Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
a-tec eller sonic 45
#41
Citat fra NA
Efter at have haft adgang til at se en hel række audiogrammer (høreskademålinger) fra jægere og skytter, synes der at være en hel klar tendens til at skaderne på det øre der vender nærmest mod våbnets munding, er lidt mere end dobbelt så kraftige, som skaderne på det modsatte øre.

Hvad erdin definition på nærmest ved en højreskytte eksempelvis??

Da jeg i tidernes morgen var på session og blev høretestet spurgte lægen (som i papirerne kunne se at jeg havde permanent bopæl på Grønlan) om jeg havde skudt meget med riffel, da der var en tydelig hørenedsættelse i et bånd omkring de 10 kHz på venstre øre (er højre skytte) Hvilket var hans erfaring med høreskader efter skydning... Har en betydelig tinitus også kun på venstre øre.

Mvh.

Jørgen
Svar
#42
Passer fint. Dit højre øre er i "læ" ved kolben og dit venstre øre er drejet en smule om mod mundingen og længere ud til siden. Derfor er dit ventre øre mere skadet end dit højre.
Min hørelse har et tydeligt dyk lige i det frekvensområde som er sammenfaldende med min kones stemmeleje...[B)][B)][:0][:I]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#43
Citat:quote:

Det har vist sig at bare en forflytning af målepunktet på 10cm frem eller tilbage i forhold til vinkelret, har kunne ændre målingen med 8dB.
Derimod var målinger bag 45 grader i forhold til dæmpermundingen, konstant repeterbare indenfor 1 dB, bare afstanden var rimelig ens. Kunne man frit flytte måleren på den 1/4 cirkel bag mundingen.


Jamen det giver også fuldkommen mening.. den del af det målte lydtryk der kommer fra krudtgasserne og resterne af mundings-trykbølgen er i realiteten en punktformet lydkilde, og støjen fra den vil aftage kvadratisk med afstanden til lydkilden stort set i en cirkelformet "front" rundt omkring mundingen af lyddæmperen.

det supersoniske "kuglesmeld" er derimod passagen af en bevægelig trykbølgefront der bevæger sig væk fra mundingen, og reelt danner en lang (tilnærmet uendelig) lydkilde .. lydtrykket vinkelret på den vil kun aftage direkte proportionalt med afstanden, men det gælder kun FORAN mundingen.. bag mundingen vil den aftage meget hurtigere, faktisk vil der reelt kun være releksioner fra den der kommer bagud.

Så du har ret, målinger udført vinkelret på dæmperens munding vil være ekstremt følsomme overfor den præcise placering af måle-mikrofonen i forhold til et vinkelret plan på dæmperens munding.

Hmmm... dårlig måleteknik... og vanskelig at lave præcise reproducerbare målinger med.[V]

Der må ganske enkelt indføres en bedre standard måle-opstilling.. [8D]

At placere måle-mikrofonen tæt ved skyttens venstre øre, vil gøre målingen følsom overfor så små ting som forskelle i skyttens beklædning og en eventuel skydebænks udformning,størrelse og materialer..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#44
[Smile]
Jeg kan fint forstå din argumentation: HappyNanoq
Er en lyddæmper 45- 47 eller 50 så er den i sammen "klasse"

Er den 35 ... eller 55 så er det noget andet !
Og "JA" .. man er nødtil at sammenligne standart produktet.

At du sammenligner f.eks en Stalon med forlænget front ( vagtkoje front) eller andre med påmonterede ekstra fronter en fint information. men ikke en lige sammenligning.
Under alle omstændigheder er det jo ligegyldigt i praksis. Hellere en lille lyddæmper man bruger, end en stor der ligger hjemme i skuffen.

I øvrigt lidt sjovt at Stalon (se stalon.nu) ikke er nogen man taler meget om lige nu her hjemme. Jeg har en, og den er super. På elgbanen har den ikke samme tendens til at blive meget varm. Bevares.. den bliver varm. Men stadig til at holde på ( med "kontor fingre").
Svar
#45
At en lyddæmper IKKE bliver varm kan være tegn på at den indeholder en stor masse (er tung) eller at den ikke dæmper særlig godt, det vil sige, den trækker ikke ret meget energi ud af den varme krudtgas.

--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)