Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Senest om tilladelse til brugen af lyddæmpere
#81
Fik forklaret ved Hobro politi, at de havde fået besked på, at den skulle behandles som en våbendel og knyttes til 1 bestemt riffel ! -der skulle være nr. på lyddæmperen. Tilladelsen skal søges til jagt i udlandet (hvis jeg vílle søge igår)

Nu er det så blevet "dagen" - så må vi se, hvordan det ender [Smile]

Jeg er enig i, at der skal være nr. på og tilladelse til hver enkelt lyddæmper, og således udformet at den kan føres i våbenpasset - alt andet vil da være uigennemtænkt [Wink]

Har godt nok ikke tænkt mig at søge, før der er kommet styr på det hele - det ender vist med en "hovsa" løsning lige nu [Big Grin]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#82
Citat:quote:

Originally posted by AB

Fik forklaret ved Hobro politi, at de havde fået besked på, at den skulle behandles som en våbendel og knyttes til 1 bestemt riffel ! -der skulle være nr. på lyddæmperen. Tilladelsen skal søges til jagt i udlandet (hvis jeg vílle søge igår)

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2



Det med fed skrift må da vist være våbenhandlernes våde drøm - håber absolut ikke det bliver virkelighed!

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#83
Citat:quote:

knyttes til 1 bestemt riffel !

Præcis det samme meddeler Politi Fyn i dag:-)
Yes yes yes, det bliver godt:-)
De heholder sig til ordlyden "de pågældende våben" og tolker det som "specifikke" våben.

Men de har så ikke noget om "jagt i udlandet", hvilket de i Hobro overhovedet intet belæg har for, men er noget de har digtet op.

Eneste formål skulle være at de så kan udstede tilladelserne og folk kan få dæmperne, men på totalt forkerte vilkår ihh til lovgivningen.

Yes yes yes, det bliver godt:-)

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#84
Ro på, drenge.

Selvom det bliver løsningen med at den er knyttet til en riffel, så er det mit gæt at den kan knyttes til en eller flere rifler, blot våbennummeret eller journal nummeret er oplyst på dæmperens tilladelse.

Jeg har 2 systemer med 2 veksel piber til og jeg har fået begge pibenumre knyttet til begge systemer, så jeg kan bytte rundt som det passer mig.
Det må kunne laves på samme måde med lyddæmpere [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#85
NEJ NEJ NEJ......

ÉEN dæmper til ÉEN specifik riffel[Big Grin][Big Grin][Big Grin][^][:o)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#86
Citat:quote:

Originally posted by GT

NEJ NEJ NEJ......

ÉEN dæmper til ÉEN specifik riffel[Big Grin][Big Grin][Big Grin][^][:o)]



Hvis det nu bliver som du ønsker det, er du så sikker på at Lydpotte producenten kan nå at følge med? [Big Grin]

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#87
He he,

det kan sku godt være han får travlt.

Men lad os nu se hvordan det ender, inden alle de små politikontorer har lavet deres egne små fortolkninger af den reelle lov.

Tro mig, det bliver IKKE ens landet over![xx(]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#88
Det bliver så småkongernes sidste magtdemonstrationer, og en tydelig understregning af behovet for den sammenlægning af våbenkontorerne der kommer til sommer.

Jægerforbundet er tilsyneladende meget opmærksom på småkongernes lyst til at demonstrere deres magt, så mon ikke de gerne vil hjælpe medlemmerne hvis afgørelserne ryger alt for langt ud ad en tangent ?

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#89
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Det bliver så småkongernes sidste magtdemonstrationer, og en tydelig understregning af behovet for den sammenlægning af våbenkontorerne der kommer til sommer.

Jægerforbundet er tilsyneladende meget opmærksom på småkongernes lyst til at demonstrere deres magt, så mon ikke de gerne vil hjælpe medlemmerne hvis afgørelserne ryger alt for langt ud ad en tangent ?

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]


Inden man klandre de stakkels folk på våbenkontorene, er der så noget der siger, at problemet ikke stammer ovenfra, hvor der udsendes en stak uklar og halvfærdig sjusk, som ingen hvide mennesker kan tolke bare nogenlunde entydigt.

Man må efter læsning af både bekendtgørelse og cirkulære, erkende, at der ikke er en entydig forklaring på hvordan et tilladelse skal udformes, og hvordan den skal relateres.

Typisk eksempel på en gang halvfærdig makværk, hvor brugerne på bege sider af skranken ikke kan udlede noget som helst brugbart.

Gad egentligt vide om det er blevet en anerkendt sport indenfor offentlig administration, at udforme love og vejledninger, så de er komplet uforståelige og tvetydige, for at man kan få et eller andet at hænge de stakkels borgere op på[xx(]. For at man derved kan få fjolserne til at fremstå uvidende.
Svar
#90
Man har jo altid lov til, som myndighedsudøver, at sige: " Jeg ved ikke hvordan denne regel skal tolkes, men jeg spørger lige bagud i systemet, og så skal du nok få et korrekt svar så hurtigt som muligt." Jeg er selv myndighedsudøver, og det svar har jeg da givet nogle gange. Så er det bare vigtigt at man hænger sine chefer op på, at man har lovet et svar, og så vender tilbage til borgeren med afgørelsen indenfor en rimelig tid.

Men med "småkonger" mener jeg de myndighedsudøvere der ikke kan svare på denne måde, men hellere vil tolke mest muligt restriktivt, og oveni købet udlægger teksten som om de har ret, og alle andre tager fejl. Det har jeg ikke så stor respekt for.

Der er jo intet der forhindrer folkene på våbenkontorerne i at tage imod ansøgningerne, og så lige lade dem ligge i et par dage indtil der kommer en afklaring. Det er den hovedløse bombastiske udmelding af tolkningen jeg kritiserer, ikke det forhold at folkene ikke ved hvordan de skal forholde sig, for det er da naturligt nok.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#91
har fået dette fra østjyllands politi.

CITAT:
Det er vores opfattelse, at:

· ansøgning skal indgives på politiets almindelige ansøgningsformular P704-01 (vedhæftes).

· Det er gebyrfrit at indgive ansøgning om en tilladelse til lyddæmper.

· Ansøgeren skal ved indgivelse af ansøgningen dokumentere/give oplysning om, til hvilket konkrete skydevåben (art, fabrikat, model, fabrikationsnummer og kaliber), at lyddæmperen skal anvendes til.

· Lyddæmperen skal beskrives nøjagtigt på ansøgningen (art, fabrikat, model, fabrikationsnummer (hvis ihugget) og kaliber).

· Hvis der ikke er nummer i lyddæmperen, bliver ansøger ikke pålagt at lade ihugge et identifikationsnummer i lyddæmperen, idet Østjyllands Politi er af den opfattelse,
at lyddæmpere, som er konstrueret til montering på skydevåben (våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 9) ikke er omfattet af våbenbekendtgørelsens § 54.

· Jfr. våbenbekendtgørelsens § 49, stk. 1 udstedes en våbentilladelse til en konkret lyddæmper.

· Jfr. våbenbekendtgørelsens § 47, stk. 1 har våbentilladelsen en gyldighedstid på 5 år.

Det er også vores opfattelse, at kun politigodkendte bøssemagere kan dreje gevind på skydevåben med henblik på montage af lyddæmpere.
Idet politiet forventer, at ansøgninger om tilladelse til lyddæmpere fra i dag bliver en stor artikel, håber vi på forståelse i forhold til en ligeledes forventet længere leveringstid på våbentilladelser generelt.

citat slut

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#92
(Suk). De bør nok også indstille sig på at bruge nogen tid på at svare Rigspolitiet når klagesagerne begynder at hobe sig op. Hvis jeg får en tilladelse til en lyddæmper med det vilkår at den kun må bruges på et våben, vil jeg selvfølgelig straks klage over vilkåret.

Cirkulæret siger, at personer der lovligt besidder rifler m.m. Kan meddeles tilladelse til lyddæmpere der er konstrueret til montering på de pågældende skydevåben. Der står intet om, at lyddæmperen kun må monteres på et af de skydevåben man har.

Våbenloven siger intet om hvem der må dreje gevind i en pibe. Kun om hvem der må fremstille piben. Hvis jeg kunne, gjorde jeg det selv, og ellers kan jeg da få en ven med en drejebænk til det.

Hvis nu Østjyllands politi lod være med at spilde al den tid på regeludarbejdelse, hvilket jo overhovedet ikke er deres job, så havde de masser af tid til at få opklaret hvad ændringen egentlig går ud på, og til at få langet nogle tilladelser over disken. Det er nemlig det de er ansat til.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#93
Nemlig ja [Big Grin]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#94
Med den usikkerhed der er om formuleringer af tilladelserne, vil det så ikke være en overvejelse værd at klappe hesten, så man ikke står med en tilladelse, som ikke kan føres i våbenpasset, eller har mange restriktioner, i forhold til de tilladelser der bliver det endelige, og forhåbentligt overvejede resultat.
Svar
#95
Selvfølgelig skal man klappe hesten og vente med at søge, personligt vil jeg vente til januar/februar med at søge så er jeg nemlig klar til årets tur til Sydafrika i maj[8D] og måske også bukkejagten i 2014[Wink]

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#96
Citat:quote:

vil det så ikke være en overvejelse værd at klappe hesten, så man ikke står med en tilladelse, som ikke kan føres i våbenpasset, eller har mange restriktioner, i forhold til de tilladelser der bliver det endelige, og forhåbentligt overvejede resultat.


det er jo præcis det jeg siger.
Der er INGEN, hverken østjyllands, eller andre politikredse der har offentliggjort en stillingstagen til opførelse i et våbenpas med en unummereret dæmper.

Jeg har meddelt Odense politi at jeg påfører de numre der står på dæmperen og de påfører således tilladelsen det nummer. Så har begge parter gjort deres til at det burde være så korrekt som muligt.

Mht. det "specifikke våben" så står der i det svar Rex sendte mig tidligere på dagen at ansøgningen skal påføres en fortegnelse (liste) over påtænkte våben hvortil dæmperen ønskes anvendt.
Så den skulle være "barberet".

Som jeg ser det mangler den vigtigste del nemlig "jagt i udlandet".
Det ville da være rart at slippe for den "hazzle" i Sverige med ansøgninger om 3måneders tilladelser til 700 kr pr stk.......
ELLER????

Det kunne godt tyde på at svensken har haft en anelse:

Citat:quote:

Ljuddämpare

Om du medför ljuddämpare till skjutvapnet måste du ha tillstånd för denna i ditt hemland och införseltillstånd måste sökas hos svensk polismyndighet.


/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#97
Jeg venter nok også en 14 dages tid. Nu har jeg alligevel ventet i 5 år, 5 måneder og 5 dage. Så kan jeg vel vente lidt endnu [Big Grin]

De første genladningstilladelser i 80´erne var også påført en liste over de kalibre man aktuelt havde våbentilladelser til. Så måtte man kun lade til de kalibre. Det var politiet der først blev trætte af den ordning, for det var dem der skulle lave nye gratis tilladelser hver gang man skiftede et våben ud. Hvis de vil i gang med den juleleg igen, så for min skyld ingen alarm. Jeg forstår bare ikke hvorfor de insisterer på at skabe alt det bøvl, der er jo ingen der vinder noget ved det.

Jeg håber sagorasme vi kan få dæmperne i våbenpasset, jeg skal gerne angive nummeret på ansøgningen hvis det er det der skal til. Her kan Østjyllands politi måske være til hjælp, idet de henviser til Våbenbekendtgørelsens § 49 stk. 1, der bestemmer at en våbentilladelse kun kan omfatte ét våben. Hvis den § gælder for lyddæmperen, er det derved bestemt at den efter danske regler opfattes som et våben, og så kan den selvfølgelig skrives i våbenpasset.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#98
Hvordan kan den gode Jan i Århus komme frem til at en lyddæmper er et våben?
Har han fået smæk med en sådan da han var lille?

Mig bekendt er en lyddæmper, et akustisk instrument til trykudligning. Hvor et brag omdannes til et langstrakt pust
Svar
#99
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Som jeg ser det mangler den vigtigste del nemlig "jagt i udlandet".
Det ville da være rart at slippe for den "hazzle" i Sverige med ansøgninger om 3måneders tilladelser til 700 kr pr stk.......
ELLER????

Det kunne godt tyde på at svensken har haft en anelse:

[quote]Ljuddämpare

Om du medför ljuddämpare till skjutvapnet måste du ha tillstånd för denna i ditt hemland och införseltillstånd måste sökas hos svensk polismyndighet.


/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Der er vel intet krav til tilladelsen om at der skal stå "jagt i udlandet" det står der vel heller ikke på din riffeltilladelse?

Efter dit svenske citat, kræves der 2 ting før du kan medføre en lyddæmper til Sverige.
1: en Dansk tilladelse
2: en tilladelse fra det svenske politi.

Efter citatet fra Hatting, tyder det iflg. Østjyllands politi på at en tilladelse til lyddæmper kan være koblet til brug på flere forskellige våben, bare disse våben er listet op på lyddæmpertilladelsen.

Der bliver da udfordringer med kontrol og håndtering, hvis nu man har en dæmpertilladelse, som giver lov til at dæmperen kan bruges på 1-mange nævnte våben, og man så anskaffer et yderligere våben, hvor man også gerne vil bruge den aktuelle dæmper. Hvad skal man så?? søge om revidering af den oprindelige dæmpertilladelse??
Svar
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Som jeg ser det mangler den vigtigste del nemlig "jagt i udlandet".
Det ville da være rart at slippe for den "hazzle" i Sverige med ansøgninger om 3måneders tilladelser til 700 kr pr stk.......
ELLER????

Det kunne godt tyde på at svensken har haft en anelse:

[quote]Ljuddämpare

Om du medför ljuddämpare till skjutvapnet måste du ha tillstånd för denna i ditt hemland och införseltillstånd måste sökas hos svensk polismyndighet.


/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Der er vel intet krav til tilladelsen om at der skal stå "jagt i udlandet" det står der vel heller ikke på din riffeltilladelse?

Efter dit svenske citat, kræves der 2 ting før du kan medføre en lyddæmper til Sverige.
1: en Dansk tilladelse
2: en tilladelse fra det svenske politi.

Efter citatet fra Hatting, tyder det iflg. Østjyllands politi på at en tilladelse til lyddæmper kan være koblet til brug på flere forskellige våben, bare disse våben er listet op på lyddæmpertilladelsen.

Der bliver da udfordringer med kontrol og håndtering, hvis nu man har en dæmpertilladelse, som giver lov til at dæmperen kan bruges på 1-mange nævnte våben, og man så anskaffer et yderligere våben, hvor man også gerne vil bruge den aktuelle dæmper. Hvad skal man så?? søge om revidering af den oprindelige dæmpertilladelse??



ja jeg er også tvivl om dæmper tilladelsen vil blive givet så den kan bruges på alle de rifler der ståe i skabet eller om den kun må brugens på en riffel ?
tror de i første omgang laver det som 1 dæmper til 1 riffen
Citat:
· Ansøgeren skal ved indgivelse af ansøgningen dokumentere/give oplysning om, til hvilket konkrete skydevåben (art, fabrikat, model, fabrikationsnummer og kaliber), at lyddæmperen skal anvendes til.

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)