Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bliver tungstens hagl nu forbudt at anvende?
#21
Der er efter hvad jeg kan finde ingen steder noget der tyder på at tungsten (wolfram) skulle give leukemi.

Hvis det er det der pjat der står på Wikipedia om Fallon i USA, skal du se helheden, og IKKE det pjat, som den Amerikanske hær gør, med at beskylde tungsten indhold i urinen for leukæmi.
Der er naturligt forekommende wolfram i området, så er det vel naturligt at der er forhøjet indhold i urinen.
Det der ikke er naturligt ved Fallon,er at det var testområde for atomvåben, eller i hvert fald ligger kun Ca. 35 kilometer fra detonations området. Men ifølge den Amerikanske hær har de ekstra tilfælde af leukemi altså intet at gøre med atomtestene, men er direkte resultat af tungstenforurening.

Ja tak, så tror vi på den med at tungsten er det farlige og atomtestene ingen sundhedsmæssig betydning har, som den Amerikanske hærs undersøgelse jo klart viser, ligesom de viser at uranammunition også er "sundere" end tungstenammunition. Set fra mit synspunkt er der stadig intet der tyder på at ren tungsten skulle være farligt, men det er nok bare fordi jeg er for skeptisk over for den "gode" dokumentation der findes om det.

Det er også påfaldende at der ikke kan konstateres forhøjet leukemi i eksempelvis den Engelske wolframmine Carrock, på trods af at folk der har været udsat for massiv påvirkning af wolfram. Heller ikke andre miner har haft problemer, kun det ene sted i USA, hvor de tilfældigvis også har testet atomvåben giver wolfram problemer.

Med hensyn til bly, ja det er noget lort at smide ud i naturen, ligesom så meget andet, og med hensyn til bly er det heller ikke relevant i DK når man taler hagl. Man kan jo blive ved, hvad med kobber, som jo er et slemt tungmetal, der jo i modsætning til bly optages direkte i pattedyrs fordøjelse. For slet ikke at tale om enorme mængder af plasticforladninger, som vi jægere årligt spreder ud, på trods af at de kunne erstattes med filt.

Sonny
Svar
#22
Hvis man læser lift omkring arbejdsplads miljø, så er det et meget kendt forhold, at man ved al slibning i hårdtmetal, kraftigt advare om risiko for kræft. Der er faktisk et par danskere som har høstet meget ære for at have udviklet en vådsliber til slibning af tigelektroder.
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by n a

Hvis man læser lift omkring arbejdsplads miljø, så er det et meget kendt forhold, at man ved al slibning i hårdtmetal, kraftigt advare om risiko for kræft. Der er faktisk et par danskere som har høstet meget ære for at have udviklet en vådsliber til slibning af tigelektroder.



Hvis der er tale om wolframelektroder, legeret med thoriumoxid, så ja. Disse elektroder er mærket med en rød eller en orange farve i den ene ende. Bruges disse, skal der bruges vådslibeanlæg, og slammet skal sendes til Kommunekemi til destruktion, på grund af, at thoriumoxid er radioaktivt. (Denne radioaktivitet frigøres kun under slibeprocessen, og ikke under selve svejseprocessen.)
Hvem pokker får det gjort, når man kan nøjes med en eller anden form for udsugning på slibeanlægget, når der anvendes andre former for legeringsstoffer. Legeringsstofferne tilsættes typisk for at forbedre tændegenskaber og standtider på elektroden. Afhængigt af grundmaterialet vælges så den rette legering.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#24
Hej n a

Det er korrekt at man advare mod risiko for kræft ved slibning i hårdmetal, ligesom man gør ved slibning i en meget lang række andre materialer, ja når det kommer til svejsning anses ALT slibning/skæring for kræftfremkaldene. Det kan naturligvis ikke være sundt at indånde støv fra hårdmetal, ligesom det eksempelvis også er kræftfremkaldene at indånde ren kulstøv, på trods af at et stykke kul ikke anses for sundhedsskadeligt.

Når man ser på de Amerikanske undersøgelser skal man også huske at der er forskel på hvilke typer tungsten vi bruger. Amerikaneren diskutere stadig om thoriumtungsten er farligt: http://www.pro-fusiononline.com/tungsten...tivity.htm

Her i Europa er vi noget længere, og har længe ment at thorium er farligt, hvilket jo egentligt giver sig selv, når man ser på at det er radioaktivt.
Holland har, med EU midler, fået lavet en række neutrale undersøgelser om betydningen af forskellige stoffer, herunder wolfram: http://www.lenntech.com/periodic/element...f_tungsten
Som man kan se skal støv fra tungsten anses for giftigt, hvilket jo gælder for rigtigt mange stoffer.

Personligt bliver jeg mere bekymret når jeg læser om Bismut, men det vedkommer ikke diskussionen om tungsten.

Jeg arbejder med tungsten til dagligt, og hvis det virkeligt er så farligt er det jo en ekstrem risiko mig selv og mine folk (og en masse andre arbejdere i hele verden) befinder sig i dagligt, uden vi er klar over det.

Sonny
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by rolin

Men bly er jo også et grundstof, så lad os bruge det skidt igen, det ved vi jo hvad er, det koster ikke ret meget at producere en haglpatron med bly, hvad venter vi på, vælt regeringen, indsæt mig som diktator, i en overgangsperiode på 3x10 år, vupti så er der ingen der nogensinde klager mere, det med garanti.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."



Hmmm - Får vi så også Skåne, Halland og Blekinge tilbage[?][?]

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#26
Fik lige at vide i min øresnegl, at tungstens ammunition, bliver muligvis forbudt at sælge fra. 1/3-2014 i Danmark
Tungstens ammunition bliver muligvis forbudt at anvende fra 1/9-2014 i Danmark

Så der bliver nok lidt travlt, hos de Danske grossister samt jagtforretninger for at blive af med skidtet.

/Rolin

PS: Skal lige sige at jeg ikke kan bekræfte at dette er virklighed, men tror ikke disse datoer er taget ud af luften, lad nu være med at gå i panik, endnu, lad os se hvad der sker.

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#27
Den er god nok rolin, forbud fra 1/3-2014 og udfasning til 1/9-2014.
Om det er godt eller skidt kan vi jo diskutere..

Desuden er der en det en generel forbud mod .50BMG eller ligende. Ligende er kalibre som ikke opfylder de krav der gør at de kan siges at være "jagt relateret"
Man kan jo stadig få sin .50BMG på tilladelse bare ikke med formålet "jagt" længere

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#28
DJ bakker op

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#29
Klaphatte........[xx(]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#30
Det er da en tåbelig formulering at DJ:

"Det er muligt på f.eks. halvautomatiske haglgeværer at udskifte den glatløbede pibe til en riflet pibe og dermed have muligheden for at kunne anvende brennekepatroner lovligt i denne type våben. Og da man fra lovgivningens side ønsker et totalt forbud mod anvendelse af brennekepatroner, ønsker man således en præcisering af teksten i bekendtgørelsen.

Jægerforbundet kan umiddelbart tilslutte sig denne præcisering, men vil samtidig påpege, at det ikke nødvendigvis er et forbud, der skal gælde til ”evig tid”. Der sker løbende ændringer og forbedringer af våben og ammunition, og den dag hvor vildsvinet måske har en udbredelse i Danmark, som vil give mulighed for egentlig jagt på arten, kan man ikke udelukke, at det vil være betimeligt at have muligheden for at kunne anvende brennekepatroner/slugs i riflede våben, især i forbindelse med eftersøgning af anskudt vildsvin".

Er der først et forbud, så bliver det næsten umuligt at få det ændret igen.
Med denne udtalelse: "og den dag hvor vildsvinet måske har en udbredelse i Danmark, som vil give mulighed for egentlig jagt på arten", bliver DJ nok meget populær hos de Danske svinebønder.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#31
Så bliver alle redskaber der kan bruges til at afkorte et haglgevær vel også snart forbudt!!!

Mvh. Loft
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)