Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Senest om tilladelse til brugen af lyddæmpere
Iflg den info jeg har fået så vil der blive påført en liste af våben på dæmpertilladelsen som dæmperen vil kunne anvendes sammen med.

Hvis du havde taget noget mere af teksten med i dit citat så ville læserne også få med at det KUN er et specifikt våbenkontor´s "personlige" fortolkning og IKKE lovtekst!

Endeligt, hvis det er så stort et problem for det enkelte politikontorer hvor mange rifler dæmperen må anvendes på, så søg da for pokker bare lige så mange tilladelser som i har rifler at dæmperen passer på.
Så er det altså heller ikke sværere.....
Måske de så fatter hvor uendeligt tåbelig den selvopdigtede regel er.

Citat:quote:

Der er vel intet krav til tilladelsen om at der skal stå "jagt i udlandet" det står der vel heller ikke på din riffeltilladelse?

Efter dit svenske citat, kræves der 2 ting før du kan medføre en lyddæmper til Sverige.
1: en Dansk tilladelse
2: en tilladelse fra det svenske politi.


Der vil, efter info, skulle stå anvendelsesformål. Hvis dæmperen ønskes anvendt i udlandet skal der påføres "jagt i udlandet"!

Mht. de Svenske regler, så er de iflg. svenskerne indført fordi en lyddæmper er en tilladelsespligtig våbendel. Det er den ikke i Danmark, altså en våbendel.

Så som det ser ud lige nu, så SKAL du betale for den svenske tilladelse UANSET hvordan den registreres i DK.
Det bliver en væsentlig hindring ifht at medbringe dæmperen til Sverige.

Mht Storbritanien, så SKAL den være opført i våbenpasset OG dit FAC.
Ellers får du den ikke med:-(

Så for alles skyld så vil det fortrinsvist gavne frem for at skade at få dæmperen i våbenpasset.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Er sikker på at 't' i hvilket ikke skulle have været der.

Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Svar
Efter EU våbendirektivet er en lyddæmper en "del" til et våben. Som jeg læser det bliver det dermed en våbendel.
Citat:quote:

1a. I dette direktiv forstås ved »del« ethvert element eller ethvert udskiftningselement, der er specifikt beregnet til et skydevåben, og som er væsentlig for anvendelsen af det, herunder løb, ramme eller låsestol, slæde eller cylinder, bundstykke eller slagboltblokering og enhver anordning, der er beregnet eller tilpasset til at dæmpe lyden ved affyring af et skydevåben.

Da vi sagtens kan få vekselpiber skrevet i våbenpasset, bør vi altså også kunne få lyddæmpere skrevet i.

EU våbendirektivet opstiller nogle betingelser, så medlemsstaterne får underretning når der transporteres våben over grænserne, men har en undtagelse for våben til jagt og konkurrencebrug:
Citat:quote:

der skal dog vedtages lempeligere regler, for så vidt angår jagt og konkurrenceskydning for ikke i unødvendig grad at hindre den frie bevægelighed for personer;

Dermed kan det nemt tænkes, at de svenske regler er i strid med både EU våbendirektivet og reglerne om fri bevægelighed for personer og tjenesteydelser over de indre grænser, men det bliver et langt sejt træk at få svenskerne til at ændre det [xx(].

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Det bliver så småkongernes sidste magtdemonstrationer, og en tydelig understregning af behovet for den sammenlægning af våbenkontorerne der kommer til sommer.



You said it!

Yesterday my rifle went ballistic...
Frihed frem for alt
Svar
Citat:quote:

Er sikker på at 't' i hvilket ikke skulle have været der.


Det skulle det med sikkerhed ikke, grundet den nye paragraf 7:
Citat:quote:

Personer, der lovligt besidder rifler, glatløbede haglgeværer eller
luftgeværer, kan meddeles tilladelse til lyddæmpere, der er konstrueret til
montering på de pågældende skydevåben. Herudover kan tilladelse til
lyddæmpere til skydevåben kun gives i særlige tilfælde.#148;



Læg specielt mærke til "de pågældende våben".

"Pågældende" er altså ikke ensbetydene med "specifik".

Ligeledes er de nævnte våbentyper benævnt i flertal præcis som dæmperne er det i cirkulæret.

Der står sort på hvidt at tilladelsen kan meddeles til de pågældende skydevåben (igen i flertal).
"pågældende skydevåben" henledes til "et ental" eller flertal af den enkelte våbentype som ejeren er i lovlig besiddelse af!

Så der kan altså IKKE på nogen måde ud fra cirkulæret tolkes at éen specifik dæmper SKAL parres med éet specifikt våben.

Det er ganske enkelt noget østjyllands politi´s konsulent har drømt op i ren iver.

Helt klart denne totale mistolkning skal meddeles JM så hurtigt som muligt.... LASSESCOUT..... hvor er du:-)

@Lasse,

Citat:quote:

Efter EU våbendirektivet er en lyddæmper en "del" til et våben. Som jeg læser det bliver det dermed en våbendel.


Muligt, men det er den altså IKKE i DK, jfr. våbenloven[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Angående de svenske regler, kan der være en forklaring i, at der på svenske lyddæmpertilladelser, er et krav om at disse dæmpere kun må anvendes på klasse 1 og klasse 2 våben, hvorfor dæmpere ikke kan tillades til småkalibre, og haglgevære
Svar
Det er en mulighed, helt sikkert.

Nu har jeg ikke haft tid til at nærstudere den svenske lovgivning.....
Jeg har mere været interesseret i den danske[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Jeg fik tilladelse til lyddæmper for 1½ år siden.
Da jeg skulle til Skotland sidste år forsøgte jeg så naturligvis at få FAC (Firearm Certificat) på den, men til min store forundring og skuffelse det blev afslået. Så vidt jeg husker ubegrundet.
Svar
Var dæmperen nummereret og opført i dit våbenpas?

Måske englænderne kendte til at det generelt ikke var muligt, lovligt, at få lyddæmpere den gang?? (ja bare spørg brormand[Big Grin])

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Jeg får snart grå hår (trods min unge alder!) af det her jura cirkus! Jøsses...
Vi kan ikke få tilladelse til lyddæmper til jagtbrug fordi:
1. De ved ikke om der skal nummer på lyddæmper
2. De ved ikke om det skal være til én specifik riffel
3. De ved jf. ovenstående ikke om tilladelsen skal være gratis eller koster 840/420kr
4. Der mangler et cirkulær til ovenstående
5. Andre ting der forhindre mig i at få lavet det gevind, købe en lyddæmper og skyde på min jagt?

Tillægsspørgsmål: Må jeg, hvis tilladelse osv osv kommer i hus, skyde med lyddæmper på jagt i Sverige?

Umiddelbart stemmer jeg for nummer på lyddæmper, brug af lyddæmper til flere rifler og så at få et klart svar inden længe! [Wink]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
1. Har fået at vide at nummer er ikke et krav fra Viborg.
3. den er gratis

Og så vidt jeg har fået at vide, bliver det lovligt til jagt.
Når det er blevet godkendt hos nogle andre indstandser en JM.

Ting tager tid [Wink]
Svar
Det er bare fordi Boldsen ikke gider læse loven og politiets egen tolkning, for så ville han ikke stille spørgsmål: 1+2+3+4+5[B)][}Smile][Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by GT

Var dæmperen nummereret og opført i dit våbenpas?

Måske englænderne kendte til at det generelt ikke var muligt, lovligt, at få lyddæmpere den gang?? (ja bare spørg brormand[Big Grin])

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Det er en S&L med nummer und alles, men den er ikke indført i våbenpasset (da det jo ikke blev betragtet som en våbendel).
Jeg medsendte naturligvis min tilladelse, men Skotterne er nok ikke nær så gode til dansk som vi er til engelsk!

Det ændrer alt sammen ikke på bottom line: DET ER FEDT AT LYDDÆMPERE LOVLIGGØRES!
Jeg kipper med flaget for de, der har gjort en indsats for at få lavet den lovændring.
Svar
Citat:quote:

men den er ikke indført i våbenpasset


Så er det ikke så sært at du ikke kunne få den med.

Det er nemlig våbenpasset der er kernen når du skal have lavet FAC.

Der engelske/skotske politi kræver en kopi af eller det originale våbenpas tilsendt.

Det ændrer sig muligvis i Skotland fra næste år da ALT bliver samlet éet sted. Så desværre er tiden ovre hvor vi bare sendte en kopi af den danske våbentilladelse til stationen i Inverness[Sad]

Men jeg vil sige at de er blevet ret hurtige inden da i inverness.

Sidst tog det 4 dage fra de modtog kopien til jeg fysisk havde 4 stk FAC på min addresse her i DK[^]

Håber det nye setup derovre bliver lige så hurtigt.....

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Nej - de har forlangt det originale våbenpas fra os de sidste 5-6 år.
Svar
Har i dag været på politistationen med min ansøgning . politiet er slet ikke klar til at give tilladelser. de aner ikke hvordan de skal lave tilladelser
Jeg spørger mig selv "Hvorfor" en tilladelse. jeg har ingen tilladelse til min mundingsbremse. eller min sigtekikkert. for slet ikke at snakke om mine høreværn.
Svar
Hov hov hov - der [Big Grin] en del TIL et våben og ikke en del AF et våben - det er tilbehør og ikke en våbendel ! PUNKTUM

At der er nogen der tolker det anderledes - nå ja - det er så deres problem - og jeg håber ikke at de vil gøre det til mit [Big Grin]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
Var i dag på stationen i Århus. De har en vejledning liggende på stedet. Derudover kan man spare et par dage på behandlingstiden hvis man gider hente tilladelsen på stationen. Så nu glæder jeg mig som en lille baby til mandag.

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
Citat:quote:

Originally posted by saze

Var i dag på stationen i Århus. De har en vejledning liggende på stedet. Derudover kan man spare et par dage på behandlingstiden hvis man gider hente tilladelsen på stationen. Så nu glæder jeg mig som en lille baby til mandag.

---
Living to enjoy life!


Den omtalte vejledning, var det Jan Poulsens egen fortolkning (den som Hatting har citeret), eller var det noget som kom fra centralt hold.??
Svar
Vejledningen minder om det Hatting har citeret, men prøvede dem af på en anden måde. Kigger på en dæmper til salonriffel hvor der ikke er så mange oplysninger at udfylde, men pointen jeg egentlig vil frem til et at damen som betjente mig gjorde det meget klart at man skulle udfylde den så godt som man kan. Hvor meget der skal lægges i det ved jeg ikke helt men fornemmede at de er lidt large.

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)