Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sprængning af lyddæmper
Tag nu og film, hvad i nu laver, så man kan fastslå dødsårsagen, her mener jeg på lyddæmperen.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"But the bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding go out to meet it."
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
Citat:quote:

Originally posted by AB

Du skal være velkommen - jeg kommer gerne og ser på [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2



En skydebænk, et par skruetvinger, noget gaffatape og en snor i aftrækkeren må være vejen frem [:p] Jeg vil heller ikke selv trykke på knappen med løsmonteret dæmper [Big Grin]

Mvh Pete
Svar
Citat:quote:

Originally posted by pete1234

Citat:quote:

Originally posted by AB

Du skal være velkommen - jeg kommer gerne og ser på [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2



En skydebænk, et par skruetvinger, noget gaffatape og en snor i aftrækkeren må være vejen frem [:p] Jeg vil heller ikke selv trykke på knappen med løsmonteret dæmper [Big Grin]

Mvh Pete


Der sker ikke en dyt fordi dæmperen ikke er skruet mere end et par omgange på. I værste fald, vil du opleve en ret kraftig rekyle, når dæmperen sendes nedad banen. Hvis gevindet er ret løst, og der ikke er støtte omkring piben, kan man opleve at der opstår "baffer strike", men oftest ret tæt på mundingen af dæmperen. Jeg tvivler på at den kan falde så langt ned i kuglebanen, at flammedæmperen får kontakt.
Jeg har testet det indtil flere gange (og jeg har hvetfald ikke taget skade skade skade) (hvem har for øvrigt altid glemt at slukke for hyletonen på mit fjernsyn)

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legmesdel
Svar
Hatting og undertegnede arbejder på at få fastlagt rammerne for "den store lyddæmpertest"[8D]

Alle mere eller middre "destruktive" og konstruktive forslag modtages gerne ....

Fortsættelse følger![Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
na
"Der sker ikke en dyt fordi dæmperen ikke er skruet mere end et par omgange på. I værste fald, vil du opleve en ret kraftig rekyle, når dæmperen sendes nedad banen"
Er det ikke lige modsat? Energien i projektilet vil rykke riflen fremad.
Svar
@2duer
aktion-reaktion

den dåse der ryger fremad som slags uheldingt MEGET tungt projektil..vil få tilbageværende riffel at reagere modsat vej

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
Med hensyn til first round poop:
Hvis man laver en dæmper, der ikke kan tåle det første skud, er man efter min mening en klovnehat-dæmperproducent af format.

Det er lidt irriterende i praksis, altid at skulle starte med skud nr 2.

Frihed frem for alt
Frihed frem for alt
Svar
@wolf skate
Prøv lige at genoverveje situationen. Forestil dig at du sætter en forhindring et stykke foran piben. Forhindringen fæstnes til piben. Projektilet giver reaktion (rekyl) Men når den rammer forhindringen vil den trække den fremad og resten af riflen også. Altså ingen rekyl da det er projektilets energi der bruges.
Venlig hilsen [Smile]
Svar
@2duer
nu gik jeg ud fra at vi var i en situation hvor dæmperen (eller dele der af) blev skud med ud, dvs IKKE længere fastgjort til riffel

men ok lad os tænke henad din situation:
tag et lukket rør med start + slut muffe på (internt i vakum for fluekn.. dvs ikke noget luft modstand etc)..inde i røret en spændt fjeder med tung kugle.. slippes fjeder får du rekyl og når kuglen rammer slutmuffe et 'modsat rekyl' (hvor kraftigt afhænger acceleration ved fjedersiden og deacceleration i slutmuffesiden, skaleret med vægt af kugle og rør).. disse ophæves kun ved nul tidsforskel og SAMME acc vs deacc forløb... (kinetisk energi bevaret , men hvordan den udløse kan være forskelligt)
'live' er det vel hen ad fjedervåbven der er kendt for 'modsat rekyl' og den skade det kan give på nogen sigtekikkerter

(lidt popolært kan man sige at rørsystemt vil prøve at opretholde status quo = samme position af tyngde punkt..når kugle ryger frem skal rør tilbage for bibeholde tyngdepunkt..hvis du sætter en skulder imod forhindrer du systemt i have status quo = det mærker du som rekyl)

det der er forskelligt i din opstillign i forhold til det sluttede rør .. er at du siger stoppet er uden for munding..da en en del (50%?) af rekylen kommer fra gasser vil de måske diffundere ud til siden og ikke være med til at skabe 'modsat rekyl'..men ellers jo i krudt våben kan tidsforskel fra acc til deacc være så lille at det ikke opfattes ..fx ved tilstoppet løb .. istedet vil det nok sige kaboom og ingen vil tænke på rekyl der

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
Min jagtkammerat oplevede at han pludselig fik træfpunktsændring med sin 30.06'er, ved skydning med en TMD 55 max 8.

Skuddene kravlede længere og længere væk.

Men de kom tilbage da han strammede dæmperen et par omgange ...

Den var ikke ramt i kanten.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
Claxel, ved du om kammeratens dæmper har stram pasning i søttebøsningen ? For hvis bøsning og gevind går med ordentlige tolerancer, kan jeg ikke lige se hvorfor han skulle kunne regulere træfningen på den måde ??

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Claxel, ved du om kammeratens dæmper har stram pasning i søttebøsningen ? For hvis bøsning og gevind går med ordentlige tolerancer, kan jeg ikke lige se hvorfor han skulle kunne regulere træfningen på den måde ??

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]


På dette fabrikat findes der ikke en støttebøsning.
Tæt/klemmende pasning forekommer kun i specialtilfælde hvor enkelte bøssemagere af (ikke ikke ikke i hvert fald ikke test) uransagelige grunde laver så stram pasning at det kræver overarme som Arnold og harpiks på fingrene for at montere den. Så der er nok ikke anden forklaring end at dæmperen er gået løs.

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legmesdel
Svar
Citat:quote:

Originally posted by wolf_skate

@2duer
nu gik jeg ud fra at vi var i en situation hvor dæmperen (eller dele der af) blev skud med ud, dvs IKKE længere fastgjort til riffel

men ok lad os tænke henad din situation:
tag et lukket rør med start + slut muffe på (internt i vakum for fluekn.. dvs ikke noget luft modstand etc)..inde i røret en spændt fjeder med tung kugle.. slippes fjeder får du rekyl og når kuglen rammer slutmuffe et 'modsat rekyl' (hvor kraftigt afhænger acceleration ved fjedersiden og deacceleration i slutmuffesiden, skaleret med vægt af kugle og rør).. disse ophæves kun ved nul tidsforskel og SAMME acc vs deacc forløb... (kinetisk energi bevaret , men hvordan den udløse kan være forskelligt)
'live' er det vel hen ad fjedervåbven der er kendt for 'modsat rekyl' og den skade det kan give på nogen sigtekikkerter

(lidt popolært kan man sige at rørsystemt vil prøve at opretholde status quo = samme position af tyngde punkt..når kugle ryger frem skal rør tilbage for bibeholde tyngdepunkt..hvis du sætter en skulder imod forhindrer du systemt i have status quo = det mærker du som rekyl)

det der er forskelligt i din opstillign i forhold til det sluttede rør .. er at du siger stoppet er uden for munding..da en en del (50%?) af rekylen kommer fra gasser vil de måske diffundere ud til siden og ikke være med til at skabe 'modsat rekyl'..men ellers jo i krudt våben kan tidsforskel fra acc til deacc være så lille at det ikke opfattes ..fx ved tilstoppet løb .. istedet vil det nok sige kaboom og ingen vil tænke på rekyl der
Dit eksempel illustrer på glimrende vis at der ikke vil være et bagudrettet rekyl hvis projektilet skyder dæmperen af.
Venlig hilsen[Smile]

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone


Svar
Citat:quote:

Originally posted by 2duer

Citat:quote:

Originally posted by wolf_skate

@2duer
Dit eksempel illustrer på glimrende vis at der ikke vil være et bagudrettet rekyl hvis projektilet skyder dæmperen af.
Venlig hilsen[Smile]

hvordan udleder du det??...

hvis potten ryger ud .. så er det at betragte som tungt projektil = bagudrette rekyl, uanset at projektil måske bliver hængende (største effekt det vil have er vel som en af de der rekyl 'udstrækkere' baseret på et kviksølvs rør)

hvis potten bliver på
- lukket rør system der er meget kort iforhold til projektilhastighed (ingen eksplosion - eller alt energi tung ud til siden = buler ud)..så måske at rekylerne ophæves helt (hvis samme hastighed/acc vs deacc forløb)
- men åbent rør system du snakker om kan du ikke regne med 'ophævning'..da kun ca 50% af rekyl kan 'genvindes' da gassen fiser ud til siden (de forskellige acc vs deacc forløb vil også give et mærkeligt 'ping-pong' rekyl forløb når røret er langt nok til at 'rekylpulserne' kan opløses fra hinanden )

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone





[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
Har i dag været ude og prøve min S&L dæmper i dag og den virker som den skal, men jeg er glad for at jeg prøve monterede den hos bøssemageren inden jeg kørte på skyde banen, for da jeg skruede den af riflen blev flammeskjuleren siddende på riflen
Svar
@wolf skate
Når projektilet har forladt riffelpiben har den fået energien fra krudtet. Den energi kan den bruge til luftmodstand eller til at overføre til et objekt. Hvis den rammer dæmperen vil den overføre noget af energien til den. Ligger dæmperen løs foran piben vil der ikke være noget mærkbart i piben. Er dæmperen skruet fast vil der være at fremadrettet træk.
Venlig hilsen[Smile]
Svar
@2duer
det er IKKE kun projektil der giver rekyl..krudtgasserene lige så meget (ellers ville en mundingsbremse ikke have nogen effekt)
/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
@lasse

Den er med løs pasning, da våbensmeden ikke mener hullet i piben ligger koncentrisk med yderkontouren.

Det er en SL i 30.06.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

@lasse

Den er med løs pasning, da våbensmeden ikke mener hullet i piben ligger koncentrisk med yderkontouren.

Det er en SL i 30.06.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...




Findes der nogen mulighed for at justere pasningen i nævnte dæmper??
Hvad mener våbensmeden med at hullet ikke ligger koncentrisk med yderdiameteren, og når der nu mig bekendt ikke er mulighed for tilpasning af den støttebøsning som ikke findes i den type dæmpere.
Det lyder også lidt mystisk at din ven skulle kunne spænde dæmperen et par omgange. Er en TMD ikke udstyret med en "selvspændende" flammedæmper

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legmesdel
Svar
@ "skøjteulv og duer" [Big Grin]

I snakker forbi hinanden...

Det hele handler om "kraftpåvirkning på bevægelige legemer" dermed kommer Newtons gamle love i funktion.

1: Hvis du affyrer en riffel og projektilet accelereres ud gennem piben, så påvirkes det ene legeme (Riflen, og alt hvad der er tilstrækkeligt godt fastgjort til den er 1 legeme... af en lige så stor og modsat rettet kraft som den der accelererer projektilet (legeme 2)

2: Så længe projektilet accelereres gennem piben påvirkes projektilet af kraften fra trykket fra den expanderende krudtgas, MEN OGSÅ af en modsat rettet kraft, nemlig projektilets gnidningsmodstand (friktion) mod piben (legeme 1) Denne friktion er lille i forhold til krudtgassens tryk, men ikke uden betydning.

Det betyder at riflen, og alt hvad der hænger ved den (legeme 1) vil accelereres bagud, modsat accelerationen af projektilet (legeme 2)
Denne acceleration bagud starter præcis samtidigt med at projektilet starter sin acceleration ud af hylstret. på grund af det meget store forhold i vægt mellem legeme 1 (riflen) og legeme 2 (projektilet) vil denne acceleration være meget langsommere end kuglens fremadrettede acceleration. Det giver den virkning at den bagud rettede acceleration = rekyl bliver voldsomt forsinket i forhold til projektilet. Den del af accelerationen af riflen (legeme 1)der når at blive overført til riflen inden kuglen forlader mundingen, som en bagud rettet bevægelse kan vi kalde den primære rekyl.

Den primære rekyl vil altid forekomme, uanset om projektilet aldrig forlader mundingen, men kraftmæssigt vil opbremsningen af projektilet præcist opveje den primære rekyl. (Ellers ville projektilet ikke stoppe ... think about it...) Tidsmæssigt vil der være en forskel på det to modsat rettede kraftpåvirkninger på både legeme 1 og legeme 2, men den er ekstremt kort, og lille i forhold til den "normale rekyl" hvor projektilet får lov (tid til) til at forlade mundingen.

Now comes the tricky part! Hvilke kræfter er projektilet "legeme 2" påvirket af når det har forladt mundingen, men stadig befinder sig i lyddæmperen ???? Og hvilke kræfter er riffel og dæmper (legeme 1) påvirket af ???
Svaret er: Kun gasser og tyngdekraft!! Luftmodstand mod legeme 2 og gasser der skubber bagfra (men med langt mindre tryk end i piben, og aftagende gennem hele dæmperen)

Hvis projektilet rammer dæmperen, vil en del af dets kinetiske energi overføres til dæmperen.. noget vil gå til deformation af metal (dæmper OG projektil) og noget vil medføre en fremad-rettet kraft på dæmperen (som er fastgjort til riflen = legeme 1) Dette VIL bremse rekylen. (Hvis dæmperen bliver siddende fast på riflen!)
Hvis projektilets kraft er så stor at det rykker dæmperen af og dæmperen flyder af riflen fremad, vil dette nye "legeme 3" medføre en modsat rettet kraft på "legeme 1" ( riflen uden dæmper ) = en forøget rekyl!! Hvor stor denne bliver er ret let at beregne hvis projektilet bliver siddende i dæmperen.. Så er der nemlig igen kun to legemer, med samme samlede impuls (hastighed x vægt) som projektilet ville have hvis det blev affyret på normal vis.

Lad os antage at vi afskyder et 10 grams projektil med 800 m/s
Så har vi altså en impuls på 8 kgms på en 4 kg riffel incl. dæmper
= fri rekylhastighed på 2 m/sek
Hvis vi forestiller os at projektilet overfører al sin kinetiske energi til dæmperen og rykker denne af,(vi antager at den siddr løst og at der ikke sker nogen uelastisk deformation af projektil og dæmper) og dæmperen er en gumpetung amerikansk model på 500 gram så vil dæmperen + kugle opnå en kinetisk energi på 6400 Joule -- og en hastighed på 112 m/sek
Selv hvis vi antager et meget stort tab af energi som følge af deformation og kraft til at rykke dæmperen af, kan man se at der bliver tale om en betragtelig rekyl forårsaget af at dæmper og projektil nu er "legeme 2" og dermed svarer præcist til et meget stort og tungt projektil der forlader "legeme 1" og dermed overfører sin impuls til en 0,510 kg lettere riffel!!! Selv hvis vi antager at 50% af energien tabes til deformation til en fremad rettet kraft på riflen som følge af at dæmperen kortvarigt er fastgjort til riflen bliver den frie rekylhastighed alligevel 7,3 kgms.. eller mindst det tredobbelte af "normal" rekyle ... uden virkningen fra dæmper og gasser.
Mon ikke man vil "opleve" det fænomen ???
[Big Grin]
Jeg er sikker på at de få der er gamle nok til at have prøvet at affyre en "gevær-granat" inde hos forsvaret vil have en ide om hvad det betyder at affyre en stor tung genstand fra en riffel [8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)