Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sonic 35 og 6,5x55
#21
Jeg har 2 35 TMD Hardcore Twister der begge har overlevet 30 skud med henholdsvis .270 wby mag og .300 wby mag.
I stedet for det høje brag er der nu i stedet for en skarp hvislen. Mundingsflammen er begrænset til lige fremad.
Toppen af lyden er afgjort væk, ligeledes er rekylen reduceret.
Begge skal med til Afrika i maj, hvis de overlever så længe[Smile]
Når jeg ser på den TMD hvor flammedømperen er sprængt, kan jeg se at mine flammedæmpere er væsentlig kraftigere. Ligner faktisk Sonic
Svar
#22
Så har man så fået kopieret det med?[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#23
Hej Jamo

Jeg havde lejlighed til at se en 6,5x55 med en Sonic 35 i den forgangne weekend. Det virkede rigtig godt, men den var så også forlænget til 10 moduler. Jeg kunne ikke registrere forskellen til de andre dæmpere/kalibre folk havde med (men nu står jeg også bag en tyk glasrude og lokker elgen ud når folk råber klar).

Jeg ville ikke tøve med at prøve det.

Mvh.
Anders
Svar
#24
Hej alle!

Tak for svar[Smile] Jeg har i mellemtiden anskaffet en Sonic 35... Min oplevelse lægger sig 100% op ad LasseScouts oplevelse. Den dæmper markant mindre end de øvrige dæmpere som har en større diameter. Dette var jeg oplyst om inden jeg købte den - så ingen problemer i det. Når det er sagt, så dæmper den trods alt noget og optager en imponerende del af rekylen og den er så let at man ikke bemærker at den er monteret (hvis man altså lukker øjnene[Big Grin]...) Så som jagtdæmper vil jeg mene at den er top dollar til en 6.5x55.

J.[Smile]
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by ahsv

Hej Jamo

Jeg havde lejlighed til at se en 6,5x55 med en Sonic 35 i den forgangne weekend. Det virkede rigtig godt, men den var så også forlænget til 10 moduler. Jeg kunne ikke registrere forskellen til de andre dæmpere/kalibre folk havde med (men nu står jeg også bag en tyk glasrude og lokker elgen ud når folk råber klar).

Jeg ville ikke tøve med at prøve det.

Mvh.
Anders



Hej Anders
Tak for din glimrende "elg føring" [Big Grin]
Ja min sonic 35 fungere fint med 5 ekstra baflere på.
( 10 ialt)
Men der er fortsat en bedre rekyloptagning når jeg bruger min Stalon i stedet.
Stalon'en har også den fordel at den ikke bliver lige så varm
Svar
#26
Jeg var også ude og skyde i weekenden, Aasgaard roundabout i Ulfborg, og de kære planlæggere havde et udfordrende setup klar til os. Jeg skød med sonic45 på min 6.5X55 baneskyder hele dagen. For at undgå mirage, ( de havde lavet 3 mål med 4 skud i hvert på posterne)skød jeg på den lange først. Det var en svær skydning, men det blev ikke nemmere af at jeg kunne fornemme at når dæmperen blev varm så trak den skuddene mod højre. Jeg fik min bange anelser bekræftet ved den næstsidste bane hvor vi lå ned med en sandsæk som støtte. De to skud jeg skød som nr.9 og 10 sad 5cm til højre for center, men rørte hinanden, så flyttede jeg korset ud i egernets forben og skød 2 tiere med skud nr. 11 og 12.
Jeg har tænkt mig, så snart jeg får tid til at komme på bane igen at teste ved at skyde to 12 skuds serier, en med dæmper og en uden dæmper, liggende med støtte på 100m. Håber stadig det bare er mig som havde en usædvanlig dårlig dag, for dæmperskydning er bare SÅ meget bedre.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]

NU MED DÆMPER


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#27
@Tonny

Kunne man forestille sig at det var mirage der flimrede lidt til den ene side på grund af en smule vind. Og det fik dig til at se billedet en smule forskudt ???

Jeg ved ikke nok til at vide helt hvordan mirage opfører sig, men jeg læste på FB at flere mente at træfbilledet flyttede sig til højre ved varm dæmper. Jeg kan ikke se logikken i at flere forskellige rifler trækker til højre når de har forskelligt set-up. Vinden er trods alt ens for alle

--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#28
faktisk var det ikke så slemt med mirage som jeg frygtede, men jeg prøver at teste her i weekenden, så vender jeg tilbage til tråden.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]

NU MED DÆMPER


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

faktisk var det ikke så slemt med mirage som jeg frygtede, men jeg prøver at teste her i weekenden, så vender jeg tilbage til tråden.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]

NU MED DÆMPER



Tommy, Gør dig selv den tjeneste at afprøve dine skud uden støttebøsning i dæmeren. (Dette er IKKE en kritik af dæmper eller ligende). Både jeg og flere kammerater har haft uforklarlige "flyvere" og andet. Der skal minimum kunne kommer et stykke kopi maskine papir ind mellem piben og bøsningen. Og det skal kunne køres hele vejen rundt uden at rør eller side i klemme. Kan det lade sig gøre, er mit bud ( baseret på egen erfaring) at så vil dine "vandrende" skud forsvinde.
Svar
#30
@fischerman

Makes sense [8D]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#31
Jeg forstår det ikke helt.

Hvis der skal være så meget luft mellem bøsning og pibe, har bøsningen ingen funktion. Så kan man da lige så godt skrue bøsningen ud og skyde uden ???

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#32
@lassescout

Nej, bøsningen virker ligesom sikkerhedsseler i biler.

Hvis dæmperen får et lille dask ude foran forhindrer støttebøsningen at gevinddelen bliver bøjet permanent. En lille smule luft på ca. 0,1mm gør at piben kan svinge frit.
Men hvis dæmperen får et slag, så kan stålrører med det geind som dæmperen monteres i, fjedre en smule uden permanent deformation. Så rører støttebøsningen ved løbet og stopper begægelsen.

Idag så jeg en V-mac V8 og denne svenske dæmper har intet inderrør. På denne dæmper skal støttebøsningen slutte meget tæt omkring piben for at holde gassen inde i dæmperen.
Jeg brød mig ikke om designet af flere grunde. Krudgas har kontakt med den del af piben der er inde i teleskopdelen. Hvis pibens hul ikke er concentrisk med yderdiameteren, så tvinger bøsningen dæmperen til at sidde skævt.
Men bortset fra konstuktionen (og prisen 3500,-) så var det en dæmper med høj finish og gevindet i den er lavet af bronce. Og den dæmper godt. Men den bygger 175mm frem foran mundingen.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#33
Ah, på den måde. Tak for opklaringen.

Der er noget der tyder på, at der er en grænse for, hvor meget dæmpning man kan folde ned bagved mundingen. Så hvis man vil have virkelig god dæmpning, er man nødt til at acceptere øget frembygningslændge. Så er det rart at have købt moduldæmpere, for så er det altid en mulighed. Lige nu bygger min Sonic 35 med 5 moduler 10,5 cm foran mundingen. hvis jeg sætter yderligere 4 moduler på, ender jeg på 16,5 cm forlængelse. Så vil den nok dæmpe væsentligt bedre. Hmmm, jeg må have et ekstra sæt moduler, og i gang med at eksperimentere [:p].

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#34
Da hele det her cirkus startede med dæmpere lavede man fejlagtigt bøsningerne alt for tight (læreprocess).....

Som tommelfingerregel skal der ifølge den storsnakkende producent være mellem 0,2 og 0,3 mm overmål i bøsningen.

Det stemmer også meget godt overens med praktiske oplevelser.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#35
Ja ja GT det er meget godt, men når den bøsning bliver lavet i et materiale der ikke er stabilt så er det ikke ret længe der er 0,2 mm luft. min bøsning er allerede så stram at den bliver siddene på piben når jeg skruer dæmperen af. For mig er det ikke noget problem, jeg drejer bare selv noget af. Men det er jo ikke alle der har den mulighed.
Måske ham storsnakkeren skulle vælge et andet materiale til bøsningerne[Smile]

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#36
Ifølge DDS, så er skudstøjen(udæmpet) fra en række kendte discipliner som følger:

6.5x55: 154,3 dB
.22 riffel: 137,4 dB
.22 Pistol: 142,2 dB
.32/38 pistol: 143,8 dB

Kilde: http://www.skytten.dk/Admin/Public/Downl...!.pdf#8206;

Så selv med 30dB dæmpning, der vil en 6,5 kedelig ligge over 120 dB, og dette er med en skytteforeningsriffel, med LANG pibe.

Jeg gætter på, at min 30-06'er med 50cm pibe, ligger noget over, hvad en 6,5x55 skytteforeningsriffel, med 65-70 cm pibe giver...

Jeg kan huske en omgang indskydning heroppe, hvor en kammerat mente, at høreværn var da ikke noget man brugte...
Vi startede med et par salonrifler, og de var jo ikke slemme, så kom der en .222 på banen, og den larmede da lidt, men han mente sadig ikke det var slemt... Så kom der en .243Win og ok, nu var det larm, så skød jeg med min 30-06'er, og så tog han endelig høreværn på, for den larmede godt nok voldsomt meget mere, end de andre.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#37
Nu er det impulsstøj og ikke vedvarende belastning vi udsættes for. Jeg fandt lige disse grænser hos arbejdstilsynet:
Citat:quote:

Ingen må udsættes for en støjbelastning på over 85 dB(A) eller spidsværdier af impulser over 137 dB©.


Set i sammenhæng med, at din "kloge" ven udmærket tålte salonriflen, men ikke så godt det der lå over, synes jeg de anbefalinger giver god mening. Det giver også god mening at anvende en lyddæmper på en mellemklasseriffel, også selvom dæmperen kun fjerner 20 db. Den praktiske afprøvning der blev gennemført af forummedlemmer for nylig viste, at dæmpede skud giver en impulsstøj på typisk mellem 130 og 140 db, så det giver da håb om, at man godt kan beskytte hørelsen effektivt med en god dæmper, men uden høreværn. Det er sådan jeg foretrækker at skyde på banen, og insisterer på at skyde på jagt.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#38
På min 30.06 Blaser har jeg i et par år haft en 55 mm S&L dæmper.
Den dæmpede perfekt - jeg havde oven i købet fjernet et enkelt modul.
Jeg ville dog gerne have en smallere model og har nu fået kortet piben 35 mm ned og sat en Sonic 45 på.

Den dæmper ikke tilnærmelsesvis godt nok.

Jeg vil nu tilkøbe ekstra moduler og så se hvor få jeg kan nøjes med at sætte på før dæmpningen er på niveau med den gamle model.

En makker har fået lavet det samme på sin 6.5x55 Blaser.
Den dæmper perfekt med standard 5 moduler.
Svar
#39
Citat:quote:

Det understøtter det jeg har hørt og læst, at hvis, man kun belastes kortvarigt i spektret 91-129 dB kan man gøre det uden høreskader....sådan sat på spidsen....


Husk at aftale dette med de små fimrehår i dit indre øre.
Jeg tror at jeg muligvis ikke fik aftalt det ordentligt med mine.... [Smile]

Frihed frem for alt
Frihed frem for alt
Svar
#40
Det i aldrig helt forstår, er at et par gode jagthøreværn kun dæmper skudstøj omkring 8-14dB i det lavfrekvente område. Det lavfrekvente er netop der hvor skuddet giver den højeste lyd, energi og potentiel skade på øret.
I det samme område reducere en middelgod dæmper mellem 20 og 30dB.

Tænk nu på at visse personer kunne reducere snakken med 80% hvis i bare hørte efter første gang det blev sagt[Wink][B)]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)