Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kan kogende vand erstatte olieskud?
#21
Jeg ser ingen grund til at bruge hverken rensemiddel eller varmt vand for at fjerne olie. Jeg tilstræber da at efterlade en ganske tynd oliefilm i piben, netop for at beskytte mod rust.

Jeg afslutter både skydning, jagt og grundig rensning med at trække en Bore Snake gennem piben, der lige har fået en enkelt dråbe olie midtpå. Jeg forestiller mig, at børsterne forrest i bore snaken fjerner løstsiddende snavs, kludedelen bagefter trækker snavset med ud, olien beskytter mod rust og den bagerste kludedel fjerner så meget af olien igen, at der kun sidder en tynd hinde tilbage. Altså nærmest en alt-i-én løsning der kun tager tre sekunder.

Så er riflen klar til næste jagt/skydning. Jeg trækker ikke piben igennem før næste skud.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#22
Jeg plejer at polere efter med JB compound hvis der ikke er tid til et testskud. Min erfaring er at det minsker afvigelsen. Det er jo så blot en ekstra proces inden jeg sender filtpropper igennem til den sidste er så ren som nysne.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#23
Hvad med at foretage en brugbar test, af om olieskud har en væsentlig effekt, på netop din riffel.

Testforløb.

En dag på banen hvor i har skudt en del skud.
Nu skyder i en 3 eller 5 skudsgruppe på en skive, med optimal støtte og koncentration.
Nu trækker i riflen igennem med en rensebørste med olie, sørg for at der også kommer lidt i kammeret. Træk nødtørftigt rent med klud.
Gå nu ud og marker den første gruppe.
Gå tilbage og skyd 1 skud mere på samme skive.
Gå ud og se om den rammer samme sted som de første. Gør den det, er olieskud ikke et problem i den testede riffel.

Der findes mange, hvad jeg kalder "fejlfrie rifler" som ikke er nævneværdig påvirket af olie i piben (specielt kammeret)
Der er andre hvor en lille dråbe vand eller olie i kammeret eller på hylstret, kan flytte skudt over 20cm.

Som Sagt:
gå fra at gætte, til reelt at vide
Svar
#24
Jebs, facts kan ødelægge enhver diskution....

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#25
Istedet for alt det fnidder, hvorfor saa ikke blot trække en tør klud gennem piben inden riflen tages I brug, saa er problemet løst.
H
Hogmeister
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Istedet for alt det fnidder, hvorfor saa ikke blot trække en tør klud gennem piben inden riflen tages I brug, saa er problemet løst.
H


Do vrøvler.
Problemet er ikke løst ved at trække en klud gennem piben, på de rifler, der har problemer med "olieskud" Årsagen er at kluden ikke får tørret olien ud af kammeret. Og det er primært olie i kammeret, der giver "olieskud"
Svar
#27
Naa ja, saa burger I for meget olie. Saa brug noget 'Brakekleen' paa kluden. Det virker som tetraklor kulstof.
H
Hogmeister
Svar
#28
Mange af forsvarets Gevær M/50 (Garand) var ved udfasningen meget ledslidte i piberne. Våbenværkstedets teori var, at ikke mindst en praksis med at rense geværene i kogende vand havde forstærket slidet. Metoden skulle have været meget effektiv ift. selv de mest emsige stueeftersyn, en altså hårdt for piberne.

Jeg kan ikke huske de nærmere detaljer i hvorfor og hvordan, men det har da i hvert fald afholdt mig fra at bruge kogende vand på mine våben - bruger i øvrigt heller ikke olie i piben (og meget lidt andre steder), medmindre våbnet skal stå ubrugt over mange måneder.
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Istedet for alt det fnidder, hvorfor saa ikke blot trække en tør klud gennem piben inden riflen tages I brug, saa er problemet løst.
H


Do vrøvler.
Problemet er ikke løst ved at trække en klud gennem piben, på de rifler, der har problemer med "olieskud" Årsagen er at kluden ikke får tørret olien ud af kammeret. Og det er primært olie i kammeret, der giver "olieskud"



Jeg plejer at bruge en .45 filtprop til kammeret[^] (i .308´eren) og en 9 mm til .223

Hilsen Kim
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#30
Ja, man må godt lige tænke sig om, når man trækker våbnet igennem - og det skader ikke at tjekke det visuelt, om man nu også har fået våbnet tørlagt.
Personligt vil jeg godt undgå at hælde vand i mine våben, hot or cold.

En "bomulds-visker" på rensestokken i den korrekte kaliber til at trække igennem løbet, eller eventuelt bare 1-2 filtpropper er også fint.
Eller en "bomuldsvisker" i en mindre kaliber, men med en af de runde/firkantede engangs-klude som man også kan købe eller selv lave til rengørring af løb.
Og noget velvalgt i samme stil til kammeret.

Med filtpropper tager det 1-2 træk igennem løbet, efter man har stoppet eks en cal .458 filtprop i kammeret (hvis .308) - så ser jeg ikke det store problem, det tager et halvt minut og er ikke engang kompliceret.

Bruger selv .458-filtpropper til kammeret i .308 - og naturligvis .30-filtpropper til løbet. Og en god stok med permanent monteret filtprop-holder på.
Har dog fjernet gevindstykket og møtrikken, da jeg ikke trækker filtproppen retur igennem løbet, jeg trykker dem kun én vej igennem.

Er bare af den overbevisning, at hvis man døjer med olieskud, eller bare begyndende tendenser til det (hylster der "strammer" eller suger sig fast i kammeret efter afskydning) - så har man imidlertid et andet problem.

At man sviner for meget med olien til at begynde med.

Men jo, hvis man gerne vil balancere med våbnet og hælde kogende vand igennem, så kan det sikkert gøre det også.

Men våbnet skal vel stadig trækkes igennem så man ikke har fugt/vanddråber i kammer/løb.

Vand i våben, er kun noget jeg vil overveje efter brug af korrosiv ammunition. Ellers mener jeg det er en uskik at benytte det "trick".

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Ja, man må godt lige tænke sig om, når man trækker våbnet igennem - og det skader ikke at tjekke det visuelt, om man nu også har fået våbnet tørlagt.
Personligt vil jeg godt undgå at hælde vand i mine våben, hot or cold.

En "bomulds-visker" på rensestokken i den korrekte kaliber til at trække igennem løbet, eller eventuelt bare 1-2 filtpropper er også fint.
Eller en "bomuldsvisker" i en mindre kaliber, men med en af de runde/firkantede engangs-klude som man også kan købe eller selv lave til rengørring af løb.
Og noget velvalgt i samme stil til kammeret.

Med filtpropper tager det 1-2 træk igennem løbet, efter man har stoppet eks en cal .458 filtprop i kammeret (hvis .308) - så ser jeg ikke det store problem, det tager et halvt minut og er ikke engang kompliceret.

Bruger selv .458-filtpropper til kammeret i .308 - og naturligvis .30-filtpropper til løbet. Og en god stok med permanent monteret filtprop-holder på.
Har dog fjernet gevindstykket og møtrikken, da jeg ikke trækker filtproppen retur igennem løbet, jeg trykker dem kun én vej igennem.

Er bare af den overbevisning, at hvis man døjer med olieskud, eller bare begyndende tendenser til det (hylster der "strammer" eller suger sig fast i kammeret efter afskydning) - så har man imidlertid et andet problem.

Olie i kammeret vil aldrig give hylstre der strammer, eller suger sig fast. Derimod er det en kendt sag at hvis man har problemer med at trække hylstre ud, kan det hjælpe med lidt olie på hylstret før affyring

At man sviner for meget med olien til at begynde med.

Men jo, hvis man gerne vil balancere med våbnet og hælde kogende vand igennem, så kan det sikkert gøre det også.

Men våbnet skal vel stadig trækkes igennem så man ikke har fugt/vanddråber i kammer/løb.

Vand i våben, er kun noget jeg vil overveje efter brug af korrosiv ammunition. Ellers mener jeg det er en uskik at benytte det "trick".

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)


Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by n a
Olie i kammeret vil aldrig give hylstre der strammer, eller suger sig fast. Derimod er det en kendt sag at hvis man har problemer med at trække hylstre ud, kan det hjælpe med lidt olie på hylstret før affyring


Spøjst - det var nøjagtig dét som vi oplevede med en kollega's .243Win - at låsen ikke kunne åbnes med et normalt ryk.

Det skulle et kraftigt, længerevarende træk i låsen for at åbne den.
Hylsteret var helt sjasket ind i olie.

Men ok, så var det sku nok noget andet - men det forsvandt, efter jeg trak kammeret og løbet igennem med en boresnake - og tørrede hans patroner af.

Så hvad ved jeg.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#33
Hvilket fabrikat og model på riflen (steyr eller sauer 80 med knaster i bagenden på bundstykket
Svar
#34
Mener det var Tikka 595, det var i hvert fald en .243Win.
Det er efterhånden et par år siden, hvor jeg var afsted med en kollega, og allerede fra første skud havde han problemer med at åbne våbnet.

Det krævede en fod i remmen ved for-enden af skæftet, og et godt langvarigt træk i bundstykket for at åbne den.
Håndslag og små kraftige ryk i låsen gav intet.

Når vi kunne se at låsen var ved at give sig, gik det først meget langsomt, men når man kunne se låsen havde bevæget sig en smule så åbnede den også lige pludselig.

Det samme gentog sig ved skud nummer to og tre, før vi fik kigget ordentligt på hylstrene. De var ved første øjekast ikke deformerede eller led af tryk-tegn og skuddet gik også normalt, men da det var ved indskydning pga ny kikkert kunne vi ikke se noget unormalt dér heller.

Ved nærmere inspektion var hylsterhalsen en smule sort, og hylstersiderne var glinsende af olie. Hylstrene var ejected, givet et let kig og smidt på det lagen han havde med. Så olien kan ikke komme andre steder fra end våbnet.

Så også at våbnet var glinsende af olie, og enkelte steder lignede noget der var "lige'um'rigeligt'velsmurt".

Efter vi trak boresnake igennem, og tørrede det af vi kunne, skød og åbnede riflen fint.
Det var samme ammunition som han havde brugt i årene før, samme riffel - det eneste der var sket var ringene og kikkerten var skiftet.
Samt det var første skud i sæsonen, før rensdyrjagt.

Men jeg er da mere rolig nu hvor det umuligt kan have været oliens skyld.
Men så undrer jeg mig bare over hvad fa'en det så har været.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#35
Det undrer mig lidt at der ikke er blevet diskuteret at en ren pibe kan ændre træfpunktet ift. før rengøringen. Antager at det er fra rengøringen olien kommer...Har set det flere steder men især i filmen "Art of the precision rifle" bliver det beskrevet at clean bore ændrer POI hvorimod cold bore skud kun har noget med manden at gøre...
---
Living to enjoy life!
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Ja, man må godt lige tænke sig om, når man trækker våbnet igennem - og det skader ikke at tjekke det visuelt, om man nu også har fået våbnet tørlagt.
Personligt vil jeg godt undgå at hælde vand i mine våben, hot or cold.

En "bomulds-visker" på rensestokken i den korrekte kaliber til at trække igennem løbet, eller eventuelt bare 1-2 filtpropper er også fint.
Eller en "bomuldsvisker" i en mindre kaliber, men med en af de runde/firkantede engangs-klude som man også kan købe eller selv lave til rengørring af løb.
Og noget velvalgt i samme stil til kammeret.

Med filtpropper tager det 1-2 træk igennem løbet, efter man har stoppet eks en cal .458 filtprop i kammeret (hvis .308) - så ser jeg ikke det store problem, det tager et halvt minut og er ikke engang kompliceret.

Bruger selv .458-filtpropper til kammeret i .308 - og naturligvis .30-filtpropper til løbet. Og en god stok med permanent monteret filtprop-holder på.
Har dog fjernet gevindstykket og møtrikken, da jeg ikke trækker filtproppen retur igennem løbet, jeg trykker dem kun én vej igennem.

Er bare af den overbevisning, at hvis man døjer med olieskud, eller bare begyndende tendenser til det (hylster der "strammer" eller suger sig fast i kammeret efter afskydning) - så har man imidlertid et andet problem.

Olie i kammeret vil aldrig give hylstre der strammer, eller suger sig fast. Derimod er det en kendt sag at hvis man har problemer med at trække hylstre ud, kan det hjælpe med lidt olie på hylstret før affyring

At man sviner for meget med olien til at begynde med.

Men jo, hvis man gerne vil balancere med våbnet og hælde kogende vand igennem, så kan det sikkert gøre det også.

Men våbnet skal vel stadig trækkes igennem så man ikke har fugt/vanddråber i kammer/løb.

Vand i våben, er kun noget jeg vil overveje efter brug af korrosiv ammunition. Ellers mener jeg det er en uskik at benytte det "trick".

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)





Jep! jeg havde en gang en Krico .308 Win. Den kunne ikke traekke AMA patroner ud paa hjorte/elg-banen, men hvis patronerne lige blev rullet paa en maatte med lidt olie inden affyring gik det fint....

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#37
@saze,

Fordi det bliver fortalt i en film, kan det sagtens være noget vrøvl... alle har tilsyneladende en religion omkring det der...

At adskille "cold-bore" fra "Cold + clean bore" er spild af tid, under normal jagtbrug er det "Cold & clean" der tæller ...

Under konkurrencer får man stort set aldrig brug for "Cold & Clean bore" skud ...

Mine fakta er at jeg har en riffel der uanset adskilning og rensnings-metode indtil nu har leveret "clean + cold-bore" skud der ligger indenfor 13 millimeter fra sigtepunktet...

Den riffel skyder 7 - 10 mm grupper med den rigtige ladning og har gjort det i 11 år nu ... mere end 3000 skud ... ( jeg stoppede med "logbog" ved ca 2000 skud, siden har jeg bare talt fænghætter [:I], og jeg er midt i kasse nr 2 siden...)

Jeg har for vane at medbringe den samme skive til de skydebaner hvor der er en præcis 100 m indskydning med bænk .. den skive sætter jeg op og skyder det første skud "Bore - cold and clean") med normalt sigtepunkt og over en sandsæk.

Jeg renser mine rifler med en boresnake så snart jeg er kommet hjem fra jagt og skydning. en gang i mellem renser jeg med Robla solo mil og kogende vand efterfulgt af breakfree og et par tørre propper.. jeg renser ALTID mit kammer med en børste, omviklet med en tynd klud.

Jeg gør ikke andet med riflen inden jeg tager på skydebanen eller på jagt end at trække en tør filtprop gennem piben..

Cold+clean bore skuddet fra min riffel sidder konsekvent en anelse lavt i forhold til efterfølgende skud, og kronografen fortæller mig at V(0) er en anelse lavere (ca. 10 m/s) end de efterfølgende skud..

Jeg har lige her i weekenden skudt 40 skud gennem min Kurzzeit kronograf for at teste ladninger og den ladning jeg bruger til cold-bore testen varierer mindre end 5 m/s fra lavest V(0) til højest, med mindre der skydes fra en ren og kold riffel..

n/a's test med olie på hylstrene har ikke meget effekt i den omtalte riffel, men havde stor effekt i den Steyr .222 jeg engang havde..

(Jeg har dog ikke eksperimenteret med hylster eller kammer der "sejlede" i olie ... igen fordi det forekommer mig irrellevant..
Enhver skytte/jæger med respekt for sig selv og sit våben lader det ikke sejle i olie når der skal skydes ... [^])

@ "skader på Garant'er fra kogende vand" så køber jeg ikke det som en forklaring, medmindre "rekrut olsen" blot undlod at oliere riflen efterfølgende ... hvilket næppe var tilfældet, da det nok ikke havde passeret inspektionen .... Forklaringen var nok nærmere den totalt overdrevne rensning som de stakkels skydere blev udsat for ... helt ude af proportion med hvor meget de rent faktisk blev affyret ...[xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)