyder "hul i hul", på skrift og når man så møder folk på skydebanen så er sagen ret ofte temmeligt anderledes.
Ligeledes burde man nok tage betablokkere når man deltager i feltskydninger med alle de "et huls gruppe" skytter[Big Grin][Big Grin]

Har det lidt som AHSV......

Selv er jeg en så stor hjælpeløs amatør der ikke formår at lave bedre gennemsnitlig præcision på 200m end sølle 25-30mm på 10 skud, så jeg har åbenbart ret langt endnu.....

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#28
@Simrekokken,

Citat:quote:

det er ikke bærelængden der er afgørende for krav til twist for stabilisering, men du kan have en smule ret i at det for Scenars vedkommende kun er den blyfyldte del af kuglelængden der tæller.

Længden er en afgørende faktor.
Jeg vælger at antage at bærelængden har en del at sige idet to projektiler med ens længde men forskellig bærelængde agerer enddog meget forskelligt.
Eksperimenterede på et tidspunkt med 12" stigning og 180-190 grains projektiler og her var der et klart billede af en forskel.
Grupperne skudt med den korte bærelængde lavede generelt mere "ovale" huller.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#29
Citat:quote:

3,44 mm 5 skuds gruppe/ 100 meter


[:0][:0][:0]

Er godt nok imponeret af målegrejet.

Hvor køber man det???

Altså noget der kan måle hundrededele i huller i papir?????

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

3,44 mm 5 skuds gruppe/ 100 meter


[:0][:0][:0]

Er godt nok imponeret af målegrejet.

Hvor køber man det???

Altså noget der kan måle hundrededele i huller i papir?????

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Skal det være håndholdt kommer dt nok til at knibe pga jordforbindelsen.

Men der findes et pc program hvor man kan uploade sine billeder.
Det beregner så udfra center til center en gruppe størrelse.

Men kommentaren var at da det gav mere realistiske(læs større) grupper end dem man selv kom frem til med skydelæren. Ja så var konklusionen klar.....hvad skal jeg med det ?

Spøg til side.

Ham der har lavet serien "the road to precision", som ligger på youtube, og er der jeg har set det, bruger det program og det virker ganske seriøst. Især da det kan være besværligt at måle bare nogenlunde præcist på fx våde skiver.

Med hensyn til kuglevægt, kostruktion og bæreflade.
Både Border og Litz går op i totallængde, bæreflade og diverse andre data på på projektilet. Så for anden gang på kort tid tror jeg, at jeg hælder mest til N/A siden.

Uanset hvem der har ret giver det anledning til et eksperiment.

Jeg vil prøve at smide 139 grains scenar igennem min 260 rem med 10" stigning. Går det godt kan næste forsøg være 140 grains hornady SP, de vejer næsten det samme, men er noget forskellige i opbygning.

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#31
Præcis,

det er længden i forhold til diameteren. Det har i relation til twist ikke noget med vægt at gøre ud over at det normalt følges ad til en hvis grænse.
Jo kortere projektil ifht diameteren jo længere twistrate.
Et kugleformet projektil skal velsagtens have en stigning på en 50-60 tommer.

Det var stort set samme eksperiment jeg lavede. Hvor stort set kun bærefladens længde var forskellig.

Selvfølgelig vil der være en grundlæggende forskel i BC´en også.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#32
Det er muligt at leje banerne i Borris som civil, men det er ret dyrt.

Vi (Sportsskytteklubben Mildot) har et par skydninger derude årligt.
Vi giver et par tusinde pr. bane, men prisen stiger nu (igen).
Vi har normalt bane 14 og bane 4, men ved sidste skydning i juni havde vi for første gang Kongsberg banen som kun er 600m, samt bane 3 som har saab mål ud til 1500m.
Sidsnævnte er god, da den har mål på mange forskellige (ukendte) afstande, startende ved ca. 400m.

Vi må i princippet sætte papirmål over alt i terrænet, så længe de er inden for skudafgrænsningerne.

Jeg har efterhånden smidt over 1500 stk. 308'ere efter de lange mål.
Min erfaring med 308 og 24" pibe:
Med 167gr. Scenar har jeg Cold bore hits på op til 800m.
Den er ret konsistent på denne afstand og vælter saab målene hver gang.
På 1000m er den ustabil og det kræver en del held at få hits.

155gr. Scenar har højere BC og er desuden hurtigere og kan nemt holdes supersonisk til 1000m.
Dem brugte jeg meget i starten, men gik tilbage til 167gr., da jeg får mindre grupper med den.
Jeg er bare så begrænset til en max. afstand på ca. 800m.
Jeg vil nok til at eksperimentere med 155gr. igen.
De er fint præcise til saab mål på 1000m's afstand.

Kontakt til Sportsskytteklubben Mildot kan ske via PB til undertegnede.

Mvh
Carsten
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

3,44 mm 5 skuds gruppe/ 100 meter


[:0][:0][:0]

Er godt nok imponeret af målegrejet.

Hvor køber man det???

Altså noget der kan måle hundrededele i huller i papir?????

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Undskyld undskyld - jeg tog bare en digital skydelære, som jo viser den målte værdi m. 2 decimaler og trak så kuglediameteren fra, som jo også er opgivet m. 2 decimaler.
Jeg opgav så det tal min lommeregner viste - havde ikke tænkt på jeg skulle runde ned til en decimal, så er det ok jeg siger 3,4 mm eller skal jeg runde ned til hele tal og sige 3 milimeter??

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#34
@TRG-S,

spændende,

det er denne samt den 155 grains Nosler som jeg eksperimenterer med for tiden.
Skal dog lige have lavet nye ladninger da jeg satte mit kammer 9mm tilbage på min TRG. Så jeg skal starte forfra med ladninger idet den nu er med et M852 match kammer.

Med det standard kammer havde jeg ca 4mm friflugt med en 155 grains Scenar når denne havde et 5mm indgreb i hylstret.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#35
Citat:quote:

Undskyld undskyld - jeg tog bare en digital skydelære, som jo viser den målte værdi m. 2 decimaler og trak så kuglediameteren fra, som jo også er opgivet m. 2 decimaler.
Jeg opgav så det tal min lommeregner viste - havde ikke tænkt på jeg skulle runde ned til en decimal, så er det ok jeg siger 3,4 mm eller skal jeg runde ned til hele tal og sige 3 milimeter??



Er blot vildt imponeret over at man i flossede huller i papir måler så præcist[:0]
Har gennem min læretid forsøgt at lære at måle blandt andet huller i metal og selv her vil 3 forskellige personer have svært ved at fremkomme til samme resultat med 0,01mm møjagtighed.

Nuvel, kuglen har en ret veldefineret diameter.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Undskyld undskyld - jeg tog bare en digital skydelære, som jo viser den målte værdi m. 2 decimaler og trak så kuglediameteren fra, som jo også er opgivet m. 2 decimaler.
Jeg opgav så det tal min lommeregner viste - havde ikke tænkt på jeg skulle runde ned til en decimal, så er det ok jeg siger 3,4 mm eller skal jeg runde ned til hele tal og sige 3 milimeter??



Er blot vildt imponeret over at man i flossede huller i papir måler så præcist[:0]
Har gennem min læretid forsøgt at lære at måle blandt andet huller i metal og selv her vil 3 forskellige personer have svært ved at fremkomme til samme resultat med 0,01mm møjagtighed.

Nuvel, kuglen har en ret veldefineret diameter.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Jeg målte jo bare så godt jeg kunne fra de to yderpunkter af hullet med den digitale skydelære og så aflæste hvad den stod på.

HVORDAN VILLE DU GØRE ?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#37
CP
Før du kan bruge den form for måling, er du nød til at skyde lidt forbi med en enkelt kugle. Så skal dine mål korrigeres i forhold til hvor stor det fritliggende hul er.
Ofte vil et hul i pap eller papir, være markant mindre en den kugle som har lavet hullet. Denne skumle virkning kan desværre ødelægge ens selvtillid, da gruppen pludselig vil vokse med op til et par mm. Nu er resultatet pludseligt forandret fra fantastiske 3,44mm til noget så håbløst som 5.0mm[B)][B)][Big Grin]
Svar
#38
n/a, din gamle nisse.

Når man vil måle centerafstanden mellem 2 huller med et digitalt skydelære, så måler du det ene hul og nulstiller skydelren på dette mål.
Så bruger du de indvendige kæber til at måle ved yderkanten i de to huller du vil kende centerafstanden på.
Den aflæsning du får nu er lig med centeraafstanden, uanset hulstørrelsen.
PS: metoden kan kun bruges til at måle centerafstanden mellem 2 huller af samme diameter

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

n/a, din gamle nisse.

Når man vil måle centerafstanden mellem 2 huller med et digitalt skydelære, så måler du det ene hul og nulstiller skydelren på dette mål.
Så bruger du de indvendige kæber til at måle ved yderkanten i de to huller du vil kende centerafstanden på.
Den aflæsning du får nu er lig med centeraafstanden, uanset hulstørrelsen.
PS: metoden kan kun bruges til at måle centerafstanden mellem 2 huller af samme diameter

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Din metode gælder selvfølgeligt på de grupper vi dødelige kan lave.[Wink]Men det virker ikke når man har så god en skyder, at der ikke er mellemrum mellem hullerne. Her kan man jo ikke afgøre hvad der er hulstørrelse, og hvad der er centerafstand. Især ikke når der sidder mere end 5 i samme hul.
Selv om det nærmer sig hvor du får ferie, behøves du da ikke parkere den øverste[B)][B)][Big Grin]
Svar
#40
Præcis - jeg havde jo kun et hul omend det selvfølgelig var noget større end et et-skudshul.
Jeg målte på det største led på hullet og trak kuglens diameter fra.
Jeg har et billede der både viser hullet og skydelæren, hvor man også kan se tallet.

Men jeg tror N/A har ret. Jeg har regnet med kuglens faktiske diameter, skulle nok kun have trukket det fra som et faktisk hul i papiret bliver.

Ps. N/A har set billedet.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)