Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Projektiler købt over nettet i Tyskland - Politi!!
#21
Fint nok, cjs.
men når straffen på ingen måde står mål med størrelsen på forbrydelsen, så forstår jeg godt at man klamrer sig til de halmstrå man kan finde.
Et tænkt eksempel - lav nogen kobbercylindre i en diameter der ikke svarer til en kaliber. Lav dem flade i begge ender og på en måde at de ikke kan anvendes som projektiler.
Pak dem i en brugt æske der før har været projektiler i og pak dem lemfældigt i en pakke der let går i stykker.
Når pakken går i stykker i Taulov, vil jeg æde min gamle hat på at Pest.dk tilkalder politiet som rykker ud med bål og brand over for modtageren af pakken. Han kunne passende hedde Morten Brødskov.

Dette tænkte eksempel er blot for at stille det lidt på spidsen. En æske projektiler er ikke farligere end en æske møtrikker.

Jeg gider snart ikke bo i Danmark mere. Tag nu og fang nogen rigtige forbrydere i stedet for ellers lovlydige jægere/skytter/genladere som allerede er clearet til at eje våben.

--
(o)(o)
Tin Tin er racist
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#22
Cjs
Når det nu er så let.
Fortæl mig så lige følgende, med basis i våbenlov.
Er det lovligt at eksportere jagtvåben uden tilladelse
Er det lovligt at eksportere jagtammo uden tilladelse
Er det lovligt at eksportere piber, låsestole, baskyler, slæder og tromler, uden tilladelse.
Må man eksportere ladeudstyr
Hvis svaret efter din mening er nej, bedes du henvise til denne lov, med det lave LEX tal, hvor du finder basis for at sige at det er ulovligt.

Personligt mener jeg at det er fuldstændigt tåbeligt, at det ifølge det skrevne, faktisk er lovligt. Man burde da være i stand til at formulere en lov så der ikke er tvivl om hvad der logiskt set er ulovligt
Svar
#23
@csj: Du udtaler dig meget bastant om noget, som det nemt kan vise sig at du har opfattet forkert. Det lave lixtal til trods [Wink].

Der står i våbenloven, at man ikke må indføre bl.a. magasiner og projektiler uden tilladelse, det er alt.

Hvis meningen er, at enhver med våbentilladelse frit kan indføre magasiner og projektiler, så har Tight Lines intet ulovligt gjort. Hvis meningen er, at man ikke må indføre uden importtilladelse, så har han overtrådt bestemmelsen. Nu véd jeg positivt, at der ihvertfald findes én dom der siger, at meningen er det første. Jeg ved ikke om det er en byretsdommer der bare har taget fejl, hvilket du jo påstår, eller det evt. er en landsretsdom som kan danne præcedens for alle andre domme fremover.

Men det er da værd at få fundet ud af, nu der er en anledning til det. Hvis den første dom er korrekt, bliver det jo noget nemmere for alle os der jævnligt handler i udlandet. Så jeg synes bestemt ikke Tight Lines kryber udenom, det kan jo tværtimod tænkes det er dig der er galt på den, ligesom så mange andre selvstrammere er det.

Endelig tror jeg ikke politiet vil have det mindste imod at slippe for at udstede importtilladelser på samlebånd. Hvis de kun skal behandle ansøgninger fra folk der ikke har våbentilladelse i forvejen, vil jeg tro de slipper for 99% af sagsbehandlingen, og de har sikkert nok at se til i forvejen.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#24
Helt generelt er jeg ikke uenig i, at der er en masse love og bestemelser i dette land, der i bedste fald er ualmindeligt klodset formuleret og i mange tilfælde er decideret tåbelige ... men de er der, og vejen til at få dem ændret er, i mine øjne, ikke at ignorere/overtræde dem.

Jeg er også helt på linie med, at Politiet ikke per definition har ret i deres fortolkning af love og regler ... faktisk er jeg ganske sikker på, at de i visse tilfælde bevidst udfordrer reglerne, for at lade retssystemet "beslutte" hvordan en given lov skal forståes ... men nu er det, mig bekendt, ikke den enkelte betjent der sender en sag i retten, det er en den pågældende politikreds jurister, der beslutter om en sag skal i retten eller ej.

Når så det er sagt, så er Byretten i mine øjne ikke nødvendigvis det rigtige sted at få testet den slags sager, for de laver mindst lige så mange og grove fortolkningsfejl ved Byretten som ved politiet, jeg har selv haft den tvivlsomme fornøjelse at følge sager i byretten hvor kendelsen var så himmelråbende vanvittig, at man kun kunne glæde sig over, at der er flere "lag" i domstols-systemet.

Nu har jeg ikke selv et abonnement på ufr, så jeg har ikke lige kunnet slå "magasin-dommen" op, men ud fra det jeg læser i tråden, så lagde man ved domsafsigelsen til grund, at en våbentilladelse ikke bare giver tilladelse til, at anskaffe reservedele og ammunition (plus ammunitionsdele hvis man også har en genladningstilladelse) her i landet, men også fra et hvilket som helst andet land der, uden lokalt papirarbejde desangående, vil eksportere til Danmark.

Hvis det er tilfældet, hvorfor findes import-tilladelsen så overhovedet ?
Jeg er, som Lasse, ganske sikker på, at Politiet helst var fri for at skulle beskæftige sig med import-tilladelser, særligt når de, vist endda ganske snart, skal "effektiviseres" til kun at have 2 våbenkontorer til at "servicere" hele landet.

Nuvel, Tight Lines har, som alle andre, muligheden for at lade sin sag prøve ved retten, og det er nok ikke nogen dårlig ide, både fordi han, hvis man lægger magasin-dommen til grund, kan håbe på pure frifindelse og, hvis det sker, fordi han så kan være med til at bane vejen for, at man fra lovgivende instans side overvejer at droppe import-tilladelsen, der jo i givet fald er overflødig.

Som et sidespring, så lader det faktisk til, ved hurtig skimning, at det er tilladt at eksportere jagtvåben og jagtammunition ... så under forudsætning af, at man kan få et lagtvåben med tromle, så lader det til at n a har ret og det er, er jeg enig i, et kuriosum.
Svar
#25
Der er vel folk der importerer ting men henblik på videre salg og de vil vel skulle have en importtilladelse da det næppe vil være dækket af egne våbentilladelser. Så derfor kan importtilladelsen godt have en berettigelse efter en generalisering af magasinsagen.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#26
Er der nogen der har et link til Blanketten til indførelse af projektiler?
Svar
#27
Ansøgning om tilladelse til indførsel af våben/ammunition kommer her: https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/216F9...3_0200.pdf

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#28
Nu vil jeg så lige ordkløve lidt.

at indføre følgende ammunition

Jeg vil ikke tolke kugler som ammunition, men som en ammunitionsdel

Man kan vist godt tolke det som at det kun er færdigladet ammunition der skal søges tilladelse til, da der ikke står noget om ammunitionsdele.

Forvirret - svaret kommer måske senere [:0]

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#29
ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
Svar
#30
Jeg er helt enig n a, men på indførselsformularen står der intet om "patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler"

Jeg har ikke set selve lovteksten, men kun det link som Legolasse har skrevet.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by Prezzy

Jeg er helt enig n a, men på indførselsformularen står der intet om "patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler"

Jeg har ikke set selve lovteksten, men kun det link som Legolasse har skrevet.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog


I mit første indlæg i denne tråd, er der et link til våbenloven, her han du selv læse.
Det jeg skrev i det sidste , er direkte copy/paste fra samme lov
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by n a

Cjs
Når det nu er så let.
Fortæl mig så lige følgende, med basis i våbenlov.
Er det lovligt at eksportere jagtvåben uden tilladelse
Er det lovligt at eksportere jagtammo uden tilladelse
Er det lovligt at eksportere piber, låsestole, baskyler, slæder og tromler, uden tilladelse.
Må man eksportere ladeudstyr
Hvis svaret efter din mening er nej, bedes du henvise til denne lov, med det lave LEX tal, hvor du finder basis for at sige at det er ulovligt.

Personligt mener jeg at det er fuldstændigt tåbeligt, at det ifølge det skrevne, faktisk er lovligt. Man burde da være i stand til at formulere en lov så der ikke er tvivl om hvad der logiskt set er ulovligt



Ja, det ville sgu gøre livet noget lettere (og enkelte tråde noget kortere [Wink])

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#33
§28 gør så faktisk at det hul der er i §6 vedr jagtvåben og jagtammo, er lukket, så det er ulovligt uden tilladelse at udføre det nævnte
Svar
#34
Sikke en masse indlæg :-) Super tak fpr det.

Jeg "slap" med en advarsel.
Men havde kontakt til min advokat, som tilfældigvis refererede til netop den sag som Lasse længere oppe har beskrevet :-) Det var ham der fik frifindelsen igennem.

Sideløbende med "sagen " har jeg søgt om importtilladelse, og har fået den.
Ligeledes har jeg mens de tænkte over sagen fået ny våbentilladelse til en ekstra riffel.
Svar
#35
Tak for update, Tight Lines!
Godt at høre, at sagen endte i mindelighed.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#36
Fedt med en tilbagemelding Tight lines. Og tillykke med udfaldet.

Jeg tror alligevel bare jeg bliver ved med at søge importtilladelse når jeg skal bruge det. Den er gratis, og det andet der, det er da lidt for "spændende" [:0]

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#37
Tak for tilbagemeldningen og tillykke med resultatet. Jeg tror at et var klogt at tage sagen meget seriøst, også selvom du forhåbentligt var endt samme sted efter en dom. Men det er en prøvelse af de større at skulle igennem retssager. Jeg har endda kun været det i forbindelse med et civilt søgsmål, som jeg vandt, men derfor var det nu en prøvelse alligevel. Så at tænke på en sag hvor man risikeredes at miste jagttegn mv. - nej tak.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#38
Tak for Update. Tilykke med resultatet. [Wink]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#39
@ Tight Lines - en advarsel er altså ikke en frifindelse, med mindre du har udtrykt dig lidt uklart, og mener en "løftet pegefinger"

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#40
Rigtigt godt for dig Tight Lines - jeg kunne dog godt have tænkt mig at høre hvad en dommer ville sige til det, da jeg også synes 'magasin sagen' trækker i den retning.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)