Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
HASTER; info søges vedr. riflede haglløb
#21
Tja, men salamimetoden bruges nu stadig flittigt.

Og det er da rigtigt at jagtlovgivningen er blevet lempet med .17HMR eksempelvis - og våbenlovgivningen er blevet lempet med lyddæmpere (eller hvordan lyddæmperansøgninger skal ageres på er blevet præciseret)

Men hvor mange stramninger er der lige kommet i mellemtiden.??

Ja, giv lidt - tag meget...

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#22
De har altså tabt sutten i Miljøministeriet.

Nu har jeg fundet udkastet til ny bekendtgørelse, og det får mystikken til at stige. Nu hedder det at "kuglepatroner (brenneke-kugler og lignende) må ikke anvendes til jagt og regulering". Så nu er det slut med riffeljagt ! Eller hvad ? Hvordan skal ordet "kuglepatroner" ellers forstås ?

Det kan jo altså ikke betyde, at det med et slag bliver ulovligt at gå på jagt med jagtriffel. Så det må betyde, at brennekekugler og slugs af bly, der fylder løbet helt ud er forbudt i både glatløbede og riflede våben. Men så må det jo stadig være tilladt at bruge sabbots, altså kappeklædte projektiler i underkalibre i en riffel i kaliber 12. Og fred med det, brennekekugler er i forvejen helt uinteressante i rifler i kaliber 12. Men hvad med ikke- kappeklædte blykugler i jagtrifler og sortkrudtvåben, er det også omfattet af forbuddet ?

Men ændringen for kaliber .50 BMG er endnu mere kryptisk. De skriver bare:"Ammunition til riflede til jagt og regulering skal være mindre end kaliber .50BMG eller tilsvarende kaliber." Og hvad mener de med "tilsvarende kaliber"? Det kan da godt tænkes, at én og anden storvildjæger der har en rigtig gammel engelsk elefantriffel pludselig ikke kan få fornyet tilladelsen, hvis kuglediameteren er 12,7 mm eller mere. Så hvis traditionalisterne tænker, at det forbud kun rammer dem i sort tøj med tactical drømme, kan de godt få en brat opvågning. Vi har jo tit nok set våbenkontorer der er villige til at fortolke temmelig frit over reglerne.

Men alt i alt synes jeg ændringerne giver anledning til mange uklarheder, og rejser et utal af fortolkningsspørgsmål. Så der er vist kun at sige: Det er en ommer !

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#23
Lasse har fuldstændigt ret!!

Problemet her er jo at "nogen" har fået "listet" et par ekstra punkter ind til dette møde i Vildtforvaltningsrådet.
Disse punkter er helt klart en "skjult dagsorden" som nu pludseligt er kommet på den skrevne dagsorden, så rådet er nødt til at tage stilling til dem.

Efter min mening bør DJ ganske enkelt kontant afvise at rådet overhovedet skal tage stilling til disse to "ekstra punkter", og kræve dem præciceret ordentligt, og udsat til behandling NÅR de er præciseret ordentligt.

Man KAN ikke lave om på jagtloven med så vage formuleringer som dem der er benyttet i den dagsorden.

Hvis DJ's repræsentant går til den slags møder med holdningen "det slag er tabt på forhånd" så skal han måske finde nogen andre at gå til møder for????? Det er ganske enkelt utilstedeligt! Det mindste man/han kan gøre er at protestere på det kraftigste, med den saglige begrundelse at formuleringerne er ubrugelige i forhold til gældende love og praksis.

@D93: Du har altså ikke fattet en bønne af hvad der foregår her...
Personligt er jeg også uinteresseret i om .50BMG kan/skal kunne registreres som jagtvåben.
Det samme gælder bestemt ikke med hensyn til "jagtrifler i haglkalibre" En pump-action "Jagtriffel" i cal. 18,4 mm /cal. 12 er et yderst effektivt og brugbart våben på eftersøgning efter f.eks. vildsvin. I Sverige f.eks. er det meget almindeligt at benytte et haglvåben ladet med brenneke-kugler ved eftersøgning.

Det der foregår her er UDEMOKRATISK indsnigning af opstramninger der ikke kan begrundes hverken sagligt eller efter gældende lovgivning!!!

Det er netop TYPISK at de to "underpunkter" omkring ".50BMG eller tilsvarende" (???) og "riflede haglløb" er "dukket op ud af det blå" således at DJ's repræsentant først bliver bekendt med det i sidste øjeblik..

Prøv lige at forestille dig en ny bekendtgørelse omkring jagtvåben der indeholder følgende to punkter:

stk. XX Riflede haglpiber eller haglløb til brug med Brenneke-kugler eller lignende må ikke benyttes til jagt...

stk. XXX Våben i kaliber .50BMG eller lignende anses for uegnede til jagt og må derfor ikke benyttes.

Det er jo enhver politi-strammers våde drøm om gummiparagraffer!
Man kan jo stort set nægte tilladelse til hvad som helst med de to "formuleringer"
[xx(][xx(][xx(]

"Næhh nej .. du kan kan skam ikke få tilladelse til den 585Nyati jagtriffel... den er jo større i kuglediameter og ligner jo en .50BMG
i størrelse, den er uegnet til jagt ....."

"Nææh nej du kan ikke få tilladelse til den .500 A-Square .. det er jo en ".50BMG lignende" kaliber" kuglen er jo samme diameter!!!bekendtgørelsen siger jo at sådan en kaliber er uegnet til jagt!"

Næææ nej .. Du kan ikke få tilladelse til den der "pump-riffel" den benytter jo et "riflet haglløb"

o.s.v. "Ad nauseam"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#24
Dravis>> DJ Sagde ikke at de ikke ville kæmpe for punktet med .50BMG, men alene at de står HELT alene som positive fortalere, da alle andre siger de ikke kan se formålet med den kaliber hos private...

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

Dravis>> DJ Sagde ikke at de ikke ville kæmpe for punktet med .50BMG, men alene at de står HELT alene som positive fortalere, da alle andre siger de ikke kan se formålet med den kaliber hos private...

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62


Mit problem er det modsatte. Jeg kan ikke se formålet med at forbyde den.

JFK blev skudt med en 6,5x52 Carcano. ABB gik amok med en 5,6x45. Det er småkalibre i sammenligning med .50BMG. Der kan begås, og bliver begået unævnelige tragedier med et hvilket som helst skydevåben og kaliber, så at tro, at man forhindrer nogen som helst forbrydelser i at blive begået ved at forbyde specifikke kalibre er tom symbolpolitik.

Det man mister ved at forbyde kaliberen er til at overse. Der er ikke ret mange der har den. Men det er de dèr helt dedikerede langtholdskytter, der gerne vil konkurrere om at ramme bedst på både 1.000 m, 1.200 m og helst også 2.000 m afstand der bliver forhindret i at arbejde for det. Og det er de skytter vi andre kan lære en hel masse af, for det er dem der ved hvad der betyder noget på stor afstand, og hvad der ikke gør.

Det undrer mig forresten meget at skytteforeningerne sover tornerosesøvn i forhold til alt hvad der rører sig af nyt indenfor skydning. IPSC skytterne må snige riflerne ind i sporten på jagttilladelser, og LR-skydning foregår stadig med diopter på 300 m afstand [xx(]. Bench rest, western skydning og fast draw er heller ikke noget "seriøse" skytteforeninger beskæftiger sig med, og de var totalt passive omkring lovliggørelse af lyddæmperne.

Jeg har på fornemmelsen at den etablerede skyttebevægelse ønsker at gå ned med skibet mens orkestret spiller "Nærmere Gud til dig", hellere end at prøve at følge med tiden og udvikle sig i en retning medlemmerne ønsker. Da jeg deltog i OLRC i Ulfborg i marts fortalte en af arrangørerne gudhjælpemig, at han måtte bruge tid og energi på at forsvare arrangementet overfor den gamle garde. Heldigvis fandt han et sted i formålsparagrafferne hvor der står, at skytteforeningerne skal arbejde for skydning af enhver slags, men det er da utroligt at man skal bruge tid på at slås med sine egne for at drive på udviklingen !

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

Dravis>> DJ Sagde ikke at de ikke ville kæmpe for punktet med .50BMG, men alene at de står HELT alene som positive fortalere, da alle andre siger de ikke kan se formålet med den kaliber hos private...

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62


Mit problem er det modsatte. Jeg kan ikke se formålet med at forbyde den.

JFK blev skudt med en 6,5x52 Carcano. ABB gik amok med en 5,6x45. Det er småkalibre i sammenligning med .50BMG. Der kan begås, og bliver begået unævnelige tragedier med et hvilket som helst skydevåben og kaliber, så at tro, at man forhindrer nogen som helst forbrydelser i at blive begået ved at forbyde specifikke kalibre er tom symbolpolitik.

Det man mister ved at forbyde kaliberen er til at overse. Der er ikke ret mange der har den. Men det er de dèr helt dedikerede langtholdskytter, der gerne vil konkurrere om at ramme bedst på både 1.000 m, 1.200 m og helst også 2.000 m afstand der bliver forhindret i at arbejde for det. Og det er de skytter vi andre kan lære en hel masse af, for det er dem der ved hvad der betyder noget på stor afstand, og hvad der ikke gør.

Det undrer mig forresten meget at skytteforeningerne sover tornerosesøvn i forhold til alt hvad der rører sig af nyt indenfor skydning. IPSC skytterne må snige riflerne ind i sporten på jagttilladelser, og LR-skydning foregår stadig med diopter på 300 m afstand [xx(]. Bench rest, western skydning og fast draw er heller ikke noget "seriøse" skytteforeninger beskæftiger sig med, og de var totalt passive omkring lovliggørelse af lyddæmperne.
Jeg har ogsaa lidt svaert ved at faa staalsigte kombineret med en lyddaemper. Hvis skytteforeningerne skal bruge lyddaemper, skal der nok en gennemgribende revision af configurationen til. Derudover er det faktisk lettere at centrere sigtet paa en ringskive med dioptersigte end med en kikkert med traadkors
Jeg har på fornemmelsen at den etablerede skyttebevægelse ønsker at gå ned med skibet mens orkestret spiller "Nærmere Gud til dig", hellere end at prøve at følge med tiden og udvikle sig i en retning medlemmerne ønsker. Da jeg deltog i OLRC i Ulfborg i marts fortalte en af arrangørerne gudhjælpemig, at han måtte bruge tid og energi på at forsvare arrangementet overfor den gamle garde. Heldigvis fandt han et sted i formålsparagrafferne hvor der står, at skytteforeningerne skal arbejde for skydning af enhver slags, men det er da utroligt at man skal bruge tid på at slås med sine egne for at drive på udviklingen !

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#27
Rigtigt mange "af den gamle garde" i Skytteforeningerne er nogle stokkonservative øv-hoveder ..[Sad!]
Det gælder især de ældre riffelskytter der har holdt udviklingen tilbage i årevis, oftest med den dagsorden at prøve at "tilpasse" skydesporten til nogle ideer om "politisk korrekthed" ..
------
Eksempler:

Bevidst ignorering eller direkte latterliggørelse af langdistance-skydning med optiske sigtemidler.. Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har hørt vendingen: "Alle og enhver kan ramme med sådan et kakklovnsrør af en kikkert ovenpå riflen" [xx(]
"Langdistance over 600 m er uinteressant.. Der findes jo ikke internationale discipliner derover" (Nåhh nej .. Hvad så med F-class, og Bisley 1000 yards .. [?][V])

"Skydning på "reaktive mål" altså vippemål/SABB mål bruges jo kun af militæret... Skytteforeningerne skal ikke skyde militær skydning..."
Nå...[?] Hvor KOM skytteforeningerne egentligt fra og Hvad ER deres formålsparagraffer? (Som en enkelt "lokal-forening" som f.eks. MilDot end ikke må tilføje noget til, for at understrege at vores forening gerne specifikt vil fremme "langdistanceskydning")

Problemet for mig er ikke at man gerne vil forbyde specifikke kalibre som, f.eks. .50BMG ... Der findes adskillige kalibre der er bedre "super-langholds-kalibre" og som ikke "ligner .50BMG" i størrelse. Problemet er at man forsøger at snige gummiparagraffer ind ad bagvejen!!![Sad!]
Ovenikøbet med en for os våbenkyndige helt gennemskuelig "skjult dagsorden" om at fremstå mere "proaktiv" overfor "terror", "Bandekriminelle" og "rockere"
Disse tiltag er usaglige, dårligt underbyggede og populistiske.
Kort sagt elendigt "lovgiver håndværk"[xx(]

Tilsyneladende bliver det et meget hårdt træk at få DGI Skydning som det jo nu hedder efter "fusioneringen" med på en udvidelse af mulighederne for riffelskydning der rækker ud over "Standard UIT riffel" Det tog dedikerede personer med en vis pondus mere end 10 år at få større pistol-kalibre end 9mm/.38 på programmet...[V]

Lyddæmpere har man af uransagelige årsager totalt ignoreret i DDS og DGI ...[xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#28
Citat:quote:

Jeg kan ikke komme på så meget som en god jagtlig grund til at bruge en kaliber 12 riffel?
Hvis man ønsker noget stort og langsom så gå glædeligt på jagt med 458 win mag, men at det kunne være sjovt at gå på jagt med kaliber 12 riffel er ikke et validt argument i et moderne samfund!


Studsede lidt over den.

Hvis personen har en pumpgun eller halvauto i forvejen og kan få et nyt riflet løb til måske 1.500-2.000 - så er det langt billigere end en ny/brugt .458WinMag riffel. Det kunne tænkes at være én grund.

Individets frie valg og ret til samme - kunne være en anden grund.

Ja kugleammunition KAN bruges i glatløbede, men det er stinkendes ulovligt jævnfør paragraffen.

Dermed ikke sagt at Brenneke/slugs/sabot-slugs er 100% totalt og ubønhørligt banlyst i Dk - man skal simpelthen kun have en riffeltilladelse i pågældende kaliber, så kan disse FRIT erhverves, bæres og anvendes i Dk som "RIFFEL-ammunition."

Det er jo også et haglgevær der omregistreres som "riffel", og dermed omklassificeres Brenneke/slugs/sabotslugs ligeledes til "riffel-ammunition" og uagtet at det KAN bruges i glatløbede, så må det stadig ikke anvendes i glatløbede.

Men én der har en "riffeltilladelse" og har Brenneke/Slugs/sabotslugs på RIFFELtilladelse - kan benytte dem i sit RIFLEDE haglgevær.
Det er stadig stinkendes ulovligt for ham, at benytte sin "riffelammunition" i sit glatløbede haglgevær.

Men det er da "dejligt" at se at der er folk der gerne lader kaliberudvalget indskrænke sådan. (Not!)

"Hvorfor tillade cal 12, når man ligesågodt kan benytte .458" - gudfaderbevares.

Tja, hvorfor stoppe der, nu vi har kniven i gang - lad os kigge på .22LR, .22Mag, .17HMR og .17MachII. --> .17HMR må være nok. Forbyd de andre, og forbyd også lige .22Hornet samtidig bare fordi den ligger et sted hvor den praktisk taget ingen betydning har.

Hvorfor skal der tillades 6.5x55, .270Win og .308Win, da de praktisk taget kan det samme.??? - vælg én af dem og forbyd de to andre.

Det samme med .222Rem, .223Rem, .243Win.... vælg én... forbyd de andre i klassen.

Forbyd wildcat-kalibre og dem til BenchRest, de bygger jo alligevel på "standardkalibre" og ingen skal jo nødvendigvis have lov at vælge selv.

Forbyd desuden alle kalibre fra og med .300WinMag og op - man skyder jo sjældent på så lange hold i Dk alligevel, så det er ikke nødvendigt.

Det samme med haglkalibre - cal 12/76 må være nok.
Med de vattede 12/89 stålhaglpatroner der findes på markedet i dag i diverse våbenforretninger, kan man alligevel finde bedre alternativer i 12/70 og 12/76.

Cal 16 og 20 kan lige så godt forbydes ved samme lejlighed, da de jo bare er en svag udgave af cal 12, og cal 12 ønsker vi vel egentlig for at sikre os imod for mange anskydninger.

Nej vel.? Lad folk selv vælge.

Personligt er jeg flintrendes ligeglad med skytteforeningernes udvalg af kalibre, men glæder mig da over at de langt om længe har fået lov til at benytte op til er det .44Spl, og ikke "kun" op til 357Mag/9mm.

Hvis de så kun havde .22LR så var det fint for mig - men syntes da de skal have lov at vælge noget der gør sporten interessant for dem.

Individet skal vel have lov at vælge hvad han/hun finder det interessant at skyde med, og ikke partout SKAL være låst i en perfid verden hvor regeringen har foretaget alle valgene på forskud for borgerne.

Så længe det kan administreres og skytterne er ansvarlige nok til at benytte våbnene/kalibrene - så skal man da have snor til dét.

Når vi kigger på statistikkerne for hvor våbnene kommer fra, så gør det jo hverken fra eller til at forbyde Brenneke/slugs/sabots og .50BMG - for våbnene kommer jo kun sjældent fra jægerne.

Våbnene kommer jo ad omveje fra blandt andet østlandene.
Det har tidligere været uendeligt nemt at købe håndvåben i Tjekkiet og forholdsvis risikofrit at tage med hjem til lille Dk pga ringe grænsekontrol.
Om dét er blevet bedre, ved jeg ikke.

Personligt kan jeg godt lide at folk der gerne vil træne langdistance, og dygtiggøre sig i det - også kan vælge kalibre derefter.
Det værste der kan ske, er at de bliver bedre skytter, også på de korte distancer, såsom jagtrelevante afstande.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#29
På en måde kan jeg godt se problemet med restriktioner.
Prøv dog lige at læse indlæggene i denne tråd. Vurder lige om disse indlæg fra ofte saglige personer virker overbevisende.

Har 50bmg en jagtlig relevans i DK?????
Hvis ikke, hvorfor skal der så udstedes tilladelser til jagt til tilsvarende kalibre, fordi de er gode til langdistance skydning, som konkurrence. Var det ikke mere relevant og sagligt, at man arbejdede for en type tilladelser til den type anvendelse, i stedet for at "luske" den ind som jagtvåben.

Angående disse "tåbelige" og "stivnakkede" skytteforeningsfolk, tror i ikke at de kunne overbevises, hvis i ændrede retorikken, og øgede kvaliteten af argumenterne.

Der er rent teknisk ikke problemer med at anvende visse typer af lyddæmpere sammen med dioptersigte. Der er også god dialog mellem producenter og beslutningstagere på dette område.
Svar
#30
Er .338Lapua Magnum og .300win mag jagtrelevant i Dk, tha, for mig at se er de groft overkill også.

Nu er tendensen også at restriktioner jo er velkomne, for man "kan bare købe en .30-06 eller 6.5x55 i stedet.".

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#31
Jeg spurgte på et tidspunkt om tilladelse til et riflet haglløb. Fik beskeden at det kunne jeg godt få, men at jeg IKKE måtte besidde ammunition til den i DK.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#32
Det var jo så med al tydelighed en betjent der ikke kender reglerne, eller bare er ligeglad med dem. Ellers var der jo ikke grund til at ændre dem.

@ n a: Jeg har helt ærligt aldrig forstået den skarpe skelnen mellem jagtvåben og banevåben. Jeg træner skydning både fordi det er sjovt og udfordrende i sig selv, men også for at blive en bedre jæger. Og jeg går på jagt med min baneriffel, en Sauer 200 STR, der så nødvendigvis er på jagtriffeltilladelse. Men jeg skyder vel 300-500 skud på banen for hvert skud jeg affyrer på jagt. Jeg har ikke noget udestående med "traditionelle"skytter, og jeg taler skam pænt og høfligt til dem, det er bare ikke altid jeg forstår dem.

Efter min mening burde DJ og DGI skydning overtage administrationen af våbentilladelser og lave et fælles våbenregister.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#33
Faktum er at våben brugt i bandekrig er importeret fra ex jugoslavien, ukraine etc.. Alt sammen kørt eller sejlet over fra Sverige og tyskland. Man finder ikke automat våben hos jægere eller skytteforeninger. Happy jeg er 100% enig med dig. Ender med at eneste jagt metode er med bue og pil..
D93 Det har jo aldrig været ulovligt at anvende lyddæmpere i Danmark. Man skulle bare have tilladelsen og den kunne gives ved særlige omstændigheder. Altså ikke nogen fjernelse af forbud ( men du ser måske dine skattelettelser på samme måde Wink ) Det hele bunder i at en minister vil gøre noget for sikkerheden. Men da vi allerede lever i et af de sikreste lande i verden, er denne opgave umulig. Da der kun er folks misbrug af hårde stoffer, ulovlig hash og hr og fru danmarks trang til Arne Jacobsen til at holde liv i disse banders økonomiske grundlag og derved behovet for skydevåben for at beskytte denne. Det er dog åbenbart umuligt at forstå at hvis man lovliggøre hast med læge recept og giver et Enormt smæk! til enhver er måtte købe hælervare samt sørge for at værne/uddanne om de svageste unge ved at give dem en mulighed eller et los i røven faktisk komme dette problem mere og mere til livs. Og frygten for udvisning har da bestemt vist sig at have effekt!
Svar
#34
Drenge lad os få et par ting på plads.

Der findes ikke riflede haglløb, fat det dog!
Der findes riffelløb og der findes haglløb, forskellen er om der er rifling i eller ej.
Det er så simpelt et koncept at selv de tungeste herinde kan vikle deres intellekt omkring definitionen?

Som lovene er skruet sammen må alle og guds fader besidde "brenneke"/kuglepatroner.
De er slet ikke nævnt i våbenloven, bekendtgørelsen eller cirkulæret.
Bare rolig jeg har checket det!
Men gør det gerne selv, sådan bare for en sikkerheds skyld.
Våbenloven: http://dj-lw.lovportaler.dk/showdoc.aspx...60398-full
Bekendtgørelsen: http://dj-lw.lovportaler.dk/ShowDoc.aspx...90997-full
Cirkulæret: http://dj-lw.lovportaler.dk/showdoc.aspx...00008-full

Der hvor de formastelige cal. 12 patroner er nævnt er i loven om hvad der må anvendes til jagt §2 stk. 3
Citat:quote:

Ammunition

§ 2. Haglpatroner til glatløbede haglgeværer må anvendes til jagt og regulering, når følgende krav er overholdt:

1) Patroner med hagl, der har en vægtfylde på 7g/cm3 eller derover.

2) Patroner med hagl, der har en vægtfylde på 9g/cm3 eller derunder, skal have en udgangshastighed (V1,5) på mindst 400 m/sek.

3) Patroner med hagl, der har en vægtfylde større end 9g/cm3, skal have en udgangshastighed (V1,5) på mindst 375 m/sek.

Stk. 2. Hagl i haglpatroner må maksimalt have en diameter på 4 mm.

Stk. 3. Kuglepatroner (Brenneke-kugler og lignende) i glatløbede haglgeværer må ikke anvendes til jagt eller regulering.

Stk. 4. Haglpatroner med hagl af bly, må ikke:

1) forhandles, medtages eller anvendes til jagt eller regulering, eller

2) medtages eller anvendes til flugtskydning, herunder på skydebaner.

http://dj-lw.lovportaler.dk/showdoc.aspx...ek20121271

Et meget væsentligt argument for cal. 12 er at den taber hastighed hurtigt. Ergo vil et fejlskud ikke ende i næste sogn som med f.eks. et cal. 30 projektil der har en BC over 0,5.

Et andet argument er vel at med en sårkanal der minimum er 3/4" i diameter vil, selv et mindre heldigt placeret skud, sikre en hurtig forblødning og dermed død for vildtet.

Og for nu rigtig at rode med jeres små hoveder så lad mig opridse følgende senarie:
Det er tilladt at få en cal. .75" Brown Bess registreret som jagtvåben. Den er glatløbet og beregnet til skydning med rundbolde.
Kan i se Onkel blå få en hjerneblødning?

******************************************************************

Det vi bør bide mærke i er betydningen af ordlyden "og lignende"
En gummiregel af værste skuffe!
For hvad er lignende i forhold til 50BMG?
Er det bare kaliberen? Næppe for de vil sikkert ikke dobbeltrifler i 500 Nitro til livs, ejheller en forlader i cal. .577.
Så mon ikke der er tale om alt hvad hjertet begærer af våben i kalibre der kan forbindes med "sniper"?
.338 Lapua
.408 CheyTech
Og guderne må vide hvad.
Hvad nu hvis de finder på at .300WinMag er uønsket?

Og hvorfor er der kommet en tilknytning til rocker problemer?
Har de noget konkret at hænge det op på?
Eller er det igen en ”gummi” ting der spiller på følelser i stedet for sund fornuft?

Endvidere finder jeg det bekymrende at DJ bare lader hænderne falde i skødet og siger ”Det kan vi alligevel ikke gøre noget ved”. Nuvel det er muligvis en tabt sag, men hvis de giver op uden kamp, hvad værdi har de så som kamporgan for os jægere?

Næ hvis nu skov og natur vil gøre noget til gavn for os jægere så er en frigivelse af haglkalibre over 12 en rasende god ide. Den nuværende regel blev lavet i en tid hvor 12/70 var max og ladninger over 32gram usete. Nu kan der fås 12/89 med ladninger over 68gram. Så loven som den er udformet nu, er overhalet af tiden og den tekniske udvikling. Lav en regulering af heglmængden i stedet og frigiv de større kalibre der giver et pænere skudbillede.
Og for de der ikke tror mig mht. skudbillede så prøv en 20’er og en 12’er med samme ladning. I langt de fleste tilfælde vil 12’eren give et pænere skudbillede, det skyldes at haglene er pakket mere som en ”klump” i forhold til en ”stang”.
Svar
#35
For nu at svare McQuolle på det stillede spørgsmål.
Jeg har rent faktisk en riffelpibe til min Maverick88.
Pumpen blev først afmeldt som haglspreder, derefter blev låsen indregistreret som en riffellås (Våbentilladelse med afgift).
Riffelpiben blev registreret som en vekselpibe (Våbentilladelse uden afgift) og haglpiben eksisterer på tålt ophold uden papirer eller registrering af nogen art.
Et godt argument for, er den begrænsede skudafstand. En cal. .735" rundkugle har en BC på .072 og en vægt på ca. 595grains~38½gram. Men en mundingshastighed på 1900fps~580m/s vil den lige holde 2kj på 100m med en hastighed på 1070fps~325m/s. På 400m er hastigheden 190fps~58m/s og energien 64joule.
Det vil sige at den holder storvildt på 100m men har "samme" sikkerhedsafstand som en haglpatron. Det er da et godt argument her i tætbebyggede DK.
Svar
#36
Og for nu at komme alle tastatur eksperterne i møde så er her nogle ballistiske tabeller:
[Image: 12rundboldballistik1_zps1d41faf6.jpg]
[Image: 12rundboldballistik2_zpsc3442a86.jpg]
Svar
#37
Godt argumen, da jeg for mange aar siden arbejdeje ien vaaben butik i Ohio havde vi en en del kunder pra Pensylvanien, og fik af dem at vide at al riffeljagt var forbudt af sikkerheds hensyn netop som du naevner med den kortere sikkerheds afstand, taenkte bare lige naevne at sabot noerder i usa mest skyder med kal 20 og selvfoelgelig riflede piber da den faktisk har stoerre anslagsenergi ogrigeligt af det, der er kiggert monteret og de skyder som en riffel paa alle praktiske jagtafstande...

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#38
det er en sjov vinkel og giver pludselig mening når man tager sikkerhedsaspektet med i betragtning. Altså at sikkerhedsafstanden sænkes fra flere kilometer til nogle hundrede meter. Det er et væsentligt argument for at vælge riflede våben i kaliber 12 eller 20 til eftersøg og skovjagt.

Jeg kan huske, at jeg studsede over det, da jeg læste om amerikanske områder hvor riffeljagt er forbudt, og de så istedet bruger rifler i haglbøssekalibre. Det gav ikke rigtig mening for mig den gang, men det gør det da nu.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#39
Ja. Lasse som jeg husker det havde det med befolkningssaetheden at goere i de stater vor det er paakraevet.
Undskyld mit maerkelige tastatur, er i usa og der har de jo ikke hele alfabetet[Wink]

[Image: 7ce630cf-e502-4bbc-bd1f-4da15978101c_zps93f1a662.jpg]
Svar
#40
Har et tastatur du må få.

/Rolin

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)