Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Excentrisk montage til sigtekikkert
#21
Hva', sidder du og lusker på sidelinien?
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#22
Ja da.

Det kan jo være at jeg kan lære noget.[:o)]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#23
Rolig nu M@X,
du kommer ingen vegne med billig smiger.....[:o)][:o)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#24
"Canting"

Den fejl der opstår som en afvigelse mellem det ønskede træfpunkt og den reelle kuglebane hvis kikkertens sigtelinje ikke befinder sig helt lodret over riflens pibe.

Denne fejl kan variere fra Helt (M@X) ubetydelig til endog meget betydelig.. (Bare prøv at lægge riflen ned på siden (Canting-error 90 deg....[Big Grin])
På meget lange skudhold er "fejlen" bestemt ikke uden betydning. Ingen 300yards og 1000yards BR skytte skyder uden libelle ovenpå kikkerten!
Fejlen bliver større jo højere kikkerten er monteret (og egentlig er der tale om kikkertens centerlinje i objektivet, så en 72mm Zeiss vil være mere udsat end en 44mm Leupold, givet at de begge er så lavt monteret som muligt.)

Canting Reticle: Denne fejl opstår hvis kikkertens trådkors ikke er monteret så det står helt lodret over pibens centrum.
Det kræver ikke megen geometrisk tænkeevne at indse at man så justerer "på skrå" når man klikker op eller ned alt efter skudafstand!
Denne fejl er også (M@X) ubetydelig ved "normale jagtlige skudafstande" og uinteressant hvis man ikke klikker eller "holder over" sit mål på lange hold.

[Image: scopedriflecanting.jpg]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#25
Opgi' det dravis - han er uden for pædagogisk rækkevidde [Big Grin]
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#26
æv... nu har jeg ellers siddet og lavet en fin tegning...[Big Grin][Big Grin]

Måske er han uden for min M@ximale pædagogiske rækkevidde...

Jeg synes stdig det er et interessant fænomen.. jeg har derfor fremstillet mig en libelle af en gammel 30 mm alu-kikkertring og et oversavet vaterpas... kønt er det nok ikke, men det vil blive testet næste gang jeg er på min "private" 800 m bane[8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#27
Der er ellers nogle meget fine tegninger i det link jeg sendte i mit 3. sidste indlæg.........så du ikke det?
[Image: figure3x.jpg]
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#28
Problemet med jer 2 er at I laver et problem ud af noget der ikke er noget problem.
Vi kan da sagtens blive enige om at canting har stor betydning ved de overdrevne eksempler som I viser.
Ingen tvivl om det.
Nu er der bare det at det menneskelige øje er hammergodt i stand til at se om noget er lige. Og er dit trådkors ikke lige, så melder øjet alarm. Da ligger vi stadig under bagatelgrænsen ( og under pilotfejlsgrænsen )

Jeg har ligeledes forsøgt at forklare ID at hvis han bare canter kikkerten og skyder så rammer han meget ved siden af (på laaaaangt hold)
Men hvis han canter kikkerten og indskyder den igen, så bliver fejlen så lille at han er i tvivl om det var en optisk/ballistisk fejl eller om han kom til at slå en prut lige da han klemte aftrækkeren og derfor løsnede lidt i bagenden.[xx(]

PS: ID - er det den samme almanak du bruger til at regne tilbud ud med - så forstår jeg ikke at du ikke får arbejde i Jylland - arbejde til 1/10 af prisen - så tager jeg dig i stedet for en Polak.[Big Grin]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#29
Det ser ud til at der er meget at tage hensyn til.

Men hvis man antager at man starter med at montere de excentriske ringe med hullet "i venstre side", hvor hele processen forestilles at være set bagfra.

Så vil kikkerten være parallel med piben, men forskydningen sideværts vil kunne rettes op ved at kæntre kikkerten, og derved riflen en smule. Nu vil den sidde lodret over pibens centrum.

Vil man så vinkle kikkerten fremad, så drejer man den forreste ring mod uret og den bageste tilsvarende med uret og retter kikkerten ind igen, i forhold til piben. Derved vil den stadig sidde lodret over hullet.

Det må da være muligt at få selv den skæveste riffel til at undgå canting på denne måde, eller er der noget jeg har overset [?][?]

Må 2006 blive endnu et forrygende godt "skudår"

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#30
Jeg prøver lige igen:
Hvis kikkerten er sjusket monteret så korset er drejet 2 grader i forhold til centeraksen - kikkert/pibe og man så holder korset lige. Så ligger piben ( ved en 46mm centerafstand) 1,6mm ved siden af centeraksen.

Hvis man så forestiller sig at man indskyder på 100 meter og lader træfpunktet blive 1,6mm ved siden af sigtepunktet, så er kuglebanen og sigtelinien parallelle set ovenfra.

Hvis man istedet korrigerer for fejlen og flytter træfpunktet 1,6mm er kuglebanenog sigtelinien ikke længere parallelle. Vinklen immellem dem er 0,0009167 grad.

Hvis man så klikker op til 1000 meter, så træffer kuglen tan. til vinklen X 900 meter til den modsatte side end den er på de første 100 meter. Det bliver 14,4 mm "fejl" på 1000 meter. Går det an, eller er det for meget til at blive kaldt en bagatel.

Alternativt kan man jo lade kuglebanen forblive parallel og 1,6mm forskudt under hele turen ud til de 1000 meter. Så er afvigelsen stadig kun 1,6mm [Smile]

ID - på din skitse ser det for mig ud som og du drejer piben til siden for at få kuglebanen ind i træfpunktet. I virkeligheden flyttet du ved hjælp af kikkertens stilleskruer, sigtepunktet hen til træfpunktet. Der er en forskel.

Derudover er forskellen i apex ikke så stor som på din skitse. For at kuglen skal træffe i ret højde af målet, skal den vel pege lige meget opad, hvadenten den sidder lodret under kikkerten eller den sidder parallelt med, men en smule forskudt til siden.

Foretages forsøget igen med en cantning på 30 grader, så er piben 23mm ved siden af kikkerten. Så kan du selv regne resten ud - nu er Gammelnok i røret og han er allerede frelst.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#31
Du forstår det bare ikke M@X!
Hvis dit trådkors så sidder 45 garder skævt betyder det ikke noget hvis du skyder på den afstand riflen er indskudt på, så hedder den midten af trådkorset = POI (forudsat at linien center trådkors, center pibe), men hvis du begynder at klikke og vippe over den akse i trådkorset, som burde ha' været vandret, så går det helt galt. Hvis kikkerten er indskudt på 100 meter og du altid skyder på 100 meter er det ligegyldigt.

Netop det at den menneskelige hjerne er god til at nivellere er et af problemerne ved kikkert-canting.

Hvis det kan være til nogen trøst (eller overbevisning) har jeg selv oplevet det som markør ved en indskydning på 300 meter. Når jeg kaldte tilbage og meldte, at nu var den der vertikalt men at den f.eks. skulle 8 MOA ned - så klikkede skytten de 8 MOA ned og skudet gik væsentligt til den ene side........trådkorsets drejning var næsten ikke synlig - jeg vil vurdere det til 1 mm.

Det er ikke mig der har lavet tegningen (den sidste) - den er taget fra den artikel jeg har linket til.

Citat:quote:

Jeg har ligeledes forsøgt at forklare IDioten, at hvis han bare canter kikkerten og skyder så rammer han meget ved siden af (på laaaaangt hold)
Men hvis han canter kikkerten og indskyder den igen, så bliver fejlen så lille at han er i tvivl om det var en optisk/ballistisk fejl


Dette fatter jeg ikke en bønne af.....................

Citat:quote:

PS: ID - er det den samme almanak du bruger til at regne tilbud ud med - så forstår jeg ikke at du ikke får arbejde i Jylland - arbejde til 1/10 af prisen - så tager jeg dig i stedet for en Polak.



Det gør jeg heller ikke af det her.........du ræsonnerer på hovedet mand, akkuratesse betyder jo netop at man får det hele med og det gør da ikke tingene billigere - tværtimod???????????? Dog, den måde at ræsonnere på forklarer måske vores disput!

Citat:quote:

Hvis kikkerten er sjusket monteret så korset er drejet 2 grader i forhold til centeraksen - kikkert/pibe og man så holder korset lige. Så ligger piben ( ved en 46mm centerafstand) 1,6mm ved siden af centeraksen.

Hvis man så forestiller sig at man indskyder på 100 meter og lader træfpunktet blive 1,6mm ved siden af sigtepunktet, så er kuglebanen og sigtelinien parallelle set ovenfra.


Dette vil forudsætte at kikkerten er i sine mekaniske nuller ellers holder det ikke stik!

Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#32
Ok... noget er ikke rigtigt her, helt nøjagtigt hvad, kan jeg ikke lige sætte en finger på... BR-skytterne taler om langt større fejl på 300 yards og 1000 yards[?]

Jeg vil simpelthen lade det undergå en "real life test"

En af mine universitets-lidelsesfæller har en elektronisk vinkelmåler, den er præcis indenfor 1 bueminut, eller 1/60 del grad afvigelse fra lodret.

Den monterer jeg på min langdistance-rig og skyder lidt på 300 og 800m med tre-skudsgrupper med 0,5 - 1,0 og 2,0 graders "cant" hvis vinden ellers arter sig!

Som en ægte naturvidenskabsnørd vil jeg hermed offentliggøre alle detaljer i mit eksperiment!

Riffel: N&K Sako (L691) Kaliber 6,5x55 Pibe: Shilen Select match 1:9
Ladning: Norma hylstre sorterede til +/- 1 grains, "Benchrest prepped", Krudt 48 grains N560, Berger 140 grains VLD Moly, CCI Benchrest Large rifel primers.
Kikkert: Swarowski 6-24X50 m. kliktårne, montage: Warne Stål baser og Leupold QRW
"systemet" er normalt indskudt til at træffe 3,5 cm højt på 100m, men det kan jo ændres til eksperimentet.

Benchrest: sandsække, sikkert på taget af en Toyota HiLux

Bedste 100 m gruppe med denne kombination 5 mm spredning på 3 -skud
ringeste gruppe 10 mm.

10 skuds-gruppe 14 mm[Big Grin] ( det tog også næsten 30 minutter at få den skudt) (3 skud -paaaauuuseee-- 3 skud- paaaauuuseee-- 4 skud --- slut[^])

Bedste 200 m gruppe 14 mm (3 skud)[^] (der var ikke meget vind den dag[Smile])

Det må kunne lade sig gøre at beregne den teoretiske afvigelse, men lige nu er min hjerne for ulden til det.
(Det praktiske eksperiment er også meget sjovere)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#33
Kære ID

Jeg er enig med dig i at hvis riflen er lige og trådkorset er svævt, så forholder det sig som du forklarer.

I mit exempel skriver jeg jo netop at korset er lige (lodret eller vandret) og så må situationen være som jeg beskriver.

Så skal vi bare være enige om hvilken situation vi vil have opklaret.[:p]

At skitsen ikke er tegnet af dig selv gør den vel ikke mere troværdig eller hva.

Det der med dine jydepriser og din almanak skal du ikke tage så tungt - jeg kan nogengange ikke lade være med at blande lidt pjat ind hvis det blivet alt for seriøst. Så må vi tilbage på sporet igen.[Wink]

quote:Hvis kikkerten er sjusket monteret så korset er drejet 2 grader i forhold til centeraksen - kikkert/pibe og man så holder korset lige. Så ligger piben ( ved en 46mm centerafstand) 1,6mm ved siden af centeraksen.

Hvis man så forestiller sig at man indskyder på 100 meter og lader træfpunktet blive 1,6mm ved siden af sigtepunktet, så er kuglebanen og sigtelinien parallelle set ovenfra.

Dette vil forudsætte at kikkerten er i sine mekaniske nuller ellers holder det ikke stik!

Den der skal jeg lige have igen. Hvilken betydning vil det have hvis kikkerten ikke er i mekanisk nul? Den klikker vel i samme retning uanset hvor mange klik der er tilbage til yderstillingen.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#34
Let me put it another way; hvorfor rører du overhovedet windage tromlen hvis afvigelsernes betydning er så minimale?
Selvfølgelig klikker den i samme retning, men den retning er ikke vertikal eller horisontal hvis trådkorset er 2 grader skævt!
Lad os ta' en pause her og afvente dravis's resultat - jeg tror at du vil blive meget overrasket.
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Erik

Hej
De virker på samme måde som Christian Plovskærs sfæriske kuglelejer der kompenserer for vinkelfejl ved montering af lejehuse på halmtransportøren (læs montage). ( C. Plovskær bruger dog de sfæriske fra SKF )[Wink]

Citat:quote:

Originally posted by ID

Så vidt jeg kan se/læse er ringene ikke excentriske, forringerne kan blot vippe således at kikkerten ikke bliver "klemt" hvis montagerne er af forskellig højde (med lidt god vilje kan man måske godt kalde det excentrisk). Men en decideret excentrisk forring vil jeg også tro, at man kan komme gruelig galt af sted med hensyn til montering.
Hvis man ikke får monteret dem således at centret på den bageste er forskudt nøjagtigt lodret opad og omvendt på den forreste vil man få nogle uoverskuelige "canting" problemer!
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]




Svar
#36
Et tænk problem, hvis riflen peger for lavt:

Citat:quote:

Originally posted by Claxel



Hvis man antager at man starter med at montere de excentriske ringe med hullet "i venstre side", hvor hele processen forestilles at være set bagfra.

Så vil kikkerten være parallel med piben, set ovenfra, men forskydningen sideværts vil kunne rettes op ved at kæntre kikkerten, og derved riflen en smule. Nu vil den sidde lodret over pibens centrum.

Vil man så vinkle kikkerten fremad, så drejer man den forreste ring mod uret og den bageste tilsvarende med uret og retter kikkerten ind igen, i forhold til piben. Derved vil den stadig sidde lodret over hullet.

Det må da være muligt at få selv den skæveste riffel til at undgå canting på denne måde, eller er der noget jeg har overset [?][?]



Er der slet ingen der har et bud på om min teori er rigtig?

Må 2006 blive endnu et forrygende godt "skudår" for os alle ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an2.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#37
Hvis du ikke drejer de to excentriske ringe ens, vil du bryde sigteliniens/pibens parallel. Du kan godt indskyde din riffel på f.eks. 100 meter på den måde, men det vil gå grueligt galt på alle andre afstande. Har du læst den artikel jeg har henvist til?
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by ID

Hvis du ikke drejer de to excentriske ringe ens, vil du bryde sigteliniens/pibens parallel. Det var lige netop det jeg ville gøre i dette tilfælde.Du kan godt indskyde din riffel på f.eks. 100 meter på den måde, men det vil gå grueligt galt på alle andre afstande. Hvorfor det? Jeg vil jo netop undgå canting på denne måde. kikkerten kommer netop til at ligge præcis over løbets akse. Har du læst den artikel jeg har henvist til? Jep, men den forklarer jo kun hvad der sker når man canter og det var jo det jeg vil undgå.

Det var derfor jeg spurgte, kan man undgå at riflen canter, hvis løbet er skævt i forhold til låsestolen, ved at justere det med excentriske ringe [?]

Med venlig hilsen I lige måde[Wink]


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]



Må 2006 blive endnu et forrygende godt "skudår" for os alle ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an2.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#39
Jeg må indrømme, at jeg efterhånden har lidt svært ved at overskue de forskellige ”ideer” der bliver fremsat, men hvis man vil konstatere om kikkerten kanter er følgende test meget afslørende.
Testen udføres på en afstand af 100 meter og i nedenstående eksempel forudsættes at kikkerten klikker 10 mm pr. klik.
Man holder hele tiden på den røde prik.
1. Skyd 3 skud på den røde prik.
2. Drej windagetromlen, så POI rykker 20 klik mos højre – hold på den røde prik og skyd 3 skud.
3. Drej elevationtromlen, så POI rykker 20 klik ned – hold på den røde prik og skyd 3 skud.
4. Drej windagetromlen tilbage til 0 – hold på den røde prik og skyd 3 skud.
5. Drej elevationtromlen tilbage til 0 – hold på den røde prik og skyd 3 skud.

Der skal nu sidde 6 skud i den røde prik og 3 skud i hver af de andre – hvis der gør det, er alt som det skal være. Hvis firkanten er ”tiltet”, kanter kikkerten. Alt dette forudsætter selvfølgelig at riflen er placeret så den ikke kanter.
Uanset hvordan testen falder ud, skal de sidste 3 skud stadig sidde i den røde prik - hvis ikke, så put kikkerten i en affaldscontainer.

[Image: Firkanttest.jpg]

Jo større afstand mellem prikkerne/cirklerne, des mere nøjagtig er testen
Teoretisk skal windagetromlen (når riflen er indskudt) altid stå i nul – vind-hold klares i trådkorset.

Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[IMG] [url]http://img.photobucket.com/albums/v417/Intile/dfdr.jpg[/IMG][/url]
Svar
#40
Se, det lyder som en god måde at få det tjekket på.

Jeg formoder at det må virke, med den metode jeg har beskrevet, fordi kikkerten roteres om sin akse, hvorfor den på et tidspunkt må ligge parallelt med løbets centerlinie. Og så er det blot at dreje kikkerten til den lodrette tråd i kikerten, peger gennem løbets centerakse.

Jeg har før været med til at klikke kikkerten ned, når vi skød til løbmålsskive.

Der havde vi en skive der lignede et centimetermål, så kunne man se hvor langt nede den skød. På hjorteskiven var det så blot at sigte i øjet, eller hvor det nu passede med flyve/kørehastigheden. Nogle ladede så det passede, andre skød med baneammunition og sjussede sig frem.

Jeg havde problemer med at jeg skulle holde længere frem, ved løb til højre, på samme måde som med lerduerne, men det kunne jeg måske have undgået ved at Cante kikkerten og dermed riffelen en anelse.

Så ville den stadig skyde lige på ved opskruet sigte, blot ikke ved de længere afstande.

Nå, nu løb det vist helt af sporet.



Må 2006 blive endnu et forrygende godt "skudår" for os alle ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an2.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)