Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Senest om tilladelse til brugen af lyddæmpere
#41
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Kras

@dravis: Meget interessant og lærerig læsning (og tak til n/a også). Hvorfor er det ikke jer to der har lavet en film om dæmpere ;-) ??



n/a har altid villet stå på egne ben som skuespiller, men evnerne rakte ikke. I stedet har han sat sig tungt i instruktørstolen og dirigerer begivenhederne her fra..........med n/a i hovedrollen ville det blive en helaftensfilm [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Rent gramattisk, er der forskel på ental, og flertal, uanset hvor korte dine så end er[B)][Big Grin]
Svar
#42
Citat:quote:

Originally posted by n a

Hvorfor er i alle sammen ude efter mig[Wink].
Kan jeg måske gøre for at nogle er så langsomme, at selv den simpleste ting tager timer at forklare[B)][Big Grin]
Og andre faktisk er så knivskarpe og vidende, at også her kan der bruges meget særdeles meningsfyldt tid, for at få belyst et emne på et værdigt niveau[Smile]


Tak for de pæne ord, jeg er sikker på de var til mig [Big Grin]

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by n a

Hvorfor er i alle sammen ude efter mig[Wink].
Kan jeg måske gøre for at nogle er så langsomme, at selv den simpleste ting tager timer at forklare[B)][Big Grin]
Og andre faktisk er så knivskarpe og vidende, at også her kan der bruges meget særdeles meningsfyldt tid, for at få belyst et emne på et værdigt niveau[Smile]



Kan godt være jeg er lidt langsom, men er leverandørerne klar til at levere på et sultent marked. [?][?][?]

For jeg er sikker på at der skal leveres nogle kilometer lydpotter, når først Justice Master giver grønt lys.

Eller ...[?]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#44
Hej

Så skulle der være nyt i sagen, hvis man ellers kan stole på det[:I]

http://www.huntersmagazine.com/article/%...yddaempere

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#45
Skal vi starte en nedtælling?
Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#46
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Vil umiddelbart mene det er på jagt der er størst benefit i første omgang. Det bliver en helt anden naturoplevelse når man ikke skal rende rundt med høreværn hele tiden. På skydebanen slipper man jo aldrig helt for høreværnene.

Endvidere sænkes generne for naboerne til jagten, omend støjen ikke helt fjernes og skydningen bliver bedre med mindre rekyl, hvilket er til vildets gode (færre anskydninger).

Jeg er helt sikker på at så snart dæmperne kommer i omløb og alle finder ud af at de ikke er så farlige, så bliver de også tilgængelige for alle skytter. At der så er discipliner hvor det grundet våbnets øgede fysiske omfang ikke giver mening er så noget andet..

Stort knald = stort smil :-D



Bare for at også jeg kan forstå det.

Evt. tlladelse til lyddæmpere pr. 1/11 - er jo IKKE en samtidig tilladelse til at benytte lyddæmper til jagt - jvf.:

Bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.

Nr. 1271 af 17. december 2012
Miljøministeriet
Bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.
I medfør af § 23, stk. 4, § 49, stk. 3, og § 54, stk. 3, i lov om jagt og vildtforvaltning, jf. lovbekendtgørelse nr. 930 af 24. september 2009, og § 30, stk. 1, og § 45, stk. 1, i lov om kemikalier, jf. lovbekendtgørelse nr. 878 af 26. juni 2010, som ændret ved lov nr. 294 af 11. april 2011, fastsættes:
Kapitel 1
Skydevåben
§ 1. Følgende skydevåben må, når de er i forsvarlig stand, anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 patroner.
2) Riflede våben, bortset fra helautomatiske rifler. Halvautomatiske rifler må dog højst kunne indeholde 2 patroner.
Stk. 2. Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.
Stk. 3. Haglgeværer må kun anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 2 - 5. Jagt på råbuk med haglgevær må dog ikke finde sted i perioden 16. maj - 15. juli.
Stk. 4. Haglgeværer af kaliber mindre end 20 må alene anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 5.
Stk. 5. I riflede våben, hvor drivmidlet er luft, skal projektilet være mindst 5,5 mm i diameter.
Stk. 6. Skydevåben, der anvendes til jagt og regulering, må ikke være forsynet med lyddæmper.
Stk. 7. Revolvere og pistoler må ikke anvendes til jagt og regulering.


Eller er jeg helt galt afmarcheret[?]

mvh
Korthår
Svar
#47
Som jeg forstår det, så er det vist skov og naturstyrelsens anbefaling også - at jagt med lyddæmper bliver tilladt

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#48
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Som jeg forstår det, så er det vist skov og naturstyrelsens anbefaling også - at jagt med lyddæmper bliver tilladt

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)



OK, men hvor fremgår det[?]
Bemærk ovennævnte bekendtgørelse var i høring, så sent som, sidste efterår og blev underskrevet og trådte i kraft 17/12-2012 - og efter at DJ havde afgivet høringssvar, med ønske om at lyddæmper blev gjort lovlig til jagt.
Så hvorfor skulle Miljøministeriet have ændret mening så hurtigt?
Jeg kan i hvert fald ikke finde, at bekendtgørelsen igen skulle være sendt i høring.
Men skidt med det - jeg er alligevel ikke udpræget tilhænger af lyddæmpere til jagt[:o)]

Men er der nogen, som har nærmere kendskab til evt. lovliggørelse til jagt også, kunne det være interessant at høre.

mvh
Korthår
Svar
#49
@korthår
Du mener altså at denne tekst fra §7

Personer, der lovligt besidder skydevåben til brug ved jagt, kan meddeles tilladelse til lyddæmpere, der er konstrueret til montering på de pågældende skydevåben. Herudover kan tilladelse til lyddæmpere til skydevåben kun gives i særlige tilfælde.

konflikter med bekendtgørelsen om våben og ammunition og at vi dermed kan risikere kun at måtte anvende lyddæmper på f.eks skydebanen og ikke under jagt og regulering??? I så fald giver ændringen ingen mening, da rifler ikke skyder samme sted med og uden dæmper.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#50
Har ski da ingen anelse om hvorfor en eller anden instans ændrer mening - det må du høre dem om.

Kan bare forstå at lyddæmpere er ved at blive "lovliggjort" så jægere i det mindste kan få fat i dem.
Og kan forstå man er åben for at lave jagtlovgivningen om, så det også bliver lovligt til jagt.

Det er to forskellige lovgivninger.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#51
Sagsgangen er således, at justitsministeriet først skal gøre lyddæmpere lovlige. Dernæst vil miljøministeriet gøre dem lovlige at anvende til jagt. Miljøministeriet har hele tiden sagt, at de ikke så noget problem i, at man kunne anvende lyddæmpere til jagt, men at dette var umuligt, så længe de ikke er lovlige jvf. justitsministeriet. Miljøministeriet skulle efter sigende være klar med en ny bekendtgørelse, når justitsministeriet lovliggør lyddæmpere.

Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#52
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

@korthår
Du mener altså at denne tekst fra §7

Personer, der lovligt besidder skydevåben til brug ved jagt, kan meddeles tilladelse til lyddæmpere, der er konstrueret til montering på de pågældende skydevåben. Herudover kan tilladelse til lyddæmpere til skydevåben kun gives i særlige tilfælde.

konflikter med bekendtgørelsen om våben og ammunition og at vi dermed kan risikere kun at måtte anvende lyddæmper på f.eks skydebanen og ikke under jagt og regulering??? I så fald giver ændringen ingen mening, da rifler ikke skyder samme sted med og uden dæmper.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Ja - præcist.

Men Pantheras efterfølgende svar giver jo god mening[Smile]

Så mon ikke der snart kommer udkast til ny "Bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v." som så OGSÅ lovliggør lyddæmpere til brug ved jagt og regulering.

mvh
Korthår
Svar
#53
Mere nyt

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#54
Er det et billede af et luftgevær de har brugt Smile

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#55
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Er det et billede af et luftgevær de har brugt Smile

Stort knald = stort smil :-D



Ja, og et af dem med spændestang [Big Grin]

--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#56
Det interessante i den artikkel er det de skriver omkring identificering og serienummerering af dæmperne ..

Stort set alle de dæmpere der kan købes, er jo identificerbare med fabrikat og serienummer, men det springende punkt er jo om dæmperen SKAL søges til en BESTEMT riffel, identificeret på våbentilladelsens oplysninger ?

Der er jo masser af dæmpere (bl. a. S&L Hardcore) der kan anvendes til flere kalibre, f.eks. vil en "max 8 mm" nok fungere fint med kalibre fra 6,5 - 8 mm .. Har man både en 6,5 x kedelig - en 7x57 og en 8x57 kan man jo fint benytte samme dæmper til disse tre rifler...

Hvilken formular skal man benytte for at søge om den gebyrfrie dæmper, og hvilke oplysninger skal anføres på den?

Det må jeg hellere lige tage fat i via det lokale våbenkontor ..[8D]
(Hvis ikke andre allerde har været der og kan oplyse os [:p][?])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#57
Du skal bruge den helt almindelige ansøgningsblanket som også bruges når du søger om tilladelse til riffel eller vekselpiber:https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9D9B1D-02FC-4A45-8FC0-C6D32639F047/0/P704_01_0604.pdf

Man kan ikke svare på, om du skal anføre lyddæmperens serienummer på ansøgningsblanketten lige nu.

Der er ikke krav om det i våbenlov eller våbenbekendtgørelsen. Efter det nugældende våbencirkulære kan politimesteren kræve, at du får skydevåben og armbrøster (?) forsynet med et nummer. Det er i udkastet til nyt våbencirkulære ændret til, at han kan kræve du får sat nummer på skydevåben og signalpistoler, men han kan stadig ikke kræve at du får nummereret lyddæmperen. Jeg har hørt om våbenkontorer der har krævet det, men det har de sådan set ikke haft hjemmel til.

Det kan tænkes at JM her i høringsfasen beslutter at medtage lyddæmpere i den paragraf, så vi må vente og se hvad det ender med når ændringerne træder i kraft.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#58
Det er ikke alle typer/fabrikater af lyddæmpere der er mærket med serienumre.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#59
Hunters Magazine siger 1. november 2013.

http://www.huntersmagazine.com/article/7-lyddaempere

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#60
Det er ikke alle typer/fabrikater af lyddæmpere der er mærket med serienumre.
i mit tilfælde graverede den rare politimand et nr i dæmperen med en lånt gravørpen fra den kriminalpræventive afdeling

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)