Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sprængning af lyddæmper
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Citat:quote:

de skrå huller i SL dæmperen har heller ingen "selvspændende effekt" (de kunne være runde, ovale, forkantende = samme effekt (nemlig ingen)..



Hvad bygger du det på ? teoretisk set giver det da mening at det burde have en selvspændene effekt.

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!



Når den er bores så meget ud har gassen stort set ingen flade at virke på. Simpel fysik = kraft = tryk * areal [Big Grin]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Kras

Citat:quote:

Originally posted by Lani

Citat:quote:

de skrå huller i SL dæmperen har heller ingen "selvspændende effekt" (de kunne være runde, ovale, forkantende = samme effekt (nemlig ingen)..



Hvad bygger du det på ? teoretisk set giver det da mening at det burde have en selvspændene effekt.

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!



Når den er bores så meget ud har gassen stort set ingen flade at virke på. Simpel fysik = kraft = tryk * areal [Big Grin]



Godt så er vi enige om at du gætter [Big Grin]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
Nu blander i tingene sammen!

På billedet ved den røde pil, cirka, er der en kaliberafhængig boring.
Når denne øges men kaliberet bibeholdes, vil der være mindre flade at gassen kan slå på derfor mindre kraft plus der vil være en større åbning at gassen kan slippe igennem.
Derfor mindre belastning af konstruktionen.

Rotationen/torsion skabes når gassen rammer overfladen i hullet (godstykkelsen) og har intet med boringen i fronten at gøre.
Den aksiale boring ved radialhullerne er ens på uanset kaliber.
Det er denne tykkelse der dels frembringer torsion men i særdeleshed giver styrke i konstruktionen!

Bores denne op til f.eks 1,5mm tilbageværende gods vil det resterende materiale blive slået istykker af gassen med tid. Aaner ikke hvor lang tid, men åbenbart i enkelte tilfælde ret kort tid???[B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Citat:quote:

Nu blander i tingene sammen!



Jeg tror ikke at vi blander tingene sammen, går da ud fra at både Kras og jeg taler om de samme SKRÅ huller i siden på dæmperen[?]

Jeg har forstået på Kras at de ikke skulle kunne give nogen som helst selvspændende effekt på dæmperen, det er det jeg betegner som rent gætteri.

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
Citat:quote:

Originally posted by GT

Nu blander i tingene sammen!

På billedet ved den røde pil, cirka, er der en kaliberafhængig boring.
Når denne øges men kaliberet bibeholdes, vil der være mindre flade at gassen kan slå på derfor mindre kraft plus der vil være en større åbning at gassen kan slippe igennem.
Derfor mindre belastning af konstruktionen.

Enig

Rotationen/torsion skabes når gassen rammer overfladen i hullet (godstykkelsen) og har intet med boringen i fronten at gøre.
Den aksiale boring ved radialhullerne er ens på uanset kaliber.
Det er denne tykkelse der dels frembringer torsion men i særdeleshed giver styrke i konstruktionen!

Det er egentlig også det jeg spørger til [:I]. Jeg vil mene at hvis den kaliber afhængige boring gik hele vejen igennem, så ville man opnår to ting (efter min mening). 1. større styrke i konstruktionen og 2. bedre effekt af gassen på de skrå flader (selvspænden/rekylbremsning), men opnå den ulempe rent fremstillingsmæssigt at man skulle have flere individuelle flammedæmperen på lager

Bores denne op til f.eks 1,5mm tilbageværende gods vil det resterende materiale blive slået istykker af gassen med tid. Aaner ikke hvor lang tid, men åbenbart i enkelte tilfælde ret kort tid???[B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]


Svar
Citat:quote:

Det er egentlig også det jeg spørger til . Jeg vil mene at hvis den kaliber afhængige boring gik hele vejen igennem, så ville man opnår to ting (efter min mening). 1. større styrke i konstruktionen og 2. bedre effekt af gassen på de skrå flader (selvspænden/rekylbremsning), men opnå den ulempe rent fremstillingsmæssigt at man skulle hele flere individuelle flammedæmperen på lager



Se det er jo en anden sag og det er jeg enig i, det var bare ikke du skrev til at starte med [Wink]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Citat:quote:

Det er egentlig også det jeg spørger til . Jeg vil mene at hvis den kaliber afhængige boring gik hele vejen igennem, så ville man opnår to ting (efter min mening). 1. større styrke i konstruktionen og 2. bedre effekt af gassen på de skrå flader (selvspænden/rekylbremsning), men opnå den ulempe rent fremstillingsmæssigt at man skulle hele flere individuelle flammedæmperen på lager



Se det er jo en anden sag og det er jeg enig i, det var bare ikke du skrev til at starte med [Wink]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!



Kommunikation er en svær ting [Big Grin] - findes der masser af eksempler på ..[:I]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Kras

Citat:quote:

Originally posted by Lani

Citat:quote:

Det er egentlig også det jeg spørger til . Jeg vil mene at hvis den kaliber afhængige boring gik hele vejen igennem, så ville man opnår to ting (efter min mening). 1. større styrke i konstruktionen og 2. bedre effekt af gassen på de skrå flader (selvspænden/rekylbremsning), men opnå den ulempe rent fremstillingsmæssigt at man skulle hele flere individuelle flammedæmperen på lager



Se det er jo en anden sag og det er jeg enig i, det var bare ikke du skrev til at starte med [Wink]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!



Kommunikation er en svær ting [Big Grin] - findes der masser af eksempler på ..[:I]



Det har du helt ret i [Smile]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
River, kan du bekræfte at din dæmper er den sidste på listen? Kan du give lidt flere detaljer om dæmperen, og om den sprang ved et "første skud" eller den var skudt varm inden den sprang? Her er listen:

1X 9,3x66 (Kilde: Ejeren selv: 9,3x66 på VTF).
1X 9,3x62 First shot poop. Købt og monteret hos Hubertus Huset Schultz & Larsen Superdome,
serienummer MC 44.00254(Kilde: Ejeren selv, Bjarne Nielsen, omtalt på FB)
1x 300 Win Mag. First shot poop. Købt og monteret hos MB jagt i Hobro.( Kilde: AB på VTF)
1x 300 Win Mag.First shot poop. TMD 45.Købt hos Korsholm. Sprængt i Hvide Sande.( Kilder:Ejeren selv, River på VTF samt GT på VTF).

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
ja det er min der er nederst på listen
dæmperen var kold det var første skud der skulle skydes igennem den. den dag totalt er der skudt 12 skud i den
den var købt i september da det blev lovligt at have dem så den er ny
vi tro det var flamme dæmperen der var sprængt dette medførte at kuglen ramte enden og rev hele dæmperen af. den fandt vi i enden på
JK jagt & fiskeri`s skyde bane en 40 meters bane

Dø ved kølle
Dø ved kølle
Svar
Ok. Jeg har stadig en mistanke om, at det er en særudgave af first shot pop. Så jeg har kaldt det first shot poop på listen, når ejeren selv oplyser, at det var første skud på dagen der dræbte dæmperen.

Det ville være interessant at høre 9,3x66 og AB hvad de nærmere omstændigheder var ved deres havarier. Var dæmperen skudt varm, eller var det første skud efter afkøling?

Jeg er med på, at der ikke nødvendigvis har været tale om sekundær overtænding af krudtgasserne. Men tryk forplanter sig anderledes i kølig atmosfærisk luft end i andre gasser, og endda i varm atmosfærisk luft, da der er forskel på molekylvægt og tæthed. Det ved alle der dyrker sejlsport om vinteren. Det kan godt have betydning.

Jeg tror også der er tale om betingelser som kan være vanskelige at genskabe konsekvent i en testsituation, så det kan meget vel blive en frustrerende omgang at forsøge at klarlægge hvad der sker når dæmperne ikke holder, og endnu sværere at forklare hvorfor de oftest holder.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
Citat:quote:

Så jeg har kaldt det first shot poop


Ha ha, ja det er satme noget lort[Big Grin][:o)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
Kan fx et skævt skåret gevind forusage at projektilet har ramt dele af lyddæmperen ?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
Ifølge den forklaring jeg har fået, var det aller første skud med dæmperen [B)]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Kan fx et skævt skåret gevind forusage at projektilet har ramt dele af lyddæmperen ?

Mvh.

Yeti



Den del er nem at forebygge. Man bør vel altid kigge igennem piben når dæmperen er monteret. Sidder den korrekt, så kan man ikke se dæmperen overhovedet.

Bør vel være specielt relevant at checke hver gang for ikke-teleskopiske dæmpere, og teleskopiske uden støttebøsning.. ?
Svar
--
YES... check gennem piben OG dæmperen ... der er nok i virkeligheden større risiko for et fremmedlegeme i dæmperen end i piben!

Problemet med det er at fremmedlegemet kan "gemme sig" i dæmperen, og måske først lave ravage når skuddet affyres.

derfor er det nok en god ide lige at ryste dæmperen lidt og lytte, inden man monterer den [Smile]

@LasseScout ... Du kan have ret i din ide om "first round poop"! Der er væsentlig forskel på densiteten (massefylden) af den krudtgas der er i dæmpern efter et eller flere skud, og det vil have en virkning på hvor "skarp" trykbølge-fronten fra mundingstrykket er.

Man skal forestille sig at når kuglen forlader mundingen så er det ligesom en champagneprop der springer af (bortet fra at der kommer små mængder gas forbi kuglen, som forstyrrer billedet lidt)
Momentant dannes der mellem basen af projektilet og mundingen en trykbølge-front hvor der på den ene side er varmt og tungt krudtgas med måske op over 1000 bar (1000 x atmosfærisk tryk) og på den anden er der køligt atmosfærisk luft. Lige i starten er denne trykbølge-front "hypersonisk", måske bevæger den sig med om mod 2000 m/sek = Mach 6 .. Denne "front" danner altså en dynamisk "boble" af tryk der aftager meget hurtigt, men lige der hvor "flammedæmperen" er svagest er der tæt på mundingstryk, og over en meget lille flade.
Det er denne "boble" af højt tryk (der meget hurtigt falder i fri luft) der danner den/de lydbølge® der ER mundingsbraget.

Allerede efter nogle få cm er energien og "skarpheden" i den bølgefront forsvundet fordi strømningen af gasser bliver turbulent og "kaotisk" men "lydbølgerne" fortsætter.

Forst round "POP" Altså den mere eller mindre ufarlige forøgede "signatur" ved første skud kan have to forklaringer:
1: Sekundær detonation, altså krudtgasser antændes i den ilt der er til stede i dæmperen
2: Det simpel faktun at dæmperen efter første skud er fyldt med afbrændt krudtgas, som allerede er tungere end almmindelig luft, og er kølet lidt ned = højere densitet. Denne tungere gas skal fjernes af det næste projektil OG den nye varme krudtgas.. Det giver større dæmpning.
Dette fænomen kan også forklare hvorfor det er set at den samme dæmper virker bedre med en 308 Norma Magnum end en 308W ... der er ganske enkelt mere og tungere gas i dæmperen (også i første skud)
Der skal "evakueres" det tager længere tid = mindre larm.

Konklusionen ER: Hvis man vil teste den omdiskuterede S&L "flamme-dæmper" så skal man bare gøre det i fri luft... Jeg tror godt jeg vil vædde en dæmper på at der vil være en del "flammedæmpere" der går til, når Hatting og jeg lader vores store lyddæmper-test løbe af stablen. (Den kommer i til at høre mere om.)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
Skynd jer nu lidt - vi kan slet ikke vente [8D][8D][8D]

Håber at det giver et entydigt resultat, så eventuelle problemer kan rettes [Wink]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
jeg ser altid igennem løb inden skud og dæmperen havde ingen rasle lyde inden skud. Dette var ikke første gang der blev skudt igennem denne lyddæmper.

Dø ved kølle
Dø ved kølle
Svar
Det kunne være interessant at se om delvis montering/fastskruning af dæmper vil medføre havari.

Fx testskud ved fuld montering/fastskruning, så en kvart rotation løsning af dæmper efterfulgt af skud, så endnu en kvart runde løsning af dæmper og så skud. For at se marginen for brugerfejl.

Mvh Pete
Svar
Du skal være velkommen - jeg kommer gerne og ser på [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)