Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Senest om tilladelse til brugen af lyddæmpere
Regional administration

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
https://drive.google.com/file/d/0BzRRdBB...sp=sharing

Sådan her udfyldte jeg mine, og våbenkontoret sagde at det var korrekt.
Svar
Men der er så ikke mere tvivl om lyddæmperen skulle tilknyttes et våben..
Man skal blot skrive hvilke våben dæmperen må bruges til jf. mail fra politiet..

Sakset fra mail, og våbennumrerne står i flertal...

Vi skal bruge: fabrikat, model, nummer - hvis den har et, samt våbennumrene på de våben du skal bruge den på. Har du vekselpibesystem er det pibernes numre vi skal bruge.

Med venlig hilsen

Hans Peter Filstrup Petersen
politiassistent

Københavns Vestegns Politi

Tilladelsesafdelingen
Våbenkontoret
Egegårdsvej 75
2610 Rødovre
Tlf. 4386 1448
Direkte: 43621777 - 2590
Lokal: (10) 2590
E-mail: hpp003@politi.dk
Web: http://www.politi.dk/vestegnen

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
Citat:quote:

Men der er så ikke mere tvivl om lyddæmperen skulle tilknyttes et våben..
Man skal blot skrive hvilke våben dæmperen må bruges til jf. mail fra politiet..


Arrh, sådan vil jeg nu ikke udtrykke det. Der er ikke tvivl om, at en del våbenkontorer for øjeblikket tror at lyddæmperen skal knyttes til våbnet. Det skyldes at lyddæmperen iflg. våbencirkulæret skal være konstrueret til at montere på de våben man har, og at Jan Poulsen i århus har været hurtigere end sine chefer til at tolke bestemmelsen og udbrede sin tolkning til flere våbenkontorer[xx(]. Men den bestemmelse i cirkulæret forhindrer jo ikke, at dæmperen også fremover må monteres på de våben man senere anskaffer, eller de våben man låner af en instruktør på skydebanen hvis den er konstrueret til det.

Så jeg mener at politiet igen tolker så restriktivt og bureaukratisk tungt som overhovedet muligt. Der er efter min mening intet i vejen for, at politiet bare meddeler tilladelse til lyddæmperen, og så lader det være op til brugeren hvilke våben han vil bruge den på.

Men da tilladelsen er gratis, er det værst for politiet. Mon ikke de snart bliver trætte af at lave nye tilladelser til mine dæmpere hver gang jeg finder på et nyt våben at bruge dem på [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
Lasse kan det ikke evt. hænge sammen med at politiet derved kan indføre det i våbenpasset ?
Som jeg husker det - korriger gerne, hvis jeg tager fejl - så kan en lyddæmper ikke skrives i våbenpasset "for sig selv"

MVh Zeb
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Zeb

Lasse kan det ikke evt. hænge sammen med at politiet derved kan indføre det i våbenpasset ?
Som jeg husker det - korriger gerne, hvis jeg tager fejl - så kan en lyddæmper ikke skrives i våbenpasset "for sig selv"

MVh Zeb



Problemet er vel at uanset, kan en lyddæmper ikke indføres i våbenpasset, da der ikke findes en kode for den slags akustiske instrumenter.
Mildt sagt er det noget rod, når man henføre ting som ikke er våben, til at være omfattet af våbenloven.
Svar
Jeg mener at man i UK indfører lyddæmpere i våbenpasset, og forlanger at udlændiges dæmpere er indført i passet, ellers kan man ikke få FAC til dem. Og jeg vil gå virkelig langt for at få mine dæmpere i passet. Så hvis det hænger sådan sammen, så knytter jeg sylten og lader dem knytte dæmper og våben sammen alt det de vil.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
Det er vel bare endnu et eksempel på at de instanser der har truffet beslutningerne ikke har sat sig tilstrækkeligt grundigt ind i sagerne ...[xx(] ...

Lyddæmpere har været debatteret i skytteforeninger, Jæger kredse, Jægerforbundet, og belyst i en mængde artikler i diverse "fag-litteratur" i adskillige ÅR ...

Ud af denne mængde af information burde de formodentligt veluddannede personer der sidder i JM og Rigspolitiet vel være i stand til at læse følgende "indenad":

1: En lyddæmper kan ikke levere andet "våbenmæssigt" i sig selv end et rigtigt dårligt "slagvåben" .. [:o)] i den henseende er lyddæmperen altså at betragte som "et akustisk instrument"[Big Grin] når det ikke er monteret på et skydevåben. (= totalt ufarligt)
2: En lyddæmper kan fungere med kalibre fra dens max-kugle-diameter nedad, om end med aftagende dæmpning til følge, altså mindre "effektivitet" altså mindre "incitament" til "misbrug" ..[V]
Derfor er det helt oplagt at tilladelsen til dæmperen bør gives separat, med et serienummer og en gratis tilladelse uden udløb, men evt. betinget af mindst 1 gyldig våbentilladelse i en kaliber under dæmperens "max"

3. Der er ingen hverken kriminalteknisk eller forebyggende fordele ved at registrere en dæmper, kun til brug på et specifikt våben.

4. Hvad er der i vejen for at anføre ALLE de våben man gerne vil anvende den pågældende dæmper til, på ansøgningen? Mangler der plads på skemaet? Man kan jo nøjes med våbennumrene/Journal-numrene på våbentilladelserne.

5: Det er da en besynderlig database hvor man ikke blot kan oprette et ny "nummer" til enheden "en Lyddæmper" ?????

6: Det samme gælder vel EU våbenpasset... Mindst 3 EU lande tillader lyddæmpere til sportsskydning og jagt.. Hvad skulle den tekniske hindring være i at lave en kategori der hedder "lyddæmper"?
(Det er klart at da det er noget der skal gennem EU-møllen, så kommer det til at tage laaaaaaang tid, men det kan da gøres hvis f.eks. Danmark tager en snak med svenskerne og englænderne..
Der står jo i reglerne for EU våbenpasset at de enkelte medlemslande selv kan lovgive/forordne supplerende ..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
Det er vel ikke noget problem at få dæmperen knyttet til flere våben? Det har jeg da set et eksempel på en helt dugfrisk tilladelse - men det svinger måske fra kreds til kreds?

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Det er vel ikke noget problem at få dæmperen knyttet til flere våben? Det har jeg da set et eksempel på en helt dugfrisk tilladelse - men det svinger måske fra kreds til kreds?

Stort knald = stort smil :-D



Jeg har ikke hørt eksempler på at dette skulle være et problem.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
så er der 4 dæmpertilladelser i hus fra Aarhus politi :-)

det eneste der står er at jeg har søgt til Sonic 45 dæmper ( hvilket blev afklaret efter et opkald fra politiet om hvad en sonic var da den ikke var i deres system !!!!!! jeg stod på jagt i Letland og bad damen om ikke hun lige selv ville google sonic 45 ....... )

der er ikke angivet kaliber, våben, eller andre trælse detaljer i mine tilladelser, ej heller hvor jeg nu har lyst til at købe dem henne ......

jeg kunne næsten ikke tro mine egne øjne [8D] og det tog kun 1 uge [^][^]

med venlig hilsen
Kim
med venlig hilsen
Kim
Svar
Citat:quote:

Originally posted by ticho

så er der 4 dæmpertilladelser i hus fra Aarhus politi :-)

det eneste der står er at jeg har søgt til Sonic 45 dæmper ( hvilket blev afklaret efter et opkald fra politiet om hvad en sonic var da den ikke var i deres system !!!!!! jeg stod på jagt i Letland og bad damen om ikke hun lige selv ville google sonic 45 ....... )

der er ikke angivet kaliber, våben, eller andre trælse detaljer i mine tilladelser, ej heller hvor jeg nu har lyst til at købe dem henne ......

jeg kunne næsten ikke tro mine egne øjne [8D] og det tog kun 1 uge [^][^]

med venlig hilsen
Kim


Hvis du har søgt og fået udstedt tilladelser til lyddæmpere, uden at angive hvem du køber fra. Hvordan foregår kontrollen med handlen så??
Svar
Den foregår nok ikke.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
Kontrollen med handlen foregår vel ved at forhandleren af nævnte akustiske dæmpe-instrument skal forlange at se en tilladelse til indkøbet, før han langer dæmperen over disken ....[^]

Hvis der ikke kan forlanges serienummer på dæmperen, kan forhandleren jo ikke føre specifik "bog" over præcis hvilken dæmper han har solgt til indehaveren af tilladelsen, udover fabrikat og data på dæmperen.

Hvis forhandleren vil holde sin "nederste del af ryggen" fri, kan han/hun jo blot tage en kopi af tilladelsen, og klipse den sammen med en kopi af fakturaen/bonen, og lægge den i sin skuffe.
Er han/hun rigtigt fint "organiseret" laver han/hun en mappe med "solgte dæmpere" og lægger dem deri ...

Hvilken nytte skulle der i øvrigt være af at lave en central registrering af solgte lyddæmpere i DK ??? Tilladelsen er jo betinget af en gyldig tilladelse til en riffel dæmperen kan bruges på---
Så der ligger jo ikke lovlige dæmpere hos andre end dem der har en riffel-tilladelse... og de er jo registreret..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
N.A.
jeg aner det ikke men det er sådan det åbenbart er i århus [Smile]

det var lidt for sjov jeg søgte fordi jeg alligevel skulle have en tilladelse til en ny pipe at jeg ansøgte uden egentligt at ane en snus om andet end hvad kalibre jeg gerne ville have tilladelser til

sommetider er beukratiet så ugennemskueligt at alt kan lade sig gøre

med venlig hilsen
Kim
med venlig hilsen
Kim
Svar
Tänkte lige at jeg ville nävne at man i sverige ikke knytter lyddämper tilladelse til et våben men bare udsteder en seperat tilladelse til en lyddämper med nummer.

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
Citat:quote:

det eneste der står er at jeg har søgt til Sonic 45 dæmper


Kunne jeg også godt tænke mig. [Smile]
Men hvem har egentlig en sådan på hylden? Og eksisterer Sonic 55 p.t. ?

Yesterday my rifle went ballistic...
Frihed frem for alt
Svar
Jeg har i dag modtaget denne mail som er udsendt til våbenhandlere og våbenværksteder i Østjyllands politis område.

”Til samtlige politikredse

Som bekendt trådte en ændring af våbencirkulæret i kraft den 5. november 2013. I medfør af cirkulærets § 7 kan personer, der lovligt besidder rifler, glatløbede haglgeværer eller luftgeværer, meddeles tilladelse til lyddæmpere, der er konstrueret til montering på de pågældende skydevåben.

På denne baggrund skal Rigspolitiet herved efter aftale med Justitsministeriet fastsætte følgende retningslinjer for politikredsenes behandling af ansøgninger om lyddæmpere:

- Ansøgningen indgives gebyrfrit på politiets almindelige ansøgningsblanket P 704-01.

- Ansøgeren skal på ansøgningsblanketten anføre oplysninger om sælger.

- Ansøgeren skal på ansøgningsblanketten beskrive den pågældende lyddæmper ved udfyldelse af felterne for art (lyddæmper), fabrikat, model, totallængde og fabrikationsnummer (hvis ihugget).

- På baggrund af oplysningerne i ansøgningen registrerer politikredsen lyddæmperen i Politiets Våbenregister.

- Der genereres en tilladelse art 145. Feltet ”Våbenart/Type” udfyldes med ”Våbendel/lyddæmper”. Endvidere udfyldes feltet ”Fabrikat/Model”, og – såfremt fabrikationsnummer er ihugget lyddæmperen – udfyldes tillige feltet ”Våben nr.”.

- I anvendelsesfeltet anføres ”Lovlige skydeaktiviteter”

- En tilladelse kan kun omfatte én lyddæmper

- Tilladelsen har en gyldighedsperiode på 5 år.

Der kan således ikke stilles krav om, at det i ansøgningen angives, til hvilke konkrete våben den pågældende lyddæmper skal monteres på, ligesom dette heller ikke skal fremgå af tilladelsen.

Endvidere skal politiet ikke nærmere undersøge, hvad lyddæmperen skal bruges til, så længe ansøgningen omfatter en lyddæmper, der er konstrueret til montering på en riffel, et glatløbet haglgevær eller luftgevær, som ansøgeren er i lovlig besiddelse af.”


[Image: logo1mini.jpg]
Svar
Lyder godt Smile

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
Fedt nok. Et nakkedrag til Jan Poulsen for at improvisere frit over reglerne. Det trængte han til !

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)