Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
skudplacering med tsx
#21
Jeg har gennem de sidste par år forsøgt mig med lidt lommestatistik angående skudplacering.

Jeg har primært skudt med kal. 308 og enten accubond eller BT. I den første halvdel af sæsonen har jeg i det omfang det var muligt placeret alle skud identiskt (midt på bladet) og så skiftet sigtepunkt til bag bladet (lungerne).

Jeg har ikke registreret nogen forskel mellem de to projektiler, men nok ikke overraskende en forskel på flugt afstand ved de forskellige placeringer.

Det er konkluderet på hhv krondyr og dåvildt.

I år er jeg så gået til det med en ny indgangsvinkel[Big Grin], har øget kuglevægten til 180 gr, og konstruktionen til Barnes TTSX i .300 WM.
Jeg vil forsøge at skyde alle dyrene bag bladet og se om kuglen og kaliberet kan mindske flugtafstanden på den placering.
Grunden til at jeg ønsker at skyde der er klart pga mindre kødskade samt større margin på skuddet.

Jeg indledte eksperimentet i morges med et stykke dåvildt skudt på 170 (måske lidt mere) meters afstand, flugt afstand = O meter[^] skudt lavt gennem lungerne.

Så må vi se i slutningnen af februar når jeg har afsluttet sæsonen (Skotland en uge i februar)om Grise, dådyr og krondy bryder sig om TTSX.

Knæk og bræk med sæsonen - vi er igang[:p][Big Grin].

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#22
Lidt statistik.....

3 middelstore kronhjorte. 2 gik ned i skuddet og den der ikke gik ned i skuddet gik 18m.
De 2 hjorte der gik ned var begge skudt ca på boven, den der "gik" var et rent lungeskud.
1 50kg gris skudt i lungerne, flugtafstand ca 5 m.

1 ræv, flugtafstand 0m[Big Grin]
Alt skudt med 300 win mag med en 13g Partition.

Til alt andet ryger der en 10,7g Accubond afsted.
Har til dato skudt langt over 100 stykker råvildt og noget der ligner ca 20 stykker sika og nogle få kronhjorte og hinder, vel en 10 stykker.

Enten er det måden jeg skyder dem på eller også er den Accubond bare perfekt. Jeg har ikke flugtafstande på mere end noget der ligner 5-10 m i snit.
Har dog prøvet at skulle finde en buk der var gået 20-25m i en mørk skov. Det var da irriterende, men at forvente at alle dyr vælter om på siden i skuddet er nok lige naivt nok[B)]

Jeg har skudt 2 bukke med samme skudplacering med Nosler E-tip.
Der var enorme hæmatomer både på ind- og udgangssiden.
Men dyrene væltede på stedet.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#23
@GT: skyder du også ovennævnte accubond i din .300 win mag - eller er det i .308 win?

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#24
Jeg har ikke ført statestik på de bukke jeg har skudt.
6 bukke med .30-06, og 30 bukke med .222Rem.
Jeg har altid tilstræbt at skyde på bladet.
Jeg har dog bemærket at de dyr som var helt i ro, har
været nemmere at vælte i skuddet, end de dyr jeg har stødt
og som er sat i alarm-beredskab, klar til at flygte !

Jeg tror det er adrenalinet i dyret der holder den igang
længere tid, og derfor løber de til lyset går ud.

Mvh. Max
Svar
#25
@Lars,

nej jeg er lidt doven, også hvad angår genladning....

Jeg startede i 2006 med en 10,7g Partition i 300 Win Mag´en i et totalt fejlopfattet stadie, nemlig at man skulle skyde med lette kugler for at få flad kuglebane, men det stadie er jeg lykkeligvis kommet over.
Efter nogle svin der løb af helvede til skiftede jeg til 13g Partition. Det kortede gevaldigt op på flugtstrækningerne[^]. Denne ladning kører jeg nu med på tredje pibe på riflen.
1. pibe en Lilja, 2. pibe S&L 3. Pibe S&L og den 4. pibe (LW) ligger fix og færdig, klar til montering[Big Grin].

Jeg har skudt ret mange stykker vildt med den riffel efterhånden og jeg brugte den også til feltskydning et helt år.

Af ren dovenskab lader jeg 3-400 skud op ad gangen fordi det bare er så meget nemmere at arbejde med. Samme patron til træning, feltskydning og jagt.
Set i sammenligning med hvad man ellers bruger af penge på jagt, så er det sku peanuts.

Samme princip bruger jeg til den ene 308´er og den anden 308´er skyder kun med "pap projektiler".

Et rationaliseret setup, hvor alt overflødigt (læs: andre rifler) er vekslet til en båd i stedet[:0][Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#26
Ej GT, det er da alt for simpelt [Big Grin]

Det går virkelig ikke på et nørdeforum [:I]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#27
Der er da pisse trendy Clax[Big Grin]

Lige som at lukke kontoen på "fæces bogen" og slukke sin mobil[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)