Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kaliber dilemma 223 eller 7mm-08
#21
Hej

Hvis resultatet af dine fiflerier indbefatter, at du skal ligge med meget krudt tæt op af grænserne for at opnå den ønskede hastighed ?
Ja så bør du overveje 284 winchester.

Kan også køre i en kortlås, ligesom 7-08, men er måske en udfordirng i nogen af de korte låsesystemer(jeg har glemt hvad du vil bruge) pga rebatted rim og stejle skuldre. men den kan køre i rem 700 kort og så behøver man vel ikke mere.

Men du har en hylstervolumen, der minder mere om 7x64 og 280 remington og det harmonerer mere med de projektil vægte du beskriver.

7-08 er bedre med 130-140 grains

Vh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#22
BC,

Det jeg fifler efter er god vægt og moderat hastighed til kødjagt på råvildt. Målet i øjeblikket er ca. 160 grain og under 800 m/s alternativt mono kugle 140 grain og nok lidt højere hastighed. Der er ingen ønsker om mere hylstre volume eller optimale hastigheder, vores skud afstanden ligger normalt fra 30 til 120 meter på trykjagt.
Jeg skyder normalt med 270Win med 140 grain Accubond. Det er lige præsist den skudvirkning fruen ikke vil se i køkkenet.

Hylster volume og hermed hastighed har jeg nok af i 25-06'ern og 270'ern. Men du har ganske ret, 130-140 er nok bedre til at optimere en 7-08 med.

mvh

Stigningen på Walther Lothar piben er målt til 24 cm el. 9,5", og det er godt nok på kanten til de 170 grains med 760 m/s. Nu får vi se, hvis Bell kan skyde elefanter med 173 grain milli surplus, så kan jeg vel skyde råvildt med 170 Oryx[:o)]

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#23
Hej

Nu skrev jeg også hvis du skulle ligge til grænsen for at opnå den ønskede hastighed. Hvis formålet er at den skal være født langsom. Så er der ikke tvivl om at en 7-08 med et tungt projektil er godt, men husk så en stejl stigning til piben, da den lave hastighed kan give for lidt rotation.

Vh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#24
Undskyld mig, men hvad med være være sikker side, på den måde har du nok "firepower"

http://www.barrett.net/firearms/model82a1

/Rolin

Alt andet er:
[Image: image_zps4c4a1c98.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#25
Flemming, tror ikke at du har fuldt med. Det var til råvildt, ikke kanin[Big Grin]

Michael
Svar
#26
Rolin, den kanon er lavet til at skyde små skrøbelige mennesker med på 2,000 meters afstand. Husk at være på vindsiden, så du ikke kan lugte dem[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#27
Når man så hører en af instruktørerne ved Magpul Dynamics med en interesant fortid udtale, at den skyder med en egenspredning på 2-3 moa, under streger det bare, hvor meget de atmosfæriske forhold betyder, når den relativt dårlige egenspredning kan kompenseres af rå bc. Og dermed blive brugt på de afstande.

Den er så også beregnet og skabt til større og hårdere mål og ikke små skrøbelige mennesker.

Mvh Sørn

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#28
Status på 7-08 med tung kugle:

Moderat ladning med 203B krudt (optimeret i QL)- trim og total længde som standard.

S&L skyder næsten hul i hul med 170 grain Oryx, også med Barnes TTSX i 140 grains, dog sidder de 30 mm højere.
Det samme gør Walthar Lothar piben på Win 70'ern (1-9.5" stigning) måske lidt tættere med TTSX[:I].

Jeg har meget...meget svært ved at få armene ned, men på den anden side lidt medgang skader ikke[Big Grin]

Nu skal 170 grains Oryx prøves på råvildt på lørdag.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#29
Citat:quote:

Jeg har meget...meget svært ved at få armene ned, men på den anden side lidt medgang skader ikke


Behold du dem endeligt oppe.... ellers tror folk bare du sidder ned[Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#30
Skønt at du har fået en god start på 7-08 projektet [Smile]
Min egen var i aktion forrige lørdag i det svenske, hvor den mødte en elgtyr. Efter træfning af en 140gr Accubond gik tyren 5-6m før den blev træt, så det var overkommeligt at finde den [^]
Svar
#31
@GT
Du har travlt, eller hvad?

Gid din røv må klø og dine arme må være for korte, og den der vil klø for dig han bider negle[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Med yderst venlig hilsen

Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#32
Sidder sgu her og læser og bliver lun på så'n en 7mm-08 - har ikke en 7mm, så det kunne godt blive det næste projekt. [:p]

Kan den med fornuft laves på en Sako lås?

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#33
Weekenden resultat, 2 stykker råvildt, et smaldyr og et bukkelam,

Bukkelammet skudt perfekt, intet kød spild - perfekt[Smile]
Smaldyret, kuglen tog en gren inden den ramte dyret, kunne bruge køller og ryg[V]

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#34
Det var da være, hvis kun du kunne bruge for bove, og hals.

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#35
Det var aldrig sket, hvis du havde valgt 223'eren - så havde projektilet fortsat uantastet og ramt bladet perfekt[}Smile]
Svar
#36
Hvorfor ikke træne til under 1 kr pr skud uden at skulle genlade.... 223 er mit klare valg. men piben skal være 1:7 stigning.
Eller få bygget den 6.5x55/ til en let riffel så kan du tage det hele, og stadig få ok trænings ammo priser.
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by A. Christensen

Hvorfor ikke træne til under 1 kr pr skud uden at skulle genlade.... 223 er mit klare valg. men piben skal være 1:7 stigning.
Eller få bygget den 6.5x55/ til en let riffel så kan du tage det hele, og stadig få ok trænings ammo priser.



Træne til under 1, kr - det kræver da vist en nærmere forklaring.
Ligeledes hvorfor du mener 1:7, plejer man ikke at sige 1:9 som den mest "universale" stigning til .223??

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#38
Min 223 med 8" stigning håndterer 75 grs kugler til UG. Der er ingen grund til at gå ned på 7"
Du mister hastighed og får højere tryk. Hvis du kun vil skyde med 64 grs så er 9" et bedre valg

PS: det er testet i den virkelige verden og ikke noget jeg har læst på internettet [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Min 223 med 8" stigning håndterer 75 grs kugler til UG. Der er ingen grund til at gå ned på 7"
Du mister hastighed og får højere tryk. Hvis du kun vil skyde med 64 grs så er 9" et bedre valg

PS: det er testet i den virkelige verden og ikke noget jeg har læst på internettet [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...

[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Min også, med 9"

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#40
Hvad så med den med under 1 krone ???

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)